Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

AGORA LEARNING LABORATORY EVALUATIONDEVELOPMENT RESEARCH ON: E-LEARNING CSCL / CSCW KNOWLEDGE MANAGEMENT DIFFERENT CONTEXTS EDUCATIONAL LEVELS WORK AREAS.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "AGORA LEARNING LABORATORY EVALUATIONDEVELOPMENT RESEARCH ON: E-LEARNING CSCL / CSCW KNOWLEDGE MANAGEMENT DIFFERENT CONTEXTS EDUCATIONAL LEVELS WORK AREAS."— Esityksen transkriptio:

1 AGORA LEARNING LABORATORY EVALUATIONDEVELOPMENT RESEARCH ON: E-LEARNING CSCL / CSCW KNOWLEDGE MANAGEMENT DIFFERENT CONTEXTS EDUCATIONAL LEVELS WORK AREAS / ORGANIZATIONS MULTIDISCIPLINARY EXPERTISE PROBLEM-BASED STRATEGIC RESEARCH BASED ON LONG-TERM BASIC RESEARCH

2 LOCALLOCAL COMPANIESCOMPANIES INTERNATIONALNETWORKINTERNATIONALNETWORK KNOWLEDGE MANAGEMENT INNOVATIVE EVALUATION METHODS DESIGN AND EVALUATION OF LEARNING ENVIRONMENTS FOCUS AREAS UNIVERSITYUNIVERSITY COMPUTER- SUPPORTED COLLABORATIVE LEARNING AND WORKING LEARNING TECHNOLOGIES FOR CHILDHOOD AND SCHOOL ENVIRONMENTS

3 SCALING UP THE RESEARCH RESULTS RESEARCHERS USERS DEVELOPERS E-Learning Virtual learning environments Evaluation methods Learning at work Computer-Supported Collaborative Learning Shared expertise Tacit knowledge Digital portfolios

4  Teknologia- / access- vetoisuus  Etäopetuksen traditio  Avoimet oppimisympäristöt -> Mahdollisuus työskennellä omalla tavoitetasollaan -> Ajattelun työvälineiden puuttuminen -> Itseohjautuvuuden korostuminen -> Opiskelijoiden välisten suorituserojen kasvu  Vastavuoroisen ymmärryksen syntymisen ongelma -> verkossa tapahtuvan kollaboraation yliarviointi  Pedagoginen vaikuttavuus?  Hyvien käytäntöjen skaalautuvuuden ongelma VERKKO-OPETUKSEN HAASTEITA

5 Kokeellista tutkimusta vaikutuksista 1960-luvulta lähtien lievästi positiivinen vaikutus oppimisen määrään ja nopeuteen laadulliset vaikutukset vaihtelevat sovelluksen mukaan motivationaaliset vaikutukset positiivisia mutta osin ristiriitaisia Kokeilun kestolla ja kokeiluryhmän koolla olennainen vaikutus! Usein kapea-alaisia, rutiiniluontoisia tehtäviä! TUTKIMUSTIETOA TEKNOLOGIAN VAIKUTUKSISTA OPPIMISEEN?

6 MILLAISTA OPPIMISTA JA VUOROVAIKUTUSTA VERKKOTYÖSKENTELYSSÄ TAVOITELLAAN? IAjatuksellinen aktiivisuus ja tiedon kanssa työskentely -> ajattelun työvälineet IIMerkityksellisyys -> tutkiva ja ongelmakeskeinen oppiminen -> ankkuroitu opetus IIIKonstruktiivinen vuorovaikutus -> jaettu asiantuntijuus ja yhteisöllisen oppimisen mallit -> verkostoperustainen yhteisöllinen oppiminen (CSCL)

7 Kollaboraation prosessin ymmärtäminen -> strukturointi kokoelma ennalta määriteltyjä skriptejä ohjeistamaan pedagogista toimintaa kuinka muodostaa ryhmiä kuinka tehdä yhteistyötä kuinka ratkaista ongelmia educational engineering / instructional design vs. sociocultural approaches vuorovaikutuksen / kollaboraation rikkaus vs. tehokkuus KOLLABORAATION STRUKTUROINTI (Dillenbourg, 2002; Hoppe, 2002; Jermann, 2002)

8 Puolistrukturoidut käyttöliittymät ja/tai kollaboratiivisen oppimisen skriptit luonnollinen prosessi vs. opetusmetodi ”Is it possible to blend two pedagogical traditions, collaborative learning and traditional instructional design ã la Gagne, withouth losing that which makes ’natural’ collaborative learning different from other teaching methods?” (Dillenbourg, 2002) olennaista skriptin ydinmekanismi (esim. vertikaalinen työnjako ja kilpailu vs. jigsaw ja kognitiivinen diversiteetti – tiedollinen riippuvuus ja täydentävyys) KOLLABORAATION STRUKTUROINTI VS. YLISTRUKTUROINTI

9 Mahdollistaa normaalisti erillisten toimintojen integroinnin: (esim. yksil ö lliset ja kollaboratiiviset ty ö skentelyn vaiheet). Mahdollistaa f2f- ja tietokonev ä litteisten tilanteiden integroinnin. Tutorin / pedagogisen mallin rooli usein keskeinen. Vaiheistavat, raamittavat ja jaksottavat verkkoty ö skentelytilanteisiin, joista aikaraami usein puuttuu. STRUKTUROINNIN ETUJA (TEHOKKUUS)

10 Luonnollisen vuorovaikutuksen h ä iritseminen (spesifit sriptit tarjoavat liian rajattuja vaihtoehtoja) Luonnollisen ongelmanratkaisuprosessin h ä iritseminen (liian tarkka vaiheistaminen voi vaikuttaa motivaatioon – teht ä v ä n haasteellisuus h ä vi ää ) Kognitiivisen taakan kasvaminen (skriptin muistaminen ja suorittaminen) Kollaboratiivisen vuorovaikutuksen ’ didaktisointi ’ (kysymysten spesifiointi -> ’ opettaja-oppilas – peli ’ ) ’ Tavoitteeton ’ vuorovaikutus (kollaboraation segmentointi aliprosesseihin ja vaiheisiin -> jaettujen tavoitteiden muodostaminen?) STRUKTUROINNIN RISKEJÄ


Lataa ppt "AGORA LEARNING LABORATORY EVALUATIONDEVELOPMENT RESEARCH ON: E-LEARNING CSCL / CSCW KNOWLEDGE MANAGEMENT DIFFERENT CONTEXTS EDUCATIONAL LEVELS WORK AREAS."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google