Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Uuden ohjelmakauden valmistelu Arviointiseminaari - eväitä uudelle ohjelmakaudelle Tiina Malm.
Advertisements

Korkeakoulujen laatujärjestelmien seuranta- ja kehittämisseminaari Saimaan ammattikorkeakoulun laadun ja laatujärjestelmän kehittäminen Terttu.
2 Mitä? Valtakunnallinen pk-yritysten ja yksittäisten henkilöiden tuotekehitys- ja innovaatiotoimintaa tukeva asiantuntijapalvelu Yritys- tai hankekohtaisesti.
Kuntauudistuksen muutostuki Muutosviestintä kunta- ja sote-uudistuksessa – iltapäiväseminaari Neuvotteleva virkamies Ville-Veikko Ahonen, VM
KANSALLISKIRJASTO Sektoritapaaminen Kirjastoverkon yhteisten palvelujen keskitetyn rahoituksen lähtökohtia ja periaatteita 1. Ohjausjärjestelmä.
www.nuorisokanuuna.fi1 KANUUNAN TOIMINTAPERIAATTEET TOIMINTAPERIAATTEET ON HYVÄKSYTTY KANUUNA- SEMINAARISSA KOTKASSA
Ympäristövaikutusten arvioinnin tavoite
Toimijoiden roolit väitteiden hyväksymisessä ja käyttämisessä Ravitsemus- ja terveysväiteseminaari , Evira, Helsinki Neuvotteleva virkamies Anne.
Hankintaprosessi- asianhallinta /Tampere
TTL Sosiaalisessa mediassa
Tasavallan toimielimet
Paikkatietojen hyödyntäminen Turun sosiaali- ja terveystoimessa sekä kasvatus- ja opetustoimessa Katariina Hilke Turun kaupunki / Strategia ja viestintä.
TULOSOHJAUKSEN JA TILIVELVOLLISUUDEN TILA Ylijohtaja Marjatta Kimmonen VTV
Tuetusta itsearvioinnista Paletti-hanke
Espoo-strategia, toimeenpano ja toteutuminen vuonna tarkastuslautakunta kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä.
ICT muutos kunta- ja palvelurakenne- muutoksessa ICT-vaikutusarvio eri muutosskenaarioissa.
Sivu 1 Tilannekatsaus Maaseudun kehittämisohjelma 2014–2020.
Projekti käsitteenä Projekti on selkeästi asetettuihin tavoitteisiin pyrkivä ja ajallisesti rajattu kertaluonteinen tehtäväkokonaisuus, jonka toteuttamisesta.
Yhteistoimintalaki ja Yt:n organisointi
Prosessi ei voimassa Opinnäytetyö Opinnäytetyön aloittaminen
Apurahapäätösten vertailuperusteet
AHOT Terveys-ja hoitoalan klusterissa
Viestintäsuunnitelma
Uusien taidetoimikuntien ja jaostojen perehdytyspäivä Säätytalo Ylijohtaja Riitta Kaivosoja.
1 Kainuun maakuntakokeilun jatkonäkymät: Kainuun mallin 2013 valmistelusta Kajaani Kainuun malli 2013 jatkovalmistelun työvaliokunnan ja ohjausryhmän.
KESKI-SUOMEN LIITTO Sepänkatu 4, Jyväskylä ALUEHALLINNON UUDISTAMISHANKE SEKÄ KUNTA- JA PALVELURAKENNEUUDISTUS MAAKUNTAVALTUUSTON.
1 Airi Salminen digitaalisen median professori Jyväskylän yliopisto Tietojenkäsittelytieteiden laitos Tutkimusalueita: rakenteiset.
Tarkastuslautakunta 50 § Tulosalueiden johtajien selvitykset ajankohtaisista asioista ja tavoitteiden toteutumisesta vuonna Tulosalueiden.
Julkisen hallinnon IT-toiminnan kehittämistilanne ja IT-tarkastuksen vaikutukset kehittämiseen Ylijohtaja Silja Hiironniemi Valtiontalouden tarkastusviraston.
Osallistuminen ja arviointi Suunnittelijan on ymmärrettävä niin kommunikaation kuin ympäristövaikutusten perusteet Suunnittelija käy useita kasvokkaisia.
Sähköisen työpöydän palvelut valiokuntatyössä Valiokuntien asian- ja asiakirjojen hallintajärjestelmän määrittely Tarjouspyynnön liite 4.
Jaana Simola UusiKunta – Lahden seudun kuntarakenneselvitys Johtoryhmä Heinola.
Ministeriöiden kirjastoista Valtioneuvoston yhteiseen tietotukeen Yksikön päällikkö Outi Örn, VNK
Valtiovarainministeriö Jan Holmberg1 Jan Holmberg, finanssineuvos Valtiovarain controller -toiminto Sukupuolinäkökulma käytännössä Hallinnon seurantamekanismit:
Työurien pidentämiseen liittyvät valtakunnalliset raportit > jatkoa ns. Ahtelan työryhmän työlle Työhyvinvointityöryhmän raportti. STM selvityksiä 2011:4.
Julkisen hallinnon yhteinen tuki- ja ylläpitotehtävien eAMS-malli Christian Jämsen
Sosiaalinen markkinointi Monikulttuurinen ehkäisevä päihdekasvatus Ohjausryhmän suunnittelupäivä
Tärkeimmät tehtävät 1. johtaa valtion keskushallintoa (ministeriöt) 2. käyttää ylintä toimeenpanovaltaa ja antaa asetuksia presidentin kanssa 3. valmistella.
VALTIONEUVOSTON JOHTAMISJÄRJESTELMÄN MALLIKUVAUS
Strategia ja SHVK aikajanalla 
ARVIOINTISTRATEGIA Rovaniemen tarkastuslautakunta
SOVITTU MIKÄ SOVITTU JOHTAMISSOPIMUSTEN UUDISTAMINEN 2017
EDUSKUNNAN TEHTÄVÄT.
VHKA arkkitehtiryhmä järjestäytyminen 14.3.
Valtioneuvoston toiminta
Asiakastietojen sähköistä käsittelyä koskevan lainsäädäntötyöryhmän tavoitteet Maritta Korhonen Kehittämispäällikkö.
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020 ja sen toimeenpano - Kori 3: Tiedon jalostaminen ja tiedolla johtaminen.
Maakuntauudistus Pohjois-Karjalassa
”Valtioneuvoston controllerit” – Roolikuvaus
Hallituksen vuosikertomus
Julkisen hallinnon metatietopalvelu
Eduskunta Vallankäyttö
Lähtökohtana aktiivisuus
Hyvinvointikertomustyö kunnissa ja alueilla
Lapsivaikutusten arviointi Anne Hujala
AVIen asiakaslähtöinen toiminnan kehittäminen
Sote-ratkaisu ja terveydenhuollon palveluvalikoima
VALTIONEUVOSTON JOHTAMISJÄRJESTELMÄN MALLIKUVAUS
Ohjausjärjestelmä yhdellä kuvalla
SUOMEN OIKEUSJÄRJESTYS
Osallistumisen suunnittelun vaiheet ja tehtävät
Tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminta (TKI)
SUOMEN OIKEUSJÄRJESTYS
SUOMEN OIKEUSJÄRJESTYS
Tukiliiton strategiaprosessi
Sote-uudistuksen toimeenpano
Pelastustoimen kehittämishankkeen työryhmien vaihe I Lakihanke
HENKILÖSTÖKÄYTÄNTÖJEN VALMISTELU
Toiminnallinen ohjaus
Eettistä tietopolitiikka tekoälyn aikakaudella
Esityksen transkriptio:

Säädösvalmistelu tietotyönä Tietojohtamisen verkosto 7.4.2011 oikeusministeriö Maija Salo

Tavoite: Tietoon perustuva vaikutusten arviointi Hallituksen tavoitteet 2007 http://www.vnk.fi/julkaisut/julkaisusarja/julkaisu/fi.jsp?oid=213177 Tehostetaan lainsäädännön vaikutusten arviointia Arvioinnissa hyödynnetään enemmän asiantuntijoiden, tutkimuslaitosten ja sidosryhmien tuottamaa tietoa Hallituksen arvio tavoitteiden toteutumisesta 2009 http://www.vnk.fi/julkaisut/julkaisusarja/julkaisu/fi.jsp?oid=256443 Vaikutusten arviointia ei tehdä kattavasti ja organisoida riittävästi Eri ihmisryhmiin kohdistuvien vaikutusten arviointia yhtenäistettävä Hallituksen johtopäätökset 2011 http://www.vnk.fi/julkaisut/julkaisusarja/julkaisu/fi.jsp?oid=325343 Vaikutusten arviointi puutteellista ja niukasti perusteltua Erityisesti kansalaisiin kohdistuvia vaikutuksia ei arvioida riittävästi Kuulemista ei hyödynnetä arvioinnin välineenä Vaikutusten arviointia voitaisiin käyttää enemmän päätöksenteon välineenä

