Opetussuunnitelmat Opetushallitus antaa opetussuunnitelmien perusteet

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kasvatuksen keinot Pedagogisia näkökulmia rasisminvastaiseen työhön
Advertisements

1 Maantiede tieteenalana ja oppiaineena
SUOMEN OLYMPIA-AKATEMIA
Kestävä Kehitys Jarno, Jimi ja Jami.
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
Minä oppijana 1 ov..
PISA 2012 ENSITULOKSIA Pekka Kupari Jouni Välijärvi Koulutuksen tutkimuslaitos Jyväskylän yliopisto.
Luonto-Liitto, Maan ystävät, Dodo ja Nuorten Akatemia Ilmari-hankkeen koordinaattori Riitta Savikko Pandapalkinnon luovutustilaisuus Ilmari-
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Koonnut Anna-Liisa Kiiskinen Keski-Suomen ELY-keskus KESYTYS-hanke (korostukset kokoajan)
DEMOKRATIA, OSALLISUUS JA VAIKUTTAMINEN UNESCO-KOULUSSA
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Anna kehitysmaiden lapsille hyvä koulutus – ja tulevaisuus! Päivätyökeräys 2014–2015.
Kansainvälistä joustavaa oppimista ITK, Aulanko Education and Technology Transfer Division, CERN Switzerlandhttp://cern.ch/webuniversity.
Yhteiset kompetenssit Muokataan… ja täsmennetään.
Prosessikuvaus Joensuun normaalikoulun OPS –prosessista 2003
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
ihmiskunnan tulevaisuus ympäristö tekijät taloudelliset tekijät sosiaaliset tekijät.
Farkut kiertoon -projekti tekijä: Nina Kivimäki Munkkiniemen yhteiskoulu 2008.
Keke-kasvatus: kriittistä tarkastelua & onnistumisen avaimia
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Historia Yhteiskuntaoppi Perusopetuksen yleisten tavoitteiden ja tuntijaon uudistustyöryhmän kokous Kristina Kaihari-Salminen Opetushallitus.
Tytöt teknologian taitajiksi
Kestävä Kehitys By Tuomas Nylund & Samuli Santala
Energia ja energiapolitiikka kouluopetuksessa
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Aihekokonaisuudet lukiossa Eero Salmenkivi Soveltavan kasvatustieteen laitos.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Sosiaalinen pääoma sosiaaliset verkostot, luottamus, vuorovaikutus
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Teema tarkoittaa:  Elämässä ja arjessa selviytymistä  Hyvinvointia ja terveyttä  Omasta ja muiden turvallisuudesta huolehtimista eri tilanteissa, myös.
7. osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen - Vapaus tuo vastuuta → sääntöjen, sopimusten ja luottamuksen merkitys kaikissa.
Teemapäivä Linturetki 5. luokka. Vastuu ympäristöstä, hyvinvoinnista ja kestävästä kehityksestä Oppilas oppii: ymmärtämään ympäristönsuojelun välttämättömyyden.
KESTÄVÄ KOULUKULTTUURI NIINA MYKRÄ TOIMINNANJOHTAJA, SUOMEN LUONTO- JA YMPÄRISTÖKOULUJEN LIITTO KASVATUS JA YHTEISKUNTA –TOHTORIOHJELMA, TAMPEREEN YLIOPISTO.
Ylöjärven opetussuunnitelma luokka 9. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA Keskeiset sisällöt oppiaineittain.
Yhteiskunnan uudet haasteet, koulun mahdollisuudet ja UNESCO- koulun kv-toiminta UNESCO-ASPNET-KOULUJEN SEMINAARI OPETUSHALLITUS TIINA SARISALMI.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Ongelmaperustainen oppiminen peruskoulussa Kemian opetuksen päivät Jyväskylässä Helena Muilu FL Kemian ja fysiikan lehtori Yläkoulun rehtori,
Lähiympäristön metsä - projekti Suunnittelu: Liisa Ansala, Kati Reinikka & Anette Valtanen.
Ylöjärven opetussuunnitelma luokka 8. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA Keskeiset sisällöt oppiaineittain.
Työpaja 2: KansainväliSYYSpäivät Lahti Tiina Sarisalmi.
Miten tukea lukio- opiskelijaa? Oulun kaupungin sivistys- ja kulttuuripalvelut Oppilashuoltoyksikkö Lukion koulupsykologit ja –kuraattorit Kevät 2014.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Seinäjoki Ihmisoikeudet, demokratia ja sovittelu opetussuunnitelmissa ja käytännössä Satu Elo, OPH.
Kestävää tulevaisuutta rakentamassa-hanke
ME-hengen kehittäminen
Strategiaperusta ja ohjelmat
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Suomalaisen koulutuksen tulevaisuus
Kansainvälisyys uudistetuissa opetussuunnitelmissa – Lupa sanoa!
Kansainvälisyys uudistetuissa opetussuunnitelmissa – Lupa sanoa!
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Johdatus uuteen rippikoulusuunnitelmaan
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa
Perusopetuksen opettajien kokemuksia oppilashuoltotyöstä Lapissa
Mirella Huttunen, Suomen Nuorisoyhteistyö – Allianssi ry
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Mitä osallisuus voisi olla?
Yritykset ja yhteiskunta
Opetushallitus, kansainvälisyys ja kielet
Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa?
PUOLUE C Periaateohjelma: Arvot
Kestävän kehityksen ulottuvuudet
Kirjoittajaprofiilit
Miten Turussa edistetään hvvinvointia ja ehkäistään syrjäytymistä?
   S2-opetuksen ja reaaliaineiden opetuksen yhdistäminen sekä Kartta-pedagogiikka Leo Jäppinen
Vihreä lippu & vasu Kuinka Vihreä lippu -toiminta tukee valtakunnallisen varhaiskasvatussuunnitelman toteutusta?
Esityksen transkriptio:

