Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuKaroliina Salo Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Julkisen hallinnon IT-toiminnan kehittämistilanne ja IT-tarkastuksen vaikutukset kehittämiseen Ylijohtaja Silja Hiironniemi Valtiontalouden tarkastusviraston IT-foorumi 6.11.2008
2
pp.kk.vvvv Osasto pp.kk.vvvv 2 Tilanne syksyllä 2008 – kehittämishankkeen taustaa Hallitusohjelman mukaisesti julkisen hallinnon toimintaa, palvelurakenteita, yhteispalvelua, puhelinpalveluja ja sähköistä asiointia kehitetään voimakkaasti. Suomen sijoitukset kansainvälisissä vertailuissa ovat heikentyneet Kolmas kansallinen tietoyhteiskuntastrategia 2006. Valtionhallinnon IT-strategia 2006 Hallituskaudella 2007 - 2011 strategian toimeenpanosta vastaa LVM:n yhteydessä toimiva Arjen tietoyhteiskunnan neuvottelukunta. Neuvottelukunnan eräänä painopisteenä on julkisen hallinnon tietoyhteiskuntakehityksen edistäminen, joka on VN periaatepäätöksen (tietoyhteiskuntapolitiikan linjaukset, kesäkuu 2007) mukaisesti VM:n vastuulla VTV:n toiminnantarkastuksissa todetut puutteet viranomaisten välisessä yhteistyössä ja koordinoinnissa, hankintamenettelyissä, toiminnan ohjausrakenteissa ja lainsäädännön kehittämisessä, tunnistuspalvelumarkkinoissa, varmennetoiminnassa ja eri viranomaisten organisoitumisessa
3
pp.kk.vvvv Osasto pp.kk.vvvv 3 Hankepäätös 29.8.2008 Julkisen hallinnon ja julkisten palvelujen sähköisen asioinnin kehittämislinjauksia ja käyttöönottosuunnitelmaa valmisteleva hanke (SADe-hanke) Tehtävänä on laatia ehdotus julkisen hallinnon ja julkisten palveluiden sähköisen asioinnin kehittämislinjauksiksi sekä käyttöönottosuunnitelmaksi vuosille 2009 – 2012 Aikaisempien strategioiden mukaisia toimenpiteitä jatketaan. mm. Valtion IT-strategian mukaiset kärkihankkeet ja KuntaIT-toiminta
4
pp.kk.vvvv Osasto pp.kk.vvvv 4 Hankkeen tavoitteet Hankkeessa tarkemmin määriteltävässä tavoitetilassa Suomessa on verkottunut julkinen hallinto, jonka palvelut ovat monikanavaisesti saatavissa ja helposti löydettävissä kansalaisen elämäntilannetta ja yrityksen elinkaaren vaihetta tukevina. Kansalaiselle ja yritykselle julkinen hallinto näkyy yhtenä ja yhtenäisenä kokonaisuutena.
5
pp.kk.vvvv Osasto pp.kk.vvvv 5 Hankkeen kohteet Tavoitetilan saavuttamiseksi hankkeessa tehdään strategiset valinnat ja linjaukset ainakin seuraavista asiakokonaisuuksista: Kehitettävien sähköisten palveluiden priorisointi ja toimeenpano-ohjelma sekä viestintä Sähköisen hallinnon yhteentoimivuuden ja yhteisten tukipalveluiden kehittäminen Kansalaisten sähköisen osallistumisen motivoiminen ja toimenpiteet Ohjauksen keinovalikoima JulkIT-kokonaisuuden määrittely Hallinnointi- ja rahoitusmalli julkisen hallinnon yhteisten ratkaisujen tuottamiseksi Riittävän kilpailun varmistaminen julkisen hallinnon hankinnoissa IT-palvelumarkkinoilta
6
pp.kk.vvvv Osasto pp.kk.vvvv 6 Kehitettävien palveluiden priorisointi ja toimeenpano-ohjelma sekä viestintä Selvitettävät asiat: Nykyisin käytettävissä olevat vuorovaikutteiset sähköiset asiointipalvelut: kartoittaminen ja systematisointi Palveluiden kokoaminen elämäntilannelähtöisesti palvelukokonaisuuksiin Palvelukokonaisuuksien monikanavaisuuden ja sähköisen käyttöönoton priorisointi ja aikataulut Ohituskaistalle ohjattavat palvelut Sähköisen asioinnin kokonaisvaltaisten viestintätoimenpiteiden suunnittelu -
7
pp.kk.vvvv Osasto pp.kk.vvvv 7 Sähköisen hallinnon perusta: yhteentoimivuuden ja yhteisten tukipalvelujen kehittäminen Selvitettävät asiat: Perustietovarantojen ylläpidon ja hyödyntämisen organisointi ja hallintomallin laatiminen Perustietojen hinnoittelupolitiikan kehittäminen Perustietovarantojen teknisen yhteentoimivuuden kehittäminen Julkisen hallinnon yhteisten ratkaisujen määritteleminen.
