K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op) Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA
I Seminaarikerran ohjelma Tavoitteet Järjestäytyminen Tutkielmien alustavat aiheet Yleiset käytännöt Seminaarikokoontumiset, työskentely ja läsnäolo Ohjaaminen Tehtävänanto: Aiempaan tutkimukseen tutustuminen, tutkimussuunnitelmatyön aloittaminen
Tavoitteet Yleiskuvaus (tutkintovaatimukset) Kurssin tavoitteet: Opiskelija ymmärtää: tutkimusprosessin vaiheet Opiskelijalla on valmiuksia: tutkimusprosessin itsenäiseen suunnitteluun, toteuttamiseen ja arviointiin Arviointi: Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5. Seminaarien I ja II hyväksyttävä suorittaminen edellyttää aktiivista läsnäoloa ja annettujen tehtävien hyväksyttävää suorittamista. Toteutus ja työtavat Ryhmäopetus: 48 tuntia Itsenäinen työskentely: 219 tuntia Opintojakso koostuu seminaarityöskentelystä (syksy ja kevät) sekä yksin laadittavasta kandidaatin tutkielmasta. Seminaarissa käsitellään osanottajien laatimia tutkimussuunnitelmia ja esitelmien pohjalta tutkimustehtävän, tiedonhankinnan, aineiston analyysin ja raportin laadinnan ongelmakohtia.
Järjestäytyminen ja alustavat aiheet Kuka olet? Tutkimuksen alustava aihe ja motiivi
Yleiset käytännöt: Työskentelyvaiheet I jakso Aikaisempaan kandidaatintutkielmaan tutustuminen ja esittely Oman tutkimusaiheen hahmottaminen ja täsmentäminen Omaan tutkielmaan liittyvän aiempaan kirjallisuuteen perehtyminen Tutkimussuunnitelman laatiminen ja esittäminen Tutkielman teoriaosuuden kokoaminen Aineistonkeruun aloittaminen
Yleiset käytännöt: Työskentelyvaiheet II jakso Kerätyn aineiston analysointi Alustavien tulosten kokoaminen Tutkimustulosten ja tulkintojen tarkentaminen Täydentävän tutkimuskirjallisuuden lukeminen Tutkimustulosten esittely seminaarissa Tutkielman viimeisteleminen Valmiin tutkielman palauttaminen
Seminaarikokoontumiset ja läsnäolo Aktiivinen läsnäolo Sairastapauksessa 1. poissaolo sallittu Töiden palautus: esitelmää edeltävä maanantai sähköpostilistalle Seminaarin aikataulu Muutokset Uskontokasvatuksen symposiumi
Ohjaaminen Edistää ja tukee seminaarilaisen tutkimusprosessia Ota rohkeasti yhteyttä Vastaanotot, , myös muu henkilökunta käytössä
Eli lyhyesti syksyn aikana Aiemman kandidaatin työn esittely Oman tutkimussuunnitelman esittely Aktiivisuus seminaari-istunnoissa
Ohje kandidaatintyöhön tutustumista varten Valitkaa parin kanssa (tai yksin) kirjastosta yksi kasvatustieteen kandidaatin tutkielma ja tutustukaa siihen -pohtikaa, arvioikaa, ihmetelkää, perustelkaa
Tutkimussuunnitelmatyön aloittaminen Tutustu ohjeeseen Kirjaa ohjeeseen omaa tutkimustasi koskevia muistiinpanoja ja huomioita Lopuksi tutkimussuunnitelman muotoa käsitellään yhdessä