Opetussuunnitelmat Opetushallitus antaa opetussuunnitelmien perusteet Kunta voi tehdä niiden pohjalta paikallisia opetussuunnitelmia Jokainen koulu tekee itse lopullisen opetussuunnitelman Opetussuunnitelmien perusteet: www.oph.fi

Perusopetuksen arvopohja Perusopetuksen arvopohjana ovat ihmisoikeudet, tasa-arvo, demokratia, luonnon monimuotoisuuden ja ympäristön elinkelpoisuuden säilyttäminen sekä monikulttuurisuuden hyväksyminen. Perusopetus edistää yhteisöllisyyttä, vastuullisuutta sekä yksilön oikeuksien ja vapauksien kunnioittamista.

Lukio-opetuksen arvopohja Lukio-opetuksen lähtökohtana on elämän ja ihmisoikeuksien kunnioitus ..opiskelija kasvaa aikuisen vastuuseen omista valinnoistaan ja teoistaan. Opiskelijan tulee saada lukioaikanaan kokemuksia siitä, miten tulevaisuutta rakennetaan yhteisillä päätöksillä ja työllä Lukio-opetuksen tulee kannustaa tunnistamaan julkilausuttujen arvojen ja todellisuuden välisiä ristiriitoja sekä pohtimaan kriittisesti suomalaisen yhteiskunnan ja kansainvälisen kehityksen epäkohtia ja mahdollisuuksia

Aihekokonaisuudet: Vastuu ympäristöstä, hyvinvoinnista ja kestävästä tulevaisuudesta (peruskoulu) päämääränä on lisätä oppilaan valmiuksia ja motivaatiota toimia ympäristön ja ihmisen hyvinvoinnin puolesta tavoitteena on kasvattaa ympäristötietoisia, kestävään elämäntapaan sitoutuneita kansalaisia. Koulun tulee opettaa tulevaisuusajattelua ja tulevaisuuden rakentamista ekologisesti, taloudellisesti, sosiaalisesti ja kulttuurisesti kestäville ratkaisuille.

Oppilas oppii ymmärtämään ympäristönsuojelun välttämättömyyden ja ihmisen hyvinvoinnin edellytykset ja niiden välisen yhteyden havaitsemaan ympäristössä ja ihmisten hyvinvoinnissa tapahtuvia muutoksia, selvittämään syitä ja seurauksia sekä toimimaan elinympäristön hyväksi ja hyvinvoinnin lisäämiseksi arvioimaan oman kulutuksensa ja arkikäytäntöjensä vaikutuksia ja omaksumaan kestävän kehityksen edellyttämiä toimintatapoja

edistämään hyvinvointia omassa yhteisössä sekä ymmärtämään hyvinvoinnin uhkia ja mahdollisuuksia globaalilla tasolla ymmärtämään, että yksilö rakentaa valinnoillaan sekä omaa tulevaisuuttaan että yhteistä tulevaisuuttamme, ja toimimaan rakentavasti kestävän tulevaisuuden puolesta.

Aihekokonaisuudet: Kestävä kehitys (lukio) Kestävän kehityksen päämääränä on turvata nykyisille ja tuleville sukupolville hyvän elämän mahdollisuudet. Ihmisen tulee oppia kaikessa toiminnassaan sopeutumaan luonnon ehtoihin ja maapallon kestokyvyn rajoihin. Lukion tulee kannustaa opiskelijoita kestävään elämäntapaan ja toimintaan kestävän kehityksen puolesta.

