Lasten osallisuutta kartoittamassa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Mun Vuoro! -hanke Mun Vuoro! on valtakunnallinen lasten osallisuushanke, jonka tavoitteena on edistää 6-12-vuotiaiden lasten osallisuutta järjestöissä.
Advertisements

KASVATUSSOPIMUS? Tiina Haapsalo.
P-K:n Järjestöpäivät Riitta Katajamäki Hanna Pieviläinen
Jyväskylän LastenParlamentti osallisuutta vahvistamassa
KANSALAISTAPAHTUMAVIIKKO TAMPEREELLA PÄÄN AVAUKSIA LAPSEN OIKEUKSIIN.
5 Jotos, polku osallisuuteen Tampere Muutama ajatus osattomuudesta a la C. Wright Mills.
MITEN LAPSI SELVIÄÄ KRIISISTÄ
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
YK:n lapsen oikeuksien sopimus (LOS)
DEMOKRATIA, OSALLISUUS JA VAIKUTTAMINEN UNESCO-KOULUSSA
Teeman tarkastelun neljä näkökulmaa Alueellinen vaikuttaminen, nykytila Demokratia ja osallistuminen KRITEERINYKYTILAN EDUTNYKYTILAN HAITAT NYKYTILAN.
LAPSEN OIKEUDET.
Harjoitukset ja niiden tarkoitus
Demokratian ja oikeudenmukaisuuden edistäminen Suomessa
DIAKONIATYÖNTEKIJÖIDEN PÄIVÄT DIPOLI NYT TIENI KULKEE KOULUHUN
Keke-kasvatus: kriittistä tarkastelua & onnistumisen avaimia
DISKURSSIEN VALTA Oppikirja s
11. tammikuuta 2015Sini Korpinen 1 Lapsen oikeus tulla kuulluksi Sini Korpinen Puheenjohtaja Suomen Nuorisovaltuustojen Liitto –
Nuorisovaltuustotoiminta ja nuorten osallisuus Suomessa
Eija Leppäjärvi - Kajaani YHTEISÖLLISYYS TOIMINTATAPANA KYLÄTOIMINNASSA TAATUSTI TURVASSA – huolehtiva kyläyhteisö.
Nuorten osallisuus Varkauden nuorisovaltuusto Wanuva.
AJATUKSIA IHMISTEN VÄLISESTÄ KOHTAAMISESTA
NET – Nivelvaiheessa erityistä tukea - koulutus 6 op
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Lasten ”Voimaryhmä” Metropolia amk, Itäinen perhekeskus (Vuosaaren toimipiste) & Haruspuisto Katja Ihamäki & Paula Olkkonen.
Kouluinfo Renkomäen koulu
Hesan Nuorten Ääni Lapset ja nuoret kokevat Helsingin kaupunkina, jossa heitä kuullaan ja he voivat vaikuttaa itselleen tärkeisiin asioihin. Kaikissa helsinkiläisissä.
Sosiaalinen pääoma sosiaaliset verkostot, luottamus, vuorovaikutus
Jyväskylän kristillinen opisto
7. osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen - Vapaus tuo vastuuta → sääntöjen, sopimusten ja luottamuksen merkitys kaikissa.
Allianssin hyvinvointifoorumi Hanna.Mari Manninen VISIONA NUORET VOIVAT HYVIN - Mitä tavoittelemme, kun puhumme hyvinvoinnista?
Voidaanko yhdenvertaista osallisuutta ja yhteisöllisyyttä mitata? Päivi Rouvinen-Wilenius,
Oikeusperustainen ohjelmatyö lasten näkökulmasta Case Nace la Esperanza, Kolumbia Annette Gothóni, Suomen World Vision.
Moision päivähoitoyksikkö Kiusaamisen ehkäisy suunnitelma.
Espoo haluaa kehittää osallisuutta Osallistuva Espoo -kehitysohjelma
TERVETULOA! OSALLISTAVAA OPPILASTOIMINTAA. NUKSUN YDIN Nuoret tekevät –aikuiset tukevat Anna nuorten tehdä itse Innosta, tue, kannusta Nuorten kyvyt esiin!
Osallisuus ja vuorovaikutusmallit kaupungin kehittämisessä Timo Kopomaa Avoin yliopisto.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Vapaaehtoinen, vertainen ja kokemusasiantuntija – päihdetoipujan monet roolit Jyväskylä Päivi Rissanen, Mielenterveyden keskusliitto.
Yhteiskuntafilosofia tutkii yksilön ja yhteisön suhdetta etsii oikeutusta yhteisölliselle elämälle pohtii millainen on hyvä yhteiskunta, esittää erilaisia.
Monikulttuurinen osallisuus. Miten monikulttuurinen ympäristö muuttaa osallisuuden tukemista? Taustaa osallisuusajattelulle Anu Gretschel Tutkija, FT Nuorisotutkimusverkosto.
OPAS MEDIAKASVATTAJALLE Mediakasvatus esi- ja alkuopetusikäisten lasten arjessa Hanna Martinviita, Saara Pasanen ja Anna Ristaniemi.
Lapsen oikeudet toteutuvat arjessa
Lapsen näkemyksen huomioiminen iän ja kehitystason mukaan
Lapsen osallisuus sosiaalityössä
Laki lasten kanssa työskentelevien rikostaustan selvittämisestä
Mitä tällä tunnilla tehdään?
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Vasuterveiset Mänttä-Vilppulasta - Merja Leppämäki & Sanna Nieminen –
Huoltajien, henkilöstön ja yhteistyökumppanien ajatuksia yhteistyöstä varhaiskasvatuksessa Luottamus huoltajien ja henkilöstön välisessä yhteistyössä on.
Kaikki viestintä, toiminta perustuu ihmiseltä ihmiselle.
Mirella Huttunen, Suomen Nuorisoyhteistyö – Allianssi ry
VANHEMPIEN PELISÄÄNNÖT

