Taitoihin liittyvien käsitteiden määrittelyä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
MOTIVAATIO JA LIIKUNTA
Advertisements

Tanssi edistää kommunikointia sosiaalisuutta body-imagen hahmottamista
Opetuksesta ja oppimisesta lentokoulutuksessa
Sosiaaliset taidot Elinikäiset oppimisen kontekstissa sosiaaliset taidot ovat avainasemassa. Nostamme esille neljä lähestymistapaa konseptissamme: Itseohjautuva.
Ei-kielelliset oppimisvaikeudet
Kulttuuri, mieli ja kasvatus
Havaintomotoriset taidot pelinluvun perustana
Ladygolf Ladykapteenien kokous SLU:n talo, Radiokatu 20 Helsinki. kello
Kokemuksia ja kehitysideoita. PLE:N taustaa • Opiskelijat oman ympäristönsä suunnittelijoita ja ylläpitäjiä • Itseohjautuva oppiminen • Yhteisöllinen.
Oppiminen ja opettaminen harjoitustilanteessa
Simulaatioharjoitteen suunnitteluprosessi
Amerikkalaista Fysiikkavalmennusta
Psykologian kertauskurssi Olli-Jukka Jokisaari 2010
MUISTIN PERUSTOIMINNOT:
LASTEN LIIKUNNALLINEN KEHITYS
Taitojen oppimisesta ja opettamisesta
Oppimisvaikeudet kehityksen riskitekijöinä
PSYKOLOGIA 7 Koulukohtainen soveltava/ S
Georgij Putilin Näkökulmia tieto- ja viestintätekniikan käytöstä soitonopetuksessa.
Sensorinen integraatio
Kokemuksellinen oppiminen (Kolb, Jarvis, Boud)
Ilpo Mäki, rehtori Oulun Aikuiskoulutuskeskus
Universaalius Yksilö Emootio Kulttuuri Ryhmä
Valmentajana kehittyminen
Kognitiivinen psykologia tutkii
Hyvän oppimisen malli LAMKissa
Creative Campus - yliopisto innovaatioympäristönä Sisältöliiketoiminnan luovien prosessien johtaminen (Creative Processes and Content Busines.
Oppimisorientaatioita
”Arviointi on kuin kamera, jolla voi ottaa kuvia osaamisen tasosta, oppimisprosessista tai opetuksen laadusta. Kuvat ovat usein luonteeltaan staattisia.
Sensorinen integraatio
Motorinen kehitys lapsuudessa
Toimintakyky s.36 Fyysinen Psyykkinen Kognitiivinen Sosiaalinen
TASO 2 SISÄLTÖALUE 2 Teema 2 Osaamistavoite 2 4. oppisisältö: ”Eri ominaisuuksien perusharjoitteiden oikeat suoritustekniikat” Taitoharjoittelun tunnuspiirteet.
TASO 1. SISÄLTÖALUE 2 Teema 2 Osaamistavoite 1 1
Erityistä tukea tarvitsevan ohjaaminen Helena Sorsa.
Oivallus 1 Luku 05 Kognitiivinen toiminta on tiedonkäsittelyä.
Tarja Rauste  Jokainen yksilö kehittyy omaan tahtiinsa  Yksilön kehityksessä voidaan erottaa seuraavat osa-alueet o Fyysinen kehitys (painon.
MVLT-KOULUTUKSEN AIHEET 1. MAALIVAHTIPELIN PERUSTEET 2. PELI LUONNE LUISTELU 3. OPPIMINEN 4. PELIKÄSITYS 5. MAALIVAHDIN TEKNISET- JA LAJITAIDOT 6. PELIASENTO.
7. Kouluiän kehitys (s. 96–109).
Ongelmanratkaisu (1.) -ongelmana voidaan pitää tilannetta jossa on tavoite (>muutos) muttei keinoja tavoitteen saavuttamiseksi. Arkipäivän ongelmia esim:
Konstruktivismi Tekijä Bogi
Hermosto Hermosto jaetaan: 1. Keskushermosto (aivot + selkäydin)
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
STARTTIKOULUTUS MAALIVAHTIPELISTÄ
Oppimisen moninaisuudesta Jyväskylä Arto Riihimäki SEL ry.
MUISTI 1. Mitä teit viime perjantaina? 2. Entä viime kesänä?
Sosioemotionaalinen kehitys
Luvut 16 ja 17 Motivoitunut ja sitoutunut opiskelija
Kolme oppimista jäsentävää orientaatiota
Motorinen kehittyminen
Uni, lepo ja rentoutuminen
Fyysis-psyykkis-sosiaalinen kokonaisuus
1 TIETOINEN JA TIEDOSTAMATON
Millainen oppija sinä olet?
Luku 15 Oppiminen, muisti ja aivot.
1. Mitä tiedonkäsittely on?
esim. hormonit, autonominen hermosto omat sisäinen odotukset haaveet
9. Oppimisen psykologinen perusta
- TIETEELLISESTI!! Psyykkinen Biologinen Sosiaalinen ja
Oppiminen.
10. Ajattelu.
4. Aivojen rakenne ja toiminta
Taitoharjoittelu.
Menestyvä työyhteisö Yksilö – Ryhmä – Organisaatio OPPIMINEN JA HAVAINNOINTI LEA1LH002 Riitta Rautava Henkilön käsitys todellisuudesta – ei välttämättä.
Liikunnan Perusopinnot
Minä ja identiteetti – minäkuvat ja itsetunto
Liikkettä fasilitoivat tekijät
OPPIMISTA OHJAAMAAN - Oppimistaidot ja ohjaava opetus
Juniorivalmentajapolku 1- taso: Introilta – Taidon oppiminen Tavoite: Ymmärtää taidon kehittymiseen vaikuttavat tekijät, ymmärtää lyönnin ja heiton perusteet.
Liikunnan Perusopinnot
Esityksen transkriptio:

Taitoihin liittyvien käsitteiden määrittelyä Jääkiekkoliitto Taitovalmentajakoulutus 22.8.2013 Vierumäki Sami Kalaja

Taidon määritelmä ja luokitteluja Motorinen taito: ”taito, joka vaatii vapaaehtoista kehon ja/tai raajojen liikettä tavoitteen saavuttamiseksi (Magill, 2010)” Hieno vs. karkeamotoriikka Suljettu vs. avoin taito Erillis-, sarja- ja jatkuvat taidot Yksilö- vs. vuorovaikutteiset taidot

Motorinen oppiminen Motor learning (motorinen/taidon oppiminen): ”set of internal processes associated with practice or experience leading to relatively permanent changes in the capability for movement” (Schmidt & Lee, 2005, 302) =”harjoittelun aikaansaama kehon sisäinen tapahtumasarja, joka johtaa pysyviin muutoksiin potentiaalissa tuottaa liikkeitä”

Ekologinen malli motorisesta kontrollista/oppimisesta Ekologisten mallien mukaisia perusoletuksia liikkeiden säätelystä: ”Vapausasteongelma” Itseorganisoituminen

Liikuntataidon oppiminen on ongelmanratkaisutehtävä Luonnollisessa olosuhteissa suoritettava liikuntataito ei koskaan samanlainen Liikunta kehittää aivojen kognitiivisista toiminnoista vastaavia osia -vrt. oppimisvaikeudet ja kömpelyys Kognitiivisen ja motorisen toiminnan taustalla hermostoon rakentunut moniosainen ja –tasoinen järjestelmä Oppija ratkoo tiedollisia ongelmia alusta lähtien

Taito vs. tekniikka Tekniikalla tarkoitetaan eri liikuntamuotojen ja urheilulajien perusliikkeitä Biomekaaninen painotus

Motorinen käyttäytyminen Motorinen käyttäytyminen (motor behavior) = havaittavissa olevaa käyttäytymistä, johon vaikuttavat harjoittelun lisäksi monet muutkin tekijät, kuten motivaatio, väsymys, kunto, tarkkaavaisuus ja vireystila Taidon oppimista laajempi käsite Lähellä termiä ”suoritus”

Motorinen kehittyminen Motorinen kehittyminen (motor development )= ”jatkuva motoristen taitojen ja liikkeen säätelymekanismien kehittyminen varhaislapsuudesta vanhuuteen” (Haywood & Getchell, 2009)

Motorinen kontrolli Liikkeiden säätely l. motorinen kontrolli (motor control) = ”hermo-lihasjärjestelmän toiminta koordinoidessaan lihaksia ja raajoja liikkeiden toteuttamisen aikana” (Magill, 2010) Kaksi teoriasuuntaa: Informaatioprosessointi Dynamiikka oppijan ja ympäristön välillä - Ekologinen malli

Taitojen oppimisen tiedostamattomuus Oppimisprosessi käynnistyy tiedostamattomissa aivojen osissa ”Pyrimme saavuttamaan onnistumisia ja toisaalta välttämään epäonnistumisia” (Atkinson, 1964) Eksplisiittinen/implisiittinen oppiminen Piilo-opetussuunnitelma? Taitorefleksit