Tavoitteena on, että opiskelija tuntee perusasiat kestävän kehityksen ekologisesta, taloudellisesta, sosiaalisesta ja kulttuurisesta ulottuvuudesta sekä ymmärtää, että vasta niiden samanaikainen toteuttaminen tekee kehityksestä kestävän osaa mitata, arvioida ja analysoida sekä luonnonympäristössä että kulttuuri- ja sosiaalisessa ympäristössä tapahtuvia muutoksia pohtii, millainen on kestävä elämäntapa, luontoa pilaamaton ja ekotehokas tuotanto ja yhdyskunta, sosiaalista pääomaansa vahvistava yhteisö ja yhteiskunta sekä luontoperustastaan ylisukupolvisesti huolehtiva kulttuuri

osaa ja tahtoo toimia kestävän kehityksen puolesta omassa arjessaan, lukiolaisena, kuluttajana ja aktiivisena kansalaisena osaa tehdä yhteistyötä paremman tulevaisuuden puolesta paikallisesti, kansallisesti ja kansainvälisesti.

Oppiaineissa peruskoulussa Biologia 7-9: Yhteinen ympäristö Maantieto 7-9: Yhteinen ympäristö oppilas osaa kuvata ongelman lyhyesti ja kertoa ratkaisukeinoja Kemia 7-9 ...tulee keskustella energian tuotantoon, ympäristöön ja teollisuuteen liittyvistä asioista ja ohjata oppilasta ottamaan vastuuta ympäristöstään Historia 7-9: Elämää1900-luvun lopulla ja 2000-luvun alussa länsimaisen kulutusyhteiskunnan synty ja sen vaikutukset ihmisten elämään ja ympäristöön

Oppiaineissa lukiossa Biologia: Ympäristöekologia (BI3) Maantiede: Sininen planeetta (GE1), Riskien maailma (GE3) Fysiikka: Lämpö (FY2) Historia: Ihminen, ympäristö ja kulttuuri (HI1) teollistuva maailma, globaali kulutusyhteiskunta

Takaisin todellisuuteen: Asenteiden ja toiminnan välillä kuilu! Suomalaisten ympäristöasenteet myönteiset ympäristönsuojelusta sosiaalinen normi? “yhteiskunnan läpiekologisoituminen” Myönteiset ympäristöasenteet eivät siirry toimintaan vapaamatkustajuus Haaste ympäristöopetukselle!

”Kuinka tärkeänä pidät omassa elämässäsi toimintaa luonnon ja ympäristön suojelemiseksi?” (Pekka Saarela: Nuorisobarometri 2000. Selvitys 15 – 29 –vuotiaiden suomalaisten nuorten asenteista. Nuorisoasiain neuvottelukunta. Helsinki 2000.)

Suomalaisnuori on muita passiivisempi Kiinnostus politiikkaan oli Suomessa kaikkien vähäisintä: vain 21 % nuorista oli kiinnostuneita Runsaassa kolmanneksessa maista nuorten osallistuminen yhteiskunnallisiin liikkeisiin on vähäistä; Suomi kuuluu näiden maiden joukkoon. Nuoret arvioivat sekä aikuisen kunnon kansalaisen että sosiaalista vastuuta kantavan kansalaisen toiminnan vähemmän tärkeäksi kuin missään muussa maassa. (Suomen peruskoulun päättövaiheessa olevien nuorten yhteiskunnalliset tiedot, taidot, käsitykset, asenteet ja toiminta 28 maan kansainvälisessä vertailussa. Nuori kansalainen- tutkimus. IEA Civic Education Study. Koulutuksen tutkimuslaitos, Jyväskylän yliopisto 2001.)

Ympäristöopetuksen tila tällä hetkellä Luonnontieteiden ongelma keskitytty tietoihin luonnonympäristöstä Sattumanvaraisuus Arvonäkökohtia ei käsitellä Yhteistyö koulun ulkopuolelle ja oppilaiden osallistuminen heikoilla kantimilla

Omia kokemuksia Nuoret vierailijat tosi tervetulleita Selvitä etukäteen mitä halutaan Yhteiskunnallisempaa otetta tarvitaan Muista maltillisuus Vetoa asiaperusteisiin Vältä syyllistämistä ja maailmantuskan herättämistä

Ilmasto jäähylle! Opettajan ja oppilaan vihko Perustietoa (s. 5-7) Tehtäviä (s. 8-29) Vinkkejä ilmastonmuutoksen käsittelyyn eri oppiaineissa (s.30-31) Materiaaleja ja lisätietoa (s. 32-33) Miten hillitä ilmastonmuutosta (s.34-36) www.ymparistokasvatus.fi tai www.sykli.fi