Vaikutusten arviointi vuoden 2009 hallituksen esityksissä Vaikutusten arviointi vuoden 2009 hallituksen esityksissä. Oikeuspoliittinen tutkimuslaitos 2010

Edita Publishing Oy

Lainvalmisteluprosessin ideaalimalli Sujuvampaan lainvalmisteluun -hankkeen väliraportti: http://www.om.fi/1284990318293

Johdanto lainvalmisteluprosessin ideaalimalliin Lainvalmisteluprosessi jakaantuu seitsemään osaprosessiin, jotka on mallinnettu osaprosesseittain työnkulkukaaviona. Päähuomio on kiinnitetty ministeriöiden työhön ja siihen, kuka työn todellisuudessa suorittaa. Työnkulkukaavion lisäksi on kuvattu kunkin osaprosessin syötteet ja tuotokset prosessikartassa. Työnkulkukaavioita täydentää rooli-vastuumatriisit, joissa on kuvattu työnkulkukaavioita tarkemmalla tasolla eri tahojen osallistuminen prosessiin. Työn todellisten suorittajien lisäksi on kuvattu muun tyyppinen vaikuttaminen asian kulkuun. Mallintamisen lähtökohtana ovat olleet tavoitetilan lainvalmistelun strategiset peruslinjaukset sekä nykytilan analyysin havainnot: hyvät käytännöt ja parannuskohteet. Tarkan tason prosessimallintamisen kohteena on ollut lainvalmisteluprosessi. Täytäntöönpano- ja seurantaprosessien osalta on huomioitu lainvalmisteluprosessin aikaiset valmistelevat tehtävät. Prosessikuvaus on malli siitä miten tavoitetilassa toimitaan; todellisuus on prosessimallia monivivahteisempi ja poikkeamia esiintyy erityistapauksissa. Prosessikuvaus antaa tekemiselle selkeät raamit. Mallissa ei ole kuvattu yksityiskohtaisesti ministeriökohtaista vaihtelua vastuunjaossa ja erityyppisissä hankkeissa. Suositeltavana on kuitenkin pidetty, että hankkeita ei valmistella vain yhden virkamiehen virkatyönä, vaan päävastuullisen virkamiehen tukena on aina muista virkamiehistä koostuva valmistelutiimi.

Lainvalmisteluprosessin sekä täytäntöönpano- ja seurantaprosessin prosessikartta Liittymä- prosessi Liittymä- prosessit Liittymä- prosessi Liittymä- prosessi Liittymä- prosessi Liittymä- prosessit Liittymä- prosessi Liittymä- prosessi Liittymä- prosessit Liittymä-prosessit Aloite, ongelma, tarve Hallitusohjelma Ministeriön suunnitelmat TAE EU-säädöksen valmisteluprosessi EU-säädöksen kansallinen täytäntöönpano Säädöskokoelmassa julkaistu laki Lainvalmisteluprosessi Täytäntöönpano ja seuranta Osaprosessi 1 Esivalmis-telu 2A ja 2B. Perus-valmistelu 3. Lausunto-menettely 4. Jatko-valmistelu 5. Valtio-neuvoston päätöksen-teko 6. Eduskunta-käsittely 7. Lain vahvista-minen Täytän-töönpano Seuranta Tarkas- teltavat prosessit

