AY410014Y Tieto- ja viestintätekniikka pedagogisena työvälineenä LUENTO5: Suunnittelu ja pedagogiset mallit.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tietokoneavusteinen yhteisöllinen oppiminen (CSCL)
Advertisements

Kevään 2010 aloitus Edutool-opinnot Maanantain ohjelma • klo Edutool-opintojen kevät ja muistellaan myös syksyä/ Niina • klo
ColLab Essi Vuopala ja Paulina Melakari-Mustonen Koulutusteknologian tutkimusyksikkö ColLab – Uudet.
– Koulusolu innostavana ja oppimista tukevana pedagogisena tilana
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
Kokemuksia ja kehitysideoita. PLE:N taustaa • Opiskelijat oman ympäristönsä suunnittelijoita ja ylläpitäjiä • Itseohjautuva oppiminen • Yhteisöllinen.
Yksilölliset opetussuunnitelmat
VOA-oppimispäiväkirja
Oppimisaihiot ja standardointi Harto Pönkä,
MOKIA - mobiilia kiinteistönhuollon ammatillista oppimista
MULTIMEDIAN MONET MUODOT
Toimivat luokkatilat Ressuun Helsingin Eteläisen piirin OSUKE -hanke.
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
Yhteisöllisen oppimisen keinoja?
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Työrauha ja haastavat tilanteet
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
VERKKO-OHJAUKSEN SUUNNITTELU – OPISKELUN JA OPPIMISEN OHJAUS
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
LET.OULU.FI Learning and Educational Technology Research Unit Sosiaalinen media opetuksessa eLukion koulutuspäivä Niina Impiö Oppimisen ja koulutusteknologian.
Sosiaalinen media opetuksessa Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu.
Tänään - Vaihto-info, Jani Haapakoski - Sivuaineista * Sivuaineet tutkintorakenteessa * Mitä vaihtoehtoja sivuaineissa on * Miten sivuaineiden opinto-oikeutta.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Cmap-tools opetus käyttö kongnitiivinen merkitys.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Luento 1: mediakasvatuksesta kohti monilukutaitoa
Yhteisöllinen kirjoittaminen
Tietokoneavusteinen oppiminen
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen.
O PPIMISYMPÄRISTÖLÄHTÖINEN SUUNNITTELU KIRKOU - Kirjasto, koulu ja koulukirjasto –hanke Tutkivaa ja oivaltavaa oppijaa yhteistyössä tukien!
opetussuunnitelmatyö ja hyvinvointi
Ideaali luokkahuone Ressussa
Valtiotieteellisen tiedekunnan verkko-opetuksen tuki
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
Sulautuva opetus ja vuorovaikutus Taina Joutsenvirta Verkkopedagogiikan asiantuntija
Yhteisöllisen tiedon rakentamisen- ja jakamisen työkalut – Wiki ja semanttinen Web Aija Hietanen, Tarja Vainionpää ja Seppo Räsänen Savonia-ammattikorkeakoulu.
Harjoituksissa tehdään digitarina
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE Krista Auvinen 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Sosiaalinen median käyttö mat-fys- kem opetuksessa PLE Personal Learning Envirement.
JOHDATUS TUTKIVAAN OPPIMISEEN
OPPILAS LUOKKAHUONEESSA
OPPILAS LUOKKAHUONEESSA. Mikä vaikuttaa oppimiseen? O Fyysinen oppimisympäristö ja opetusmateriaali O Motivaatio O Emootiot O Opettajan pedagogiset valinnat.
ATTO- aineiden suorittaminen verkkopakettien avulla on saanut omaan suosion opiskelijoiden keskuudessa; tarvittaessa apuna oli erityisopettaja tai lisäopetustilan.
OPETUKSEN KEHITTÄMISPÄIVÄ Mervi Palva.
KAJO - Kasvatustieteen joustava monimuoto-opetus: Yhteistyöllä laatua VKK-päivät Eetu Pikkarainen.
Eveliina Okkonen & Johanna Hägg, LO-07
EDUCATIONAL TECHNOLOGY RESEARCH UNIT Tiina Hämäläinen Kokemuksia yhteisöllisyydestä.
Verkko-oppimisympäristöt oppimisen tukena Tieto- ja viestintätekniikka pedagogisena työvälineenä Sallariina Haarala Pia Lipponen.
Digiviestinnän opinnot 8 ov Rovaniemen palvelualojen oppilaitos Kairatien yksikkö.
Sosiaalinen media kevyesti sulautettuna Hy / Antero Aunesluoma
Pedagogiikan ja tilan välinen suhde. Formaalin ja informaalin oppimisen rajapinnat.
TIETOKONEVÄLITTEINEN YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN CSCL
”Arviointi on kuin kamera, jolla voi ottaa kuvia osaamisen tasosta, oppimisprosessista tai opetuksen laadusta. Kuvat ovat usein luonteeltaan staattisia.
RESEARCH UNIT FOR EDUCATIONAL TECHNOLOGY KOULUTUSTEKNOLOGIAN TUTKIMUSYKSIKKÖ Creative Collaboration Seminaari V-Lab Shared.
4.3 Tutkiva oppiminen? a) Opetusmenetelmä, jonka aikana oppilaat opiskelevat opetuksen kohteena olevia asioita ja tiedon tuottamisen prosesseja tutkimuksia.
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE Kiravo-projekti 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
AGORA LEARNING LABORATORY EVALUATIONDEVELOPMENT RESEARCH ON: E-LEARNING CSCL / CSCW KNOWLEDGE MANAGEMENT DIFFERENT CONTEXTS EDUCATIONAL LEVELS WORK AREAS.
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus Leena Hiltunen Yliassistentti (OPE)
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
RAHOITUSJÄRJESTELMÄN UUDISTAMINEN! OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS! SÄHKÖISET YO-KIRJOITUKSET! LUKIOVERKON HARVENTUMINEN! PEDAGOGINEN UUDISTAMINEN! TOIMINTAKULTTUURIN.
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
Käänteinen opetus ja oppiminen – Miten ja miksi?
DEMO 5 Sonja Betancourt, FM
Verkkopedagogiikka? Tarvitaanko verkkopedagogiikkaa?
Anna Alftan Heikki Hannula
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
Teknologian opetuskäyttö
Esityksen transkriptio:

AY410014Y Tieto- ja viestintätekniikka pedagogisena työvälineenä LUENTO5: Suunnittelu ja pedagogiset mallit

viestintatekniikan_varustetaso ops_web.pdf osiaalisen_median_opetuskayton_suosit ukset.pdf ss.com/ 1/09/tietostrategia_oulun_opetustoimi_ 2011.pdf

EDU.FI: opetustilan tvt-tekniikan varustesuositus Yleinen varustus:Varustus oppimistilanteessa: 1-6lk 7lk -> Ohjelmistot Levytilaa tallentamista varten Sähköinen oppimisalusta

Suunnitelkaa jakson RUNKO Välineet: tablet, kamera, läppäri, tietokone Sovellukset: pilvipalvelut, tietokoneohjelmat Aihe: ympäristöprojektin osa, kulttuurimatka, matemaattiset muodot ympäristössä jne.. Työskentelymuodot: yksi oppilas, pienryhmä, koko luokka

”The emphasis shifts from teaching- as-exposition and teaching-as- interaction to teaching-as-design” (Goodyear & Retalis, 2010).

Opetuksen ja oppimisen suunnittelu abstraktilla tasolla

(Tietokoneavusteisen) yhteisöllisen oppimisen suunnittelu From PPT by Jermann, P. Scripting collaboration with ManyScripts

Edellinen kuva suomennettuna Koska yhteisöllinen oppiminen ei yleensä tapahdu itsestään, vaan sitä pitää tukea: – Miten ryhmä(t) muodostetaan? – Miten toimintaa ohjeistetaan? – Miten vuorovaikutusta tuetaan? – Miten työskentelyä vaiheistetaan? Eli miten suunnitellaan kognitiivinen, motivationaalinen ja emotionaalinen tuki?

Opettajan tehtävä on järjestää oppimistilanteita – orkestroida.. Dillenbourg, P. (2010), The appeal of motionless devices in a world where everything moves. Keynote talk at the 6th IEEE WMUTE 2010 Conference, Kaohsiung, Taiwan, accessed on June 29, 2011 at Pierre%20DILLENBOURG.pdf.

Suunnittelun tulisi olla ”epäsuoraa” : personal learning environments (PLE) Joustavat tehtävänkuvaukset/välinevalinnat – Tarvittavien välineiden ja resurssien kuvaus, lopullinen valinta opiskelijalle/opiskelijoille – Suosittele työskentleymenetelmiä: Parityöskentely, ryhmätehtävä, yksinään Sama taitotaso, sekoitettu taitotaso Tehtävien kuvaus ja työskentelyn tukeminen (scaffolding/scripting) – Mahdollista oppilaiden osallistuminen työskentelykontekstin luomiseen (sosiaalinen, fyysinen)

PEDAGOGISET MALLIT (MUUTAMA LUKUISISTA)

