Laatutyön ajankohtaiskatsaus

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ammattillisen koulutuksen laadunhallinta Opetusneuvos Leena Koski
Advertisements

Korkeakoulujen laatujärjestelmien seuranta- ja kehittämisseminaari Saimaan ammattikorkeakoulun laadun ja laatujärjestelmän kehittäminen Terttu.
LAHDEN AMMATTIKORKEAKOULUN LAADUNVARMISTUS
Uusi Humak Jukka Määttä, kehittämisjohtaja
Ari-Matti Auvinen Jarmo Tanskanen Suomen eOppimiskeskus.
Laatujärjestelmä marjatiloilla/jatkojalostajalla
MPKK:n laadunvarmistus-järjestelmän kehittäminen auditoinnin jälkeen
HAAGA-HELIAn laadunvarmistusjärjestelmä
Kokonaisarkkitehtuuri osana laatutyötä KA-pilotti ohjausryhmä
KORKEAKOULUN KIELIPOLIITTISET LINJAUKSET Anneli Airola Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu Kielten ja viestinnän vastuuopettajat
Karelia-amk kehittämisraportti
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
”Laadukasta osaamista ja ammattitaitoista, pätevää väkeä” AMMATTIKORKEAKOULUJEN KIELTEN JA VIESTINNÄN OPETUKSEN LAADUN ITSEARVIOINTI Anneli Airola, Pohjois-Karjalan.
TKK:n Sisäinen auditointiprosessi
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Informaatioteknologian tiedekunta 2006 Prosessien mallinnus IT-tiedekunnassa Pro.Laatu.Pro Tommi Kärkkäinen Olli Hokkanen Miika Nurminen.
IT-tdk:n toimintamalleja laatukäsikirjasta jyu
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Tutkinnonuudistuksen.
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Auditointien vaikuttavuuden.
Opiskelun ja huippu-urheilun yhdistäminen korkea-asteella
Anu Portti Laatupäällikkö
Laadunvarmistusjärjestelmä
Auditoinnin vaikutuksista Laadunvarmistusjärjestelmien seuranta- ja kehittämisseminaari Helsinki Riitta Pyykkö.
Verkko-opetuksen laatu yliopisto-opetuksessa Vopla-hankkeen esiselvityksen tulokset Janne Sariola, HY Annikka Nurkka, LTY Sari Tervonen, KuY Verkko-opetuksen.
Työllisyysportti ”Ei vain tietoa, vaan ihmistä varten”
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Ilkka Virtanen Vaasan yliopisto & KKA:n Erikoistumisopintolautakunta1 Erikoistumisopintojen arviointi ja akkreditointi Yliopistojen täydennyskoulutuskeskusten.
Jyväskylän yliopiston laatutyö
Vaasan yliopisto Erikoistumisopintojen kehittämispäivä Ilkka Virtanen Miksi erikoistumisopintoja akkreditoidaan? Erikoistumisopintolautakunnan.
Verkko-opetuksen laatuhankkeen kehitystyö 2006 VVYOP` Sari Koski-Kotiranta, Helsingin yliopisto
LAATUTYÖSTÄ JA AUDITOINNISTA TTY:N KIRJASTOSSA Kaija Jääskeläinen, Tampereen teknillinen yliopisto Kirjasto.
Laadunhallinnasta vastaavien osaamisprofiilit
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Mistä yliopistojen.
Kansainvälisen harjoittelun laadunvarmistus Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Erkki Härkönen Rekrytointipalvelut Turun.
Jyväskylän yliopisto Suunnittelu ja kehittäminen Laatutyö Jyväskylän yliopiston laadunvarmistus Mitä, miksi ja milloin? Koulutuksen tutkimuslaitos
Tampereen yliopiston auditointi kirjaston näkökulmasta Mirja Iivonen.
