Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
1
Taitojen oppimisesta ja opettamisesta
Voimisteluliitto II taso Syksy 2013 Sami Kalaja
2
Kertausta Tarvitaan riittävä määrä harjoittelua
Runsas vaihtelu tehostaa oppimista Oppimisen eteen pitää nähdä vaivaa Hauskuuden ilmapiiri on eduksi oppimiselle
3
Liikuntataidon oppimisella neurologinen perusta
Oppimisessa syntyy uusia aivosoluja ja hermoyhteyksiä eri aivosolujen välille Harjoittelu vahvistaa hermoreittiä Hermopunokset muodostavat hermoverkkoja Aluksi harva Hienomotoriikassa tiheä Jokaisen oppijan hermosto ”oman näköinen”
4
Mikä tällä hetkellä in? Epävakaalla alustalla voimaharjoittelu
Tasapainon kehittäminen Havaintomotoriikka-harjoittelu Ajoituksen, rytmin harjoittelu
5
Taitojen oppimisen tunnuspiirteitä
Oppiminen on yksilöllistä edellyttää aktiivisuutta oppijalta etenee vaiheittain rakentuu aikaisemmin opitulle ottaa aikansa on osin tiedostettua, osin tiedostamatonta
6
Jokainen yksilö oppii parhaiten omalla tavallaan
Oppimiskanavat Visuaalinen, auditiivinen, kinesteettinen Oppimistyylit Aktiivinen/reflektiivinen Järkeilevä/intuitiivinen Visuaalinen/verbaalinen Sekventiaalinen/globaali Oppimisnopeus
7
Oppiminen edellyttää aktiivisuutta
Oppimisen eteen pitää tehdä työtä Valmentajan tehtävä asettaa jokaiselle sopivan kokoiset haasteet Tarkkuus Nopeus Muuttuvat olosuhteet
8
Taidon oppimisen vaiheet (Fitts & Posner 1967)
Kognitiivinen l. alkuvaihe Taito yritetään ymmärtää ja hahmottaa kokonaisuutena 2. Assosiaatio l. välivaihe Taitoa harjoitellaan kovasti, joka sitoo havaintotoiminnat Automaatio l . lopullinen vaihe Taidosta on tullut kokonaisuus, jolloin havaintotoiminnot vapautuvat ympäristön seuraamiseen
9
Oppiminen etenee vaiheittain
Kognitiivinen vaihe Assosiatiivinen vaihe Automaatiotaso ”en tiedä, että en osaa” ”tiedän, että en osaa” ”tiedän, että osaan” ”en tiedä, että osaan”
10
Oppiminen rakentuu aikaisemmin opitulle
Laaja liikevarasto tehostaa ja helpottaa oppimista Taidot muodostavan hierarkian, perustaidot ennen lajitaitoja Liikekehittely osa- ja/tai/vai kokonaismenetelmällä?
11
Taidon oppimisen alkuvaihe
Yritys hahmottaa opeteltava tehtävä kokonaisuutena Liikkeiden säätely tietoista, ääneen puhuminen Tarkkaavaisuus myös epäoleellisissa kohteissa
12
Harjoitteluvaihe Käsitys taidosta on jo muodostunut Runsas harjoittelu
Havainnoinnin kohde aikaisempaa oleellisissa kohteissa Nopeampi havainnointi Saattaa kestää jopa vuosikymmeniä
13
Taidon oppimisen vaiheet
Oppiminen/opettaminen harjoitteluvaiheessa: Harjoitteluun lisätään taitoelementtejä Valmentajan pitää kuitenkin tiedostaa, mikä punaisena lankana taidossa!!! Harjoittelussa paljon toistoja Harjoittelu yksilöllistä ja eriytettyä Vaihtelua lisätään harjoittelussa
14
Automaatiovaihe Helppo, sujuva suoritus
Hidasta liikettä pystytään korjaamaan liikkeen aikana Tiedostamaton suoritus Taloudellinen suoritus Taitavat ”näkevät vähemmällä enemmän”
15
Taidon oppimisen vaiheet
Oppiminen/opettaminen automaatiovaiheessa: Ympäristön ja tehtävän muokkaamista Satunnais- ja muuttuvissa olosuhteissa harjoittelua Ideomotorinen harjoittelua Kehon sisäisen palautteen tarkka analysointia Osaharjoitteilla aiempaa suurempi rooli Automaatiovaihe ei pääty koskaan!!!
