Sopiva avoimuus, joustavuus, saavutettavuus ja henkilökohtaisuus
Opiskelijat - toimintaympäristö TASO 1 – Minun Virtukampukseni -Henkilökohtaisuuden tunne – oma näkymä minun oma Personal Learning Environmet -Ajanhallinta -Minun aineistoni ja haen minua kiinnostavaa sisältöä – avoimuus -HOPS (formaali – informaali) -Oman oppimisen edistymisen visualisointi - arvionti -Oman osaamisen reflektointi – blogi? -Automatisointi (olennainen tieto) RSS -> Mobiilipäätteet (saavutettavuus)
Opiskelijat – toimintaympäristö, työtavat ja -välineet TASO 2 – Meidän Virtukampuksemme -Yhteisöllisyys -Minun opiskelijakaverini, opettajani, kasuaalit verkostot -Vuorovaikutusta houkutteleva ja tukeva -ROOLIT- Kuka liittyy mihinkin yhteisöön (kurssiin, työryhmään, verkostoon) -Oppimisen sosiaalinen näkökulma, opiskelupiirit, -arviointi -Läsnäolotunnisteet (is-online, came-online) --> näistä koostuu TASOLLE 1 haluttu sisältö Taso 3 – Se perinteinen Virtukampus – Yleinen taso, tarpeellinen ja riittävä keskeisen informaation saamiseen
Opiskelijat – toimintaympäristö, työtavat ja -välineet TASO 4 – Uuden yhteisöllisen läsnäolon ja toiminnan taso -Toiset maailmat ja mallinteet -Hauskuuden, luovuuden ja innovaatoiden syntymisen taso
Juuri niin kuin minä haluan