Ohjauksellinen opettajuus OPI, VIIHDY, VALMISTU –väliseminaari ”Tavoitteena ohjauksellinen opettajuus” 27.3.2013 Harri Kukkonen
Kolme kysymystä Ohjauksellinen opettajuus Miksi ohjauksellisuus ei ole vain pedagoginen asia? 2) Miten opetuksen käytänteet vastaavat yhteiskunnan ja työelämän tarpeisiin? 3) Miten ohjauksellisuus näkyy toiminnassa?
Miksi ohjauksellisuus ei ole vain pedagoginen asia? eli Osa 1: Miksi ohjauksellisuus ei ole vain pedagoginen asia? eli nykyisten oppilaitoskäytänteiden juuret Avainsana: tietokäsitys
Nykyisten oppilaitoskäytänteiden juuret Monet käsitykset osaamisesta, joita tarvittiin juuri teollistuneessa yhteiskunnassa yli 300 vuotta sitten, ovat ”lukkiutuneet” koulutuksen käytänteisiin oletuksiksi siitä, minkälaista tietoa tarvitaan kenellä se tieto on ja miten tuo tieto syntyy
Tämä tietokäsitys olettaa, että tietoa voidaan siirtää yksilöstä toiseen ilman, että informaatiota häviää tai muuntuu ja opettajan keskeisin tehtävä on toimia sisältöjen, prosessin ja lopputuloksen kontrolloijana
Miten tämä tietokäsitys on näkynyt opetuksen suunnittelussa laaditaan etukäteen selkeästi muotoillut käyttäytymistavoitteet omaksuttavaksi tarkoitetut sisällöt opettajan käyttämät menetelmät ja tarkasti määritetty arviointi- ja palautejärjestelmä Opiskelijat eivät ole mukana suunnittelussa
Miten tämä tietokäsitys on näkynyt opetuksen toteutuksessa Opettaja toteuttaa ennalta laadittua suunnitelmaa tehtävänään mitattavien ja vertailtavien oppimistulosten arviointi ”jakaa kaikille sama satsi samalla tavalla annosteltuna” Opiskelijat eivät vaikuta toteutukseen
Miten tämä tietokäsitys on näkynyt opettajan työn suunnittelussa työtehtäville on sovittu tietyt standarditavat ja kiinteät resurssit toiminnassa korostuu substanssi - johtajat valvovat sääntöjä/ ohjeiden mukaan toimimista Opettajat eivät ole mukana suunnittelussa
Perinteisestä tietokäsityksestä ja nousevia opettajan tehtäviä arvioija motivoija ohjeistaja diagnosoija tiedon jakaja opitun tarkistaja asioiden selittäjä toiminnan oikaisija ajattelun muokkaaja taitojen harjaannuttaja suunnitelman toteuttaja ymmärtämisen varmistaja
Osa 2 Miten opetuksen käytänteet vastaavat yhteiskunnan ja työelämän tarpeisiin? eli osaamisvaatimukset Avainsana: avaimet
? ? Koulutuksen ja oppimisen paradigmat Suomessa Auktoritatiivinen malli Keskusteleva malli Elävän verkoston malli ? ? Murrosvaihe epävarmuus Murrosvaihe epävarmuus 1920 1970 1990 2010 2030 Verkostotoimintataidot Säännöt ja tieto muuttuvat Verkostoyrittäjyys Yhteisöllisen tiedon rakentamistaito Lahjakkuus ymmärretään muuttuvana, harjoiteltavana ominaisuutena Pänttääminen Monologi ylhäältä alas Kuri ja järjestys Fyysinen työ Mestari-kisälli –malli Monotonisuus Tiedon soveltaminen Keskustelu ja väittely Kriittinen ajattelu Oppimaan oppiminen Tiedon hakeminen itse ATK- ym. tekniset taidot Vuorovaikutus ja tasa-arvo Suunnittelu, asiantuntijuus Kuosa 2007
Toiminta Osa 3: Miten ohjauksellisuus näkyy toiminnassa eli uusien käytänteiden kehittäminen (Kukkonen 2013) Avainsana: jäävuori Toiminta Mitä? mitä osaan Kognitiivinen Oppimisen prosessit Miten? -miten opin tyylit, tavat, yksilölliset erot Toiminnan ohjauksen prosessit Miksi? - miksi ajattelen, että … uskomukset asenteet motivaatio Emotionaalinen Millainen olen oppijana, opiskelijana ja tulevana alan työntekijänä? Mitä käsiteltävät asiat merkitsevät minulle itselleni? Mikä on oma osallisuuteni ja vastuuni siinä, mitä tapahtuu?