16
Hyvä vai huono malli? Oppimisen alkuvaiheessa taitavan suorittajan näyttämä malli antaa hyvän mielikuvan harjoiteltavasta taidosta. Oppimisen edetessä hyvän mallin seuraaminen johtaa matkimiseen ja seurauksena saattaa olla ei-optimaalinen suoritustekniikka. Sami Kalaja
17
Observoimalla ja opettamalla oppiminen
Muiden oppimisen seuraaminen on hyvä tapa oppia itse Parhaiten asian oppii opettamalla sen muille Automaattiset korjausreaktiot katsojan päässä
18
Ohjeet Mielikuvat aina kokonaisia! Eri aistikanavat
Viive ohjeiden antamisen ja toiminnan alkamisen väliin Saatujen ohjeiden toistaminen ääneen Vastaukset vai kysymykset?
19
Palaute Tieto suorituksesta Tieto lopputuloksesta
Liian runsas palaute huonompi kuin täydellinen palautteen puute Liian aikainen palaute häiritsee oppimista Liian myöhään annetulla palautteella ei ole merkitystä Vastaukset vai kysymykset?
20
Palaute ”Enemmän ei ole parempi” Ohjeet ongelman ratkaisemiseksi
Urheilijan aistimusten ja ajatusten jäsentymisen odotus Urheilijan oma arvio Palaute vaikutettavissa oleviin asioihin
21
Palautemalleja Harveneva palautetaajuus Yhteenvetopalaute
Kaistaleveyspalaute Oppijan säätelemä palaute Oppijan oma arviointi
22
Taitojen oppimisen tiedostamattomuus
Oppimisprosessi käynnistyy tiedostamattomissa aivojen osissa ”Pyrimme saavuttamaan onnistumisia ja toisaalta välttämään epäonnistumisia” (Atkinson, 1964) Eksplisiittinen/implisiittinen oppiminen Piilo-opetussuunnitelma? Taitorefleksit
23
Keskushermoston toiminta
1. Motivaatio- ja toiminnan suuntaamisyksikkö (tunneaivot) 2. Havaintoyksikkö (aistit) 3. Toiminnan suunnitteluyksikkö (limbinen alue, aivokuori) 4. Tuotosprosessori (aivokuoren motorinen alue, pikkuaivot) 5. Toteutusyksikkö (hermolihasjärjestelmä)
24
Tiedostettu ja tiedostamaton oppiminen
Luis Suarezin tarina jalkapallon MM-kisoissa 2006 ”herrat, nyt on aika tappaa lehmät…” Aakkosten luetteleminen ja puttaaminen Ikääntymiseen viittaavat sanat Jalkapallomaalivahdin sijoittuminen
25
Mielikuvat ovat vahvoja
”piparit ylähyllyltä” ”hypotenuusaa pitkin lyönti” ”vuorelle kiipeäminen” ”housut jalkaan” ”nuoli” ”kanojen kiinniottaminen”
26
Tarvitseeko aina verbalisoida?
Tom Kite & Ben Crenshaw harjoittelivat lobbia bunkkerin takaa nopealle greenille Ohjeena oli kuvitella korkea puu keskelle bunkkeria ja lyödä puun yli Pelaajat kysyivät valmentajalta teknisiä ohjeita ”En tiedä, näytä uudestaan” ”It’s what you just did!”
27
Erilaiset oppimiskulttuurit
”Tarkat lajit (voimistelu, Pilates, tanssi…)” +tietoisuus tekniikasta korkealla tasolla +systemaattinen eteneminen -paralysis by analysis -vaihtelun puute -liikekehittely itsetarkoitus
28
Erilaiset oppimiskulttuurit
Kamppailulajit, palloilu, uinti… +runsaasti tekemistä, learning by doing +historian saatossa vakiintuneet tekniikat -yksilöllisyyden puute -vaihtelu vähäistä
29
Erilaiset oppimiskulttuurit
”Elämyslajit (lumilautailu, skeittaus, parkour, bmx…)” +vertaisvalmennus +pihapelikulttuuri -vertaisvalmentajan kompetenssi -rajoittavien tekijöiden kehittäminen
30
Erilaiset oppimiskulttuurit
”Älylajit (shakki, suunnistus)” + korkea ajattelun aste + suoritusten tarkka analysointi jälkikäteen - intuition hyödyntämättä jättäminen
31
Sisäinen/ulkoinen kohde -Kumpi kohde tehokkaampi oppimisessa?