Lainvalmisteluprosessin yhteyskaavio Sidosryhmät Poliittinen päätöksenteko/ poliittiset kannanotot Priorisointi** Sidosryhmät Täytäntöönpano- ja seurantaprosessi* Tarve priorisoinnille Hankkeen organisointi Lausuntopyyntö Lausunto-yhteenveto Kutsu kuulemis-tilaisuuteen ja/tai neuvotteluun Tarve poliittiselle kannanotolle Prosessin mukaiset päätösesitykset Tieto täytäntöönpanon etenemisestä Tieto lainsäädännön muutostarpeista Säädöskokoelmassa julkaistu laki Täytäntöönpano- ja seurantasuunnitelma Kannanotot tarpeellisuuteen, sisältöön, aikatauluun ym. Poliittinen ohjaus Päätökset Osallistuminen valmisteluun Palaute: kirjallinen, suullinen, sähköinen Lainsäädäntö-hankkeen prioriteetti Lainvalmisteluprosessi Lainsäädäntö-hankkeen resurssitarpeet (koko hankkeen aikaiset) TAE-vaikutukset ja kehysvaikutukset: tilattavat selvitykset ja lain täytäntöönpano Hankepäätös Valtioneuvoston päätös Valiokunnan mietintö Eduskunnan päätös Säädöskokoelmassa julkaistu laki Tiedotteet Tiedotus-tilaisuudet ym. www-sivut Lainsäädäntöhankkeen resurssit: henkilöstösuunnitelmat, tulossopimukset, tuloskeskustelut Määrärahapäätös Talousarvioprosessi Kehyspäätösprosessi Resursointiprosessi (työaika ja henkilöt) Viestinnän prosessit * Täytäntöönpano- ja seurantaprosessi on käsitelty tässä samoin kuin muut liittymäprosessit ** Priorisointi valtioneuvoston ja ministeriön tasoilla 20

Prosessikaaviot 1 Esivalmistelu 1 Esivalmistelu Ministeri Hallituksen neuvottelu, iltakoulu, ministeriö-valiokunta, neuvottelut 1.1 Tavoitteen tai ongelman määrittäminen Poliittinen päätöksenteko Poliittinen päätöksenteko Ministeri Ministeriön virkamiesjohto 1.4 Päätös esivalmistelun käynnistämisestä 1.6Hankepäätös (päätös perusvalmistelun käynnistämisestä) Valmistelija, valmistelutiimi 1.2 Alustava kartoitus 1.5 Esivalmistelun tekeminen (ml. tiedonhankinta, ulkopuolisten selvitysten tilaaminen ja vaihtoehtojen arviointi) Sidosryhmät 1.3 Ennakoiva kuuleminen Muut prosessit Resursointi- prosessi Talousarvio Kehyspäätös Valmistelun resursointi Lainvalmistelun ja päätöksenteon yhteensopivat tietojärjestelmät: työvälineet, VN:n sisäinen tiedonhallinta ja ulkoinen viestintä Työkalut/ tieto-järjestelmät Yhteiset tietovarannot

2A Perusvalmistelu (virkatyö) Poliittinen päätöksenteko Poliittinen päätöksenteko Poliittinen päätöksenteko Hallituksen neuvottelu, iltakoulu, ministeriö-valiokunta, neuvottelut Ministeri 2.1 Valmistelun organisointi Ministeriön virkamiesjohto 2.1 Valmistelun organisointi 2.4 Hankintapäätös ulkopuolisista selvityksistä 2.7 Päätös tietopohjan riittävyydestä 2.9 Päätös HE – luonnoksen laatimisesta 2.12 HE- luonnoksen hyväksyminen 2.2 Tietopohjan kokoaminen ja riittävyyden arviointi 2.5 Ratkaisuvaihto- ehdot ja niiden vaikutusten arviointi 2.8 Esitys HE – luonnoksen laatimisesta 2.10 HE – luonnoksen laatiminen Valmistelu- tiimi Sidosryhmät 2.3 Näkemyksen esittäminen 2.6 Näkemyksen esittäminen 2.11 Näkemyksen esittäminen Muut prosessit Lainvalmistelun ja päätöksenteon yhteensopivat tietojärjestelmät: työvälineet, VN:n sisäinen tiedonhallinta ja ulkoinen viestintä Työkalut/ tieto-järjestelmät Yhteiset tietovarannot