Uusien pedagogisten ratkaisujen kehittäminen Ulkoa sisälle Ylhäältä alas Sisältä ulos X
Toiminnan jäävuori Toiminta mitä osaan Mitä? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? (Kukkonen 2013) Toiminta mitä osaan Mitä? Kognitiivinen ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? Oppimisen prosessit Miten? -miten opin tyylit, tavat, yksilölliset erot Toiminnan ohjauksen prosessit Miksi? - miksi ajattelen, että … uskomukset asenteet motivaatio Emotionaalinen Millainen olen oppijana, opiskelijana ja tulevana alan työntekijänä? Mitä käsiteltävät asiat merkitsevät minulle itselleni? Mikä on oma osallisuuteni ja vastuuni siinä, mitä tapahtuu?
Opettajan tehtäviä uusi ja epäselvä tuttu ja turvallinen arvioija motivoija ohjeistaja diagnosoija tiedon jakaja opitun tarkistaja asioiden selittäjä toiminnan oikaisija ajattelun muokkaaja taitojen harjaannuttaja suunnitelman toteuttaja ymmärtämisen varmistaja osallistumisen mahdollistaja voimaantumisen tukija äänen mahdollistaja prosessin virittäjä kyseenalaistaja improvisoija keskustelija organisoija osallistuja jäsentäjä välittäjä mentori ohjaaja
Uusien pedagogisten ratkaisujen kehittäminen ja käyttöönottaminen Ulkoa- ja ylhäältäpäin annettujen määräysten toteuttamisen asemesta on tärkeää ymmärtää - minkälaisille käsityksille ja uskomuksille opettajat, muu henkilökunta ja opiskelijat rakentavat toimintansa X Katseen kohdistaminen toimintaan ja ihmisten käsityksiin ja kokemuksiin aletaan tehdä asioita eri tavalla kuin aikaisemmin !!!
Case: ”Ohjauksellinen opettajuus” nuoren opiskelijan kohtaaminen ja opintoihin kiinnittymisen tukeminen ohjaaminen ammatillisena keskustelutapana palautteen antaminen ja vastaanottaminen oppimisympäristöjen rakentaminen syksy 2012 7+4+4+7 tuntia alustuksia keskusteluja teoriaa konkretisoivia harjoituksia pienryhmätyöskentely itsenäinen työskentely kehittämistehtävä
”Ohjauksellinen opettajuus” - koulutukseen hakeutuminen Case ”Ohjauksellinen opettajuus” - koulutukseen hakeutuminen Case Case Aikaisemmat haasteet opetustyössä Oman opettajuuden pohtiminen; mitä teen oikein, mitä teen väärin Koulutuksen sisältönä oli mm.: kiinnittyminen opintoihin mentorointi, mentori?? Case Case Case
Kehittämistehtävän hahmottaminen: opiskelijoiden kannustaminen itseohjautuvuuteen Opintojen tutuksi tekeminen, perehdyttäminen Fronteriin ja WinhaWilleen. Omien opintojen säännölliseen seuraamiseen ohjaaminen. Kahdenkeskiset keskustelut. Opintoihin vaikuttaminen, vastuu erilaisista valinnoista, läsnäolon merkitys, poissaolojen ilmoittaminen
Ohjauksellisen asenteen tuomat hyödyt ja haasteet Opiskelijalle voi antaa vastuuta opinnon toteutuksen suunnittelusta Opettajakollegoiden kanssa keskustelu ja toimiminen yhdessä Uskallusta ohjata kysymyksin ja jättää neuvomiset ja vastauksien antamiset väliin Opettajan ei tarvitse olla ”kaikki tietävä”, ratkaisija Opettajien asenteet ohjauksellisuuteen Opiskelijoiden yksilölliset valmiudet Opiskelijalle myös vastuuta opinnoistaan ja etenemisestään
Kiitoksia mielenkiinnosta