Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Inspiraatiota hankeviestintään! Viestinnän suunnittelija Aino Kivelä / CIMO.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Inspiraatiota hankeviestintään! Viestinnän suunnittelija Aino Kivelä / CIMO."— Esityksen transkriptio:

1 Inspiraatiota hankeviestintään! Viestinnän suunnittelija Aino Kivelä / CIMO

2 Sopimukselliset velvoitteet velvoite tiedottaa hankkeesta ja sen saamasta rahoituksesta tarkoituksenmukaisesti, avoimesti ja näkyvästi tiedottaminen on tärkeää hankkeen toiminnan ja tulosten levittämiseksi on yksi rahoituksen saamisen edellytyksistä

3 EU-rahoituksesta kertominen Erasmus+ -ohjelmaoppaassa ja hankesopimuksessa on määritelty hankkeen tiedotusvelvoitteet, sopimuksessa artikla I.11.: ”Euroopan unionin rahoituksen näkyvyys” huolehdi siitä, että esimerkiksi sanoma- tai aikakauslehtiin kirjoittavalla toimittajalla on tiedossaan hankkeen rahoittaja ja rahoitusohjelman nimi oikeassa muodossa!

4 EU-rahoituksesta kertominen kaikessa viestinnässä ja viestintämateriaaleissa (esim. esitteet, esittelylehtiset, julisteet, esitelmät, viestintämateriaali kuten Powerpoint-esitykset jne.) tulee käyttää EU-lippua ja kertoa saadusta EU-rahoituksesta Ohjeet: www.cimo.fi/ohjelmat/erasmusplus_ohjelma- osio/logot_ja_viestintaohjeet_erasmusplus www.cimo.fi/ohjelmat/erasmusplus_ohjelma- osio/logot_ja_viestintaohjeet_erasmusplus viestintäopas hankkeille CIMOn verkkosivuilla muista myös Erasmus+ hanketietokanta, jota voi hyödyntää viestinnässä: http://ec.europa.eu/programmes/erasmus-plus/projects/

5 Vastuuvapauslauseke Kerro viestintämateriaaleissa (esitteet yms.) ns. vastuuvapauslausekkeella myös siitä että Euroopan komissio ei ole vastuussa materiaalin sisällöstä Malliteksti löytyy CIMON verkkosivuilta (suomi/ruotsi/englanti)

6 Sosiaalinen media Tietoa hankkeesta ja sen tuloksista kannattaa levittää myös omien ja/tai oman organisaation some-kanavien kautta CIMOn some-kanavat: http://www.cimo.fi/ajankohtaista/cimo_somessa http://www.cimo.fi/ajankohtaista/cimo_somessa Uutta: CIMOn tubettaja-yhteistyö: Roni Back ja Arttu Lindeman

7 Miksi tiedottaa? Tulosten levittäminen on osa hanketta Hankkeen tulokset saadaan nopeasti ja tasapuolisesti laajemman yleisön tietoisuuteen Kokemusten jakaminen Mukana olevien tahojen sitouttaminen Organisaation intressit, yhteistyö

8 Aikataulutus ja vastuunjako Ketkä tekevät, mitä ja milloin?

9 Kenelle, mitä, missä? Mitä? Määritelkää kolme tärkeintä asiaa, jotka haluatte hankkeestanne kertoa. Kenelle? Kenelle suuntaatte viestinne? Missä? Missä kanavassa viesti menee perille?

10 Viestintäkanavia Some (Facebook, Twitter, Instagram, YouTube jne.). Muista osuvat hashtagit! # Verkkosivut (sekä hankkeen omat että oppilaitoksen) Omat verkostot (esim. sähköpostilistat, oppilaitoksen uutiskirje tms.) Tapahtumat, seminaarit yms. Media

11 Sisällöistä (somessa/verkossa) Kuka tekee, mitä ja miksi: tekijät ja tarinat esiin! Suosi aktiivisia verbejä. Päivitä esimerkiksi verkkoon sitä mukaa kuin jotain tapahtuu: pohdintaa, kuvia, videoita, musiikkia yms. Hyödynnä erilaisia tyylejä: blogit, haastattelut, pakinat, kysymys-vastaus –palstat jne.

12 Medioita 1. Suuret valtakunnalliset mediat (sanomalehdet, sähköiset viestimet, uutistoimistot) 2. Maakuntalehdet 3. Paikalliset mediat (paikallislehdet, paikallisradiot ja -televisiot, valtakunnallisten medioiden paikalliset toimitukset) 4. Yleisaikakauslehdet 5. Ammatti- ja erikoislehdet 6. Jäsen- ja järjestölehdet -> Hankkeille paikallismediat usein paras kohde

13 Median uutiskynnys Uutiskynnys riippuu päivän uutistarjonnasta Uutistarjonta voi muuttua hetkessä (esim. katastrofit) Valtakunnallinen ja paikallinen uutiskynnys ovat usein hyvin erilaisia Henkilöitävyys Onko hankkeella yhtymäkohtia ajankohtaisiin uutisaiheisiin, tapahtumiin, teemoihin jotka ovat esillä (mediassa) juuri nyt (paikallisesti tai valtakunnallisesti). - Ts. miksi hankkeenne on merkittävä? Mikä on tavoite? Mitä saatte aikaan hankkeessa? Paikallismediassa uutiseksi riittää usein jo se, että ”meidän kylällä tapahtuu”

14 Miten? Suora kontakti toimitukseen/toimittajaan toimii hanketiedotuksessa usein paremmin kuin varsinainen mediatiedote. Mieti, mikä on asian ”pihvi” = miten nostat toimittajalle esiin sen, mikä tekee juuri teidän hankkeestanne kiinnostavan ja ajankohtaisen.

15 Ota itse yhteyttä toimitukseen! Medialla on jatkuva aiheiden tarve. Toimittajat eivät mitenkään pysty seuraamaan kaikkea mitä tapahtuu – ota itse yhteyttä toimitukseen ja kerro kiinnostavasta hankkeestanne!

16 Seuraa lehtiä/paikallistelevisiota/paikallisradiota: -ketkä toimittajat tekevät juttuja aiheista, joita hankkeessanne käsitellään? Mieti, ketä kannattaisi lähestyä!

17 Hyvä tiedote / juttuvinkki sisältää uutisen/kiinnostavan näkökulman kertoo konkreettisesti itse asiasta = mitä tehdään, ei ole hankekuvaus herättää kohderyhmän kiinnostuksen = mieti, mikä kyseisen median yleisöä voisi kiinnostaa on kieleltään ja ulkoasultaan selkeä kertoo tärkeimmän asian ensin sisältää julkaisupäivämäärän (tiedote) ja yhteystiedot lisätietoja varten huomioi kuvatarpeen

18 Tiedotteen/juttuvinkin lähettäminen On parasta lähettää sähköpostilla: tekstinä viestikentässä, ei liitteenä Selviä oikeat osoitteet etukäteen - mieti kenelle toimittajalle / osoitteeseen kannattaa lähettää Otsikoi viesti selkeästi ja kiinnostavasti Muista laittaa yhteystiedot lisätietoja varten ja varmista, että nämä tahot ovat tavoitettavissa Erasmus+ -logoa ei käytetä sähköpostiviesteissä, kaikessa muussa hankemateriaalissa kyllä

19 Lisätietoja Tarvittaessa CIMOn viestinnästä apua: aino.kivela@cimo.fi P.s. Seuraa meitä Twitterissä! CIMO_VocED


Lataa ppt "Inspiraatiota hankeviestintään! Viestinnän suunnittelija Aino Kivelä / CIMO."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google