Keskushermoston toiminta 1. Motivaatio- ja toiminnan suuntaamisyksikkö (tunneaivot) 2. Havaintoyksikkö (aistit) 3. Toiminnan suunnitteluyksikkö (limbinen alue, aivokuori) 4. Tuotosprosessori (aivokuoren motorinen alue, pikkuaivot) 5. Toteutusyksikkö (hermolihasjärjestelmä) Keskushermoston toiminta

Pelkistetty liikkumisen toimintakaavio (Schmidt, 2008) Ärsykkeen tunnistus Liikevastauksen valinta Aivot Liikevastauksen ohjelmointi Suorituksen vertailu Suoritusmielikuva Motorinen ohjelma Selkäydin Palaute: lihasvoima ja pituus Lihakset Palaute: Nivel- ja kehon asento Liikesuoritus Palaute: näkö, kuulo, tunto Ympäristö Tieto tuloksesta/suorituksesta Mitattu tulos

Liikkeiden säätelyn ”luupit”

Havaintomotoriset & fyysiset kyvyt

Tehokas taitoharjoittelu huomioi kyseiset tekijät Liikuntataidon oppimisessa mukana lukuisia kognitiivisia (=tiedollisia) taustatekijöitä Motivaatio Muisti Tarkkaavaisuus Mielikuvat Tehokas taitoharjoittelu huomioi kyseiset tekijät

Motivaatio Sisäinen/ulkoinen motivaatio Koettu pätevyys, autonomia, sosiaalinen yhteenkuuluvuus Tavoiteorientaatio (tehtävä/kilpailusuuntautuneisuus) Flow

Sensorinen/lyhytkestoinen/pitkäkestoinen muisti Lyhytkestoisen muistin kapasiteetti rajoittavana tekijänä liikuntataitoa oppimisessa Positiiviset kokemukset painuvat helpommin pitkäkestoiseen muistiin Mielekkyys harjoittelua kohtaan oleellista -Konkreettisuus & yhdistäminen aiemmin osattuun Avoimet ja suljetut taidot ja muisti? Liikkeen loppupiste ja muisti?

Sisäinen/ulkoinen kohde -Kumpi kohde tehokkaampi oppimisessa? Tarkkaavaisuus Tarkkaavaisuus tarkoittaa ”tietoisuutta ja sen kohdentamista tiettyyn kohteeseen” (Nideffer & Sagal, 2001) Kapea/laaja Sisäinen/ulkoinen kohde -Kumpi kohde tehokkaampi oppimisessa? Valikoiva tarkkaavaisuus tarkoittaa, että ”yksilö valitsee ärsykkeitä keskushermoston tarkempaan käsittelyyn muiden samanaikaisten ärsykkeiden kustannuksella” Tietoinen/tiedostamaton tarkkaavaisuus

Liikuntataitojen harjoittelussa havainnointi on edellytys oppimiselle Havaintotoiminnat ja näkyvät liikkeet ovat ihmisen liikkumisessa käsi kädessä Havaintotoimintoja ja liikettä ei voida erottaa toisistaan, sillä ne perustuvat läheisiin ja rinnakkaisiin aivomekanismeihin Liikuntataitojen harjoittelussa havainnointi on edellytys oppimiselle Eri aistikanavat mukana prosessissa -näkö -kinestesia -kuulo

Havaintokamera ”Quiet-eye -tutkimus”

”Quiet-eye -harjoittelu”

”Quiet-eye -tutkimus”

”Quiet-eye -tutkimus” Tarkka näkö Ääreisnäkö

Mielikuvat

Liikuntataidon opettaminen mielikuvien luomista ja muokkaamista Mielikuvat Mielikuva on ”havainnon kaltainen elämys, johon ei kuitenkaan liity mitään ulkoista ärsykettä joka toimisi havainnon kohteena” (Morris, Spittle & Watt, 2005) Liikuntataidon opettaminen mielikuvien luomista ja muokkaamista Mielikuva on taitoa keskushermostossa edustavan hermoverkon ”peili” Taito kehittyy havaintokehässä Ideomotorinen harjoittelu

Päätöksenteko oppimisprosessissa Havainto Päätöksenteko Toiminta http://www.youtube.com/watch?v=lDQXI8WGqt0

Kiitokset ja lähde Timo Jaakkola (2013). Esitys Jyväskylän yliopiston Taitovalmennuksen täydennyskoulutus.