Urheiluseuran viestintä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
esitämme SLIDEPLAYER.FI
Advertisements

VIESTINTÄKOULUTUS Haukiputaan Heitto klo 9-16 Tinja Repo.
Vihreän liiton kesäpäivät 2006 Panu Laturi
Tapahtumien markkinointi ja viestintä kirjastossa
AKTIIVISEMPI ARKI Työpohjat oman arjen tarkasteluun.
LinkedIn - verkostoitumispalveluna Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Selkeän kirjoittamisen huoneentaulu
Historia • Blogger-palvelun perusti pieni sanfranciscolainen yritys nimeltään Pyra Labs jo vuoden 1999 elokuussa • Bloggerin kehittivät kolme kaveria,
Katso Aitolasta lisää:
Tunnemmeko jäsenemme? Järjestöpäivät Etappi 1: Rekrytointi.
Hyviä käytäntöjä ja sudenkuoppia Marjo Uotila, Järvenpään lukio
Sosiaalinen media.
Thorleif Johansson Suomen Lions-liitto ry Viestintäjohtaja
Hannu Keränen & Tiitus Lahti
Ohjeet videotarinan tekemiseen
Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
W w w. h a m k. f i Wiki koulutus Leenakaija Lehto
Power Point – esitysgrafiikkaohjelma lyhyesti
Vinkkejä hankeviestintään
WE LOVE HELSINKI.
Kriisiviestintä Thorleif Johansson Viestintäjohtaja.
TTL Sosiaalisessa mediassa
KE Teknillisen kemian seminaarikurssi. Seminaariesitykset Ti klo 9-10 Ohjeita esim. –J. W. Niemantsverdriet: How to give successful oral.
Nuorten ja nuorten aikuisten viestintästrategia Miksi?Kenelle?Miten?Mitä?
Maaseutu.fi on uudistunut -
LearningHouse Oy Sosiaalisen median palveluhinnasto.
Sosiaalisen median suihku Mistä on kyse?. Miten ja missä viestit?
Facebook yritystoiminnan tukemisessa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Sosiaalinen media matkailumarkkinoinnissa Teemu Hakolahti.
Miten tapahtumani on uutinen?
UusiKunta-selvityksen viestintä Henkilöstöryhmä Tiedottaja Sini Saares.
YHTEINEN IDEOINTI. Mitä yhteisiä työpäivään liikettä lisääviä asioita jo teemme? Kirjatkaa keskeisimmät asiat ylös. Voisiko joitain näistä asioista.
T&K-hankkeiden viestinnästä Satu Orkola.
Tiedottajan ABC-3 * Tutustu sidosryhmiin * Tapahtumatiedottaminen
OHJEITA TET-RAPORTIN TEKEMISEEN
Yrityksen viestintä ja projektiviestintä
Tiedottajan ABC-4 *Mitä kannattaa, mistä pitää tiedottaa?
PuViPe :: Osku Tervonen & Samu Liimatta :: Työhaastattelu
SF 2007 (T.Hopeavuoren materiaali & Tekniikan viestintä) TYÖELÄMÄN ARKIVIESTINTÄ Vastaanottaja- ja tilanneanalyysi.
Jäsentyytyväisyyskysely 2016 Etelä-Karjalan kauppakamari.
PALVELUTEHTÄVISSÄ TOIMIMINEN Mitä näytössä näytetään.
Jopox Viestintäkanavien roolit & Aloitusopas Tom Hedman.
TAKK Henna-Riikka Ahvenjärvi TAKK Henna-Riikka Ahvenjärvi2.
VIESTINTÄ Tarja Tapaninen … on sanomien välitystä ja vaihdantaa lähettäjän ja vastaanottajan välillä.
Inspiraatiota hankeviestintään! Viestinnän suunnittelija Aino Kivelä / CIMO.
Jäsenhankinta lapset ja nuoret TYÖPAJA
Inspiraatiota hankeviestintään!
LANDSKAPSREFORMEN I ÖSTERBOTTEN | MAAKUNTAUUDISTUS POHJANMAALLA
Vanhempaintoimikunnan kokous 4/2017 Anna Niemi koulukuraattori, YTM
Vinkkejä sähköiseen viestintään
VOIMAVAROJEN TALO Piirrä vihkoon/paperille talo, jossa on 5 kerrosta ja kussakin kerroksessa 2 huonetta Mieti ensin itseksesi kysymyksiä ja kirjaa ajatuksiasi.
Mitä väliä? Ketä kiinnostaa?
Mielipiteen, kannanoton, vastineen kirjoittamisesta
E-aineistojen saavutettavuus Mitä sisällöntuottajien pitäisi tietää?
Suomen Ekonomien jäsenlähettilyys
THL:n asiakkuustyön ja CRMn vaikuttamissuunnitelma
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Etelä-Savon maakunta- ja soteuudistus
Vertaisvinkkejä hankkeiden hyvään viestintään
Miten ammatillisen koulutuksen brändi paranee?
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Lions Pass the Plate #lionspasstheplate
Vuosikertakamaa – Asiaa & viihdettä jo vuodesta 1938!
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Viestintäsuunnitelma
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
Viestintäsuunnitelma
Julkisuus Ymmärrettävyys Avoin toiminta Hallinto mahdollistajana.
Suomi.fi-viestien käyttöönotto
Esityksen transkriptio:

Urheiluseuran viestintä

Sisältö Seuraviestintä (sisäinen viestintä) Mediaviestintä O Seuraviestintä (sisäinen viestintä) Mediaviestintä Kriisiviestintä

Seuraviestintä sisäinen viestintä

Seuraviestintä (sisäinen viestintä) O Hyvä sisäinen viestintä varmistaa, että kaikki seuraan kuuluvat voivat osallistua seuran toimintaan täysipainoisina ja täysivertaisina jäseninä Hyvä sisäinen viestintä on johtamista: innostaa mukaan jakaa käyttökelpoista tietoa tehostaa toimintaa luo ryhmähenkeä ja hyvää mieltä nostaa esiin ideoita tekee tilaa keskustelulle

Mitä seuraviestintä vaatii? O Suunnitelmallisuutta seuran oman viestin kirkastamista selkeitä pelisääntöjä työnjakoa ja aikatauluttamista Tekijöitä vastuuhenkilö(itä) kaikki osallistuvat viestintään Kekseliäisyyttä uusia tapoja tavoittaa ajassa elämistä

Viestintäkanavat Puhelinsoitto Tekstiviesti Sähköposti Uutiskirje Verkkosivut Sosiaalinen media Kirje Painetut julkaisut Kokoukset Tapahtumat

Sosiaalinen media (some) O Miten ja miksi seura haluaa näkyä sosiaalisessa mediassa ja missä sovelluksissa (Facebook, Twitter, Instagram, blogit)? Kenelle viestitään – kohderyhmät? Mistä viestitään? Kuka viestii – milloin viestitään omalla, milloin seuran nimellä? Onhan aikaa aktiiviseen läsnäoloon somessa? Ohjeistus seuratoimijoille ja joukkueille sosiaalisen median käytöstä?

Sosiaalinen media Tiedätkö hyviä esimerkkejä?

Kuvat, videot ja luvat O Viestintää tehdään myös kuvien ja videoiden avulla Kuvattavalla on omat oikeutensa, samoin kuvaajalla Huom. lasten kuvaamiseen on pyydettävä huoltajan lupa Hyödynnä mahdollisuudet – ole tarkkana lupien kanssa!

Mediaviestintä

Mediaviestintä O Tiedota enemmän! Mikä mediaa kiinnostaa? Huomioi erilaiset tiedotusvälineet (tv, radio, sanomalehdet; paikalliset ja valtakunnalliset, verkkolehdet ja -sivut, aikakauslehdet) ja eri toimitukset Tiedote vai tiedotustilaisuus ja tiedote?