8
pp.kk.vvvv Osasto pp.kk.vvvv 8 Ohjauksen keinovalikoima Selvitettävät asiat: Julkisen hallinnon sähköisen asioinnin lainsäädäntö: lainsäädännön kokonaistarkastelu ja ehdotus mahdollisista uudistamistarpeista JHS-suositukset: olemassa olevan informaatio- ohjauksen kokoaminen ja sitovuustaso. Ohjausorganisaatioiden toimialueiden ja vastuiden määrittely ainakin seuraavien ryhmien osalta: JUHTA, Valtion IT-johtoryhmä, Arjen tietoyhteiskunnan neuvottelukunta, Valtion IT-toiminnan koordinaatioryhmä, Perusrekisteriasioiden neuvottelukunta, Sosiaali- ja terveydenhuollon tietohallinnon neuvottelukunta ja Paikkatietoasian neuvottelukunta
9
pp.kk.vvvv Osasto pp.kk.vvvv 9 JulkIT- kokonaisuuden määrittely Selvitettävät asiat: JulkIT:n toiminnan, sisällön ja tavoitetilan määrittely sekä ehdotus toiminnan organisoinnista osana hallinnon kehittämisen kokonaisuutta
10
pp.kk.vvvv Osasto pp.kk.vvvv 10 Hallinnointi ja rahoitusmalli julkisen hallinnon yhteisten ratkaisujen tuottamiseksi ja ylläpito Selvitettävät asiat: Hallinnointimalli: yhteisten ratkaisujen ja palveluiden kehittämisen ja tuottamisen organisointi (valtio ja kunnat) sekä kuntien yhteisten ratkaisujen ylläpidon organisointi Rahoitusmalli: yhteisten ratkaisujen ja palveluiden kehittämisen, käyttöönoton ja ylläpidon rahoitus, sähköisen asioinnin hankerahoituksen koordinaatiomekanismin käyttöönotto Yhteisten ratkaisujen ja palveluiden resurssien varmistaminen Julkista hallintoa koordinoivan valtion ja kuntien IT- toiminnan kustannustenjako, mukaanlukien nykyisen KuntaIT:n valtionosuusrahoituksen jatko
11
pp.kk.vvvv Osasto pp.kk.vvvv 11 Kansalaisten sähköisen osallistumisen motivoiminen ja toimenpiteet Selvitettävät asiat: Sähköisen kuulemisen kehittämisen työryhmän selvityksessä ehdotettujen toimenpiteiden priorisointi ja toimeenpanon suunnittelu koko julkisen hallinnon näkökulmasta yhteistyössä HAVU- hankkeen kanssa. Vapaamuotoisen osallistumisen uusien keinojen etsiminen ja hyödyntämisen menettelytavat.
