Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Monikulttuurinen osallisuus. Miten monikulttuurinen ympäristö muuttaa osallisuuden tukemista? Taustaa osallisuusajattelulle Anu Gretschel Tutkija, FT Nuorisotutkimusverkosto.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Monikulttuurinen osallisuus. Miten monikulttuurinen ympäristö muuttaa osallisuuden tukemista? Taustaa osallisuusajattelulle Anu Gretschel Tutkija, FT Nuorisotutkimusverkosto."— Esityksen transkriptio:

1 Monikulttuurinen osallisuus. Miten monikulttuurinen ympäristö muuttaa osallisuuden tukemista? Taustaa osallisuusajattelulle Anu Gretschel Tutkija, FT Nuorisotutkimusverkosto Tampere 26.11.2012

2 Esimerkkejä osallisuuden esteistä nuorisotaloilta a) Uusien nuorten on vaikea päästä ottamaan paikkaansa nuorisotalolla, koska vanhat kävijät suhtautuvat heihin välinpitämättömästi tai negatiivisesti. b) Nuorisotaloyhteisön tila on liian heikko toimijuuksia koskeville neuvotteluille ja positioiden vastaanottamiselle. c) Nuoriso-ohjaajien kasvatusote ei ole osallistava. d) Luotu talodemokraattinen järjestelmä rajoittaa liikaa nuorten vapautta vaikuttaa ja toimia 26.11.2012 Anu Gretschel Nuorisotutkimusverkosto

3 Tehtävä Miettikää esimerkkejä osallisuuden esteistä liittyen omaan työhönne

4 Esimerkkejä kehittämistoimista nuorisotaloilta a)Yhteiset toiminnot erilaisten käyttäjäryhmien välillä, esim. yhteiset juhlat, yöaukiolot ja talokokoukset b)Päätettyjen asioiden toteutumisen seuranta (mato) c)Nuorille lisää valtaa: toimintasuunnitelmat ja asuinalueen/kaupungin asioiden kehittäminen d)Onnistuneet nuorten jutut vuosittaisiksi (työntekijäresurssit vuosikelloon) e)Toimintatapojen miettiminen ja etukäteisharjoittelu uusien nuorten vastaanottamiseen f)”Avoin” keskustelu nuorten kanssa uusien nuorten kiusaamisen ilmiöistä ja kaikkia koskevista osallistumisen esteistä (onkimalla kartoitus) 26.11.2012 Anu Gretschel Nuorisotutkimusverkosto

5 Erilaisia menetelmiä I Kaikkia lapsia ja nuoria koskettavat menetelmät: -16-vuotiaiden äänioikeuskokeilu (E) -aloitteiden teko-oikeus (S,O) -yhteissuunnitteluprosessit (O) -lasten ja nuorten projektit (laajin kaari) (O) -hyvinvointisuunnitelma yms. ohjelmatyö (O) -kyselyt (esim. lapsivaik.arviointi) (O) -nuorisotalojen talokokoukset, luokkakokoukset yms. (O) -keskustelupäivät, kansalaisraadit (D) -vastademokratian huomiointi p.teossa (V) 26.11.2012 Anu Gretschel Nuorisotutkimusverkosto

6 Erilaisia menetelmiä II Edustukselliset osallistuvan demokratian muodot -nuorisotalojen talotoimikunnat -nuorisovaltuustojen, oppilaskuntien hallitusten ja lasten parlamenttien kuuleminen -nuorten lautakuntajäsenyys *** 26.11.2012 Anu Gretschel Nuorisotutkimusverkosto

7 Tehtävä Miettikää yksi omaan työhönne liittyvä toimintamalliesimerkki osallisuus- ja monikulttuurisuushaasteiden yhteensovittamisesta

8 Lasten ja nuorten asiantuntijanäkökulmaa ja sitoutumista tarvitaan -Päätöksenteon laadun parantamisessa -Kuntapalveluiden kehittämisessä -Kansalaisyhteiskunnan toimintojen päivittämisessä -Lapsi- ja nuorisomyönteisen yhteiskunnan rakentamisessa (vrt. nuorten karkottimet) *** Anu Gretschel (2011) Nuorisotalo mahdollistavana lähiyhteisönä: nuorten näkökulma. NTS/NTV (verkkojulkaisu) Anu Gretschel & Tomi Kiilakoski (toim.) 2012. Demokratiaoppitunti. Lasten ja nuorten kunta 2010 - luvun alussa. NTS/NTV (kirja)


Lataa ppt "Monikulttuurinen osallisuus. Miten monikulttuurinen ympäristö muuttaa osallisuuden tukemista? Taustaa osallisuusajattelulle Anu Gretschel Tutkija, FT Nuorisotutkimusverkosto."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google