2B Perusvalmistelu (valmisteluelin) Hallituksen neuvottelu, iltakoulu, ministeriö-valiokunta, neuvottelut Poliittinen päätöksenteko Ministeri 2.1 Valmistelun organisointi Poliittiset kannanotot Ministeriön virkamiesjohto 2.1 Valmistelun organisointi (valmisteluelimen asettaminen) 2.4 Hankintapäätös ulkopuolisista selvityksistä Tarvittaessa Valmistelu- tiimi 2.2 Tietopohjan kokoaminen ja riittävyyden arviointi 2.11 HE- luonnoksen hyväksyminen ja esittely johdolle Valmistelu- elin 2.4 Hankintapäätös ulkopuolisista selvityksistä 2.5 Ratkaisuvaihto- ehdot ja niiden vaikutusten arviointi 2.7 Päätös tietopohjan riittävyydestä 2.8 Päätös HE – luonnoksen laatimisesta 2.9 HE – luonnoksen laatiminen Sidosryhmät 2.3 Näkemyksen esittäminen 2.6 Näkemyksen esittäminen 2.10 Näkemyksen esittäminen Lainvalmistelun ja päätöksenteon yhteensopivat tietojärjestelmät: työvälineet, VN:n sisäinen tiedonhallinta ja ulkoinen viestintä Työkalut/ tieto-järjestelmät Yhteiset tietovarannot

3 Lausuntomenettely 24 3 Lausuntomenettely Ministeri Hallituksen neuvottelu, iltakoulu, ministeriö-valiokunta, neuvottelut Poliittinen kannanotto Ministeri Ministeriön virkamiesjohto 3.1 Päätös lausunto- kierroksesta 3.4 Päätös lausunto- menettelyn laajuudesta ja viestinnästä 3.9 Kannanotto muutosten tekemiseen 3.14 Päätös valmistelun jatkamisesta Valmistelu-tiimi 3.3 Lausunto- pyynnön valmistelu 3.5 Lausunto- pyynnön lähettäminen 3.7 Lausuntojen läpikäynti ja yhteenveto 3.8 Johdon informointi 3.10 Palautteenanto lausujille / neuvottelu 3.12 Muutoksenteko esitykseen Kääntäjä / käännöststo 3.2 Käännös ruotsiksi / saameksi Sidosryhmät 3.6 Lausunnon tekeminen / kuulemis- tilaisuuteen osallistuminen 3.11 Palautteen vastaanotto / osallistuminen neuvotteluun 3.13. Näkemyksen esittäminen Kansalainen / yritys Työkalut/ tieto-järjestelmät Lainvalmistelun ja päätöksenteon yhteensopivat tietojärjestelmät: työvälineet, VN:n sisäinen tiedonhallinta ja ulkoinen viestintä 24

4 Jatkovalmistelu – Mikä muuttuu? Hallituksen neuvottelu, iltakoulu, ministeriö-valiokunta, neuvottelut Poliittiset kannanotot Ministeri Poliittinen päätöksenteko 4.11 Jakoluvan antaminen Ministeriön virkamiesjohto 4.9. Esityksen hyväksyminen Valmistelun resursointi Valmistelu-tiimi 4.1 Jatkovalmistelun suunnittelu 4.2 Esityksen muokkaaminen 4.5 Käännöksen tarkastaminen 4.7. Laintarkastuksen muutosten tekeminen 4.8 Esityksen tekninen viimeistely 4.13. Esittelylistojen tekeminen (RV, VN, TP) 4.14. Esittelylistojen jakaminen (RV, VN, TP) Kääntäjä / käännöststo 4.4 Esityksen kääntäminen Sidosryhmät 4.3. Näkemyksen esittäminen Laintarkastus / OM 4.6 Laintarkastus Muut ministeriöt 4.10 Esittelylupa OKV, VNK, VM 4.12 Neuvonta: laillisuus, esittelymenettely, raha-asiat Lainvalmistelun ja päätöksenteon yhteensopivat tietojärjestelmät: työvälineet, VN:n sisäinen tiedonhallinta ja ulkoinen viestintä Yhteiset tietovarannot

