Koulutusteknologian tutkimusyksikkö ColLab – Uudet yhteisölliset teknologiat oppimisen tukena Opettajapalaveri 21.8.2007 Essi Vuopala Paulina Melakari-Mustonen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPPIMINEN JA OPETUS / DIDAKTIIKAN KURSSIN WIKITENTTI
Advertisements

RSS-syötteet tiedonhallinnassa Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
ColLab Essi Vuopala ja Paulina Melakari-Mustonen Koulutusteknologian tutkimusyksikkö ColLab – Uudet.
Sosiaalinen media oppimisympäristönä Antero Aunesluoma työkalut, ympäristöt ja yhteisöt.
Blogit ja wikit oppimisen tukena Käytännön esimerkkejä Anne Rongas.
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
– Koulusolu innostavana ja oppimista tukevana pedagogisena tilana
RSS-syötteet tiedonhallinnassa Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
Carpe Diem – suuntaa huomiseen Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Blogit ja RSS - verkko-oppimisen uusia mahdollisuuksiako? Juha Lång, Mindcom.
Kokemuksia ja kehitysideoita. PLE:N taustaa • Opiskelijat oman ympäristönsä suunnittelijoita ja ylläpitäjiä • Itseohjautuva oppiminen • Yhteisöllinen.
Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Johdannoksi sosiaaliseen mediaan Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Sosiaalinen media sosiaali- ja terveysalalla
 Johdanto  YouTube  YouTuben hyödyntäminen  Yhteenveto.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
| | Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Aija Hietanen.
Johdantoa sosiaaliseen mediaan Kiravo-projekti 2013 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
RajatOn Kehitys Jukka Vilen & Heli Korte TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio.
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
Sosiaalisen median käyttötapoja lukion äidinkielen opetuksessa Moodle-oppimisympäristö ja muu sosiaalisen median välineistö oppikirjattoman opetuksen perustana.
VERKKO-OHJAUKSEN SUUNNITTELU – OPISKELUN JA OPPIMISEN OHJAUS
Opetusmenetelmät Mitä opetusmenetelmillä tarkoitetaan
Verkkoportfolio Taina Joutsenvirta Verkkopedagogiikan asiantuntija
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op
LET.OULU.FI Learning and Educational Technology Research Unit Sosiaalinen media opetuksessa eLukion koulutuspäivä Niina Impiö Oppimisen ja koulutusteknologian.
Sosiaalinen media opetuksessa Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu.
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
RSS-syötteet tiedonhallinnassa Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Web 2.0 tiivistetysti 1. Ohjelmistoalusta on Web. Webtop korvaa Desktopin. Keskeistä yhteisöllisyys ja ”Software as a Service”. 2. Kollektiivisen älyn.
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen.
O PPIMISYMPÄRISTÖLÄHTÖINEN SUUNNITTELU KIRKOU - Kirjasto, koulu ja koulukirjasto –hanke Tutkivaa ja oivaltavaa oppijaa yhteistyössä tukien!
Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Ongelmaperustainen oppiminen
RSS, Rich Site Summary © Reino Aarinen, RSS RSS (Rich Site Summary, joskus Really Simple Syndication) on menetelmä, joka käyttää XML merkkausta.
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
HOPS-projekti Koulutusteknologian perusopinnot Henna Mikkola Merja-Maaria Oinas Tiina Torvinen.
Sulautuva opetus ja vuorovaikutus Taina Joutsenvirta Verkkopedagogiikan asiantuntija
Yhteisöllisen tiedon rakentamisen- ja jakamisen työkalut – Wiki ja semanttinen Web Aija Hietanen, Tarja Vainionpää ja Seppo Räsänen Savonia-ammattikorkeakoulu.
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Hajautettujen kurssien organisointi OSCu-hankkeessa ITK’04 Stiina Kojonen TTY/Ohjelmistotekniikka.
EDUCATIONAL TECHNOLOGY RESEARCH UNIT Tiina Hämäläinen Kokemuksia yhteisöllisyydestä.
Anne Rongas 2008 Sosiaalinen media oppimisen tukena?
Tutkimus ”Käspaikka” –sivuston verkko- oppimateriaaleista Tarja Kröger Savonlinnan OKL / Joensuun yliopisto Käspaikka:
Verkko-oppimisympäristöt oppimisen tukena Tieto- ja viestintätekniikka pedagogisena työvälineenä Sallariina Haarala Pia Lipponen.
Linkit SisällysRAOTROK RAOTROK- wiki RAO, Metallisosaston esittely Kartta, Googlemaps Linkki koulun sivulle, Wilmaan jne Ajankohtaista KalenteriSyötteenlukija.
PBL –case III Työskentelyn eteneminen (Pedagogisia näkökulmia tvt:n soveltamiseen)
Sosiaalinen media kevyesti sulautettuna Hy / Antero Aunesluoma
RESEARCH UNIT FOR EDUCATIONAL TECHNOLOGY KOULUTUSTEKNOLOGIAN TUTKIMUSYKSIKKÖ Creative Collaboration Seminaari V-Lab Shared.
RSS-syötteet tiedonhallinnassa Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen.
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE Kiravo-projekti 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Opettaja ja kansainvälinen PBL –perustainen verkko-opetus Irmeli Ahonen THM, fysioterapeutti
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Opetusteknologiasta ja verkko-opetuksen tukihenkilötoiminnasta Katja Kunttu Viikin tiedekirjasto.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
G.Taliacotius: Plastiikkakirurgiaa 1598 Tankens bilder : om människors vilja att synliggöra kunskap och idéer
LET Kandiryhmä Piia Näykki & Jonna Malmberg.
Yrittäjyyskasvatus oppimisen perustana
Hermolle-koulutus: suomen kielen ja kirjallisuuden opetus (25 op)
Ympäristö- ja laiteriippu-mattomuus
Vuosikellon otsikko Tekstiä tähän Tekstiä
DEMO 5 Sonja Betancourt, FM
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE
Blogger Teppo Räisänen.
RUOKAKASVATUKSEN VUOSIKELLO
Esityksen transkriptio:

Koulutusteknologian tutkimusyksikkö ColLab – Uudet yhteisölliset teknologiat oppimisen tukena Opettajapalaveri Essi Vuopala Paulina Melakari-Mustonen

Koulutusteknologian tutkimusyksikkö Hankkeen tavoite Hankkeessa kehitetään oppimisen tutkimukseen perustuvia pedagogisia toimintamalleja, joissa hyödynnetään uusia yhteisöllisiä sovelluksia yliopisto- opetuksen ja –opiskelun tukena.

Koulutusteknologian tutkimusyksikkö Yhteistyöverkosto Koulutusteknologian tutkimusyksikkö vastaa hankkeen suunnittelusta ja koordinoinnista, pedagogisten toimintamallien suunnittelusta ja kehittämisestä sekä opetuskokeilujen koordinoinnista. Koulutusteknologian opinnot toimivat yhtenä kontekstina hankkeen aikana toteutettaville opetuskokeiluille. Englannin kielen laitos, Taiteiden ja antropologian laitos sekä Tietojenkäsittelytieteiden laitos toimivat hankkeessa kehitettyjen pedagogisten toimintamallien kokeilufoorumeina. V-LAB toimii foorumina innovointityöpajoille ja opetuskokeiluille. Snellmanian kirjasto toimii foorumina opetuskokeiluille tarjoten mahdollisuuden joustavaan tiedonhakuun. Ohjausryhmässä on kultakin laitokselta 2 edustajaa (yhteyshenkilö + hänen valitsemansa edustaja), CF:n edustaja sekä opiskelijajäsen.

Koulutusteknologian tutkimusyksikkö Toimintasuunnitelma Koulutusteknologian opinnot –Syyskuu – lokakuu 2007: Malli I –Joulukuu/tammikuu 2007 – helmikuu/maaliskuu 2008: Malli II –Maaliskuu – toukokuu 2008: Malli III Englantilainen filologia –Syys-/lokakuu – joulukuu 2007: Malli II –Tammi 2007 – helmikuu 2008: Malli III –Maaliskuu – toukokuu 2008: Malli I TOL –Syyskuu – marraskuu 2007: - –Marraskuu 2007 – helmikuu 2008: Malli I ja III –Maaliskuu – toukokuu 2008: Malli II TAIDA –Malli I  ajankohta?

