Kielitietoinen koulu ja monilukutaitoinen oppilas

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Turun esi- ja perusopetuksessa
Advertisements

OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Oman äidinkielen ja kotikielen opiskelun merkityksestä
DEMOKRATIA, OSALLISUUS JA VAIKUTTAMINEN UNESCO-KOULUSSA
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
Luento 1: mediakasvatuksesta kohti monilukutaitoa
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Opetuksen eheyttäminen ja monialaiset oppimiskokonaisuudet OPS 2016
Perusopetuksen uudistus
Tekstityöskentely (erityisesti ET:ssä) Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Tytöt teknologian taitajiksi
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
VALTAKUNNALLINEN LUKION TUNTIJAKO
Oppiaine-kokonaisuus
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
AJATTELU JA OPPIMAAN OPPIMINEN OneNote-kuvakkeita Voit käyttää valmiita painikkeita tai käyttää niiden osia uusien rakentamiseen – kaikki painikkeet koostuvat.
Katsaus opetussuunnitelmatyöhön Talous tutuksi 2013 Kristina Kaihari Opetusneuvos.
Teema tarkoittaa:  Elämässä ja arjessa selviytymistä  Hyvinvointia ja terveyttä  Omasta ja muiden turvallisuudesta huolehtimista eri tilanteissa, myös.
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
Ylöjärven opetussuunnitelma luokka 9. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA Keskeiset sisällöt oppiaineittain.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
MITÄ LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN JA OPPIMISKOKONAISUUDET TARKOITTAVAT ESIOPETUKSEN ARJESSA? Huom! Esityksestä on poistettu valokuvat.
Yrittäjyyden ja muiden tulevaisuuden taitojen edistäminen nykykoulussa Juho Norrena Yrittäjyyskasvatus Seinäjoki.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
Mankalan koulun vanhempainilta ti Opetussuunnitelmauudistus valinnaiset Sari Juuti.
VESIKANSAN KOULUT KE klo ja 19.00, Paimelan koulun sali 1.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Vanhempien mielipiteitä
ME-hengen kehittäminen
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
Perustettu
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
Ainetyöryhmien työn aloitus
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
Kieli itseilmaisun välineenä
KUVATAIDE Anna-Rosa Uusitalo, NYK 7C.
© Petteri Elo OPS-koulutus 2016
TIETOISKU ESIOPETUKSEN OPS-PROSESSISTA
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Vanhempainilta
Hermolle-koulutus: suomen kielen ja kirjallisuuden opetus (25 op)
Lukion tuntijakotaulukko 2016
Nopolan koulu Opettajien veso
OPSISSA JA OPSISTA Opetussuunnitelma 2016.
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
Kielitietoinen koulu ja monilukutaitoinen oppilas
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa?
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
Kielitietoinen koulu ja monilukutaitoinen oppilas
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Yhdessä opettaen -PIENTEN LASTEN KOULU TERVETULOA KOULUTUKSEEN!
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Osaan! – avaimia aikuisten perustaitoihin
Esityksen transkriptio:

Kielitietoinen koulu ja monilukutaitoinen oppilas Kielikampusseminaari 12.4.2013 Minna-Riitta Luukka Kielten laitos / suomen kieli

Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö 2012 - 2017 2012 2013 2014 2015 2016 2017 Esi-, perus- ja lisä- opetuksen opsin perusteet Paikallinen ops Varhaiskasvatussuunnitelma ? Lukion opsin perusteet Paikallinen ops Aikuisten perusopetuksen perusteet ja aikuisten lukiokoulutuksen perusteet Paikalliset opsit

Ops-työn lähtökohtia Selkeät jatkumot Laaja-alainen osaaminen Yhteinen toimintakulttuuri Monipuoliset oppimisympäristöt Jäsennetyt ja karsitut sisällöt Tilaa pedagogiselle kehittämiselle Joustava työkalu