5 Valtioneuvoston päätöksenteko Valtioneuvosto ja tasavallan presidentti Vaiheesta 5.1 5.6. Valtioneuvoston yleisistunnon päätös 5.8. Tasavallan presidentin päätös Ministeri 5.5. Esityksen muutosten hyväksyminen Raha-asiainvalio-kunta 5.3. Raha-asiainvalio- kunnan käsittely Esittelijä, valmistelutiimi 5.2. Korjauslistan tekeminen 5.4. Esityksen muuttaminen 5.12. Hallituksen esityksen painattaminen 5.1. Esittelylistojen tarkastaminen OKV, VNK, VM, ministereiden erityisavustajat Valtioneuvoston ja ministeriön viestintäyksikkö 5.10. Listatiedotteen tekeminen ja julkistaminen, tiedotustilaisuus VN:n istuntoyksikkö 5.7. ja 5.9. Pöytäkirjaus 5.11. Hallituksen esityksen lähettäminen eduskuntaan VEPS Työkalut / tieto-järjestelmät Lainvalmistelun ja päätöksenteon yhteensopivat tietojärjestelmät: työvälineet, VN:n sisäinen tiedonhallinta ja ulkoinen viestintä 26

6 Eduskuntakäsittely 27 6 Eduskuntakäsittely 27 Eduskunta Ministeri 6.1 Hallituksen esityksen vastaanotto 6.13 Eduskunnan päätös Ministeri 6.4 Esittelijän muistion hyväksyminen 6.5 Valiokunta- kuulemiset 6.9 Vastineiden hyväksyminen Ministeriön virkamiesjohto 6.4 Esittelijän muistion hyväksyminen 6.5 Valiokunta- kuulemiset 6.9 Vastineiden hyväksyminen Esittelijä, valmistelutiimi 6.2 Lähetekeskustelun seuranta ja analysointi 6.3 Esittelijän muistion laatiminen ja taustaselvitysten toimittaminen valiokunnalle 6.5 Valiokunta- kuulemiset 6.6 Lisäselvitysten toimittaminen valiokunnalle 6.7 Vastineen laatiminen lausunnoista 6.7 Vastineen laatiminen lausunnoista 6.10 Vastineen antaminen vakiokunnalle 6.11 Muutosehdotuksen valmistelu / kommentointi Muut ministeriöt ja alainen hallinto 6.8 Osallistuminen vastinetta koskevaan neuvotteluun 6.12 Osallistuminen muutosehdotusta koskevaan neuvotteluun VEPS 27 Työkalut/ tieto-järjestelmät Lainvalmistelun ja päätöksenteon yhteensopivat tietojärjestelmät: työvälineet, VN:n sisäinen tiedonhallinta ja ulkoinen viestintä 27

7 Lain vahvistaminen 28 7 Lain vahvistaminen Ministeri, valtioneuvosto ja tasavallan presidentti 7.4 Ministerin jakoluvan antaminen 7.8 Valtioneuvoston yleisistunnon päätös 7.10 Tasavallan presidentin päätös Ministeriön virkamiesjohto Esittelijä, valmistelutiimi 7.1 Eduskunnan vastauksen käsittely 7.2 Esittelylistan valmistelu 7.5 Esittelylistojen jakaminen (VN, TP) 7.7 Korjauslistan tekeminen 7.13 Lain painatus ja julkaisu OKV, VNK, VM, ministereiden erityisavustajat 7.6 Esittelylistojen tarkastaminen Valtioneuvoston ja ministeriön viestintäyksikkö 7.12 Päätöstiedotus, tiedotustilaisuus VN:n istuntoyksikkö 7.9 Pöytäkirjaus 7.11 Pöytäkirjaus Muut ministeriöt 7.3 Esittelylupa Työkalut/ tieto-järjestelmät Lainvalmistelun ja päätöksenteon yhteensopivat tietojärjestelmät: työvälineet, VN:n sisäinen tiedonhallinta ja ulkoinen viestintä 28

Lainvalmisteluprosessin ohjaus (työ kesken)

