Tiimien kaksoisprosessin tarkasteleminen 1. Pyritään etenemään kohden tavoitteita (tehtäväorientaatio) 2. Viedään läpi yhteistoiminnallisia prosesseja.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
PUHEEN VUORO Vanhempainilta
Advertisements

Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen peruskoulutuksen valtionavustushankkeet Tuija Laukkanen
TUPLATIIMI - YHTEISÖLLISYYS
VAIKUTTAJAPÄIVÄT. VAIKUTTAJAPÄIVÄT 2014 • Vaikuttaja-päivät on vuosittain järjestettävä vantaalainen foorumi, jossa koulut, päiväkodit, muut.
Toimintaohjeet opelle
NAO/Maija-Leena Haapa-alho
Opitaan ja työskennellään yhdessä
PRIIMA -kehittämispäivä
Filosofian praktikum 2008 Mikä on elämän merkitys? Informaatioverkostojen koulutusohjelman filosofiankurssin kolmas praktikum-kokoontuminen.
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Tutkimussuunnitelma…
Opiskelijan arvioinnin kokonaisuus työssäoppimisjaksolla
Avoin päätöksentekokäytäntö toimintamallina
Avoin päätöksentekokäytäntö toimintamallina Jouni Tuomisto THL, Ympäristöterveyden osasto.
VTT:n Y-elimen henkilöstötilaisuus klo 12.00
TTL Sosiaalisessa mediassa
Lähipäivä T Business process development methods 1.
Opetuksen kehittäminen ja TVT - laitoksen näkökulma asiaan Tukiyksiköt kierroksella (OTK, OK, Kirjasto, Virtuaaliyliopisto, Tiedekunnat)
Lapselle hyvä päivä tänään
Ilkon työleiri Tervetuloa laajennetun työssäoppimisen työleirille!!!!
Liisa Huusko 2010 Asiakassuuntautuneen tiimityön juurruttaminen osana monikuntaliitosta -pilottikokeilun päätösseminaari Kauhava Liisa Huusko,
SUMUVERHON TUOLLA PUOLEN – tulevaisuusorientoitunut menetelmä opinto- ja uraohjaukseen.
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
Valmennuskurssi sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelmaan
Simulaattorikoulutuksen jälkipuinti – osa oppimisprosessia.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
− työkalu toiminnan suunnittelun ja suunnitelman arvioinnin tueksi
MONIALAINEN LIIKKUVA TUKI HAJAUTETTUUN ASUMISEEN Arviointityöskentely
VIRITTÄYTYMINEN UUTEEN OPETUSSUUNNITELMAAN
Yhteistoiminnallinen oppiminen Tavoitteena saada yleiskuva menetelmästä oman opetuksen suunnitteluun.
Vaasan yliopisto Erikoistumisopintojen kehittämispäivä Ilkka Virtanen Miksi erikoistumisopintoja akkreditoidaan? Erikoistumisopintolautakunnan.
Koulutuksen rakenteet ja mallit tekniikan amk-koulutuksessa Työpaja Lahti.
LATAAMO osallisena yhteisössä. Lataamo -työskentelyn tavoitteet Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta tietoa. Tehdä näkyväksi osallisuuden toteutumista.
Opiskelijatutorointi: toimivuus ja hyvät käytännöt -kuinka hiotaan kultahiput timanteiksi? Korkeakouluopiskelija yhteiskunnallisena toimijana, tilannekatsaus.
Viestintäsuunnitelma
Pilottihankkeiden onnistumiset, hankaluudet ja opinpaikat Veronika Honkasalo
Kansallisten palveluiden kehitystyön ohjaus Pekka Linna.
KOIVUN KEHITTÄMISSUUNNITELMA 1) Mitä arvioidaan? 2) Miten arvioidaan? 3) Tiimityön kehittäminen 4) Yhteistyön tiivistäminen sosiaalityöntekijöiden kanssa.
Tietokone asiantuntijan työvälineenä ICT01D Tietokoneen toiminta Juhani Merilinna.
”Arviointi on kuin kamera, jolla voi ottaa kuvia osaamisen tasosta, oppimisprosessista tai opetuksen laadusta. Kuvat ovat usein luonteeltaan staattisia.
Kulttuurin ja luovan alan T&K-projektien sisäisen arvioinnin kehittäminen Metropolia Ammattikorkeakoulussa Robert Arpo
Sidosryhmät.
Jari Rantamäki MIKÄ TEKEE työnäytteiden kokoelmasta suoritettujen työtehtävien luettelosta opintojen dokumentaatiosta opetuksen dokumentaatiostaPORTFOLION?
Kuuntelemisen taitoja Kirjoita seuraavasta listasta itsellesi 10 erityisen vaativaa kuuntelemisen taitoa.
S ysteemianalyysin Laboratorio Aalto-yliopiston teknillinen korkeakoulu Ohjaamaton oppiminen– Heikki Vesterinen Optimointiopin seminaari - Syksy 2010 Ohjaamaton.
Toimintaohjeet opelle
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Kannattaako opiskelijapalautetta kerätä? Pedagoginen kahvila Saara Repo-Kaarento Pedagoginen yliopistonlehtori.
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Ops seminaari Askola.
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Työpaikalla oppiminen Mobiili käyttöön ! Onnistuneella yhteistyöllä tutkintoon –hanke.
KEHITYSKESKUSTELU - Ennalta sovittu ja suunniteltu keskustelu esimiehen ja työntekijän( voi olla myös tiimin) välillä Tuija Takkula,
RYHMÄ Ryhmäprosessin vaiheet Ohjaajan rooli prosessin eri vaiheissa
Arviointi Arviointiasteikko ja -merkinnät Tutkinnon osan arviointi
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
Tutkielman teko-ohjeet
Yhdessä työskentelyn prosessi, yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi.
7lk:n arviointi.
Partion johtamismallin avulla
Merja Lyytikäinen ja Hanne Savolainen
Menestys tiimityön kautta
Evästystä paikalliseen ops-työhön
Neuvottelun vuorovaikutustaidot
Kehittäjätyöntekijä Ellinoora Mantere, Rovaniemen kaupunki
Lapsivaikutusten arviointi LAVA
Esityksen transkriptio:

Tiimien kaksoisprosessin tarkasteleminen 1. Pyritään etenemään kohden tavoitteita (tehtäväorientaatio) 2. Viedään läpi yhteistoiminnallisia prosesseja (ryhmäorientaatio) Asiantuntija- ja yhteistyöorganisaatioissa pitäisi pystyä analysoimaan, arvioimaan ja kehittämään samanaikaisesti toiminnan molempia ulottuvuuksia. Harjoituksen prosessi on suunniteltu siten, että ensin jokainen tiimin jäsen saa avata henkilökohtaista ääntään vastatessaan yksilönä lomakkeen kysymyksiin. (Kysymykset on asetettu varsin yleisesti tiimiohjauskirjallisuudessa esiin nousevien muotoilujen mukaan.) Tämän jälkeen suositellaan pakotettua dialogia: jokaiselle tiimin jäsenelle annetaan puheenvuoro jokaisen kysymyksen kohdalla. Perussyy tähän on se, että kellokkailla on taipumusta dominoida ns. vapaata keskustelua, joka yleensä ei sitten dialogiksi muodostukaan. Menetelmänä voi käyttää esim. tokenia (kädestä käteen kiertävä esine) tai tikkuja (jokaiselle 6 tulitikkua, jokainen tikku tarkoittaa yhtä puheenvuoroa yhteen kysymykseen ja kun tikut on käytetty, ei saa enää puhua). Kolmannessa vaiheessa pyritään tuottamaan konsensus yksilöiden esittämien näkemysten pohjalta. Muodostetaan siis tiimin näkemys tiimin sen hetkisestä tilanteesta. Konsensus lienee lähin totuuden tavoittelun tapa tiimin arvioinnissa. Muodostetun konsensuksen perusteella etsitään kehittämiskohteet ja pohditaan kehittämisen toimintatavat. Viimeinen lomake on kehittämissuunnitelman rakentamista varten. Kehittämisestä kannattaa tehdä sopimus, jonka suhteen toimintaa arvioidaan. Harjoituksessa lomaketta voi käyttää tiimien itsearvioinnin tukena. Jos arviointiprosessi on vahvasti ohjattu, eikä ainoastaan itsearviointia, ohjaaja voi olla mukana jo toisessa vaiheessa sekä konsensuksen muodostamisessa. Tiimilomakkeelle kootut näkemykset voi antaa ohjaajan tarkasteltavaksi. Ohjaajan johtamana esitetyistä tiimin näkemyksistä käydään keskustelu, jossa pohditaan tiimin toiminnan tilannetta sekä sen kehittämistä. Arvioinnin tavoite on kehittäminen. Ohjaajan tehtävänä on tukea relevanttien kehittämiskohteiden löytämistä sekä kehittämisen toteuttamista. Luonnollisesti ohjaajan tulee muistaa antaa palautetta siitä, mikä jo toimii hyvin. Käytettävä arvioinnin työkalu on esimerkki siitä, millaisia dialogisia arviointikäytäntöjä voidaan rakentaa. Ohjaaja voi kiinnittää, tapauksesta riippuen, huomion ryhmäorientaatioon tai tehtäväorientaatioon (miten hommat sosiaalisesta näkökulmasta sujuvat tai saadaanko aikaiseksi sitä, mitä pitäisi ja minkä laatuinen lopulta on tuotos). Monet organisaatiot kuvittelemme asiantuntija- ja yhteistyöorganisaatioksi. Näissä vain ei turhan usein kiinnitetä tietoista huomiota ryhmäorientaatioon. Tiimien toiminta on naulakoilla keskusteltu asia. Harjoituksessa ryhmäprosessia yritetään tehdä näkyväksi ja yhdeksi arvioinnin kohteeksi. Arvioinnin kriteerit nousevat tiimistä, joka näin on yhtä aikaa sekä arviointiympäristö että oppimisen ja osaamisen kehittymisen työkalu. Ohjaus- ja arviointiprosessi ovat yhtä ja samaa, ainoastaan analyyttisesti erotettavissa. Mika Saranpää 2010 / HH AOKK

