Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

TIETOKONEVÄLITTEINEN YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN CSCL

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "TIETOKONEVÄLITTEINEN YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN CSCL"— Esityksen transkriptio:

1 TIETOKONEVÄLITTEINEN YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN CSCL
Computer Supported Collaborative Learning Elina Nevanperä, Eemil Suviaro ja Senja Ylinen TEKNO-11B

2 Mitä se on? Se on oppimista, jossa hyödynnetään modernia tieto- ja viestintätekniikkaa tukemaan oppijoiden työskentelyä ja oppimista Tavoitteena on, että oppijat sitoutuvat yhteiseen työhön rakentaakseen uutta tietoa käyttäen apuna tieto- ja viestintätekniikkaa Nykyaikana opettamisen ja oppimisen teoriat ovat muuttuneet tietokoneavusteisen yhteisöllisen oppimisen myötä ja tietotekniikkaa käytetään nykyään paljon enemmän kouluissa oppimisvälineenä kuin ennen

3 Miten se näkyy koulumaailmassa?
Opetustilanne voidaan laajentaa perinteisten liitutaulun ja kirjojen ääreltä lukuisiin eri mahdollisuuksiin tietokoneen tai muiden opetusteknologisten laitteiden pariin Ei itsessään takaa oppimistuloksia, vaan keskeisenä tekijänä on pedagoginen organisointi työskentelyssä Ongelmana opettajat, jotka eivät tiedä miten tietotekniikkaa tulisi soveltaa oppitunneilla tai heillä on heikko osaaminen tietotekniikan parissa

4 Tietokoneavusteisen yhteisöllisen oppimisen tuloksia
Motivoi oppijoita, koska yhteinen tavoite voidaan saavuttaa vain jos jokainen ryhmän jäsen osallistuu työskentelyyn -> ryhmän jäsenet kannustavat ja auttavat toisiaan Sosiaalisesti jaettu vastuu prosessista tukee osallistujien metakognitiivisten taitojen kehittymistä Kehittää oppijan tietoyhteiskuntataitoja, joita tulevassa tietoyhteiskunnassa ja tulevaisuudessa tarvitaan. Ratkaisevassa asemassa ei ole kuitenkaan itse teknologia, vaan sen käyttötapa!

5 Asennoituminen tietokoneiden käyttöön opetuksessa

6 Ote viimeaikaisissa tietokoneavusteisen yhteisöllisen oppimisen tutkimuksissa esitettyjä oppimisvaikutuksia Tekijät Välineet Aihe Osallistujat Vaikutukset Bruckman, De Bonte, 1997 Tekstipohjainen virtuaalisen maailman ympäristö (WS) Lukeminen, kirjoittaminen, ohjelmointi 3-6 luokkalaiset, n ei tiedossa Positiivinen vaikutus ilmapiiriin Enyedy, Vahey, Gifford, 1997 Propability Inquiry Environment Matematiikka Merkittäviä vaikutuksia matematiikan tehtävissä Mc Donnel. D, 1994 Tietokoneneuvottelu ja sähköposti (Caucus system) Johtaminen 2. vuoden osa-aikaiset yliopisto-opiskelijat Havaintona tehokas ryhmädynamiikka Butler, 1995 Daedalus Mail and Interchange, neuvottelujärjestelmä Historia 45 lukio-opiskelijaa ja tutoria (yliopisto-opiskelijoita) Oppiminen ja asenteet kirjoittamista ja historian opiskelua kohtaan paranivat

7 Lähteet (Opetushallitus)


Lataa ppt "TIETOKONEVÄLITTEINEN YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN CSCL"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google