Lainvalmistelun ohjaus- ja johtamisjärjestelmän nykytila Hallitusohjelma Hallituksen strategia-asiakirja Valtiontalouden kehykset Valtion talousarvio ja tilinpäätös Ministeriöiden toiminta- ja taloussuunnitelmat Politiikkaohjelmat Valtioneuvoston periaatepäätökset Valtioneuvoston selonteot Hallituksen tai ministerivaliokuntien/työryhmien kannanotot ja päätökset Valtioneuvoston oikeuskanslerin ja eduskunnan oikeusasiamiehen kannanotot Valtiontalouden tarkastusviraston kannanotot ja tuloksellisuustarkastukset Hallituksen toimenpidekertomus Strategiat Tutkimukset ja selvitykset Tasavallan presidentin esittely Valtioneuvoston yleisistunto Hallituksen neuvottelu ja iltakoulu Hallituspuolueiden johtajien neuvottelu Ministerivaliokunnat (4 kpl) ja ministerityöryhmän (13 kpl) EU-asioiden komitea Kansliapäällikkökokous Kunnallistalouden ja hallinnon neuvottelukunta Kuthanek Oikeusministeriön paremman sääntelyn neuvottelukunta Valtioneuvoston säädösvalmistelun kehittämistyöryhmä Julkishallinnon tietohallinnon neuvottelukunta JUHTA Valtiontalouden tarkastusviraston neuvottelukunta Valtioneuvoston ruotsinkielen lautakunta Hallituksen strategia-asiakirjan yhdyshenkilöverkosto Tasavallan presidentti Pääministeri ja muut ministerit Valtioneuvoston oikeuskansleri Valtiosihteerit Hallituspuolueiden puheenjohtajat Poliittiset erityisavustajat Kansliapäälliköt ja ministeriöiden ylin johto Politiikkaohjelmien johtajat VM budjettiosasto (VNOS 31) Valtioneuvoston esittelijä Valtioneuvoston päätöksentekomenettely Eduskunnan lausumat Valtioneuvoston käännöstoimiston palvelut Oikeuskanslerin laillisuusvalvonta Esittelylistojen tarkastus (VNK, OKV, VM, erityisavustajat) Oikeusministeriön laintarkastus Hallitusohjelman toteutumisen seuranta Ohjaus- ja neuvonta, oppaat, verkkoaineistot (VNK, OM, muut ministeriöt) Koulutus (VNK, OM, HAUS) Tietojärjestelmät: PTJ, Senaattori, Eutori, Hare, ministeriöiden asianhallintajärjestelmät ValtIT Hankeseuranta (OM, VNK)

Lainsäädäntöpolitiikan ohjaus (luonnos) Lainsäädäntöpolitiikan ohjauksella tarkoitetaan johtamisen menettelyitä sekä ministeriöiden toimintaan vaikuttavia linjauksia, joilla pyritään hallituksen poliittisten linjausten johdonmukaiseen ja yhtenäiseen toteutumiseen lainsäädännön keinoin, sekä sujuvaan ja paremman sääntelyn periaatteita toteuttavaan lainsäädäntöprosessiin. Lainsäädäntöpolitiikan ohjauksella edistetään lainsäädännön ja muiden ohjauskeinojen tarkoituksenmukaista käyttöä, sääntelyn ja sen yhteiskunnallisten vaikutusten hallintaa kokonaisuuksina, säädösvalmistelun oikea-aikaista kytkemistä julkista taloutta koskeviin linjauksiin, priorisointia ja resurssien kohdentamista säädösvalmistelussa, keskeisten vaikutusten arviointia, säädösvalmistelun laatua, toimeenpanon tuloksellisuutta, tiedon ja osaamisen tehokasta ja yhteistä hyödyntämistä lainvalmistelussa, sekä oikeusjärjestyksen yhtenäisyyttä ja johdonmukaisuutta

Lainsäädäntöpolitiikan ohjaus ja toimeenpano – viitekehys (luonnos) Poliittinen päätöksenteko - Hallitusohjelma - Kehys- ja talousarviomenettelyihin kytketyt prioriteetit Yhteis-kunnan toimivuuden kannalta kriittiset kehitys- Ilmiöt Lainsäädäntöpolitiikan ohjaus Säädöspoliittinen linjaaminen: esim. lainsäädäntösuunnitelma Yhteensovittaminen: hallinnonalojen / ministeriöiden näkökulmien ja eri intressien säädöspoliittisten näkökulmien yhteensovitus ja priorisointi säädöshankkeissa Lainsäädäntöprosessin tuki: lainsäädäntöprosessin laadun varmistaminen, valtioneuvoston yhteiset voimavarat Tutkimus- ja arviointi- sekä ennakointitieto Lainsäädäntöprosessi Kansalaisten ja yritysten oikeuksien ja velvollisuuksien toteutuminen Sääntelyn tarpeiden arviointi ja määrittely Lainvalmistelu ja päätöksenteko* Täytäntöönpano Vaikutusten ja vaikuttavuuden seuranta * Sisältää eduskuntakäsittelyn ministeriöiden työn osalta 32