Anu Mustonen Mediakasvatus ja sen merkitys. Mediakasvatus 1.Mediataitojen kartuttaminen 2.Median käyttö oppimisympäristönä 3.Media tiedonkäsittelyn välineenä.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
HALSUAN VASU -avain kasvuun
Advertisements

Kriittinen pedagogiikka ja mediakasvatus
Asiantuntijuus ja työelämäorientaatio
Mediapedagogi kouluissa (1) havaintoja kentältä ja kentän laidalta havaintoja kentältä ja kentän laidalta.
Lasten mediankäyttö ja avaimia mediakasvatukseen varhaiskasvatuksessa koordinaattori Rauna Rahja Varhaiskasvatusmessut, Wanha Satama
Sari-Katja Niiles, Eeva Hiltunen ja Henna Kalima
Miten ihmisestä tulee yhteisön jäsen? S
Taiteen ja kulttuurin akvaario Kulttuuri Opinto-info Taide Oma juttu Aloitus Lähteet Linkkiapaja TAIKUAKVAARIOTAIKUAKVAARIO Ritva Somerma
Terveysosaaminen ja media
Tietotekniikan käyttö opetuksessa alakoulussa Tuukka Kivioja.
Suomen kieltä ja viestintää yhteisnäyttelyn myötä Ilona Tanskanen
Anu Mustonen Mediakasvatus ja sen merkitys.
T IETOKONE OSANA ESIOPETUKSEN JA VARHAISKASVATUKSEN OPPIMISYMPÄRISTÖÄ H YVINKÄÄLLÄ Anne-Marie Knape.
”Elämä oli sotkuista, meluista ja sekavaa.” Sosiaalinen media ja nuoret Tomi Kiilakoski Oulu
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Medialukutaidon tila ja toteutus Euroopassa
MEDIAVAIKUTTAMISEN MAHDOLLISUUDET RAUNA RAHJA KOORDINAATTORI MEDIAKASVATUSSEURA UUSI KOULU III -seminaari , Mikkeli.
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
Kommunikaatio parisuhteessa
Biologian ja maantieteen pedagogiikka, 5 op
Kuvaus – Kamera - Käy. Ideoidaan. Suunnitellaan. Käsikirjoitetaan. Kuvataan. Näytellään. Editoidaan. Esitetään. Arvioidaan.
Terveysosaaminen ja media
Nuorisopalveluiden tavoitetila
Tupakka mediassa Tupakkamainonta *Keskustelunaiheita *Tehtävät.
Kalevankankaan koulun mainosprojekti Mediavaikuttamisen parhaat eurooppalaiset käytännöt.
MEDIA Media, latinan kielen sanasta medium. Engl. medium-sanalla kolme merkityst ä  1)jotakin, mik ä “ sijoittuu v ä liin ”, ” toimii v ä litt ä j ä.
Media joukkoviestinn ä n sanomien erittely ä niiden taustan ja v ä lineen ominaislaadun kannalta sek ä sanomien omaa tuottamista.
Julkaisu ja viestintä -vahvuusalue Tavoitteet Tavoitteena on edistää koulutustutkimuksen ja sen tulosten tunnetuksi tekemistä sekä laitoksen.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Mitä on kulttuuri?.
- Osallistuvan median menetelmien ja työkalujen kehittämishanke.
G.Taliacotius: Plastiikkakirurgiaa 1598 Tankens bilder : om människors vilja att synliggöra kunskap och idéer
Mediakulttuuri ja koulu Osaava-mediakasvatuskoulutus Kesämäen alueen ja Taipalsaaren opettajat
Mediataito 8lk 1.Viestintä ja mediataito (velvoite)velvoite 2.Mediakasvatus Oulun normaalikoulussa (laadukas ohjelma)laadukas ohjelma 3.Kuvataide: Kuvaviestintä.
G.Taliacotius: Plastiikkakirurgiaa 1598 Tankens bilder : om människors vilja att synliggöra kunskap och idéer
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
Mediataikuri-hanke Kirjaston uusi mediakasvatusmalli varhaiskasvatukseen Kirjastopäivät 2015 Lea Kuusirati.
ÄI Kuvan analyysi ja tulkinta Lähtökohtia tulkinnalle: Aihe Tekijä Tekniikka (maalaus, piirros, valokuva, taidegrafiikan menetelmät jne.) Käyttötarkoitus.
TERVEYSKASVATUS * Valistus * Opetus * Neuvonta >< ei tavoita kaikkia >< opetus ei laadukasta, monipuolista, innostavaa >< kaikki eivät pääse terveysneuvontaan.
TERVEYSKASVATUS * Valistus * Opetus * Neuvonta >< ei tavoita kaikkia >< opetus ei laadukasta, monipuolista, innostavaa >< kaikki eivät pääse terveysneuvontaan.
Sosiaalisen median käytöstä Sosiaalisen median käyttö kuuluu nykyajan lapsen elämään. Yhteydenpito ja viestiminen netissä ovat lapsille ja nuorille luonteva.
OPAS MEDIAKASVATTAJALLE Mediakasvatus esi- ja alkuopetusikäisten lasten arjessa Hanna Martinviita, Saara Pasanen ja Anna Ristaniemi.
1. Maailmankatsomus ja kulttuuri
Laaja-alainen osaaminen
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
MEDIAPSYKOLOGIA MEDIAPS TUTKII MIHIN IHMISET KÄYTTÄVÄT MEDIAA JA MITÄ VAIKUTUKSIA MEDIALLA ON KESKEISET KYSYMYKSET: MILLÄ TAVOIN MEDIA VAIKUTTAA IHMISEN.
ÄIDINKIELI JA kIRJALLISUUS 1. KURSSI
Kieli itseilmaisun välineenä
Sosioemotionaalinen kehitys
Tavoitteet ja arviointi
Lintulammen koulun valinnaiskurssit
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
SEURAAVAT TAIDOT HYÖDYLLISIÄ OHJAAMISESSA JA KOHTAAMISESSA
Hyvä käyttöohje ohjeet_opas.pdf.
MEDIAPSYKOLOGIA MEDIAPS TUTKII MIHIN IHMISET KÄYTTÄVÄT MEDIAA JA MITÄ VAIKUTUKSIA MEDIALLA ON KESKEISET KYSYMYKSET: MILLÄ TAVOIN MEDIA VAIKUTTAA IHMISEN.
KETTULAN KOULUN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN STRATEGIA
SUUNNITTELE, TOTEUTA, ARVIOI JA KEHITÄ
Logot ja brändit; näkökulmia mediakasvatukseen
MEDIAKASVATUS 2009 Antti Lokka.
15ytov Äidinkieli, suomi, Kaiken maailman mediat 1 osp
Iisalmen rovastikunta ja Case Lapinlahti
Yhdessä opettaen -PIENTEN LASTEN KOULU TERVETULOA KOULUTUKSEEN!
KUMMIPÄIVÄ.
Mediakasvatus tietotekniikan opettajankoulutuksen näkökulmasta
Liikunnan Perusopinnot
VINKIT VAIKUTTAVAAN VIESTINTÄÄN
Viestintä.
Kouvolan Yhteislyseon
Esityksen transkriptio:

Anu Mustonen Mediakasvatus ja sen merkitys

Mediakasvatus 1.Mediataitojen kartuttaminen 2.Median käyttö oppimisympäristönä 3.Media tiedonkäsittelyn välineenä 4.Media kasvattajana esim. terveystieto

Anu Mustonen Viestintä- ja mediataito kehittää ilmaisu- ja vuorovaikutustaitoja edistää median aseman ja merkitysten ymmärtämistä kehittää median käyttötaitoja Viestintä- ja mediataito aihekokonaisuutena peruskoulujen opetussuunnitelmissa

Mediakasvatus ja seurakuntien nuorisotyö Kerhotoiminta:  luova ilmaisu: itse tekeminen, kuvaaminen ja esiintyminen  kriittisyys: arvostelut  peli- ja elokuvakerhot Verkkopalvelut, kotisivut Sukupolvien yhteinen mediakasvatus Koko perheen tukeminen

Ilmaisukasvatus kehittää omien ajatusten ja tunteiden verbaalista, visuaalista, auditiivista tai musiikillista itseilmaisua lisää vuorovaikutustaitoja opitaan hyödyntämään ilmaisuun eri mediakanavia Kieli-, taide- ja taitoaineet

Mediataidot median tuottamis- ja ilmaisutapojen tuntemus sisältöjen tulkinta tekniset käyttötaidot kriittinen suhde media(luku)taito informaatiotulvan hallinta ja tietoturva metodista parhaita itse tekeminen läpäisyperiaate

Mediakasvatus harjaannuttaa median aktiiviseksi kohtuukäyttäjäksi kannustaa omiin tulkintoihin ja mielipiteiden vaihtoon toimii rokotteena median riskejä vastaan tukee minä- ja maailmankuvan kehitystä

Oppimispolku: esi- ja alkuopetus Faktan ja fiktion erottaminen mikä on sepite, mikä dokumentti? mikä on mainos ja mihin se pyrkii? tutustutaan eri mediakanaviin tehdään omia tarinoita, lehtiä ja mainoksia perehdytään tietokoneisiin sekä niiden käyttösääntöihin tehdään harjoitustöitä oppisisältöihin liittyen piirros-, tekstinkäsittely-, kuva - ja oppimisohjelmat

Oppimispolku: vuosiluokat mediatyyppien ja lajityyppien erottaminen -median eri sisältötyyppien erottelu -mediatodellisuuden kyseenalaistaminen -internet tiedonhankinnan ja viestinnän keinona -tehdään ja analysoidaan tarinoita, tv-ohjelmia, mainoksia -kuvataan omia tarinoita eri kuvakulmista, editoidaan -perehdytään verkkoetikettiin ja tietoturvaan

Oppimispolku: vuosiluokat Tulkinta- ja analyysitaitoja median tuotantorakenteiden ja yhteiskunnallinen analyysi eri mediakanavien ja –välineiden viestien vertailu itsenäisen tiedonetsinnän ja - varastoinnin taidot (metatiedot) omat www-sivut harjoitellaan osallistuvaa viestintää kuten mielipidekirjoitusten tekemistä perehdytään tekijänoikeuskysymyksiin

Anu Mustonen 2007 Vanhemmatkin vastuussa mediakasvatuksesta 1. Ole kiinnostunut, kurkista mitä ruudulla tapahtuu 2. Sopikaa säännöistä pienestä pitäen, kunnioittakaa ikärajoituksia 3. Laitteet yhteisiin tiloihin: vuorottelu, yhdessäolo 4. Neuvo tietoturva-asioissa 5. Kohtuullisuus: kone ei saa olla ainoa kaveri 6. Nukkuakin pitää ! Anu Mustonen, PsT