Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

TU-53.1510 Työpsykologian ja johtamisen erikoistyö (5 op) 14.4.2015 Palauttamistyöpajojen valmistelu, tutkimusraportin kirjoittaminen Meri Jalonen

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "TU-53.1510 Työpsykologian ja johtamisen erikoistyö (5 op) 14.4.2015 Palauttamistyöpajojen valmistelu, tutkimusraportin kirjoittaminen Meri Jalonen"— Esityksen transkriptio:

1 TU-53.1510 Työpsykologian ja johtamisen erikoistyö (5 op) 14.4.2015 Palauttamistyöpajojen valmistelu, tutkimusraportin kirjoittaminen Meri Jalonen (meri.jalonen@aalto.fi) Matti Vartiainen (matti.vartiainen@aalto.fi)

2 Seminaarityöskentely Ti 13.1.2015Johdatus kurssin työskentelytapaan; harjoitustöiden aiheet Ti 20.1.2015Tutkivan kehittämisen ote, toimintatutkimus Ti 27.1.2015Aalto-kampuksen kehittäminen, harjoitustyöryhmien muodostaminen Tutustuminen tutkimuskohteeseen ja tutkimussuunnitelman kirjoittaminen Ti 10.2.2015Seminaari 1: tiedonkeruumenetelmät ja niiden soveltaminen tutkimuskohteessa Ti 3.3.2015Seminaari 2: Tutkimussuunnitelmien käsittely Aineiston keruu tutkimuskohteessa Ti 17.3.2015Aineiston analysointi, peiliaineiston valmistelu Aineiston analysointi, peiliaineiston tuottaminen Ti 31.3.2015Seminaari 3: alustavia tuloksia Tutkimusraporttien kirjoittamisen aloittaminen Ti 14.4.2015Palauttamistyöpajojen valmistelu, tutkimusraporttien kirjoittaminen Palauttamistilaisuudet työpaikoilla Tutkimusraportin 1. version kirjoittaminen Ti 5.5.2014Loppuseminaari 4: harjoitustöiden läpikäynti ja kurssin oppien analysointi Tutkimusraportin viimeistely Pe 8.5.2014Viimeistellyn tutkimusraportin palautus Moodleen KURSSIN AIKATAULU

3 PEILIAINEISTO JA PALAUTTAMISTYÖPAJA Mitä peiliaineiston valmistelussa tulisi ottaa huomioon, jotta se auttaa työpaikkaa ymmärtämään omaa toimintaa tutkimuskysymyksen kautta? Kehittämistehtävä Tutkimuskysymys VIITEKEHYS JA KÄSITTEET Analysoitu aineisto peiliaineisto palauttamistyöpaja Aineistoa kehittämissuunnitelmaan

4 PALAUTTAMISTYÖPAJA Palauttamistyöpaja on olennainen osa tutkivan kehittämisen otetta, jossa työpaikan toimijat osallistuvat tutkimuksen toteuttamiseen kehittämisryhmänä (tai kehittämisorganisaationa). Palauttamistyöpaja päättää verkostotoiminnan nykytilan tutkimisen (peiliaineisto) vaiheen ja aloittaa kehittämisprosessin toisen vaiheen, jonka tarkoituksena on kuvata olemassa olevia tai mahdollisia tuotekonsepteja ja tuotantokonsepteja tai käytössä olevia välineitä kerätyn peiliaineiston perusteella. Palauttamisen tavoitteena on pohtia, reflektoida ja täydentää peiliaineistoa yhdessä työpaikan toimijoiden kanssa, jotta konseptien kehittämisen tarpeet voidaan ymmärtää ja tunnistaa eri näkökulmista. Palauttamistyöpajan toteuttamisen välineitä (resursseja) ovat peiliaineisto, kirjallinen kutsu ja tutkimusryhmän laatima toteuttamisen suunnitelma, käsikirjoitus.

5 PALAUTTAMISTYÖPAJAN KÄSIKIRJOITUS Käsikirjoituksen tarkoituksena on suunnitella, miten peiliaineistoa käsitellään ja miten työpajassa toimitaan yhdessä. Työpajan tavoitteet, rakenne ja aikataulu –Mitkä ovat tutkimusryhmän tavoitteet? Mitä ryhmä odottaa työpajalta? –Miten peiliaineistoa käsitellään ja mitä asioita halutaan tuoda keskusteluun? –Miten osallistujat huomioidaan valmistelussa, esim. ryhmätöiden järjestämisessä? Työpajan järjestäjät ja tehtävät –keskustelun vetäjät –äänitys, muistiinpanot (kirjuri?), ’kellokalle’ –tarvikkeet: nauhuri, materiaalit (fläpit ja tussit paikan päältä) Mitä pitää sopia ja varmistaa yhteyshenkilön kanssa –Tilan mahdollisuudet: montako henkilöä mahtuu, miten mahd. ryhmätyö järjestetään –pistorasia? videotykki? –Ketkä osallistujat ovat varmistaneet tulonsa –Voiko ryhmä tulla tilaan etukäteen valmistelemaan tilaisuutta?

