Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

IKINÄ- kaatumisten ehkäisyn verkostoiltapäivä

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "IKINÄ- kaatumisten ehkäisyn verkostoiltapäivä"— Esityksen transkriptio:

1 IKINÄ- kaatumisten ehkäisyn verkostoiltapäivä 10.4.19
Toimintakykyisenä elämässä Asiakas aktiivisena osallistujana Tekijän nimi/yksikkö

2 Laatu, asiakas- ja potilasturvallisuusyksikkö
Tulosaluejohtaja, hallintoylilääkäri Maria Virkki Laatupäällikkö Suvi Paananen Kehittämispäällikkö Maiju Päivä Prosessiasiantuntija Minna Immonen Potilasasiamies Susanna Joutsen ja Raili Hyötyläinen Järjestelmäasiantuntija Markku Lehikoinen Potilasturvallisuuspäällikkö Pirjo Lehtomäki Potilasturvallisuuskoordinaattorit Minna Aho (Ikääntyneiden palvelut ja kuntoutus sekä Perhe- ja sosiaalipalveluista toimialueelta lapsiperhepalvelut, työikäisten palvelut ja vammaispalvelut) Seija Suokas (Terveys- ja sairaanhoitopalvelut sekä Perhe- ja sosiaalipalveluista psykososiaaliset palvelut)

3 Laatu, asiakas- ja potilasturvallisuus
Ihmisestä välittäen Yhdessä tehden Rohkeasti uudistaen

4 Laatu, asiakas- ja potilasturvallisuus
Jokainen yhtymän työntekijä on vastuussa hyvän laadun tuottamisesta Jokainen esimies on vastuussa laadun tinkimättömästä kehittämisestä ja johtamisesta Tekijän nimi/yksikkö

5 Asiakas aktiivisena osallistujana
Potilas –ja asiakasturvallisuusstrategian yhtenä tavoitteena on asiakkaan ja läheisen osallistuminen aktiivisesti potilas- ja asiakasturvallisuuden varmistamiseen ja kehittämiseen Vanhuspalvelulain mukaan iäkkään palvelut tulee tuottaa niin, että hänen itsenäistä suoriutumista ja olemassa olevaa toimintakykyä, terveyttä, hyvinvointia ja osallisuutta tuetaan. Laissa nostetaan esiin myös ikääntyvän henkilön ja hänen läheisensä kuulemisen merkitys Suomen perustuslain (1999, §14) mukaan ”julkisen vallan tehtävänä on edistää yksilön mahdollisuuksia osallistua yhteiskunnalliseen toimintaan ja vaikuttaa häntä koskevaan päätöksentekoon.”

6 Asiakas aktiivisena osallistujana
Ikäihminen on oman elämänsä aktiivinen toimija ja asiantuntija Suurin osa ikääntyneistä haluaa asua omassa kodissaan mahdollisimman pitkään He haluavat olla fyysisesti aktiivisia, olla sosiaalisessa vuorovaikutuksessa ja tuntea vapauden tunnetta

7 Asiakas aktiivisena osallistujana
Osallisuuden tasot: Ei osallisuutta: palvelut suunnitellaan, toteutetaan ja johdetaan ammattilaisvetoisina Rajoitettu osallisuus: asiakas saa rajoitetusti tietoa palveluista Kasvava osallisuus: asiakas saa säännöllisesti tietoa palveluista Yhteistyö: asiakas saa osallistua palvelujen suunnitteluun Kumppanuus: asiakas ja palvelujen tuottajat toimivat kumppanuudessa kaikilla alueilla. Asiakas on mukana poliittisessa päätöksenteossa.

8 Asiakas aktiivisena osallistujana
Mistä on kysymys? Asiakkaan asiantuntemuksen tunnistamisesta, hyväksymisestä sekä niiden hyödyntämisestä Ei pelkästään fyysisten ominaisuuksien tunnistamisesta vaan myös elämän kokemuksen tuoman asiantuntemuksen tunnistamisesta

9 Asiakas aktiivisena osallistujana
aidosta vuorovaikutuksesta ja keskustelusta asenteesta: haluammeko me asiakkaan mukaan suunnitteluun ja haluammeko me toiminnan olevan avointa

10 Asiakas aktiivisena osallistujana
Miten sinun työpaikallasi asiakkaan ja omaisen/läheisen osallistuminen kaatumisen ehkäisyyn näkyy?

11 Asiakas aktiivisena osallistujana
Hoitoneuvottelu: omaiset haluavat enemmän palvelua kuin on tarvetta Kirjaamisessa huomioidaan Asiakkaiden ja omaisten info, tiedon antaminen/jakaminen RAI tehdään asukkaan kanssa Asiakkaan kodin ympäristön turvaaminen, apuvälineet

12 Asiakas aktiivisena osallistujana
Aloituspalaveri,

13 Asiakas aktiivisena osallistujana
Osallistamisen keinoja: osallistuminen hoito/palvelu/asiakassuunnitelman laadintaan Toiveiden/valintojen ja mielipiteiden huomioiminen (ravinto, pukeutuminen, harrastukset) Asiakasta tuetaan suoriutumaan arjen toiminnoista mahdollisimman itsenäisesti

14 Asiakas aktiivisena osallistujana
Osallistamisen keinoja: Omaisten ja läheisten mukaan ottaminen asiakasta koskevaan päätöksentekoon ja yhteisiin palavereihin (Kuntoutumissuunnitelma) Kodin ulkopuolisen toiminnan mahdollistaminen Avoimet tilaisuudet Henkilöstöresurssit

15 Asiakas aktiivisena osallistujana
Mahdollisuudet: Itsemääräämisoikeuden ja itsetunnon toteutumisen vahvistuminen tunne arvostuksesta ja kunnioituksesta →kokemus osallisuudesta ja kumppanuudesta Vaikutus palvelun laatuun

16 Asiakas aktiivisena osallistujana
Osallistumisen esteitä: Ammatilliset asenteet sekä asiakkaan asenteet Kommunikoinnin haasteet asiakkaan ja ammattilaisten välillä Aikaisemmat kokemukset Vanhat käytännöt ajanpuute

17 Asiakas aktiivisena osallistujana
Työntekijöiltä vaaditaan kykyä ja ammattitaitoa omalla toiminnalla luoda puitteet ja mahdollisuudet, jotta erilaisissa elämäntilanteissa olevat ihmiset ovat valmiita ottamaan vastuuta ja osallistumaan omien kykyjen ja voimavarojen mukaan päätöksentekoon ja omaan elämäänsä

18 Asiakas aktiivisena osallistujana
potilaanopas.fi

19 Lähteet Kallio Kotona asuvien ikäihmisten osallisuus hyvinvointipalveluiden suunnittelussa. Valtioneuvoston periaatepäätös. Potilas- ja asiakasturvallisuusstrategia Vanhuspalvelulaki

20


Lataa ppt "IKINÄ- kaatumisten ehkäisyn verkostoiltapäivä"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google