Ohjauksellinen opettajuus

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPS-TYÖSKENTELYÄ LUOKISSA pe klo
Advertisements

ATK- POHJAINEN ARVIOINTI PAKOLLINEN GE2 (YHTEINEN MAAILMA – kulttuurimaantieteen kurssi) KEVÄT 2012.
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
OHJAAMINEN.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUSOHJELMAN PERUSTEET 2 OV Aineisto koottu Heli Korkiakosken ( ) materiaalista.
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Minä oppijana 1 ov..
VOK-perusteiden taustalla oleva oppimiskäsitys ja rakenne Antti Kauppi Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia.
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Oppimiskäsitys Käsitys ammattitaidosta
PSYKOLOGIA 7 Koulukohtainen soveltava/ S
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Cmap-tools opetus käyttö kongnitiivinen merkitys.
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
OPPIVA OPS OPPIVA OPS –prosessin rakenne, keskeiset sisällöt ja valmennuksen tasot Ulla Rasimus PROkoulutus ja konsultointi ja Leena Nousiainen Rondo.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Valmius tulevaisuuteen Arto Saloranta.
Kokemuksellinen oppiminen (Kolb, Jarvis, Boud)
Opettajatuutori (Laurea/ Leppävaara /marata)
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
Ongelmaperustainen oppiminen
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Yritysyhteistyömalli TopLaaja- TOP-Patteri: HYVÄT KÄYTÄNTEET-SEMINAARI Helsinki Congress Paasitorni Koulutusjohtaja Maarit Kuosa.
OPETTAJUUS MUUTOKSESSA Ympäristö muuttuu, muuttuuko opetus? ”Luokan tulisi olla kuin urheilujoukkue: Opettaja on valmentaja ja oppilaat pelaajia” (Amissäätöö-hanke.
W w w. h a m k. f i / a o k k AMK-opintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajataustaisille Riihimäki Vesa Parkkonen ja Riitta Metsänen.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
GOPP –hanketyöpaja Teemaryhmät Ohjausryhmän edustajat SAMOK ry. Projektipäällikkö.
Tutustumistreeni  Nimi, ammatti, mistä tulee,  tilaisuuden teemaan liittyvä ajatus  Mikä oli kauhein kouluruoka?  Kirja, jota parhaillaan luen  Lapsuuden.
Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum
”Arviointi on kuin kamera, jolla voi ottaa kuvia osaamisen tasosta, oppimisprosessista tai opetuksen laadusta. Kuvat ovat usein luonteeltaan staattisia.
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
W w w. h a m k. f i TUPA - Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus Lähipäivä 4 KEHITTÄMISTILANTEEN ARVIOINTI – TUPA-KEHITTÄMINEN OPETTAJAN TYÖN JA OPPILAITOKSEN.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
KISÄLLISTÄ MESTARI TUPA ANTERO STENIUS.
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
TopTen -hanke Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja työvalmentajamalli Tuija Partanen.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
OPPISOPIMUSNUOREN OHJAAMINEN TYÖPAIKALLA RAKENNUSAINEITA NUORTEN MODUULIN SUUNNITTELUUN Työpaikkakouluttajat valmentaen vahvoiksi- hanke 2015.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Perusopetus Osaamisen kehittäminen TOIMINTAKULTTUURIN MUUTOS - OPS 2016 Organisaation osaaminen – yhteisön osaaminen – yksilön osaaminen.
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Opiskelijan ohjaaminen ja oppimisen arviointi
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Valma oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
IPPO-MALLI Toimintamalli opetuksen
Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa?
Sosiaalisuus ja sosiaalisen tarkastelu
Tiedot, taidot ja osaaminen – osaamisesta kertominen
Vaasan ammattiopisto / cpa & kjo
Harjoituksen ohjaaminen
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
OPPIMISTA OHJAAMAAN - Oppimistaidot ja ohjaava opetus
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Esityksen transkriptio:

Ohjauksellinen opettajuus OPI, VIIHDY, VALMISTU –väliseminaari ”Tavoitteena ohjauksellinen opettajuus” 27.3.2013 Harri Kukkonen

Kolme kysymystä Ohjauksellinen opettajuus Miksi ohjauksellisuus ei ole vain pedagoginen asia? 2) Miten opetuksen käytänteet vastaavat yhteiskunnan ja työelämän tarpeisiin? 3) Miten ohjauksellisuus näkyy toiminnassa?