Koulutusteknologian tutkimusyksikkö Spaces for collaboration Hankkeessa kehitetään oppimisen tutkimukseen perustuvia pedagogisia toimintatapoja, joissa hyödynnetään uusia yhteisöllisiä sovelluksia yliopisto-opetuksen ja –opiskelun tukena. Oppimisprosessien tehostaminen käytännön kokeiluissa –Pääteemat: vastavuoroisuus, yhteisöllisyys ja ongelmalähtöisyys

Koulutusteknologian tutkimusyksikkö Yhteisöllisen oppimisen malli I Web-weaving Teoreettiset perusteet - wiki –ympäristöön rakennetaan yhteisesti tiettyyn aihealueeseen liittyvää materiaalia - keskeistä informaation ja tiedon jakaminen, lisääminen, analysointi ja organisointi tietoverkkoja hyödyntäen sekä sosiaalinen vuorovaikutus (yhteisen päämäärän sopiminen, merkitysneuvottelut sekä argumentointi, jotka tukevat oppimista) - jaettu kognitio: sosiaalinen ja fysikaalinen Työskentelyn tavoite - tukea autenttista (Brown & al., 1989) ja informaalia oppimista - yhteisöllinen tiedon tuottaminen Työskentelyn vaiheet - Joka toinen viikko vaihtuva teema: orientaatiovaihe (1 vko)  luento  reflektiovaihe (1 vko) - Opiskelijat työskentelevät 3 hlön tiimeissä 1.Orientaatiovaihe: opettaja antaa opiskelijoille wikissä teeman/oppimistavoitteen sekä aiheeseen liittyvän artikkelin, johon pienryhmät perehtyvät viikon aikana (esim. mitä on koulutusteknologia?). Pienryhmä työstää teemaa sanoin ja kuvin mobiililaitteen avulla. 2.Luennolla teeman käsittely jatkuu 3.Reflektiovaiheessa orientaatiovaiheen ja luennon sisältöjä nivotaan yhteen (wikissä), täydennetään ja syvennetään. Mobiililaitteet edelleen käytössä. Työskentely verkossa - Pienryhmät työstävät artikkelien, luentojen ja matkapuhelimien avulla hankitun materiaalin pohjalta kurssimateriaalia, joka arvioidaan kurssin päätteeksi Työskentely lähitapaamissa - Orientaatio työskentelytapaan ja käytettävään teknologiaan - Luennot - Pienryhmät sopivat itse työskentelyajoistaan ja –tavoistaan - Tuotosten esittely ja arviointitilaisuus Käytettävä teknologiaWiki oppimateriaalin yhteisöllisen tuottamisen välineenä, matkapuhelin, Binder-sovellus

Koulutusteknologian tutkimusyksikkö Yhteisöllisen oppimisen malli II JIGSAW Teoreettiset perusteetKeskeistä ryhmän jäsenten välinen riippuvuus ja henkilökohtainen vastuu (Aronson, E., & Patnoe, S) Työskentelyn tavoitePyrkiä pitkäjänteisellä työskentelyllä asiasisällön syvempään ymmärtämiseen ja jäsentämiseen neuvottelemalla, keskustelemalla ja perustelemalla omia näkemyksiään. Työskentelyn vaiheet1.Oppijat jaetaan (koti-)ryhmiin, jotka edelleen jakautuvat yksilöihin, joista jokainen saa oman osa-alueensa, johon perehtyä. 2.Saman osa-alueen saaneet oppijat kerääntyvät "eksperttiryhmiin", jossa he muodostavat yhteisen käsityksen opiskelemastaan asiasta. 3.Keräännytään alkuperäisiin "kotiryhmiin", joissa jokainen oppija selittää muille oman erikoisalueensa ja näin pyritään saamaan aiheesta kokonaiskuva. Työskentely verkossa3 verkkolukupiiriä eri tavoin toteutettuina Käytettävä teknologiaWiki oppimisympäristönä

