Liisa Huusko 2010 Asiakassuuntautuneen tiimityön juurruttaminen osana monikuntaliitosta -pilottikokeilun päätösseminaari Kauhava 23.8.2010 Liisa Huusko,

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Näkökulmia järjestövetoisten kehittämishankkeiden ja kuntien yhteistyölle - Miten saada kehittämistyön tulokset pysyviksi toimintatavoiksi Antti Pelto-Huikko.
Advertisements

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen peruskoulutuksen valtionavustushankkeet Tuija Laukkanen
NAO/Maija-Leena Haapa-alho
MIKÄ ON TIIMI?.
Case: UNIC-Services Oy. UNIC-Services Oy  Perustettu 1993, perustaja Saara Remes- Ulkunniemi  Yritys tarjoaa koulutuspaveluita eri puolilla Suomea 
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
♂ ♀ Minna Sirnö Kunnan kaa? Kuntien tasa-arvofoorumi.
Prosessiosaaminen - prosessiosaajaksi
LIIKUTTAVAN HYVÄ HENKILÖKUNTA Hämeenlinna
PIRAMKin opetussuunnitelmien muutosprosessi
Uusi aika, uudet haasteet - tieto- ja viestintä- tekniikan käytön vajeet ja miten niitä poistetaan Online ITK-puheenvuoro Marja-Liisa Viherä,
”Eli sillon lähtee uimahallille ja ui kilometrin”
Stratox Oy / HN / Oct 01 / for SiX1 määr arvi tavo kilp toim resu toim Strategia on yhteinen näkemys yrityksen suunnasta ja toimien yhteensovittaminen.
Työrauha ja haastavat tilanteet
Lapselle hyvä päivä tänään
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
”YHDEKSÄN ON ENEMMÄN KUIN YKSI” Tiimit seurakunnan vapaaehtoistoiminnan kehittäjinä.
Oppia ikä kaikki - Työkaluja yhteisöllisyyden kehittämiseen syksy 2014
Tiimien kaksoisprosessin tarkasteleminen 1. Pyritään etenemään kohden tavoitteita (tehtäväorientaatio) 2. Viedään läpi yhteistoiminnallisia prosesseja.
Oppimisen ohjaaminen tietoverkkoja hyödyntävässä etäopetuksessa Kasvatus-pilotti Tutkija KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus.
Tiimin hallinnan kultaiset säännöt Toimitaan demokraattisesti.
VALTIOVARAINMINISTERIÖ Hallinnon kehittämisosasto1 CAF mallin rakenne ja sisältö Lisätietoja:
Yritysyhteistyö ja työanalyysit
Kumppanuudella tuloksiin Yritysten keskittyminen ydintoimintoihinsa ja tukitoimien ulkoistaminen ovat muuttaneet perinteistä työyhteisörakennetta. Miten.
Valmius tulevaisuuteen Arto Saloranta.
Verkko-oppimisympäristön käyttöön kasvamisen vaiheet 1.Totuttautuminen: perustan saavuttaminen fyysisesti yhdessä tai yksilöllisesti ohjeiden mukaan lähtötason.
Kaikkien aikojen Porvoo Alla tiders Borgå Miten nuorisopalvelut selviää palikkaleikkien myllerryksessä?
1 Työhyvinvointi ja johtaminen kilpailutekijäksi Työvoimapula 2012 ? Kaikkien kyvyt käyttöön -seminaari Joni Hautojärvi Norilsk Nickel Harjavalta.
Koulutuksen rakenteet ja mallit tekniikan amk-koulutuksessa Työpaja Lahti.
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ Onnistuivatko opit ? Markus Seppelin Sosiaali- ja terveysministeriö Onnistuvat opit –hankkeen valvoja.
1 © 3/28/2015 Koulumestarin koulu - Espoo ITK
Lionsklubin muutosjohtaminen 107 N Apj-Lpj seminaari Bykulla