Tulevaisuuden edellyttämä laaja-alainen osaaminen? Oppilaan identiteettityö Itsestä huolehtiminen, arjenhallinta ja turvallisuus Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu Tieto- ja viestintätekniikan käyttö Ajattelu ja oppiminen Työskentely, opiskelu ja työelämässä tarvittava osaaminen Osallistuminen, vaikuttaminen ja vastuullisuus Monilukutaito >> Läpäisevät kaikki oppiaineet

Mikä ihmeen monilukutaito? Erilaisten viestien tulkinnan ja tuottamisen taito Laaja tekstikäsitys ”Literacy, numeracy, multiliteracy, multiliteracies…” Eri oppiaineiden (tiedonalojen) käsitteellistämis- ja ajattelutapojen hallinta ”Disciplinary literacies” Kyky hankkia, muokata, tuottaa, esittää ja arvioida tietoa erilaisissa oppimisympäristöissä ja –tilanteissa Teknologisesti tuetut ympäristöt (”tvt-taidot”) Arkikielen hallinnasta tiedonalojen kielen hallintaan, käsitteellisyyden lisääntyminen Tulee näkyä kaikkien oppiaineiden opseissa ja opetuksessa

Monilukutaito Ymmärrys! Tietoisuus! Toiminta monimuotoisten tekstien (= semioottisten systeemien) kanssa erilaisissa tilanteissa = tekstilajien ja –käytänteiden hallintaa ja ymmärrystä Tilanteeseen, yhteisöihin ja kulttuuriin sidoksissa Toiminnallisuus > ei pelkän produktin hallinta Liittyy ajattelutapaan, maailman ja asioiden jäsentämistapoihin Yhdistää lukemisen, kirjoittamisen – myös puhumisen ja kuuntelemisen – ja kielitiedon ajatteluun ja oppimiseen Mitä teksteillä tehdään? Miten tekstien kanssa toimitaan? Miten tekstejä tehdään ja tulkitaan? Miten merkityksiä rakennetaan? Ymmärrys! Tietoisuus!

Monilukutaitoiseksi kasvaminen, sosiaalistuminen Kieli ja käsitejärjestelmät sidoksissa käyttöyhteyksiinsä > koulun ja eri oppiaineiden kieli ”vieraana kielenä”, opittava ja opiskeltava asia Miten eri oppiaineet puhuvat esimerkiksi ajasta tai energiasta? > ”disciplinary literacies” Arjen tekstilajit – koulun tekstilajit Eri tekstilajien haastavuus – vaativuusjatkumot (läpi vuosiluokkien & oppiaineiden) Tunnistaa – matkii – soveltaa – arvioi ja ”kritisoi” – murtaa ja luo uutta… Monilukutaitoja opitaan kaikkialla – koulussa monilukutaidon opettajia ovat kaikkien aineiden opettajat

Eri oppiaineiden tekstit? uskonto maantieto OPPILAS: elämänkatsomus- tieto biologia määrittelee luokittelee kertoo terveystieto kuvaa selostaa prosesseja selostaa tapahtumia historia ohjaa matematiikka yhteiskuntaoppi selittää prosesseja selittää suhteita analysoi fysiikka kuvataide argumentoi musiikki erittelee kemia pohtii arvioi käsityö kotitalous äidinkieli ja kirjallisuus muut kielet liikunta

Jatkumoajattelu TYÖELÄMÄ korkea-aste ammatillinen koulutus lukio lapsuus esikouluikä alakoulu yläkoulu lukio ammatillinen koulutus korkea-aste TYÖELÄMÄ ARJEN KIELI TIEDON KIELI TYÖN KIELI OPISKELUN KIELI TIETEEN KIELI AMMATIN KIELI sadut, tarinat kertomukset, ohjeet kuvaukset, selostukset mielipiteet selitykset, pohdinnat argumentointi, raportointi

