Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPS-TYÖSKENTELYÄ LUOKISSA pe klo
Advertisements

Sosiaalinen media Iida Kiesi.
Tolkkua työaikoihin – kampanjan lähtötasokyselyn tuloksia Tarja Arkio Asiantuntija.
Harvialan koulu ja päiväkoti
Toimintaohjeet opelle
Ilon kautta tavoitteisiin Eveliina Pöllänen
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
TVT ja verkot opetuksessa ja oppimisessa Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
OHJAAMINEN.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Yksilölliset opetussuunnitelmat
Arvioinnin käsitteitä Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos Käyttäytymistieteellinen tiedekunta.
Vastustaja vai kilpakumppani? Ringeten Reilu Peli –periaatteet Suomen Ringetteliiton syyskokous.
Teknologia nyky-yhteiskunnassa Eveliina ja Ellimaija.
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
Liikunnanopetuksen suunnittelu ja arviointi
TYÖPAIKALLA OPPIMINEN YRITYKSISSÄ Yrityksessä on ollut viimeisen vuoden aikana työpaikalla oppija tai oppijoita Lähde: PK-yritysbarometri,
Turun esi- ja perusopetuksessa
Kaikki erilaisia –kaikki samanarvoisia
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11
Työrauha ja haastavat tilanteet
Fi.opasnet.org fi.opasnet.org/fi/Ydinvoima Haluamme tietää Sinun mielipiteesi. Äänestikö kansanedustajasi oikein ydinvoimasta? Kansalaisparlamentti ydinvoimasta.
Miten hyvä opetus eroaa huonosta?
TASAPAINON RAKENTAMINEN
Peruskoulut Lähde: Tilastokeskus 10/2010 js.
Taidot taskuun -tunnit Tapanilan ala-asteella
Harjoitukset ja niiden tarkoitus
KESKI-POHJANMAAN KOULUTUSYHTYMÄ Laajennetun työssäoppimisen kokeilu  MINÄ LOPETAN. Oppilas ei ennakolta ilmoita mitään motivaatio-ongelmista,
SMART Alanko, Jacoby, Silander, Kainulainen Miksi?
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Mäntykankaan koulu Kelpo-pilotointi Mitä on kehitetty / millä tavoin on kehitetty? Jousto-opetusta vuosiluokilla 1-6 (Ma & Ai) E-luokat osallistuvat.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Koulunkäynti alkaa noin 7-8v Peruskoulu, ammattikoulu, Jns.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
PALAUTTEEN ANTAMINEN JA VASTAANOTTAMINEN
Eveliina Okkonen & Johanna Hägg, LO-07
JOPO- opetusta Kouvolassa vuodesta 2006
Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
”Arviointi on kuin kamera, jolla voi ottaa kuvia osaamisen tasosta, oppimisprosessista tai opetuksen laadusta. Kuvat ovat usein luonteeltaan staattisia.
Tieto- ja viestintätekniikka eri oppiaineiden opetuksessa AO-koulutuksen perusharjoitteluinfo Olli Vesterinen, Sokla Mediakasvatuskeskus.
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Emmi, Laura, Marianne, Johanna, Hanna, Elisa, Eva-Greta, Marcus.
Opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden ja hallinnon viitearkkitehtuuri Pekka Linna, CSC.
Toimintaohjeet opelle
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Kouluinfo Renkomäen koulu
Raunistulan koulun oppimis- ja osallisuuskysely luokille syyskuussa OHJE: Opettaja ohjaa työskentelyä. Kuva/dia heijastetaan videokameralla.
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Ops seminaari Askola.
7. osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen - Vapaus tuo vastuuta → sääntöjen, sopimusten ja luottamuksen merkitys kaikissa.
Suuttumuksen hallinta
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
Joustava perusopetus eli JOPO. Saarijärven JOPO-luokka Aloitti toimintansa elokuussa 2011 Aloitti toimintansa elokuussa oppilasta
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
Kokemuksia inkluusio- opetuksesta Laajasalon peruskoulussa
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11
Kielitietoisuus.
Yhteisopettajuus arjessa
Laaja-alainen arviointi
OPPIMISTA OHJAAMAAN - Oppimistaidot ja ohjaava opetus
Ajatuksia itsesäätelystä koulun näkökulmasta
Esityksen transkriptio:

Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11 Tarja Heikkinen, laaja-alainen erityisopettaja Keskuspuiston ammattiopisto Tenholantie 10, 00280 Helsinki / puh. 09 4748 2489 tarja.heikkinen@keskuspuisto.net

Koulutuksen tavoite ja sisältö Oppia opetuksen järjestämisen pedagogisia ja didaktisia periaatteita, kun samassa opetusryhmässä on erilaisia opiskelijoita Sisältö Mistä on kyse? Taustasyyt, miksi erilaiset opiskelijat ovat samassa ryhmässä? Perinteisen ja uuden opetukset erot Opetusryhmien sisäisten erojen tunnistaminen ja määrittely Uudet opetuskäytänteet Haastavat opetustilanteet Menetelmät Alustukset, toiminnalliset harjoitukset ja yhteistoiminnallisuus