Koulutusteknologian tutkimusyksikkö Yhteisöllisen oppimisen malli III PBL – Problem Based Learning Teoreettiset perusteet - Opiskelumuoto, jossa kaikilla ryhmän jäsenillä on yhteinen tehtävä ja tavoite, ja jossa pyritään jaettujen merkitysten ja yhteisen ymmärryksen rakentamiseen vuorovaikutuksessa toisten ihmisten kanssa (Dillenbourg, 1999) - tiedon rakentaminen yhdessä, jokainen tuo oman osaamisensa ja panoksensa mukaan Työskentelyn tavoiteTavoitteena tukea: - itsenäistä, opiskelijalähtöistä opiskelua, - relevantin tiedon hankinta- ja arviointivalmiuksia sekä eri tietolähteiden käyttöä, - tiedon soveltamista, - ongelmanratkaisutaitoja, - vuorovaikutus- ja ryhmätyötaitoja, vastavuoroisuutta sekä - itseilmaisua, tieteellistä ajattelua ja omien näkemysten perustelua. Työskentelyn vaiheetPBL-ryhmien aloitustapaaminen 3d-tilassa 1.Itsenäisen työskentelyn vaihe ja purkutilanne blogissa 2.Työskentelyn arviointi 3d-tilassa - RSS –syötteiden kautta ryhmät voivat seurata toistensa työskentelyä ja opettajan ohjeistuksia yms. - Kurssin aikana käydään läpi 3 PBL -tapausta - Jokainen ryhmä valmistaa oppimastaan lopuksi HabboWood-elokuvan Työskentely verkossa - PBL -aloitustapaaminen Habbossa (pienryhmätapaamiset, noin 5 opisk/ryhmä) - Opitun purku pienryhmien blogeissa - Työskentelyn ja opitun arviointi Habbossa - Opitun reflektointi pienryhmissä elokuvan keinoin Työskentely kasvokkainPerehdytys PBL –menetelmään ja kurssilla käytettävään teknologiaan (Habbo + blogikoulutukset) Käytettävä teknologia3d-työtila (Habbo –hotelli), blogit (wordpress) ja rss- syötteet

Koulutusteknologian tutkimusyksikkö Yhteisöllisen oppimisen malli IV Digitaalinen portfolio oppimisen reflektoinnin tukena Kuvaus työskentelystä: Opiskelijoilla on henkilökohtaiset portfoliot, joihin he koko opiskeluprosessin ajan reflektoivat oppimistaan. Käytettävä teknologia: Blogi (wordpress)

Koulutusteknologian tutkimusyksikkö Opetuskokeiluissa hyödynnettävien teknologisten sovellusten lyhyt esittely Wiki ( –yhteisöllisen kirjoittamisen työkalu Binder-sovellus+mobiililaite ( –matkapuhelimiin ladattava ohjelmistosovellus (teksti, kuva, ääni, video), jota täydentää käyttäjäkohtainen verkkosovellus Blogi ja RSS (Rich Site Summary)-syötteet –verkkosivu tai –sivusto, jolle on ominaista ajan, linkityksen ja henkilökohtaisen näkökulman painotus –RSS-syöte esim. blogitapahtumien seuraamiseen tarkoitettu sisältöprotokolla Habbo-hotelli ( –Virtuaalitila tai –yhteisö esim. opiskelijaryhmän tapaamisiin Linkit Google-kalenteriin sekä yllä oleviin sovelluksiin hankkeen blogissa

Koulutusteknologian tutkimusyksikkö Opetuskokeilut perustuvat… -Koulutusteknologian opinnoissa (perus- ja aineopinnot ja Edutool - muuntokoulutusohjelma) kehiteltyihin yhteisöllisen oppimisen malleihin -Koulutusteknologian tutkimusyksikössä tehtyyn tutkimukseen, mm. –Bluemink, J., Järvelä, S., Hämäläinen, R., & Manninen, T. (2006, June). Group Dynamics in Collaborative Virtual Game. In J. Multisilta, H. Haaparanta (Eds.) Proceedings of the Workshop on Human Centered Technology HCT 06, pp Tampere: Juvenes Print - TTY. –Bluemink, J. & Järvelä, S. (2007). Discourse processes and shared understanding in virtual multiplayer game collaboration. Submitted manuscript. –Näykki, P. & Järvelä, S. (2006, Accepted for Publication). How Pictorial Knowledge Representations Stimulate a Collaborative Knowledge Construction in Groups. In C. Angeli (ed.). Special Issue: Distributed Cognition Approaches on Technology in Teacher Education. Journal of Research on Technology in Education. –Näykki, P. & Järvelä, S. (2006). Shared Visual Representations in Collaborative Knowledge Construction. In G. Clarebout & J. Elen (eds.), Avoiding simplicity, confronting complexity: Advances in studying and designing powerful (computer-based) learning environments, pp

Koulutusteknologian tutkimusyksikkö Kiitos… Kysymyksiä?

Koulutusteknologian tutkimusyksikkö KIITOS!