Miksi ohjauksellisuus ei ole vain pedagoginen asia? eli Osa 1: Miksi ohjauksellisuus ei ole vain pedagoginen asia? eli nykyisten oppilaitoskäytänteiden juuret Avainsana: tietokäsitys

Nykyisten oppilaitoskäytänteiden juuret Monet käsitykset osaamisesta, joita tarvittiin juuri teollistuneessa yhteiskunnassa yli 300 vuotta sitten, ovat ”lukkiutuneet” koulutuksen käytänteisiin oletuksiksi siitä, minkälaista tietoa tarvitaan kenellä se tieto on ja miten tuo tieto syntyy

Tämä tietokäsitys olettaa, että tietoa voidaan siirtää yksilöstä toiseen ilman, että informaatiota häviää tai muuntuu ja opettajan keskeisin tehtävä on toimia sisältöjen, prosessin ja lopputuloksen kontrolloijana

Miten tämä tietokäsitys on näkynyt opetuksen suunnittelussa laaditaan etukäteen selkeästi muotoillut käyttäytymistavoitteet omaksuttavaksi tarkoitetut sisällöt opettajan käyttämät menetelmät ja tarkasti määritetty arviointi- ja palautejärjestelmä Opiskelijat eivät ole mukana suunnittelussa

Miten tämä tietokäsitys on näkynyt opetuksen toteutuksessa Opettaja toteuttaa ennalta laadittua suunnitelmaa tehtävänään mitattavien ja vertailtavien oppimistulosten arviointi ”jakaa kaikille sama satsi samalla tavalla annosteltuna” Opiskelijat eivät vaikuta toteutukseen

Miten tämä tietokäsitys on näkynyt opettajan työn suunnittelussa työtehtäville on sovittu tietyt standarditavat ja kiinteät resurssit toiminnassa korostuu substanssi - johtajat valvovat sääntöjä/ ohjeiden mukaan toimimista Opettajat eivät ole mukana suunnittelussa

Perinteisestä tietokäsityksestä ja nousevia opettajan tehtäviä arvioija motivoija ohjeistaja diagnosoija tiedon jakaja opitun tarkistaja asioiden selittäjä toiminnan oikaisija ajattelun muokkaaja taitojen harjaannuttaja suunnitelman toteuttaja ymmärtämisen varmistaja

Osa 2 Miten opetuksen käytänteet vastaavat yhteiskunnan ja työelämän tarpeisiin? eli osaamisvaatimukset Avainsana: avaimet

? ? Koulutuksen ja oppimisen paradigmat Suomessa Auktoritatiivinen malli Keskusteleva malli Elävän verkoston malli ? ? Murrosvaihe  epävarmuus Murrosvaihe  epävarmuus 1920 1970 1990 2010 2030 Verkostotoimintataidot Säännöt ja tieto muuttuvat Verkostoyrittäjyys Yhteisöllisen tiedon rakentamistaito Lahjakkuus ymmärretään muuttuvana, harjoiteltavana ominaisuutena Pänttääminen Monologi ylhäältä alas Kuri ja järjestys Fyysinen työ Mestari-kisälli –malli Monotonisuus Tiedon soveltaminen Keskustelu ja väittely Kriittinen ajattelu Oppimaan oppiminen Tiedon hakeminen itse ATK- ym. tekniset taidot Vuorovaikutus ja tasa-arvo Suunnittelu, asiantuntijuus Kuosa 2007

Toiminta Osa 3: Miten ohjauksellisuus näkyy toiminnassa eli uusien käytänteiden kehittäminen (Kukkonen 2013) Avainsana: jäävuori Toiminta Mitä? mitä osaan Kognitiivinen Oppimisen prosessit Miten? -miten opin tyylit, tavat, yksilölliset erot Toiminnan ohjauksen prosessit Miksi? - miksi ajattelen, että … uskomukset asenteet motivaatio Emotionaalinen Millainen olen oppijana, opiskelijana ja tulevana alan työntekijänä? Mitä käsiteltävät asiat merkitsevät minulle itselleni? Mikä on oma osallisuuteni ja vastuuni siinä, mitä tapahtuu?

