MITÄ IHMETTÄ… TEKSTILAJIT ELI GENRET?

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Eveliina Sirkeinen: Tekstianalyysi ja mielipidetekstit netissä
Advertisements

Kypsyysnäyte Kypsyysnäyte on oppimiskokemus ja työnäyte sekä väline opinnäytetyön esilletuontiin.
Kotimaisten kielten tutkimuskeskus Kielitoimisto Virkatekstitkin voivat muuttua Salli Kankaanpää Virkakieliseminaari Tekstejä syntyy – voiko niitä ymmärtää?
M M o o V V E E Ammatillisen huippuosaamisen mallintaminen Modeling Vocational Excellence.
Savonia-ammattikorkeakoulu Liiketalous Kuopio | Opinnäytetyön aihe
 Jatkoa ESR-osarahoitteiselle AHOT korkeakouluissa -hankkeelle  Päätoteuttajana on Turun yliopisto  Osatoimijana kielten ja viestinnän jatkohankkeessa.
Kaisa Koskinen Gradunteon eväät
Kulttuuri, mieli ja kasvatus
kielten keskus Säädösten määritelmäpykälistä Vesa Heikkinen Säädöskielihankkeen työseminaarissa Kotuksessa
Alkuvaiheen koodaus edistyneiden suomenoppijoiden aineistossa Tallinna Ilmari Ivaska ja Kirsti Siitonen.
Metodologian ja menetelmien valinta
PARAS-ARVIOINTITUTKIMUSOHJELMA
Tutkimussuunnitelma Teränkäyttöharjoitusten vaikutus luistelumotoriikan kehittymiseen kielihäiriöisillä lapsilla Mika Hakasaari.
Määritelmäpykälä säädöstekstin funktionaalisena jaksona
Mielenterveysbarometri 2006 Puheenjohtaja Pekka Sauri.
kielten keskus Virkakieli ymmärrettäväksi - virkakielityöryhmän esitykset Meneekö viestisi perille? -seminaari Ulla Tiililä Kotimaisten.
Kuurojen Liitto ry ja Kotimaisten kielten tutkimuskeskus
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Venäjän merkitys kyselyn perusteella on ollut kasvussa: Tänä vuonna sen ilmoitti merkittävimmäksi ulkomaalaisten vieraiden lähtömaaksi jo 70 prosenttia.
KORKEAKOULUJEN KIELTEN OSAAMISKUVAUSHANKE
”YHDEKSÄN ON ENEMMÄN KUIN YKSI” Tiimit seurakunnan vapaaehtoistoiminnan kehittäjinä.
Anu Mustonen Mediakasvatus ja sen merkitys. Mediakasvatus 1.Mediataitojen kartuttaminen 2.Median käyttö oppimisympäristönä 3.Media tiedonkäsittelyn välineenä.
kielten keskus Säädösten ymmärtämistä selvittävä kysely- ja haastattelututkimus Vesa Heikkinen & Aino Piehl Säädöskielihankkeen.
Markku S. Hannula Dosenttiluento
Minkälainen on hyvä gradu?
Kielen tehtäviä Informatiivinen tehtävä Vaikuttava tehtävä
Valmennuskurssi sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelmaan
AJANKOHTAISTA LUKIOKOULUTUKSESTA Johtaja Jorma Kauppinen Vantaa
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi MAAHANMUUTTAJAN KIELITAITOVAATI- MUKSET JA OPETUSKIELEN OSAAMINEN Tilanne normeissa ja opetushallituksen selvityksissä.
Johtava sosiaalityöntekijä terveyssosiaalityön toimijana
ComPa- projektin lopetusseminaari Muurmansk HANKKEEN TEORIAA - TOIMINTATUTKIMUS JA PRAGMATISTINEN FILOSOFIA KOULUTUKSEN KEHITTÄMISESSÄ KYÖSTI.
Strategisesti eheytyvä kaupunkiseutu? Näkökulmia Tampereen seudun rakennesuunnitelmatyöhön Jari Kolehmainen Olli Ruokolainen Tampereen yliopisto.
TEORIALÄHTÖINEN (eli MÄÄRÄLLINEN TUTKIMUSPROSESSI
Yhteisöllinen kirjoittaminen
Prosessi- ja ympäristötekniikan osasto Eetu-Pekka Heikkinen, yliopisto-opettaja Prosessimetallurgi(n)a Oulun yliopistossa P i e t a r i B r a h e n R o.
Tutkimussuunnitelman ja opinnäytetyön rakenne
Ryhmän merkitys työssäkäyvien gradutyöskentelyssä Työelämää ja opintoja -iltapäivä Tytti Suojanen, Kieli- ja käännöstieteiden laitos Teknisen.
Teoria ja metodi 2. luento epistemilogia ja analogia.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Yhteistutkinnoista myönnettävät todistukset Opetushallitus ja opetus- ja kulttuuriministeriö päivittivät marraskuussa.
Laadullinen asennetutkimus
Seminaarityön rakenteesta
Taksonomiat ja oppilas- arviointi lukion ET:n ja filosofian opetuksessa Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos Käyttäytymistieteellinen.
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
Laadullinen asennetutkimus
ÄI Kuvan analyysi ja tulkinta Lähtökohtia tulkinnalle: Aihe Tekijä Tekniikka (maalaus, piirros, valokuva, taidegrafiikan menetelmät jne.) Käyttötarkoitus.
Kaikki keinot käyttöön! Yhteenvetoa tekstien vaikutuskeinoista.
Tieteellisen artikkelin kirjoittaminen
Määrällinen tutkimus.
1. Tietoinen tiedonkäsittely
Havainnointi tutkimus-menetelmänä
Proosatekstin analyysi
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
Suomi maailman kielten joukossa
Yhteenvetoa mediatekstien vaikuttamisen keinoista
Kelan tules-kuntoutuksen toteutuminen kuntoutujan ja kuntoutuksen palveluntuottajan näkökulmista Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu toteuttaa tutkimuksen.
TEKSTINTEKIJÄN KIELELLISET VALINNAT
Englannin valinnainen lisäkurssi
Tieteellinen kirjoittaminen
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
PERSOONALLISUUDEN TUTKIMINEN
Konteksti polttopisteessä
KIELENHUOLTO.
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen: oma tekstilajinsa
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op)
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
MEDIAKASVATUS 2009 Antti Lokka.
KIELI, KIRJALLISUUS JA IDENTITEETTI
Suomen kielisten tekstien morfologinen analyysi
Sensitiiviset aiheet ja tutkimusetiikka
Menestyvä työyhteistö Oppimistehtävä
Esityksen transkriptio:

MITÄ IHMETTÄ… TEKSTILAJIT ELI GENRET? Metodifestivaalit 31.8.2011, Tampere Vesa Heikkinen, Kotimaisten kielten tutkimuskeskus Mikä on tämän esityksen laji: esitelmä, alustus, opetustuokio, pohdinta, puheenvuoro, keskustelunavaus, mainos, vitsi? Laji muotoutuu sellaiseksi, kuin sen tässä teemme. Ei voi yleensä kuitenkaan muotoutua millaiseksi tahansa. Miksi ei?

TEKSTILAJI, OLETAN? Tekstilajia koskevat oletukset Oletetut tekstilajit So what? Ihminen yrittää olla rationaalinen olento. Tämä näkyy ihmisen käyttäytymisessä, myös kielellisessä. Meillä on kaavoja, malleja, käytänteitä, rituaaleja, konventioita, tapoja. Meillä on rooleja, kulttuurisia rakenteita ja merkityssysteemejä. Voidaan olettaa, että myös kielellinen toimintamme on organisoitua; kielipelissämme on käyttäytymistä koskevat säännöt. Niihin opitaan, sosiaalistutaan erilaisissa tilanteissa ja elämänvaiheissa. Voikin ajatella, että kielellinen toimintamme rakentuu opittujen tekstilajeja koskevien oletusten varaan: miten käyttäytyä missäkin tilanteessa. Kieltä käytetään ja kielenkäyttöä tulkitaan paljolti näiden oletusten varassa. So what?

Tekstilajitutkimuksen teoriaa ja metodeja Kotuksen tutkimushanke 2006–2012 Tekstilajien keskeisyys tekstiyhteiskunnassa Tekstilajin (genren) asema humanistisessa ja yhteiskuntatieteellisessä tutkimuksessa Millaista lajeja ja niiden suhteita sekä lajisysteemiä koskevaa tietoa meillä on? Mitä lajeja meillä on? Millaisia? Millaista lajitutkimusta meillä on? Mikä on niiden asema tieteiden kentällä? Mitä eri näkökulmilla voidaan saavuttaa? Kotuksen tutkimushanke on lähtökohdiltaan lingvistinen, mutta hengeltään monialainen ja -tieteinen. Oletuksena tekstilajien keskeisyys nykyisessä tekstiyhteiskunnassa ja tekstilajin keskeinen asema humanistisessa ja yhteiskuntatieteellisessä tutkimuksessa.

KESKEISET TUOTOKSET Kielen piirteet ja tekstilajit. Vaikuttavia valintoja tekstistä toiseen (SKS, 2009) Genreanalyysi: Tekstilajitutkimusta käytännössä (Kotus, 2011 tai 2012) Genreanalyysi: Tekstilajitutkimuksen käsikirja (Gaudeamus, 2012) Teoksissa yhteensä noin sata kirjoittajaa. Voidaanko jo puhua kielellisen käänteen ohessa genrekäänteestä?