Tiimiprosessin arviointi 1. Ovatko tiimin tehtävät sinulle selkeitä? Mitä ne mielestäsi ovat? 2. Esitätkö tiimissä ideoita? Annatko toisten ideoille rakentavaa, kehittämiseen innostavaa kritiikkiä? 3. Miten sitoutunut olet tiimiin ja sen tehtäviin? 4. Saatko tukea tiimisi jäseniltä? 5. Onko tiimi mielestäsi organisoitunut järkevällä tavalla ja jakanut tehtävät mielekkäästi? a) Vastaa ensin yksin alla oleviin kysymyksiin. Aikaa 10 minuuttia. b) Sen jälkeen keskustelkaa vastauksistanne tiimissä. Jokainen tiimin jäsen antaa lausunnon jokaiseen kysymykseen. Aikaa 20 min. (Ohjaaja voi osallistua keskusteluun, jakaa puheenvuoroja. Ohjaaja voi myös olla sivussa.) c) Koostakaa keskustelunne pohjalta tiiminne yhteinen vastaus (konsensus) tiimilomakkeelle. Pohtikaa toimintanne kehittämistä. Aikaa 20 minuuttia. (Ohjaaja voi tukea kehittämisideoiden syntymistä kysymyksillä sekä kirjata ylös sovittuja kehittämistoimenpiteitä.) d) Ohjaaja kerää tiimilomakkeet arvioinnin dokumentaatioksi. Harjoitus puretaan yhteisesti toimivuutensa näkökulmasta. 6. Anna lopuksi arvosana tiimin toiminnasta asteikolla 1-5. Yksilölomake Mika Saranpää 2010 / HH AOKK

Tiimiprosessin arviointi 1. Mitkä ovat tiimin tehtävät? Ymmärtävätkö jäsenet tehtävät samalla tavalla? 2. Onko tiimissä ideoita? Ilmeneekö ideoille rakentavaa, kehittämiseen innostavaa kritiikkiä? 3. Miten sitoutunut tiimi on tehtäviinsä? 4. Tuntevatko tiimin jäsenet saavansa tukea toisiltaan? 5. Onko tiimi organisoitunut järkevällä tavalla ja jakanut tehtävät mielekkäästi? 6. Oliko annetuissa arvosanoissa hajontaa? Kuinka paljon? Miksi? Tiimilomake Mika Saranpää 2010 / HH AOKK

Tiimiprosessin arviointi Kehittämissopimukset 1. Tiimissä sovitut kehittämistavoitteet 2. Kehittämistavoitteiden seuranta (miten tavoitteiden saavuttamista arvioidaan). 3. Vastuun jakaminen kehittämistavoitteiden saavuttamisesta (työnjako: mitä, milloin, kuka, miten). Mika Saranpää 2010 / HH AOKK