6 PALAUTTAMISTYÖPAJAN KÄSIKIRJOITUS Palauttamistyöpajan tavoitteet ja työskentelytapa: 1.( 5 min) Elsa esittää tavoitteet: Aalto-yliopiston Työpsykologian ja johtamisen erikoistyökurssin harjoitustyö, jossa sovelletaan OT viitekehystä. Tavoitteena on kuvata …. Pyry esittelee tutkimusryhmän jäsenet. 2.(5 min) Taika esittelee työskentelytavan: Palauttamistyöpaja on kaksivaiheinen. Tutkimusryhmä esittää ensin peiliaineistoa eli havaintoja kerätyn ja analysoidun aineiston pohjalta ja tämän jälkeen voidaan keskustella, miten tutkimusta pitäisi jatkaa. Ensimmäisessä vaiheessa esitämme aineiston kolmena kokonaisuutena, joiden kunkin yhteydessä käymme vuoropuhelua. Osat ovat …Kerromme, että nauhoitamme tilaisuuden. 3.(10 min + 10 min) Ensimmäisen vaiheen aloittaminen: Elsa esittää ensimmäisen kokonaisuuden. Tämän jälkeen kysymme ”miltä tämä näyttää teistä?”. Kuuntelemme puheenvuoroja. Mikäli kukaan ei sano mitään, Taika sanoo: ”mietimme analysoidessamme aineistoa, miten nämä erilaiset näkökannat merkitsevät päätöksiä tehtäessä… ” 4. (10 min + 10 min) Toisen vaiheen aloittaminen:

7 KESKUSTELUN OHJAAMINEN TYÖPAJASSA Työpajan toimintaa voidaan tarkastella seuraavasti: puhuminen ja kuunteleminen: puheenvuorot, niiden kuunteleminen tilanteen havainnoiminen: mitä tapahtuu? Toimitaanko tilaisuuden tavoitteiden mukaisesti? tilanteen ohjaaminen: puheenvuoroja käyttämällä ja rakenteen ohjaamana Tutkimusryhmä voi miettiä, miten menetellään eri tilanteissa, esimerkiksi miten kysymykset esitetään tai keille läsnä olevista kysymykset esitetään. Käytävää keskustelua voidaan myös tehdä osallistujille näkyväksi kirjoittamalla esitettyjä ajatuksia fläppipaperille.

8 TUTKIMUSRAPORTTIEN VAIHEITTAINEN KIRJOITTAMINEN Vko 17-18 Palauttamistilaisuudet työpaikoilla To 30.4.2015Tutkimusraportit palautetta varten Moodlessa Ti 5.5.2015Seminaari 4 Tutkimusraportin viimeistely Pe 8.5.2015Viimeistellyn tutkimusraportin palautus Moodleen SISÄLLYSLUETTELO Työpaikan kehittämistehtävä ja harjoitustyön tavoitteet: tutkimuskysymyksen muodostuminen Tutkimuksessa käytettävät käsitteet: miten työpaikan toimijoiden on mahdollisuus ymmärtää tutkijoiden ajattelua, viitekehystä ja käsitteitä Tutkimuksen toteuttaminen, menetelmät ja aineisto Peiliaineisto (aineiston analyysi) Palauttamistilaisuuden kuvaaminen Kehittämiskohteiden tunnistaminen ja johtopäätökset Yllä kuvatussa sisällysluettelossa esitetään kurssin pohjalta harjoitustyöhön kuuluvat asiat. Eri lukujen otsikot voivat olla sisällöllisesti kuvaavia otsikoita, ei välttämättä em. luettelon mukaisia.

9 TUTKIMUSRAPORTIN ARVOSTELUPERUSTEET Arviointi kohdistuu opettajille ja kohdetyöpaikoille toimitettuun loppuraporttiin Kurssin opettajat arvioivat 1. Toimintatutkimuksen viitekehyksen ja kehittämiseen liittyvien käsitteiden ymmärtäminen ja soveltaminen tutkimustehtävässä (10 p) 2. Tutkimuksen tavoitteiden ja tutkimuskysymyksen määrittely ja fokusointi työpaikan kehittämistehtävän ja kurssin viitekehyksen pohjalta (10 p) 3. Tutkimusmenetelmien valinta ja tiedonkeruun laajuus, aineiston analysointi ja peiliaineiston käsittely suhteessa tutkimuskysymyksiin (15 p) 4. Tutkivan kehittämisen ote – osallistavan tutkimusotteen näkyminen tutkimuksen toteuttamisessa, mm. palauttamistyöpajassa (5 p) Toimeksiantaja arvioi 5. Kehittämistarpeiden tunnistaminen ja johtopäätökset (10 p) 6. Tutkimusraportin selkeys ja ymmärrettävyys (5 p)

10 Palauttamistyöpajojen järjestäminen –Järjestelyistä sopiminen yhteyshenkilön kanssa –Peiliaineiston valmisteleminen ja käsikirjoituksen laatiminen Tutkimusraporttien 1. versio Moodleen opettajien palautetta varten 30.4. Viimeinen kurssin seminaaritapaaminen 5.5. –Kokemukset palauttamistyöpajoista –Tutkimusraportin viimeistely opettajien palautteen pohjalta –Harjoitustyöprosessin ja kurssin arviointi KÄYTÄNNÖN ASIOITA


Lataa ppt "TU-53.1510 Työpsykologian ja johtamisen erikoistyö (5 op) 14.4.2015 Palauttamistyöpajojen valmistelu, tutkimusraportin kirjoittaminen Meri Jalonen"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google