02.06.2004Rita Rathmayer1 Näkemyksiä liikenneturvallisuusvisiosta ja liikenneturvallisuuden huomioon ottaminen 2:ssa esimerkkiorganisaatiossa.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Toiminnan suunnittelu KPKssa.
Advertisements

Liikenneturvallisuustavoitteet Salon seudun liikenneturvallisuussuunnitelma 2010.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen peruskoulutuksen valtionavustushankkeet Tuija Laukkanen
Härmänmaan liikenneturvallisuus-suunnitelma
Työhönvalmennuksella työelämään
2 Mitä? Valtakunnallinen pk-yritysten ja yksittäisten henkilöiden tuotekehitys- ja innovaatiotoimintaa tukeva asiantuntijapalvelu Yritys- tai hankekohtaisesti.
Työperäistä stressiä koskeva keskusjärjestösuositus Työympäristöseminaari Kiljava Raili Perimäki työympäristöasiantuntija SAK.
NAO/Maija-Leena Haapa-alho
LIIKENNETURVALLISUUDEN TEHOKAS PARANTAMINEN, Tepa Tieliikenteen turvallisuustoimenpiteiden arviointi ja kokemukset turvallisuus- suunnitelman laatimisesta.
SLS vaalii ja kehittää Suomen ruotsinkielistä kulttuuriperintöä.
HARMAA TALOUS YRITTÄJÄN NÄKÖKULMASTA.  Kun hintahaitari eri tarjoajien välillä on yli 40 % voi kysyä pelaako kaikki samoilla pelisäännöillä ?  Pelisäännöthän.
Kaupallisen alan kulttuuri
Eija Kauppinen HAASTATTELUTUTKIMUS.
Linja-autojen tulipalot
VTT / Jarkko Lehtinen, Juha Tapio
Turvallisesti harrastuksiin Vinkkejä nuorten ryhmien ohjaajille ja vanhemmille.
Kohtuullinen korvaus. •Kohtuullinen korvaus tässä yhteydessä tarkoittaa kohtuullista korvausta tekijänoikeuden siirron osalta. •Muissakin tekijänoikeudellisissa.
Liikenteen kameravalvontaan liitetyn haltijavastuun toteuttamisvaihtoehtojen vertailua (HALTI) LINTU -seminaari Jarkko Niittymäki, TkT LT-Konsultit.
Annu Korhonen1 LINTU-ohjelma Annu Korhonen Linea Konsultit Oy LINTU-ohjelman koordinaattori Väylät ja liikenne 2002 Jyväskylä
Twitter reaaliajan seurannassa Kiravo-projekti 2013 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
TTL Sosiaalisessa mediassa
Korkeakoulujen opetuksen ja oppimisen digitaalisen tuen hankkeet.
Fisma ry:n kehittämän projektin estimointi- ja mittauskonseptin instituionalisointi käytännön ohjelmistoprojektien johtamiseen Minigradu esitys
ARVOT Johtaa parempaan (Kohti hyvää elämää) Suojelee Suuntaa toimintaa (Tiedetään mihin pyritään) Yhteinen käsitys suunnasta (Pelisääntöjä) Selkeä rakenne,
Forssa Oppilaitosyhteistyön hyödyntäminen kyläsuunnitelmaa tehtäessä Kristiina Mattila, Yhteistyössä Vierumäki nousuun-hanke.
Tutkimusosasto Mitä ja miksi? Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia kokemuksia nuorilla on täystyöllisyysmallista ja työvoimatalossa työskentelystä.
1 Liikenneturvallisuuden periaatepäätöksen toteutuminen Harri Peltola, Juha Luoma ja Niina Sihvola Tutkimusraportti : VTT-R
Satakunnan ammattikorkeakoulun Liiketalous Rauman henkilöstön ja Rauman talousalueen yritysten yhteistyön selvittäminen ja kehittäminen Enni Karvinen.
TULOSOHJAUKSEN JA TILIVELVOLLISUUDEN TILA Ylijohtaja Marjatta Kimmonen VTV
T Personal SE assignment Communication Practices Miikka Lötjönen.
Tieliikenteen haasteet
Jaostopäällikkö Minna Kuitunen
− työkalu toiminnan suunnittelun ja suunnitelman arvioinnin tueksi
Idolien ja esikuvien rooli. Keskustelunaiheita. Tehtävät
Ihminen ääriolosuhteissa -kurssi