Tarkkaavaisuus Tarkkaavaisuus tarkoittaa ”tietoisuutta ja sen kohdentamista tiettyyn kohteeseen” (Nideffer & Sagal, 2001) Kapea/laaja Sisäinen/ulkoinen kohde -Kumpi kohde tehokkaampi oppimisessa? Valikoiva tarkkaavaisuus tarkoittaa, että ”yksilö valitsee ärsykkeitä keskushermoston tarkempaan käsittelyyn muiden samanaikaisten ärsykkeiden kustannuksella” Tietoinen/tiedostamaton tarkkaavaisuus
32
Sensorinen/lyhytkestoinen/pitkäkestoinen muisti
Lyhytkestoisen muistin kapasiteetti rajoittavana tekijänä liikuntataitoa oppimisessa Positiiviset kokemukset painuvat helpommin pitkäkestoiseen muistiin Mielekkyys harjoittelua kohtaan oleellista -Konkreettisuus & yhdistäminen aiemmin osattuun Avoimet ja suljetut taidot ja muisti? Liikkeen loppupiste ja muisti?
33
Rusinat pullasta, eri lajien oppimiskulttuurien parhaat puolet
Paljon tekemistä Houkutteleva ympäristö Riittävä tietoisuus ennen ja jälkeen suorituksen Itsenäiseen toimintaan kykenevä urheilija …
34
”Täydellinen valmennuskulttuuri”
Urheilija keskiössä!!! Tilaa oppimiselle Pitävä perusta – luova huippusuoritus Urheilijoilla vahva teoriaosaaminen Myös tiedostamattoman oppimisen hyödyntäminen Oppimiskykyiset ja –haluiset urheilijat
35
Kiitokset mielenkiinnosta
36
Miten havaintotoimintoja voidaan huomioida taitojen opettamisessa?
Tiedosta taidon havaintoon liittyvät vaatimukset: esim ydinasia, helpottaminen, vaikeuttaminen Oman taitotason mukaista harjoitusta eriyttäminen Konkreettisen ja virikkeellisen harjoitteluympäristön luomista Yhdessä tekemistä Apuvälineiden ja sovellettujen välineiden käyttöä havaintojen ohjaamisessa Varsinkin alkuvaiheessa kokonaisharjoittelua Pidemmällä oleville erityisiä interventioita
37
Liikuntataitojen harjoittelussa havainnointi on edellytys oppimiselle
Havaintotoiminnat ja näkyvät liikkeet ovat ihmisen liikkumisessa käsi kädessä Havaintotoimintoja ja liikettä ei voida erottaa toisistaan, sillä ne perustuvat läheisiin ja rinnakkaisiin aivomekanismeihin Liikuntataitojen harjoittelussa havainnointi on edellytys oppimiselle Eri aistikanavat mukana prosessissa -näkö -kinestesia -kuulo
38
Miten valmentajana huomioit oppimisen tiedostamattomuuden???
Konkreettisia, virikkeellisiä ja vaihtelevia harjoitusympäristöjä luomalla Taitojen opettaminen harjoitteluympäristöjen muokkaamisen kautta Sisäistä motivaatiota tukevan ilmapiirin luominen: autonomia, pätevyys, yhteenkuuluvuus Oppijan motiivin sisällyttäminen harjoitteisiin Instruktiot, demonstraatiot ja palautteet kehon ulkopuolelle
39
Miten tiedollisia (ongelmanratkaisu) tekijöitä voidaan huomioida taitojen opettamisessa?
Kokonaisharjoittelua Reaalitilanteiden mukaisia harjoitteita Tekniikoiden ja taktiikan yhdistämistä Tarkkaavaisuuden fokusointia ulkoisiin kohteisiin Videoiden käyttöä instruktioissa ja palautteissa Satunnais/muuttuvaa harjoittelua Ei ”valmista” palautetta, vaan kyselemistä Pidemmälle ehtineille vaikeutettuja instruktioita Kaiken kaikkiaan oppijan oman ajattelun stimulointia
40
Päätöksenteko oppimisprosessissa
Havainto Päätöksenteko Toiminta
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.