Mitä tarkoittaa oppiaineiden opsien kannalta? Monilukutaitoisuuden kehittämisen tulisi näkyä kaikkien aineiden opseissa > haastetta erityisesti muille oppiaineille! Kysymyksiä ohjeistukseen esimerkiksi: Millainen on oppiaineen tekstiympäristö? Millaisia ovat keskeiset tiedon esittämisen tavat (tekstilajit) Entä tiedon esittämisen muodot (kielellinen, visuaalinen, numeraalinen, graafinen…) Millaisia tulkinnan ja tuottamisen taitoja oppiaineessa kehitetään ja miten? Miten monilukutaitoisuus näkyy arvioinnissa? Äidinkielen opetuksen ”oma tontti”, erityistehtävä? Kielten opettajien uudenlainen eksperttirooli koulussa? Työnjako? Integrointi? Arvioinnin uudet käytänteet?

Kohti integroivaa opetusta/opiskelua? OPPIMISYMPÄRISTÖT JA AFFORDANSSIT Äidinkieli Muut oppiaineet Muut kielet keskustelut “tekstit” lukeminen mediat Ilmiölähtöinen opiskelu Ilmiötä tarkastellaan eri oppiaineiden näkökulmasta (esim. kielet välineaineina: keskustelu, raportoini, esittely jne.) Less is more? - Vähemmän oppiaineita, vähemmän käsiteltäviä sisältöjä -> useampia näkökulmia, syvempää ymmärrystä, tehokkaampaa tiedonkäsittelyä -> oppilaan oma kriittinen ajattelu kehittyy kirjoittaminen

Koulun toimintakulttuuri? Linjausten avainsanat: Oppiva yhteisö Monipuoliset työskentelytavat Vuorovaikutus ja osallisuus Hyvinvointi Turvallinen arki Kulttuurinen monimuotoisuus ja kielitietoisuus Vastuu ympäristöstä ja tulevaisuuteen suuntautuminen. > Pedagogisia uudistuksia

Kulttuurinen monimuotoisuus ja kielitietoisuus koulun toimintakulttuurina Laaja kulttuurikäsitys, yhteys identiteetteihin Irtiotto perinteisistä kulttuurimääritelmistä ihmisryhmien monenlaiset ja muuttuvat elämänmuodot arvot, uskomukset, näkemykset, jotka vaikuttavat inhimilliseen käyttäytymiseen sekä niistä toimintatavoista ja tuotteista, joita tämän käyttäytymisen pohjalta syntyy Hyödynnetään sekä koulun että ympäristön kulttuurista ja kielellistä monimuotoisuutta Tehdään kulttuuri ja kielet näkyviksi Kielten ja kulttuurien ymmärrys ja kunnioitus

Laaja kielikäsitys: sulkee sisäänsä myös murteet, slangin, erityisalojen kielet > jokainen meistä on monikielinen Koulun luonnollinen monikielisyys resurssiksi Toiminnallinen rinnakkaiskielisyys tavoitteena Hyödynnetään koulun ulkopuolisia kielenkäyttötilanteita ja sitä kielivarantoa, jota oppilaat hankkivat koulun ulkopuolella. S2- näkökulma esillä kaikkien aineiden opetuksessa Kielitietoisuuden herättely ja sen kasvun tukeminen Jokainen kouluyhteisön jäsen on kielellinen malli, kielestä huolehtiminen on jokaisen tehtävä.

Mitä tarkoittaa oppiaineiden opsien kannalta? Miten oppiaineessa voidaan edistää kulttuurista ja kielellistä monimuotoisuutta? Miten eri kieliä ja kulttuureja hyödynnetään oppimisen ja kasvun resurssina? Miten tuetaan luonnollista monikulttuurisuutta ja –kielisyyttä? Miten oppiaineessa edistetään kasvua kielitietoiseksi? Miten kieleen kiinnitetään oppiaineessa huomiota? Miten ja missä kielestä huolehtiminen näkyy? Miten kieliä tuodaan esiin, miten rinnakkaiskielisyyttä tuetaan? Miten eri tavoin viestivät oppilaat saavat äänensä kuuluviin?