Sosiaalisen median käyttötapoja lukion äidinkielen opetuksessa Moodle-oppimisympäristö ja muu sosiaalisen median välineistö oppikirjattoman opetuksen perustana.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
VIRTUAALIMATKA MAAILMAN YMPÄRI
Advertisements

Sosiaalinen media Iida Kiesi.
Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke
R2 OPISKELIJAT Opiskelijan viikko
TUKIPAKETTI LYHYEN MATIKAN OPISKELUUN LUKIOSSA Kevät PAOK paokhanke.ning.com #paokhanke (Twitter) facebook.com/PAOK-verkosto.
ISOverstaan kouskuttamispäivä
Erilaisia kurssityyppejä ja työkaluja niiden toteuttamiseen Moodlessa Moodle-on-Demand –hanke Olli Ruohomäki.
ATK- POHJAINEN ARVIOINTI PAKOLLINEN GE2 (YHTEINEN MAAILMA – kulttuurimaantieteen kurssi) KEVÄT 2012.
WIKISPACE ohjeita. Sivun muokkaaminen •Valitse Edit This Page •Kirjoittele, lisää kuvia, muokkaa tekstiä •Tallenna •Muokkaa lisää….history näyttä kaikki.
SOME (sosiaalinen media)
Avoimesti, yhteisöllisesti oppimista! PAOK – Pirkanmaan avoin oppimiskulttuuri -ohjelma toisen asteen yhteistyön edistäjänä ja avoimen oppimiskulttuurin.
Inno- opettajat ja pääkaupunkiseudun teknologiapolku
Carpe Diem – suuntaa huomiseen Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Blogit ja RSS - verkko-oppimisen uusia mahdollisuuksiako? Juha Lång, Mindcom.
• Agronetiin rakennettu sähköinen toimintaympäristö, joka kokoaa yhteen kaikki koulutukseen liittyvät osa-alueet AGRONET-OPPIMISYMPÄRISTÖ Oppimisympäristö.
Ohjelmistotuotanto- miniprojekti Suunnittelu. Ohjelman toiminnot  Kurssin tai tapahtuman  Lisäys  Poisto  Muokkaus  Viikon lukujärjestyksen tarkasteleminen.
W w w. h a m k. f i Wiki koulutus Leenakaija Lehto
PAOK/PIRKO Kehittämisprojekti kevät 2010 Moodle-verkkokurssit Anna-Kaija Yli-Orvola.
Avoin-Web Pro -projekti SISÄLLÖNTUOTANTO Eija Varis Info
Tietotekniikan käyttö opetuksessa alakoulussa Tuukka Kivioja.
RSS-syötteet ja Fronter Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
Sosiaalinen media on... “verkon avulla tapahtuvaa julkista keskustelua, tiedonrakentelua ja jakamista” 1 1) Kalliala & Toikkanen 2012: 18.
Sosiaalinen media opetuksessa Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu.
KAARINAN LUKION HARPPAUS Turun seudun lukiorehtoreiden syyspäivä
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Tampereen aikuislukion etälukio Jaana Leppä vt. rehtori Tampereen aikuislukio Tampereen aikuislukio.
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen.
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
Ympäristöverkko - ympäristökasvatusta avoimessa oppimisympäristössä Katja Piiksi TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio Multimedian monet.
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Jatko-opintoilta Mitä ysin jälkeen? Lukio -> lukuaineiden keskiarvon perusteella Ammatillinen perustutkinto -> ammatillisten pisteiden perusteella.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
W w w. h a m k. f i Verkko-opiskelu Yrittäjyyden ja liiketoiminnan KT-keskuksessa Emmi Tarvainen
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Verkko-oppimisympäristöt oppimisen tukena Tieto- ja viestintätekniikka pedagogisena työvälineenä Sallariina Haarala Pia Lipponen.
ATTO –aineiden integrointi
Kiinan kieltä lukioissa
Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
MOppijat Jyväskylän pilotoijat
Sosiaalinen media kevyesti sulautettuna Hy / Antero Aunesluoma
Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
PERINTEINEN LUOKKAOPETUS
LCCE®-seminaari 6.4. Nina Hartikainen ja Suvi Kitunen Opiskelijat: Kirsi Mikkonen ja Sonja Niemi LCCE®-oppimisprosessi Alumnijulkaisu.
Verkko-opetuksen kehityssuuntia Pohjois-Savon tietoyhteiskuntastrategiaseminaari Ulla Voutilainen vararehtori.
Mitä yliopisto-opiskelu on? Yliopistossa opiskeluun liittyviä käytänteitä, ihmisiä ja kommervenkkejä kirjallisuuden fukseille.
Äikkäprojekti Ira, Samuel, Jyri & Tuomo. Tehtävän kulku  Tutustutaan kirjallisuuden genreihin/tyylikausiin eläytyvän kirjoittamisen kautta  Oppilaat.
Opetusteknologiasta ja verkko-opetuksen tukihenkilötoiminnasta Katja Kunttu Viikin tiedekirjasto.
Tvt-terveisiä Syksy 2015 alkuun. Mikä ihmeen tvt? Tvt (tieto- ja viestintätekniikka) ei ole pelkkää tietokoneiden ylläpitoa vaan kysymys on laajemmasta.
LUKIOESITTELY VANHEMMILLE VIHERLAAKSON LUKIO
Tiedonhaku Käänteinen Inkvisitio 11. (toiminta) 11 ● Itsearviointi ● Opiskelija pohtii mitä uusia asioita on oppinut kurssin aikana? ● Opiskelija pohtii.
RAHOITUSJÄRJESTELMÄN UUDISTAMINEN! OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS! SÄHKÖISET YO-KIRJOITUKSET! LUKIOVERKON HARVENTUMINEN! PEDAGOGINEN UUDISTAMINEN! TOIMINTAKULTTUURIN.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
JOUSTAVA PERUSOPETUS ELI JOPO LUKUVUOSI
ÄIDINKIELI JA KIRJALLISUUS KAUHAVAN LUKIOSSA
Hermolle-koulutus: suomen kielen ja kirjallisuuden opetus (25 op)
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
Ympäristö- ja laiteriippu-mattomuus
Sähköiset yo-kirjotukset
Tiimijaksolla Turun Lyseon lukiossa
PBL Ongelmaperustainen oppiminen
15ytov Äidinkieli, suomi, Kaiken maailman mediat 1 osp
Hanke
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
Kirjaston tiedonhaun opetus ja tiedonhakijan reitti
Kouvolan Yhteislyseon
Esityksen transkriptio:

Sosiaalisen median käyttötapoja lukion äidinkielen opetuksessa Moodle-oppimisympäristö ja muu sosiaalisen median välineistö oppikirjattoman opetuksen perustana

1. Projektin oppimistavoitteet  sähköisten oppimisympäristöjen käyttöön harjaantuminen  oppimateriaalien sähköistäminen-> oma-aloitteellisuus  tiedonhaku ja erilaiset lähteet  aktivointi säännölliseen työskentelyyn -> viikkotehtävät  yhteisöllisyys, yhteistyö, toisilta oppiminen

2. Opetuksen tavoitteet  yhteistyö, yhteisopettajuus  kollegiaalinen oppiminen  opetuksen ja arvioinnin yhtenäistäminen  materiaalien tuottaminen, muokkaaminen, jakaminen ja tallentaminen

3. Käytänteet  kaikille yhteinen kurssin teoriasivu ja ryhmäkohtainen kurssisivu  viikkonäkymä: viikon aiheet, tehtävät ja tulostettavat materiaalit  kalenteri  uutiset, kaikille yhteiset viestit  linkitys  RSS-syötteet

4. Käytettyjä tehtävätyyppejä Yksilötehtäviä  tehtävien palautus, kokeet Sosiaalisia tehtäviä  keskustelualue (ryhmäkeskustelut, yksilö- ja ryhmätöiden julkaisu ja kommentointi)  wiki, WikiSpace, WikipediaWikipedia  sanasto, chat, BloggerBlogger

5. Arviointia  välineet ja yhteensopivuus  tietoteknisten taitojen vähäisyys  Moodle-sivun muotoilu -> kahden sivun järjestelmä  opiskelijoiden motivointi -> käytön helpottaminen, viikkotehtävät  pois yksilökeskeisyydestä -> yhteisöllisiä tehtäviä, toisilta oppiminen  epärehellinen toiminta -> pistokokeet, opiskeluhistoria  tekijänoikeudet  tietosuoja

6. Tuloksia  Myönteinen asenne uutta opiskelutapaa kohtaan ilmenee kurssikyselyistä.  Enemmistö opiskelijoista käy säännöllisesti kurssisivuilla ja ottaa itsenäistä vastuuta tehtävistä ja materiaaleista.  Kyky keskustella ja kommentoida sivuston sisällä on parantunut.  Opiskelijat tuottavat toisilleen oppimateriaaleja käyttämällä eri lähteitä.  Prosessinomaisen opiskelun jälkeen tuotoksissa on ilmennyt selvää parantumista esim. kirjoittamisessa.

7. Kehityssuuntia  oma-aloitteisen tiedonhaun tehostaminen ja lähdekriittisyys  aito yhteistoiminta  ilmiöpohjainen oppiminen -> opittavien ilmiöiden ja käsitteiden sisäistäminen: kielentuntemus, kirjallisuus, media  avoimen sosiaalisen median käytön lisääminen  asiantuntijaverkoston hyödyntäminen  koulujen välinen kommunikointi

Tampereen lyseon lukio  Terhi Davies  Marja-Leena Koli  Soile Mäkisalo kevät 2010