, Janne Virtanen, Ilmastonmuutos: hillitseminen ja sopeutuminen, toiminta Varsinais-Suomessa.
Itämeri –strategia ja toimenpideohjelmat - mitä uutta odotettavissa Itä-Suomen EAKR – toimenpideohjelman seurantakomitean kokous Kajaani, Neuvotteleva.
Vammaispalvelulaki Vammaispalvelulain tarkoituksena on edistää vammaisen henkilön edellytyksiä elää ja toimia muiden kanssa yhdenvertaisena yhteiskunnan.
Työikäisen CP-vammaisen fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen hyvinvointi ja toimintakyky ja niiden ylläpitäminen Kuntoutuspolut ja asiantuntijaverkostot.
Huippuostajat Fiksu kysyntä luo markkinoita yritysten uusille ratkaisuille Tekes Asiantuntija Sampsa Nissinen.
Kari Paaso Uusi tavoiteohjelma Koti- ja vapaa-ajan tapaturmien ehkäisyn juhlaseminaari.
Valtion PARAS –hankkeen tilanne Jaana Simola Päijät-Hämeen liitto, Hämeenkatu 9 A, LAHTI
Viranomaistahon rooli - valvontaa ja neuvontaa -
Miten tästä eteenpäin? Valintojen laatulistaa kehitetty OKA:ssa Keskustelun jatkaminen tiedekunnissa ja laitoksissa hallituksen linjaukset tiedossa tilastotietoa.
Missio - Suomen Yrittäjien tehtävä Parantaa yrittäjien asemaa, yrittämisen edellytyksiä sekä rakentaa Suomesta yrittäjyyden yhteiskunta.
Ajankohtaista – Päivähoitopalvelujen yhteistyö Leena Viitasaari.
Ympäristöministeriö ja Suomen Kuntaliitto Seudun kuntien yhteinen maapolitiikka - Kuntien maapolitiikan yhteistyön mahdollisuudet ja haasteet.
RAE-arvioinnin tarkoitus / Tampereen yliopisto Saada kunkin alan kv. asiantuntijoilta ajantasaista tietoa ja näkemyksiä tutkimuksen nykytilasta ja potentiaalista.
Korkeakouluopiskelutaidot 5 op Tutkinto-opetuksen seuraaminen
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Aloitusseminaarin ohje
Tieteen yhteiskunnallinen vaikuttavuus / Suomen tieteen tila ja taso yhteiskunnallinen vaikuttavuus syntyy, kun tieto ja osaaminen konkretisoituu muutoksessa.
Työturvallisuus.
Työturvallisuus on työpaikan oma- aloitteista turvallisuuden hallintaa. Työturvallisuus on osa yritysturvallisuutta. Turvallinen työskentely on suunnitelmallista.
Kesätyöntekijöiden kommentteja Opasnetistä ja ydinvoimatyöstä: ”Kun tulin kesätöihin minulla oli vain jokin suuntaa antava aavistus siitä mitä meinattiin.
Organisaatioiden muutosvalmius nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä Organisaatioiden muutosvalmius nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä Arna.
Kysely koulukuljetusten järjestelystä lukuvuonna
Kysely koulukuljetusten järjestelystä lukuvuonna
ABC – Askeleet nuorten tieto- ja neuvontapalvelun
Tutkimustyypit ja tutkimusasetelmat
Koulutuksen tavoite Tavoitteena on, kehittää sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstön valmiuksia havaita ja arvioida kotonaan asuvien asiakkaidensa palo-
Loviisan liikenneturvallisuussuunnitelman laatiminen ja liikenneturvallisuustyön käynnistäminen - Raportointi.
Valtakunnalliset liikenneturvallisuustavoitteet
Puutavaranippujen purkaminen junavaunusta
Minä yhdistelmäajoneuvon kuljettajana Teemu Viljamaa.
Suomen Ekonomien jäsenlähettilyys
Henkilöstö kilpailutekijänä
SUUNNITELMA KIUSAAMISEN EHKÄISEMISEKSI Nilakan yhtenäiskoulussa
Kuntoutusverkoston (KUVE) arviointikyselyn tulokset
Omavalvonta -työpaja THL:ssa
Esityksen transkriptio:

Rita Rathmayer1 Näkemyksiä liikenneturvallisuusvisiosta ja liikenneturvallisuuden huomioon ottaminen 2:ssa esimerkkiorganisaatiossa

Rita Rathmayer2 Liikenneturvallisuusvisio Liikenneturvallisuusvisio on hyväksytty vuoden 2001 valtioneuvoston tieliikenteen turvallisuuden parantamista koskevassa periaatepäätöksessä. “Tieliikennejärjestelmä on suunniteltava siten, ettei kenenkään tarvitse kuolla eikä loukkaantua vakavasti liikenteessä.”

Rita Rathmayer3 Esimerkkiorganisaatiot Pääkaupunkiseudun yhteistyövaltuuskunta YTV liikenneosaston liikennesuunnittelu- ja joukkoliikenneyksiköt sekä jätehuoltolaitos Suomen Posti Oyj

Rita Rathmayer4 Tutkimuksen tavoitteena oli... etsiä tapoja, joilla valtakunnallista liikenneturvallisuusvisiota voitaisiin viedä käytäntöön.

Rita Rathmayer5 Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään... liikenneturvallisuuden parissa työskentelevien henkilöiden käsityksiä liikenneturvallisuusvisiosta sen merkityksestä sen edellyttämistä toimenpiteistä ja niiden toteuttamisen esteistä.

Rita Rathmayer6 Käytännössä kuitenkin... Visiosta ei riittänyt kovin paljon juttua. Keskustelut siirtyivät hyvin helposti siihen, minkälaista liikenneturvallisuustyötä ko. organisaatioissa oli siihen mennessä tehty.

Rita Rathmayer7 Tutkimusmenetelmä Haastattelut toteutettiin syksyllä 2002 Haastattelut olivat puolistrukturoituja ja niihin varattiin aikaa 1,5 tuntia.

Rita Rathmayer8 Etukäteismateriaali Etukäteismateriaalilla pyrittiin herättämään ja testaamaan ajatuksia mm. liikenneturvallisuusvisiosta, liikenneturvallisuustoimenpiteistä sekä liikenneturvallisuustyön vastuunjaosta kuljetusten tilaajien, kuljetusyritysten ja kuljettajien välillä

Rita Rathmayer9 Tulokset Suomen Posti Oyj:ssä liikenneturvallisuusvisio oli haastatteluja tehtäessä (v. 2002) vielä melko tuntematon asia. YTV:llä visio oli liikennesuunnitteluyksikössä tuttu ja sen pohjalta oli tehty töitä ja laadittu julkaisuja (mm. Liikenneturvallisuuden strategiasuunnitelma). Sen sijaan joukkoliikenneyksikössä ja jätehuoltolaitoksessa visiota ei tunnettu.

Rita Rathmayer10 Molemmissa organisaatioissa... suhtautuminen liikenneturvallisuustyöhön ja liikenneturvallisuusvisioon oli erittäin myönteistä. oli tehty monipuolisesti töitä liikenneturvallisuuden edistämiseksi ja turvallisten kuljetusten edellytysten luomiseksi.

Rita Rathmayer11 Visiota kommentoitiin mm. siten, että tähän mennessäkin oli pyritty siihen, ettei kukaan kuolisi tai loukkaantuisi vakavasti liikenteessä.

Rita Rathmayer12 YTV:läisten haastatteluissa korostui YTV:n kuljetusten tilaajan ja kilpailuttajan rooli sekä viranomaisnäkökulma. Suomen Posti Oyj:n haastatteluissa pääpaino oli omassa kuljetustoiminnassa. Kuljetusten tilaajan rooli oli tuolloin vielä Postissa uutta.

Rita Rathmayer13 Suomen Posti Oyj:ssä... liikenneturvallisuus liittyy mm. kuljetusten laatuun, ympäristökysymyksiin, yritysturvallisuuteen ja työturvallisuuteen, jotka ovat kaikki organisaation eri yksiköissä. liikenneturvallisuusvisio voisi toimia ”otsikkona”, joka kokoaisi nykyään melko irralliset liikenneturvallisuustoimenpiteet yhteen.