Mitä osallisuus voisi olla?
Lapsen osallisuus sosiaalityössä
Tavoitteen asettamisesta tasavertaiseen kohtaamiseen
NET – Nivelvaiheessa erityistä tukea - koulutus 6 op
Jokaisen kasvu osallisuuteen – millaiset yhteisöt sen mahdollistavat?
Yhteisöllisen hyvinvoinnin asialla
Katja Ihamäki & Paula Olkkonen
Kehitysvammahuollon yhteistyöpäivä
KEIJO KEIJO
Näkemyksesi on arvokas – Ryhdy sosiaalityön kokemus- asiantuntijaksi!
Käsitemäärittely Osallisuus / Osallistuminen / osallistaminen
OPPIMISTEHTÄVÄ KUNTOUTUKSEN KESKEISISTÄ KÄSITTEISTÄ
Koivurinteen päiväkodin kehittämissuunnitelma
IKINÄ- kaatumisten ehkäisyn verkostoiltapäivä
Lapsivaikutusten arviointi LAVA
Maailmankatsomus.
Esityksen transkriptio:

Lasten osallisuutta kartoittamassa VTM Elina Stenvall tohtoriopiskelija Tampereen yliopisto

Tausta Väitöskirjatyö Tampereen yliopistossa Suomen Akatemian Skidi-Kids –tutkimusohjelmassa Lasten marginalisaation ehkäisy paikkalähtöisen osallistumisen keinoin (SA134949) Laajana kontekstina lasten maailmojen ja toimijuuden tarkastelu suhteessa uusliberaaliin yksilön vapautta, vastuuta ja oikeuksia korostavaan lapsi- ja nuorisopolitiikkaan Teoreettinen tausta bourdielaiseen arkipolitiikka-ajatteluun nojautuva tutkimusperinne

Tämän esityksen ajatus: Esitellä metodologista kehikkoa, jossa määritellään lasten poliittisen toimijuuden kannalta keskeisiä käsitteitä Näitä käsitteitä (ja niiden välisiä suhteita) tarkastellaan kolmessa kokonaisuudessa: 1) Osallisuus, toimijuus, osallistuminen, vaikuttaminen 2) Osallistaminen, voimaannuttaminen, valtaistaminen 3) Lasten kuuleminen, mielipide, lasten ääni

1. kokonaisuus Osallisuus: Kokemus tai tunne, vahvasti yksilöllinen ja henkilökohtainen asia, johon on vaikea vaikuttaa ulkoapäin Täysin vapaaehtoista Voi olla positiivinen tai negatiivinen Voi olla reflektoitua tai reflektoimatonta Toimijuus: Tekemistä, toimimista Yleensä reflektoitua ja vapaaehtoista Positiivista usein toimijalle itselleen

Osallistuminen: Osan ottamista Voi olla reflektoitua tai reflektoimatonta, aktiivista tai passiivista Osin vapaaehtoista, voidaan ”pakottaa” osallistumaan mutta ei olemaan aktiivinen Vaikuttaminen: Tekemistä, toimimista, asioiden edistämistä Voi olla reflektoitua tai reflektoimatonta Usein aktiivista ja vapaaehtoista

2. kokonaisuus Osallistaminen: Aikuisten keino saada lapset osallistumaan Aktiivista, usein reflektoitua Voimaannuttaminen: ”Voiman” tarjoamista, luottamuksen valamista Aikuisen pyrkimys tuottaa osallisuutta Voi olla aktiivista tai passiivista, reflektoitua tai reflektoimatonta

Valtaistaminen: ”Vallan” tarjoamista, mahdollisuuksien antamista Aikuisen pyrkimys tuottaa osallisuutta Voi olla aktiivista tai passiivista, reflektoitua tai reflektoimatonta

3. kokonaisuus Lasten kuuleminen: Aikuisten konkreettinen keino lasten osallistumis-, toimijuus- tai vaikuttamispyrkimyksille Mielipide: Lasten konkreettinen keino tulla kuulluksi Yksi tapa osoittaa osallistumista, toimijuutta tai pyrkiä vaikuttamaan Lasten ääni: Osallisuuskeskusteluun juurtunut puhetapa, puheenvuoron antamista lapsille Onko edes olemassa?

Yhteenveto Osallisuus on oma kokonaisuus, osallisuuden kokemusta, tasoa tai mielekkyyttä ei voi ulkopuolinen tietää Toimijuus, osallistuminen ja vaikuttaminen ovat lasten ”aluetta” Osallistaminen, voimaannuttaminen ja valtaistaminen ovat aikuisten ”aluetta” Lasten kuuleminen, mielipide ja lasten ääni ovat lähempänä konkretiaa

Kiitos!