Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Oikeusperustainen ohjelmatyö lasten näkökulmasta Case Nace la Esperanza, Kolumbia 16.5.2007 Annette Gothóni, Suomen World Vision.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Oikeusperustainen ohjelmatyö lasten näkökulmasta Case Nace la Esperanza, Kolumbia 16.5.2007 Annette Gothóni, Suomen World Vision."— Esityksen transkriptio:

1 Oikeusperustainen ohjelmatyö lasten näkökulmasta Case Nace la Esperanza, Kolumbia 16.5.2007 Annette Gothóni, Suomen World Vision

2 Oikeusperustainen ohjelmatyö sisällyttää kansainvälisten ihmisoikeuksien normit, standardit ja periaatteet kehitystyön suunnitelmiin, menettelytapoihin ja prosesseihin. Mitä on oikeusperustainen ohjelmatyö?

3 Mikä tekee hankkeesta oikeusperustaisen? 1) päämääränä jonkun oikeuden toteutuminen Lapsen oikeuksien sopimus 28.artikla: Lapsilla on oikeus käydä koulua 24.artikla: Lapsilla on oikeus elää terveenä ja saada tarvittaessa hoitoa

4 Mikä tekee hankkeesta oikeusperustaisen? 2) tilannekartoitus Lapsen oikeus koulutukseen: Ei ole toimivaa kunnallista koulua Lapset osallistuvat perheen toimeentulon hankintaan Vanhemmilla ja lapsilla ei tietoa koulutuksen merkityksestä eikä lapsen oikeuksista Lapsen oikeus terveyteen: Alueelta puuttuu terveyskeskus Ei vesi- ja viemärijärjestelmää Aliravitsemus yleistä Viranomaiset eivät ole hoitaneet omaa vastuutaan

5 Mikä tekee hankkeesta oikeusperustaisen? 3) sidosryhmäanalyysi Lapsen oikeus koulutukseen ja lapsen oikeus terveyteen: Ihmisoikeudet ovat universaaleja Oikeuden haltijat: kaikki alueella asuvat lapset ja nuoret Oikeuden vastuunkantajat: yksilö, perhe, yhteisö, paikallishallinto, valtionhallinto

6 Mikä tekee hankkeesta oikeusperustaisen? 4) hanke on osallistava Yhteisön jäsenet osallistuneet hankesuunnitteluun ja toteutukseen yhteisötapaamisia lasten ryhmät tapaamisia paikallishallinnon kanssa vapaa-ehtoisia mukana toiminnassa

7 Mikä tekee hankkeesta oikeusperustaisen? 5) yhteisöjen kapasiteettia vahvistetaan oikeuskysymyksissä, jotta ne voivat osallistua vaikuttamiseen Escuela de Familia –perhekoulut Gestorez de Paz –lasten rauhanryhmät vapaaehtoisten koulutusta ”Emme enää pelkää käydä keskusteluja muiden alueiden tai virastojen kanssa oman alueemme asioista” Ingrid, vapaaehtoinen.

8 Mikä tekee hankkeesta oikeusperustaisen? 6) hanke ei jää ainoastaan ruohonjuuritasolle, vaan pyrkii myös tekemään yhteistyötä ja vaikuttamaan asioihin hallinnon ylemmillä tasoilla, jotta muutoksista tulee pysyviä keskusteluja paikallishallinnon kanssa yhteistyö koulutus- ja terveys- ministeriön kanssa

9 Oikeusperustaisen ohjelmatyön kannalta keskeiset periaatteet * Osallistaminen (Participation) * Vastuuvelvollisuus (Accountability) * Syrjintää vastaan, tasa-arvon puolesta ja huomioon ottaen heikossa-asemassa olevat ryhmät (Non- discrimination, equality and attention to vulnerable groups) * Valtaistaminen (Empowerment) * Yhteys ihmisoikeusstandardeihin (linkages to human rights standards): universaalisuus, luovuttamattomuus, jakamattomuus, rinnakkaisuus - keskenään riippuvaisia.

10  Toiminta ei vielä täydellisesti oikeusperustaista mutta lasten oikeuksien edistäminen on ollut keskeinen lähtökohta kaikissa Suomen World Visionin hankkeissa jo pitkään  Aluekehityshankkeiden toiminnot tukevat oikeuksien puutteiden ja rikkomusten ehkäisyä  Hankealueiden ja yhteisöjen rakenteiden ja toimintatapojen vahvistaminen lisäävät hallinnon kiinnostusta alueisiin ja lisäävät vaikuttamistyön tehoa  Vastuunkantajia tuetaan eri tavoin toteuttamaan oikeuksiaan  Jotta ihmiset pystyisivät vaatimaan oikeuksiaan tarvitaan myös resursseja ja peruskoulutusta Oikeusperustainen työ World Visionissa

11 Oikeusperustaisen ohjelmatyön haasteita  Vaikuttavuus. Tarvitaan monta vuotta työtä ennen kuin ylemmät tasot ovat mukana  Kulttuuriset haasteet. Lapsia ei perinteisesti kuunnella päätöstenteossa eikä heidän mielipiteilleen anneta arvoa  Ihmisten akuutit tarpeet. On haasteellista toteuttaa kehitysyhteistyötä puhtaasti oikeusperustaisesti  Jotta lasten oikeuksia voidaan edistää kaikkien (hankehenkilökunnan, aikuisten, lasten, opettajien, vanhempien) pitää yhdessä ymmärtää, millä tavalla lasten oikeuksien ja osallistumisen edistäminen edistää kehitystä. Osallistuvien lasten tietotaito eri asioissa kasvaa ja heistä tulee aktiivisia kansalaisia, jotka ovat tottuneet toimimaan yhteisöllisesti.


Lataa ppt "Oikeusperustainen ohjelmatyö lasten näkökulmasta Case Nace la Esperanza, Kolumbia 16.5.2007 Annette Gothóni, Suomen World Vision."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google