12
pp.kk.vvvv Osasto pp.kk.vvvv 12 Riittävän kilpailun varmistaminen IT- palvelumarkkinoilla Selvitettävät asiat: Markkinaselvitys julkisen hallinnon IT- palvelutuottajista Periaatteiden laatiminen palvelumarkkinoita edistävälle julkisen hallinnon IT-palvelujen hankintapolitiikalle
13
pp.kk.vvvv Osasto pp.kk.vvvv 13 Hankkeen organisointi 1 Johtoryhmä Hankkeen johto- ja ohjaustehtävät Tavoitetilan tarkentaminen JulkIT-kokonaisuuden määrittely Ohjauksen keinovalikoima Hallinnointi- ja rahoitusmalli julkisen hallinnon yhteisten palveluiden tuottamiseksi Alatyöryhmien ohjaaminen ja tuotosten hyväksyminen Hankkeen loppuraportin hyväksyminen
14
pp.kk.vvvv Osasto pp.kk.vvvv 14 Hankkeen organisointi 2 Sähköisen asioinnin ja hallinnon alatyöryhmä Kehitettävien palveluiden priorisointi ja toimeenpano- ohjelma sekä viestintä Sähköisen hallinnon perusta: yhteentoimivuuden ja yhteisten tukipalveluiden kehittäminen Monimuotoinen kansalaisvaikuttaminen -alatyöryhmä Kansalaisten sähköistä osallistumista edistävät toimenpiteet Kilpailun varmistaminen IT-markkinoilla Riittävän kilpailun varmistaminen julkisen hallinnon hankinnoissa IT-palvelumarkkinoilta
15
pp.kk.vvvv Osasto pp.kk.vvvv 15 Suomen eGovernment-konsepti eAdministration Sähköiset hallinnon sisäiset prosessit, tietojärjestelmät ja tietovarannot Suomen eGovernment -konsepti -Verkottunut julkinen hallinto - Monikanavaisuus - Palveluiden löydettävyys -Elämäntilannelähtöisyys - Hallinnon yhtenäisyys eServices Sähköiset palvelut ja asiointi eDemocracy Sähköiset osallistumis- ja vaikuttamis- muodot
16
pp.kk.vvvv Osasto pp.kk.vvvv 16 Sähköisten asiointipalveluiden kypsyys Lähde: European Commission: The User Challenge Benchmarking the Supply of Online Public Services – Report on the Seventh Measurement
17
pp.kk.vvvv Osasto pp.kk.vvvv 17 Julkisen hallinnon tietohallinnon yhteinen osuus (JulkIT) Lähde: KuntaTIME-työryhmän taustamateriaali
18
pp.kk.vvvv Osasto pp.kk.vvvv 18 Tarkastuksen vaikutukset kehittämiseen Kysymyksenasettelu Vaikutukset suhteessa tarkastusten tavoitteisiin Tarkastusviraston itselleen asettama päämäärä on tuottaa toiminnallaan eduskunnalle, valtioneuvostolle ja sen alaiselle hallinnolle hyödyllistä ja luotettavaa valvonta- ja tarkastustietoa valtion taloudenhoidosta, talousarvion noudattamisesta ja hallinnon toiminnasta. Toiminnallaan tarkastusvirasto haluaa varmistaa valtion talousarvion ja taloudenhoitoa koskevien määräysten noudattamista edistää valtionhallinnon tuloksellisuutta tukea hyvää hallintoa ja taloudenhoitoa koskevien yleisten periaatteiden toteutumista hallinnossa.
19
pp.kk.vvvv Osasto pp.kk.vvvv 19 Tarkastusten vaikutukset hallinnon tuloksellisuuteen Parhaimmillaan: Puolueeton, luotettava tieto kansanedustajille, johdolle, veronmaksajille Rakenteellisten epäkohtien esille nostaminen Tuki tarpeellisille uudistuksille Liikettä hallintoon Tarkastukset voivat aiheuttaa myös dysfunktioita riippuen menettelytavoista. Tarkastusten suhteuttaminen hallinnon kehittämisen voimassaoleviin tavoitteisiin, toimintaympäristöön ja kokonaistilanteeseen sekä kunkin asian kehitysvaiheeseen tarpeen.
20
pp.kk.vvvv Osasto pp.kk.vvvv 20 Julkisen hallinnon asiakaspalvelun viitekehys
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.