Uusien pedagogisten ratkaisujen kehittäminen Ulkoa sisälle Ylhäältä alas Sisältä ulos X

Toiminnan jäävuori Toiminta mitä osaan Mitä? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? (Kukkonen 2013) Toiminta mitä osaan Mitä? Kognitiivinen ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? Oppimisen prosessit Miten? -miten opin tyylit, tavat, yksilölliset erot Toiminnan ohjauksen prosessit Miksi? - miksi ajattelen, että … uskomukset asenteet motivaatio Emotionaalinen Millainen olen oppijana, opiskelijana ja tulevana alan työntekijänä? Mitä käsiteltävät asiat merkitsevät minulle itselleni? Mikä on oma osallisuuteni ja vastuuni siinä, mitä tapahtuu?

Opettajan tehtäviä uusi ja epäselvä tuttu ja turvallinen arvioija motivoija ohjeistaja diagnosoija tiedon jakaja opitun tarkistaja asioiden selittäjä toiminnan oikaisija ajattelun muokkaaja taitojen harjaannuttaja suunnitelman toteuttaja ymmärtämisen varmistaja osallistumisen mahdollistaja voimaantumisen tukija äänen mahdollistaja prosessin virittäjä kyseenalaistaja improvisoija keskustelija organisoija osallistuja jäsentäjä välittäjä mentori ohjaaja

Uusien pedagogisten ratkaisujen kehittäminen ja käyttöönottaminen Ulkoa- ja ylhäältäpäin annettujen määräysten toteuttamisen asemesta on tärkeää ymmärtää - minkälaisille käsityksille ja uskomuksille opettajat, muu henkilökunta ja opiskelijat rakentavat toimintansa X Katseen kohdistaminen toimintaan ja ihmisten käsityksiin ja kokemuksiin  aletaan tehdä asioita eri tavalla kuin aikaisemmin !!!

Case: ”Ohjauksellinen opettajuus” nuoren opiskelijan kohtaaminen ja opintoihin kiinnittymisen tukeminen ohjaaminen ammatillisena keskustelutapana palautteen antaminen ja vastaanottaminen oppimisympäristöjen rakentaminen syksy 2012 7+4+4+7 tuntia alustuksia keskusteluja teoriaa konkretisoivia harjoituksia pienryhmätyöskentely itsenäinen työskentely kehittämistehtävä

”Ohjauksellinen opettajuus” - koulutukseen hakeutuminen Case ”Ohjauksellinen opettajuus” - koulutukseen hakeutuminen Case Case Aikaisemmat haasteet opetustyössä Oman opettajuuden pohtiminen; mitä teen oikein, mitä teen väärin Koulutuksen sisältönä oli mm.: kiinnittyminen opintoihin mentorointi, mentori?? Case Case Case

Kehittämistehtävän hahmottaminen: opiskelijoiden kannustaminen itseohjautuvuuteen Opintojen tutuksi tekeminen, perehdyttäminen Fronteriin ja WinhaWilleen. Omien opintojen säännölliseen seuraamiseen ohjaaminen. Kahdenkeskiset keskustelut. Opintoihin vaikuttaminen, vastuu erilaisista valinnoista, läsnäolon merkitys, poissaolojen ilmoittaminen

Ohjauksellisen asenteen tuomat hyödyt ja haasteet Opiskelijalle voi antaa vastuuta opinnon toteutuksen suunnittelusta Opettajakollegoiden kanssa keskustelu ja toimiminen yhdessä Uskallusta ohjata kysymyksin ja jättää neuvomiset ja vastauksien antamiset väliin Opettajan ei tarvitse olla ”kaikki tietävä”, ratkaisija Opettajien asenteet ohjauksellisuuteen Opiskelijoiden yksilölliset valmiudet Opiskelijalle myös vastuuta opinnoistaan ja etenemisestään

Kiitoksia mielenkiinnosta