Tiedote O Ytimekäs – mikä on asian ydin? (5 x M + 2 x K) mitä, missä, milloin? miksi, miten? kuka, kenelle? Pidä tiedote lyhyenä (max. 1 x A4) ja linkitä lisätietoihin Panosta otsikkoon, ingressiin ja oikeakielisyyteen Laita mukaan avainhenkilön kommentteja värittämään tekstiä Loppuun aina yhteystiedot lisätietoja varten O Tarjoa julkaisuvapaata kuvitusta mukaan, jos mahdollista

Miten tiedotetaan? Pidä jakelulistat ajantasalla Lähetä tiedote sekä toimittajan omaan että toimituksen yleiseen sähköpostiosoitteeseen Tee teksti viestikenttään, älä lähetä liitetiedostoja Laita kuvat verkkoon ladattaviksi riittävän isoina tiedostoina sekä kuvan henkilöiden ja kuvaajan tiedolla varustettuna Älä käytä muotoiluja ja sisennyksiä = helppo editoida Hyödynnä sama tiedote seuran sisäisessä viestinnässä, kotisivuilla, somessa jne…

Tiedotustilaisuus O Harvoin – vain kun on todella painavaa kerrottavaa tai riittävän houkuttelevia henkilöitä marssittaa paikalle Paras ajoitus on alkuviikko iltapäivisin, kutsu liikkeelle viimeistään viikkoa ennen Etukäteen on syytä varmistaa muutama media paikalle Ota huomioon eri mediat Tee järjestelyt huolella (tilat, laitteet, mainosseinät)

Tulostiedotus kuntoon O Hoida kilpailutapahtumien tulostiedotus huolella Tärkeimmät tulokset tarjoiltuna tiedotteilla ilman muotoiluja Lyhyt kuvaus kilpailun kulusta sekä kommentit ja kuvat tarjolle tulosten lisäksi

Vinkkejä mediaesiintymisiin O Haastattelu on mahdollisuus tuoda asiaasi esille Valmistaudu kunkin haastattelu/esiintymistilanteen vaatimalla tavalla Ole oma itsesi, pieni jännitys kuuluu asiaan Harjoitus tekee mestarin – anna haastatteluja ja esiinny aina kun mahdollista, harjoittele myös yksin tai kaverin kanssa!

Kriisiviestintä

Kriisiviestintä Lähtötilanteen arviointi -taulukko

Kriisiviestinnän muistilista O Arvioi mahdolliset kriisit Nimeä kriisivastaavat Laadi kriisiviestinnän toimintasuunnitelma Sovi, kuka viestii ja kenelle Puhu totta, kerro mitä tiedät, älä spekuloi Suunnittele toimet kriisin jälkeen (tärkeintä on ennaltaehkäisy)

Kriisiviestintä O “ Hyvän julkisuuskuvan rakentaminen kestää 20 vuotta, mutta koko homman voi tuhota viidessä minuutissa. Jos uhraat tälle ajatukselle hetken, teet varmasti asian hieman toisella tavalla, kuin olit ensin ajatellut.” - Warren Buffet -

Suunnittele viestintää = Tee viestintäsuunnitelma! Mieti ja kirjaa ylös sopivalla porukalla: O Mitkä ovat seuran päätoiminnot ja viestit, joista halutaan viestiä? O Miten seura tavoittaa jäsenistönsä, potentiaaliset jäsenet ja sidosryhmät? Mitkä kanavat tarvitaan käyttöön? Missä asioissa halutaan näkyä mediassa ja missä tiedotusvälineissä näkyvyyttä tavoitellaan? Mitä viestinnällisiä kriisejä seura voi kohdata ja miten toimitaan, jos kriisiviestintää tarvitaan? Tee siis viestintäsuunnitelma sisältäen seuran sisäisen viestinnän, mediaviestinnän ja kriisiviestinnän! Etene pala palalta ja tehtävä tehtävältä. Sitouta seuran johto ja keskeiset viestinnän tekijät mukaan jo suunnitteluvaiheessa.