Verkko-oppimisen laatu ja arviointi Janne Matikainen, yliopistonlehtori Helsingin yliopisto Tutkimus- ja koulutuskeskus Palmenia ja Viestinnän laitos
Historia ja tausta: Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Monivaiheinen kehitys yli 30 vuoden aikana Monivaiheinen.
1 IT-seminaari ISTEKKI OY 1.Yhtiön esittely Pohjois-Savon sairaanhoitopiirin ja Kuopion kaupungin IT- ja lääketieteellisen tekniikan palvelutuotantoyhteistyön.
Ryhmädynamiikka ja vuorovaikutus, 1ov/PätKor1
Rakenteissa kiinni ? Perusopetuksen yhtenäistämisprosessi kunnan kouluorganisaation muutoshaasteena Toimintatutkimukset ja Taustalla ”Opettajat.
Pohjoisimman Lapin Leader ry. INTOA, ROHKEUTTA JA OSAAMISTA PELOTON POHJOISIN
Leif Åberg: Viestinnän näkökulma kolmanteen sektoriin Opinto-ohjelma Viestintä ja yhteisöt 2001.
Taksonomiat ja oppilas- arviointi lukion ET:n ja filosofian opetuksessa Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos Käyttäytymistieteellinen.
Kilpailijan starttikurssi
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Mitä arviointiin liittyvät muutokset tarkoittavat? Työpaikkakouluttajahanke Omniassa
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
Turvallisuustekniikan neuvottelukunta (TENK), Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) ja Kemianteollisuus ry Kirsi Levä I Turvallisuusosaamisen kehittäminen.
Kaija Ray: Siirtymät sujuviksi Antti Maunu: Yhteisöjen aika Kommenttipuheenvuoro Petteri Ora Petteri Ora1.
Palaute Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos. Palaute oppimisessa Palaute on välttämätön osa opetustapahtumaa (opetus–opiskelu–oppimis –prosessia).
JOHTAMISEN OSA-ALUEET:  Strateginen johtaminen / johtoryhmä  Visio, missio ja strategia  Johtamismetodit / taktiikat  Tavoitejohtaminen, yrityksen.
Yksilöllisten polkujen toteutuminen
Uusi aika, uudet haasteet - tieto- ja viestintä-tekniikan käytön vajeet ja miten niitä poistetaan Online ITK-puheenvuoro Marja-Liisa Viherä, FT.
Uusi aika, uudet haasteet - tieto- ja viestintä-tekniikan käytön vajeet ja miten niitä poistetaan Online ITK-puheenvuoro Marja-Liisa Viherä, FT.
Referointi eli tiivistäminen
OSUUSTOIMINNALLISEN YRITYSVERKOSTON JOHTAMINEN
Yhdessä työskentelyn prosessi, yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi.
Tiimijaksolla Turun Lyseon lukiossa
Maahanmuuttajan askeleet työelämässä – Maastå-hanke Yhteisöllinen menetelmä järjestöille Tavoite: tarjota ammattiliitoille ja työyhteisöille.
Aineettoman pääoman merkitys organisaation menestymiselle - Antti Lönnqvist
SYVÄJOHTAMINEN Lyhyt esittely.
Odotukset johtajuudelle varhaiskasvatussuunnitelmatyössä
Kehittämismatriisi Resurssit (miten resursoidaan?)
Menestys tiimityön kautta
Kategoria Tehtävän hallinta Tiimityöskentely Tilanne -tietoisuus
Teknologian opetuskäyttö
Menestyvä työyhteisö Yksilö – Ryhmä/Tiimi – Organisaatio
Lionsklubin muutosjohtaminen
PerhekeskuSTOIMINTA hEINOLASSA
Tervetuloa opintojaksolle MENESTYVÄ TYÖYHTEISÖ (LEA1LH002)
Esityksen transkriptio:

Liisa Huusko 2010 Asiakassuuntautuneen tiimityön juurruttaminen osana monikuntaliitosta -pilottikokeilun päätösseminaari Kauhava Liisa Huusko, KTT TIIMIEN KÄYTÖN KULMAKIVIÄ

Liisa Huusko 2010 PUHEENVUORON TAVOITTEET Tarkastella tiimejä eri näkökulmista Tuoda esille perusteluja, jotka voivat olla keskenään ristiriitaisia Esittää viisi kulmakiveä tiimien käyttöön

Liisa Huusko 2010 NÄKÖKULMIA TIIMEIHIN PSYKOLOGIA; palaute, työtyytyväisyys SOSIOLOGIA; osapuolten väliset suhteet KASVATUSTIEDE; oppiminen AIKUISKASVATUS; ohjaus, elinikäinen oppiminen LIIKETALOUSTIEDE: JOHTAMINEN JA ORGANISAATIOT, YRITTÄJYYS; taloudellisuus, tuottavuus, organisaatioiden madaltaminen TYÖOIKEUS/JURIDIIKKA; työsuhteen muutos (METSÄ)TEKNOLOGIA; teknologian hyödyntäminen ”MONITIEDE”; eri näkökulmien yhdistäminen

Liisa Huusko 2010 TIIMIT JA MUUT OPIT/MALLIT - JOPA RISTIRIITAISIA TAUSTOJA KEVYTTUOTANTO TAVOITEJOHTAMINEN TULOSJOHTAMINEN LAATUJOHTAMINEN OPPIVA ORGANISAATIO TIEDON JA OSAAMISEN JOHTAMINEN PROJEKTIJOHTAMINEN SISÄINEN YRITTÄJYYS ÄLYKÄS ORGANISAATIO TÖIDEN UUDELLEENMUOTOILU TYÖNTEKIJÖIDEN OSALLISTUMINEN

Liisa Huusko 2010 TIIMIEN KÄYTÖN KULMAKIVIÄ 1. YHTEINEN TAVOITE ON LUONTEVASTI MIELLETTÄVISSÄ 2. ON TARVETTA JA TILAA MONENLAISILLE OSAAJILLE JA OSAAMISILLE 3. PERUSTELUT OVAT ”HYVÄKSYTTÄVÄT” 4. VASTUDEN JA TOIMINTOJEN MUUTOS KÄYDÄÄN LÄPI 5. KEHITTYMISEN MAHDOLLISUUS

Liisa Huusko 2010 YHTEINEN TAVOITE ON LUONTEVASTI MIELLETTÄVISSÄ YHTEINEN TAVOITE >< SAMA TAVOITE TAVOITE ON REALISTINEN JA ”KÄSITETTÄVISSÄ” TIIMI VOI VAIKUTTAA TAVOITTEEN SAAVUTTAMISEEN TAVOITTEEN SAAVUTTAMISTA VOIDAAN JÄRKEVÄSTI ARVIOIDA JA/TAI MITATA

Liisa Huusko 2010 TARVETTA JA TILAA MONENLAISILLE OSAAJILLE JA OSAAMISILLE TIIMIN TAVOITE VAATII MONENLAISTA OSAAMISTA JA USEITA TOTEUTTAJIA TIIMEISTÄ ON APUA RESURSSIEN JÄRKEVÄN KOHDENTAMISEN KANNALTA? TIIMITYÖSKENTELYTAITO + ?? 2+2 VOI OLLA 5, MUTTA SITÄ EI VOI HETI ”ULOSMITATA”

Liisa Huusko 2010 MONTAKO JÄSENTÄ TIIMIIN? KAHDENVÄLISET SUHTEET RYHMÄSSÄ/TIIMISSÄ KOLMEN HENGEN RYHMÄSSÄ: 3(3-1) = 3 2 SEITSEMÄN HENGEN RYHMÄSSÄ: 7(7-1) = 21 2 KAHDENTOISTA HENGEN RYHMÄSSÄ: 12(12 -1) = 66 2

Liisa Huusko 2010 PERUSTELUT ”HYVÄKSYTTÄVÄT” TIIMIEN KÄYTTÄMINEN ON JOHTAMISASIA MIKSI TÖITÄ TEETETÄÄN TIIMEISSÄ? >> KUKA PERUSTELEE JA KENELLE? ”TIIMIT TULEE MYYDÄ ERI KULTTUUREIHIN ERI SYILLÄ.” (Schein) TIIMIEN JÄSENTEN PITÄÄ YMMÄRTÄÄ SYYT TÖIDEN UUDELLEEN- ORGANISOINTIIN >> EDELLYTTÄÄ VUOROVAKUTUSTA!!

Liisa Huusko 2010 VASTUIDEN JA TOIMINTOJEN MUUTOS TIIMIN JÄSENET KOKEVAT MUUTOKSET ARJEN TYÖSSÄ ERI TAVOIN TEHTÄVIEN JA VASTUIDEN TULEE KULKEA KÄSIKÄDESSÄ MINKÄ TASOISTA AJATUSTYÖTÄ TIIMI (O)SAA TEHDÄ? SAAKO TIIMI KEHITTYÄ? KENEN EHDOIN?

Liisa Huusko 2010 TIIMIN RAKENNE JA ROOLIT KÄYTTÄYTY- MINEN PERSOONALLISUU S ROOLIOPPIMINEN KOKEMUS OMAN ALAN ”EHDOT/PAKOT” ARVOT JA MOTIIVIT HENKISET KYVYT TEKIJÖITÄ, JOTKA VAIKUTTAVAT ROOLIKÄYTTÄYTYMISEEN Belbin 1993

Liisa Huusko 2010 ETEENPÄIN… KIITOS MIELENKIINNOSTA! MIKÄ JÄI VAIVAAMAAN? HYVÄÄ JATKOA KAIKILLE TIIMEILLE!