Rita Rathmayer14 liikenneturvallisuusasioita voidaan viedä eteenpäin esim. työsuojeluorganisaation tai laatujärjestelmien kautta.

Rita Rathmayer15 Turvallisten kuljetusten edellytysten luominen työvuorot reitit aikataulut kuljettajien kouluttaminen sisäinen tiedotus kuljettajien ajokunto ajoneuvojen kunto ja varusteet kuorman sidonta pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden varusteet

Rita Rathmayer16 Kuljettajien ajokäyttäytymisen turvallisuus Ei seurattu, seuranta jätettiin poliisille ja kansalaispalautteen varaan. Koettiin, että seuranta olisi ollut epäluottamuslause kuljettajille.

Rita Rathmayer17 YTV:llä Liikennesuunnitteluyksikössä vedetään liikenneturvallisuustyön suuret linjat Joukkoliikenneyksikössä keskeistä on matkustajien turvallisuus (liikennöitsijän ja kuljettajan vastuu) Jätehuolto-osastolla keskeistä on yleinen työturvallisuus (yrityksen ja kuljettajan vastuu)

Rita Rathmayer18 Liikenneturvallisuusvisiota pidettiin hyvänä ”selkänojana” omalle liikenneturvallisuustyölle. Liikenneturvallisuuden strategiasuunnitelmassa on lähdetty viemään liikenneturvallisuusvision ajatuksia käytäntöön mm. toimenpidelistan muodossa.

Rita Rathmayer19 YTV:n liikenneturvallisuustyö kameravalvontaa ja haltijavastuuta pyritään edistämään joukkoliikenteen osuutta pyritään kasvattamaan liikenteen ja maankäytön suunnittelu kampanjat, tiedotus ja koulutus aikataulujen, kuljetusten ja reittien suunnittelu

Rita Rathmayer20 jätehuollon ja joukkoliikenteen kilpailutus ajoneuvoja ja terminaaleja koskevat turvallisuusvaatimukset bussikaistat, pysäkit, valaistus olosuhteiden seuraaminen ja muutoksista tiedottaminen

Rita Rathmayer21 Valvonta ja kontrolli... jätettiin poliisin, katsastusviranomaisten ja kansalaispalautteen varaan.

Rita Rathmayer22 Liikenneturvallisuustyön esteet YTV: Taloudelliset ja tehokkuuteen liittyvät tekijät saavat helposti liikenneturvallisuutta enemmän painoarvoa. Erityisesti jätehuollon kilpailutusjärjestelmässä urakkatarjouksen hinta on ratkaiseva tekijä. Posti: Liikenneturvallisuusvision suuntaiselle työlle nähtiin hyvin vähän esteitä.

Rita Rathmayer23 Postissa kaksi näkemystä Liikenneturvallisuus on arvostettu asia ja toimenpiteet saavat helposti myös johdon tuen. Liikenneturvallisuustoimenpiteitä voidaan perustella myös taloudellisilla arvoilla. vs Liikenneturvallisuustoimenpiteiden taloudellinen perusteleminen johdolle vaikeaa, mutta tarpeellista.

Rita Rathmayer24 Päätelmiä Turvallisten kuljetusten edellytysten luominen on organisaatioille luonteva tapa tehdä liikenneturvallisuustyötä. Kuljettajan ajokäyttäytymisen seuranta jätetään mieluiten kuljettajien omalle ja poliisiorganisaation vastuulle.

Rita Rathmayer25 Liikenneturvallisuusvisioon pääsemiseksi olisi hyvä kannustaa yrityksiä edellyttämään kuljettajiltaan turvallista ajokäyttäytymistä ja seuraamaan, että se myös käytännössä toteutuu. Erityisesti ylinopeuksista tulisi kuljetusyrityksissä pyrkiä pääsemään eroon.

Rita Rathmayer26 Jotta tähän päästäisiin... Liikenneturvallisuudesta tulisi koitua myös taloudellista hyötyä. kuljetusten tilaajille imagotekijä kuljetusyrityksille kilpailutekijä Kilpailutusjärjestelmä, jossa liikenneturvallisuusasioita painotettaisiin nykyistä enemmän.

Rita Rathmayer27 Kuljetusten turvallisuus voitaisiin kytkeä osaksi sekä tilaajaorganisaatioiden että kuljetusyritysten laatujärjestelmiä.