MIKÄ ON GENRE? Näkökulmia Kieli, teksti, toiminta(tapa) Kulttuurinen/yhteiskunnallinen (merkitys)rakenne Aihe, ilmiö Teoria, hypoteesi, oletus, intuitio Korpus, yksittäinen teksti, kielenaines Tavoitteena monenlaisten näkökulmien yhdistäminen ja vastakkainasettelujen purkaminen. Genrestä ja genrejärjestelmästä voi saada tietoa monin eri tavoin; tässä hankkeessa tuodaan näitä eri tapoja esiin kymmenittäin. Samalla pyritään myös siihen, että eri alojen tutkijat ymmärtäisivät toistensa tekemisiä entistä paremmin. Genressä on potentiaalia moni eri aloja yhdistäväksi käsitteeksi.

? Genren SUHDE KIELEEN JA TEKSTIIN KIELEN PIIRRE Kieliopillisuus Funktionaalisuus Systemaattisuus TEKSTIN PIIRRE GENREN PIIRRE yksityiskohtia ominaisuuksia konkreettisia abstrakteja absoluuttisia suhteellisia Kielessä esimerkiksi persoonasysteemi (mm. persoonapronominit ja verbimuodot): minä teen, sinä teet, hän tekee jne. Teksteissä näkyvissä konkreettisia valintoja tästä systeemistä: esimerkiksi tieteellisessä artikkelissa metatekstiosioissa käytetään minä-muotoja, muualla suositaan kolmatta persoonaa. Tieteellisen artikkelin ominaisuudeksi hahmottuu rakenne, jossa eriteltävissä funktionaalisia jaksoja (esim. subjektiivisena näyttäytyvä johdanto; objektivoitu analyysi ja tulosten esittäminen). Ks. tarkemmin johdantoa kirjassa Kielen piirteet ja tekstilajit.

GENREANALYYSIN MENETELMIÄ Kielitiede ja muut alat Tekstin ja lajin rakenteen analyysi Muutoksen ja moninaisuuden analysointi Korpusanalyysi Haastattelu, kysely, osallistuva havainnointi, kertomuksentutkimus Käsikirjassa seuraavat osiot: johdanto, käsitekatsaukset, kielitieteen kenttäkatsaukset, muut kenttäkatsaukset, 4 metodiartikkelilukua.

GENREJÄRJESTELMÄ ja sen IDEOLOGISUUS Tekstilajien systematiikka Intertekstuaalisuus Makrogenret Genrehierarkia käytännössä Genreä koskeva merkityspotentiaali Tekstilajien järjestelmä on monella tavalla hierarkkinen. On yleisen tason makrolajeja (”kieliä”, ”rekistereitä” jne.): yleiskieli, virkakieli, talouskieli, lehtikieli jne. On tarkemmin määriteltävissä olevia, vakiintuneita alalajeja: pääkirjoitus, pöytäkirja, hakemus, romaani jne. On näiden alalajeja: kunnanvaltuuston pöytäkirja, yhden päivän romaani jne. Hierarkkisuutta on myös siinä, miten eri lajeja eri yhteisöissä ja tilanteissa arvotetaan ja arvostetaan. Entä kenellä on pääsy tuottamaan mitäkin lajia? Millaisista (intertekstuaalisista) aineksista eri lajeihin kuuluvat tekstit rakentuvat? Miten niissä toisia tekstejä käsitellään? Yms. Kuinka normitettuja ja valvottuja eri lajit ovat? Kuinka muuttuvia ja toisiinsa sekoittuvia lajit ovat? Voi ajatella, että kielitajussamme on myös genreä koskeva merkityspotentiaali. Toiset tekstilajit ovat arvostetumpia kuin toiset.

KIELI- JA GENRETIETOISUUS ”Äidingenre” Peruskoulutus, mediakasvatus Ammattikoulutus ja työelämä Harrastukset, kiinnostukset Kansalaisuus, yleissivistys Äidinkielen ohessa voisimme puhua äidingenreistä. Miten opimme kielellisen käyttäytymisen, ”kielellä ja kielessä olemisen”, tavat? Genretutkimusten tuloksia voidaan soveltaa kaikessa peruskoulutuksessa ja mediakasvatuksessa. Erityisen tärkeää genretietoisuus on mm. ammattikoulutuksessa, jossa pitäisi pystyä opettamaan tuleville ammattilaisille sitä, millainen kielenkäyttö kuuluu mihinkin yhteyteen: ammattikieli vs. yleiskieli. Kieli- ja genretietoisuus on välttämätöntä paitsi koulutuksessa ja työelämässä myös erilaisissa vapaamuotoisemmissa yhteyksissä, mm. harrastuksissa.