Jyväskylän yliopisto Suunnittelu ja kehittäminen Laatutyö 1 JY:n laatutyö Ainejärjestötapaaminen Pirjo Halonen Laatupäällikkö
Jyväskylän yliopisto Suunnittelu ja kehittäminen Laatutyö Laatuvastaavien tapaaminen nro A103 klo Pirjo Halonen Laatupäällikkö Puh. 014.
AUDITOINTI JA KANSAINVÄLISET ASIAT - HYÖDYLLINEN HARJOITUS VAI PALJON PORUA, MUTTA VÄHÄN VILLOJA? CASE: KUOPION YLIOPISTON LAADUNVARMISTUSJÄRJESTELMÄN.
Enter your footer here KEK TKK:n LVJ Sisäiset auditoinnit ja KKAn uusinta-auditointi
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
Laadunvarmistusjärjestelmä LVJ
”Monesta säikeestä yhdeksi köydeksi” – Helsingin yliopiston kirjastojen valmistautuminen auditointiin Yliopistokirjastojen laadun varmistus: kokemukset.
Laatua ammatillisen koulutuksen arkeen LARK 3 -hanke Sari Mikkola
Verkko-opetuksen laatukäsikirja Kristiina Karjalainen, Ulla Ritvanen Erika Löfström Laadun teoriasta käytäntöön työpajat
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics Maria Schröder Laatuleimat osa Hankenin jokapäiväistä elämää Maria.
Verkko-opetuksen laatu - käytännön kokemuksia laatutyöstä PedaForum -työpaja Sari Koski-Kotiranta, Annika Evälä,
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
Dipoli /Koivula S. ja Rantamäki J. LAADUN INDIKAATTORIT mitä, miksi, miten, milloin, kuka, kenelle?
Informaatioteknologian tiedekunta Jyväskylän yliopiston laadunvarmistus IT-tiedekunnan.
Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen esittely Kirsi Hiltunen.
Ajankohtaista laadunhallinnasta Laatuvastaavien tapaaminen
O PETUSMINISTERIÖ /Jukka Lehtinen / / 1. Ammatillisen koulutuksen tuloksellisuuden kehittäminen Koulutuspoliittisia tavoitteita:
Jyväskylän yliopiston laadunvarmistusjärjestelmä Korkeakoulujen arviointineuvoston auditointiryhmä Laatupäällikkö 014.
Mitä auditoinnissa arvioidaan ja miksi? Johtaja Kari Seppälä, Turun yliopisto Auditointiryhmän puheenjohtaja.
Kymenlaakson ammattikorkeakoulun auditoinnin tulokset Laatupäällikkö Aimo Virtanen Helsingin yliopisto Auditointiryhmän puheenjohtaja.
Auditoinnin tavoitteet, kriteerit ja vierailun toteutus Auditoinnin infotilaisuus Laatujohtaja, dosentti Helka Urponen (Lapin yliopisto) Auditointiryhmän.
Opettaja oman työnsä arvioijana AMK:n yhteistyöpäivä Anja Tuovila laatukoordinaattori.
Laatutyö ja KA Toiminnan kuvaaminen JY:n KA-tiimi
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
Ammatillisen koulutuksen laadunhallinnan arviointi ja järjestäjien tuki Anu Räisänen
Sisäisten auditoijien koulutustapaaminen
Ajankohtaista Jyväskylän yliopiston laatutyössä
Jyväskylän yliopistossa
Vararehtori Päivi Karttunen Tampereen ammattikorkeakoulu
Ammatillisen koulutuksen laatupalkintokilpailun 2018 informaatiotilaisuus Opetushallitus Opetusneuvos Jukka Lehtinen OKM/Ammatillisen koulutuksen.
Korkeakoulujen laadunvarmistus-järjestelmien nykytilanne
Osaamista luova korkeakoulu Miten uusi auditointimalli tukee ja edistää korkeakouluoppimista? Mirella Nordblad, arviointiasiantuntija, Karvi.
Esityksen transkriptio:

Laatutyön ajankohtaiskatsaus Erno Lehtinen

TY:n laatupolitiikka Tavoitteena on: tukea ja varmistaa yliopiston strategiassa asetettujen tavoitteiden ja vision toteutumista ohjata toimintaa riittävän tarkan ja reaaliaikaisen seuranta- ja arviointitiedon varassa kehittää yliopiston omien toimintaprosessien laatua ja vapauttaa akateemisen henkilöstön työaikaa perustehtäviin tehdä yliopiston toiminnan keskeiset periaatteet ja korkea laatu näkyväksi

Mikä on Turun yliopiston laatujärjestelmän ydin? Yliopistossa on aina ollut laadunvarmistuksen käytäntöjä, jotka nyt on koottuu yhtenäiseksi kokonaisuudeksi, jolla on seuraavat piirteet: Kaikki yliopiston ydintoiminnot ja tutkitoiminnot kattava toiminnan laadun jatkuva kehittäminen Tiivis kytkeytyminen toiminnanohjauksen järjestelmään Kevyt järjestelmä, jossa käytetään tehokkaasti hyväksi tilastotiedot, itse kerättävä arviointitieto ja muulta saatava palaute Palautteen ja itsearviointien perusteella tehtävät korjaavat toimenpiteet ja tämän prosessin näkyväksi tekeminen Tiedekuntien rooli on keskeinen perus- ja jatkokoulutuksen (sekä tutkimusympäristöjen) laadun varmistuksessa

Laatujärjestelmä tiedekunnan ja laitoksen näkökulmasta Yliopiston strategia Arviointi Toimintakäsikirja Korjaavat toimenpiteet Tiedekunnan toiminta

Laatujärjestelmä tiedekunnan ja laitoksen näkökulmasta Yliopiston strategia Arviointi Toimintakäsikirja Korjaavat toimenpiteet Tiedekunnan toiminta Palaute Raportointi Laitokset

Laatujärjestelmä tiedekunnan ja laitoksen näkökulmasta Tulossopimusneuvottelut rehtorin kanssa Yliopiston strategia Rehtorin palaute Suoritteet Itsearviointi Arviointi Toimintakäsikirja Korjaavat toimenpiteet Tiedekunnan toiminta Ulkoinen palaute Korjaavat toimenpiteet Raportointi Palatute Laitokset

Turun yliopiston laatujärjestelmän auditointi Auditointiryhmä nimetty: Marianne Stenius Svenska handelshögskolan pj. Riitta Käyhkö Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu, Jari Niemelä Helsingin yliopisto, Heikki Lempa Moravian College, Juha Heino Lääkäriasema Pulssi Liisa Ansala Suomen ylioppilaskuntien liitto Auditointi 7-9.5. 2008 Auditointimateriaali, eli näytöt kattavat laajasti koko yliopiston eri toiminnot

Auditoinnin lähtökohtia Laadunvarmistuksen tulee kattaa korkeakoulun koko toiminta. Auditoinnissa ei oteta kantaa korkeakoulun tavoitesisältöihin tai tuloksiin, vaan ainoastaan laadunvarmistusjärjestelmän toimivuuteen. Auditointimalli perustuu vahvasti eurooppalaisiin suosituksiin korkeakoulujen laadunvarmistukselle.