Mikä se on? Pedagogisella mallilla viitataan oppimisteoriaan pohjautuvaan käytännön malliin, jonka mukaisesti opetus toteutetaan tai viitekehykseen oppimisprosessin etenemisen vaiheista sekä siitä, kuinka oppiminen tulisi järjestää (Bransford, Brown & Cocking, 1999). Pedagoginen malli on teoriaperustainen työväline teknologiatuetun opetuksen suunnitteluun ja toteutukseen. Pedagogisten mallien taustalla vaikuttaa tämän hetkinen ymmärrys oppimisen luonteesta. Pedagoginen malli: kurssin toteutus tai yksittäisen opetustilanteet/ ”kurssin palasen” toteutus

A. Käänteinen luokkahuone (Flipped classroom) Käänteinen Opiskelija tekee valmistelevia tehtäviä kotona: Katsoo videon, tekee tehtäviä oppimisympäristössä, kirjoittaa blogia, lukee kirjaa ym. Opiskelijat työskentelevät luokassa Syvällisempi ymmärrys käsitteistä, niiden soveltamisesta ja yhteyksistä Opiskelijat saavat palautetta Perinteinen Opettaja opettaaOpiskelijat tekevät muistiinpanoja Opiskelijat seuraavat demonstraatioita Opettaja teettää kokeitaOpiskelijoilla on kotitehtäviä

B. Tutkiva oppiminen

C. Ongelmalähtöinen oppiminen (PBL)

D. Ilmiöpohjainen oppiminen

KESKUSTELE: MINKÄLAISISTA PEDAGOGISISTA MALLEISTA SINULLA ON KOKEMUSTA?

Oppimisen tukirakenteet (stukturointi)

AVAINKYSYMYS Kuinka saavuttavat jaetun ymmärryksen siitä kuinka tehtävä suoritetaan? CSCL määritelmä: “ Roschelle & Teasley (1995) kollaboratiivinen oppiminen on jaetun ymmärryksen rakentamista yhdessä ” => Grounding: mekanismi jossa osapuolet koittavat ymmärtää mitä toiset sanoivat ja pyrkivät korjaamaan väärinymmärrykset

Jaetun ymmärryksen saavuttaminen on hankalaa Osapuolet eivät koskaan saavuta täysin jaettua ymmärrystä. => konvergessi-divergenssivaiheiden kautta osapuolet löytävät uusia eroja, joista pitää keskustella jne. during cycle of divergence/convergence phases, what matters is not only final result but also effort towards shared under understanding (swartch, 1995)

..prosessia voidaan hankaloittaa tarkoituksella Näkökulmien eroja (divergence) voidaan lisätä tarkoituksella ja täten lisätä tehtävän haasteellisuutta (CSCL scripts, e.g. arguegraph, jigsaw) Jigsaw Arguegraph

Pedagoginen strukturointi Lähestymistapa, jonka perusideana on kuvata oppimisprosessin rakenne, jossa määritellään oppimisprosessiin liittyviä osa-alueita, oppimisen tukena hyödynnettävät työkalut ja vuorovaikutusvälineet, oppimistehtävän luonne ja oppimisprosessia tukeva käsikirjoitus (skripti)

Skripti (käsikirjoitus) On kokoelma ohjeita, jotka määrittelevät, kuinka luokka, ryhmän jäsenet tai yksittäiset opiskelijat työskentelevät ratkaistakseen jonkin ongelman tai oppimistehtävän. Skriptit tukevat, jäsentävät ja ohjaavat oppijoiden kognitiivisia prosesseja ja ryhmän vuorovaikutusta Skriptit voidaan integroida suoraan välineisiin (mikroskripti) tai ne voivat kuvata toimintaa yleisellä tasolla (makroskripti). Ne voivat myös sisältää laajemman viitekehyksen (integroiva skripti)

Osatutkimus I: Ei vaiheistusta, teknologiausko 100% (mikroskripti)

Osatutkimus II: Vaiheistusta, mutta tarkempana vain tietyissä vaiheissa (makro+mikroskriptit)

Osatutkimus III (hyvin tarkka vaiheistus, teoreettisesti perusteltu) (makroskripti, integroiva skripti)

TVT pedagogisena työvälineenä (3op) Digitaalinen media opetuksessa ja oppimisessa (2op) Tietotyön pedagogisia haasteita (2op) Technology Enhanced Learning I (6 op) Technology Enhanced Learning II Theory (7 op) Self-Regulated Learning Collaborative learning Orientoivat opinnot + valinnaiset opinnot Vapaavalintaiset koulutusteknologian opinnot (osa sivuaineesta ja syventävistä opinnoista) Koulutusteknologian sivuaineopinnot LET maisteriohjelma Sivuaine tai tutkinto Kandidaatintyö (TVT + malu ryhmä) Pro gradu Jatko-opinnot Koulutusteknologian jatko-opinnot Tohtorinväitöskirja Olet tässä Avoin oppikirjaprojekti (3 op)

KIITOS!