Laadunvarmistusjärjestelmän Auditoinnin kohde Laadunvarmistusjärjestelmän kattavuus, toimivuus, avoimuus, viestivyys, vaikuttavuus sekä jatkuva kehittäminen

Auditoinnin peruskysymykset Kattavuus Kattaako laadunvarmistus koko korkeakoulun toiminnan? Ovatko laadunvarmistuksen menettelytavat ja rakenteet toimivia? Miten tietoa käytetään toiminnan kehittämisen välineenä? Onko laadunvarmistusjärjestelmän tuottama tieto tarkoituksen-mukaista ja avointa sekä korkeakoulun että ulkoisten sidosryhmien näkökulmasta. Toimivuus ja vaikuttavuus Avoimuus ja viestivyys

Auditointikohteet 1. Laadunvarmistusjärjestelmän tavoitteiden, toimintojen, toimijoiden sekä vastuiden määrittely ja dokumentaatio 4. Henkilökunnan, opiskelijoiden ja ulkoisten sidosryhmien osallistu-minen laadunvarmistukseen 5. Laadunvarmistusjärjestelmän tuottaman tiedon tarkoituksen-mukaisuus ja saatavuus a) korkeakoulun sisällä b) ulkoisten sidosryhmien näkökulmasta 2. Korkeakoulun perustoimintojen laadunvarmistuksen kattavuus ja vaikuttavuus a) Tutkintotavoitteinen koulutus b) Tutkimus/Tutkimus- ja kehitystyö c) Yhteiskunnallinen vuorovaikutus, vaikuttavuus ja aluekehitystyö d) Tuki- ja palvelutoiminnot (mm. kirjasto- ja tietopalvelut, ura- ja rekrytointipalvelut sekä kansainväliset palvelut e) Henkilöstön rekrytointi ja kehittäminen 6. Laadunvarmistusjärjestelmän toiminnan seuranta, arviointi ja jatkuva kehittäminen 7. Laadunvarmistusjärjestelmän kokonaisuus 3. Laadunvarmistusjärjestelmän kytkeytyminen johtamiseen ja toiminnanohjaukseen

Esimerkki kriteereistä: auditointikohde 1 Korkeakoulun laadunvarmistusjärjestelmän tavoitteiden, toimintojen, toimijoiden sekä vastuiden määrittely ja dokumentaatio PUUTTUVA ALKAVA Laadunvarmistusjärjestelmän tavoitteita, toimintoja, toimijoita ja vastuita ei ole määritelty eikä dokumentoitu. Tavoitteiden, toimintojen, toimijoiden ja vastuiden määrittely ja dokumentointi on puutteellista. Vastuunjako toimii osittain. KEHITTYVÄ EDISTYNYT Tavoitteet, toiminnot, toimijat ja vastuut ovat selkeästi ja konkreettisesti määriteltyjä ja dokumentoituja. Vastuunjako on toimiva. Dokumentointi ja vastuunjako ovat erittäin hyvin toimivia ja tehostavat laadunvarmistusta

Esimerkki kriteereistä: auditointikohde 2a) 2a) Tutkintotavoitteinen koulutus PUUTTUVA ALKAVA Korkeakoulun perustoiminnoissa ei ole laadunvarmistusta. Järjestelmä kattaa yksittäisiä korkeakoulun perustoimintoja KEHITTYVÄ EDISTYNYT Järjestelmä kattaa useita korkeakoulun perustoimintoja. Laadunvarmistus kattaa pääsääntöisesti kaikki korkeakoulun perustoiminnot.

Miten valmistautua auditointiin Materiaalit, joihin pitäisi tutustua: Yliopiston (ja mahdollinen oman yksikö strategia) (www.utu.fi -> yliopisto -> strategia) Yliopiston laatukäsikirja (www.utu.fi -> yliopisto -> laadunhallinta) Oman yksikön toimintakäsikirja (wm.utu.fi, sisään sähköpostitunnuksilla -> laatu) KKA:n auditointikäsikirja (eWert - > laadunhallinta -> auditointi) Oman yksikön (arkipäiväistenkin) laadunvarmistuksen ja toimintaa korjaavien käytäntöjen tunnistaminen HUOM. Toimintakäsikirja ja palautteen kerääminen eivät vielä ole laatujärjestelmä, vaan näiden pohjalta TOIMINTAA KORJAAVAT KÄYTÄNNÖT: niistä tarvitaan konkreettisia esimerkkejä haastatteluissa