Konstruktivismi ja itseohjautuvuus ”Oppija rakentaa itse oman tietonsa. Se muodostuu lopulliseen muotoonsa oppijan omassa mielessä. Opettaja voi antaa siihen vain virikkeitä, mutta se, miten oppija hänen virikkeitään käyttää ja minkälaisen tiedon palvelukseen ne lopulta joutuvat, on riippuvainen oppijasta itsestään.” (Keski-Luopa 2005)

Minkä takia erilaiset opiskelijat samaan opetusryhmään? Erityisryhmät eivät ole homogeenisia Erityisryhmistä puuttuvat myönteiset mallit Opetuksen vaatimustaso romahtaa erityisryhmissä Erityisryhmissä keskitytään vähemmän opetukseen kuin tavallisilla luokilla Erityisryhmät eivät valmenna tavalliseen elämään Erityisopettajat huolehtineet aineenopetuksesta eineenopettajien sijasta Lähde: Saloviita 1999. Kaikille avoimeen kouluun. Erilaiset oppilaat tavallisella luokalla.

Koulutuksen lähteet Euroopan erityisopetuksen kehittämiskeskus 2003 ja 2005. Osallistavat oppimisympäristöt ja opetuskäytännöt. Laaksonen & Lehtonen 2008. Eriyttäminen. www.enorssi.fi Leppilampi & Piekkari 2001. Opitaan yhdessä. Naukkarinen, Ladonlahti & Saloviita 2007. Kysymyksiä inkluusiosta. www.edu.fi Naukkarinen, Ladonlahti & Saloviita 2007. Opiskelun erityinen tuki opetusryhmässä. www.edu.fi Sahlberg & Sharan 2002. Yhteistoiminnallisen oppimisen käsikirja. Saloviita 1999. Kaikille avoimeen kouluun. Erilaiset oppilaat tavallisella luokalla. Saloviita 2006. Yhteistoiminnallinen oppiminen ja osallistava kasvatus Pruuki 2008. Ilo opettaa.

Tutkimustuloksia samankaltaisista opetusryhmistä Valikointi luokan sisällä - luokan jakaminen tilapäisesti tasoryhmiin - todettu toimivaksi alkuopetuksen lukemisen ja matematiikan opetuksessa - paremmaksi todettu kokoluokkaopetus, jota täydennetään tukiopetuksella ja yksilöinnillä Tasokurssit eli valikointi luokkien välillä - lopetettiin 1983, koska alimmat kurssit rajoittivat jatko-opintokelpoisuutta ja niihin hakeutuminen yhdistyi sukupuoleen ja sosiaaliseen taustaan

- paransi lievästi parempien oppilaiden oppimista - alimpien tasoryhmien oppimistulokset heikkenivät - tarkoitus muodostaa homogeenisiä ryhmiä, jotta opettaja voi sovittaa opetuksensa oppilaiden tason mukaiseksi - alimman tason oppilaat menettivät positiiviset roolimallit - opettajien vähäiset odotukset alimman tason oppilaisiin heijastuivat heidän käyttäytymiseen ja muuttuivat itseään toteuttaviksi ennusteiksi - oppilaat leimautuivat kielteiseksi eikä heidän odotettukaan menestyvän koulutyössä - opettajat vähemmän innostuneita ja järjestelmällisiä

opettajat hidastivat ja lyhenisivät opetustaan, opetus muuttui vaikeammaksi ymmärtää opettajat eivät paneutuneet taitojen opettamiseen vaan suhtautuivat oppilaiden puutteisiin kärsimättömästi tällä hetkellä erikoisluokkia ja epävirallisia tasoryhmiä Erityisryhmät positiivisten roolimallien puute opettajien pienentyneet odotukset, johon oppilaat reagoivat oppilaiden leimaantuminen opetussisältöjen köyhtyminen HOPS / HOJKS tavoitteet vaatimattomat

Työrauha ja haastavat tilanteet Perinteinen opetusmalli edellyttää rauhallisia oloja Oppijoiden on vaikea pystyä siihen He hakevat kontaktia, kuiskivat ja liikehtivät -> 90 % ryhmän työrauhaongelmista Uudessa opetusmallissa oppiminen tapahtuu tekemällä ja vuorovaikutuksessa muiden kanssa Keskeistä keskustelu, tekeminen, vuorovaikutus ja liikkuminen -> sopii hyvin oppijoille, jotka ovat luonnostaan vilkkaita ja joiden keskittymiskyky ei ritä jatkuvaan paikallaan olemiseen (ADHD) Sovittava ryhmän säännöistä ja opetettava noudattamaan niitä Rutiinit esimerkiksi tunnin alussa ja lopussa Muita esimerkkejä: hiljaisuusmerkki, liikennevalot, äänivahti ym.

Opiskelijan tiedettävä, millaista toimintaa häneltä odotetaan Neuvottelu työskentelyn pelisäännöistä ryhmässä Sääntö vs. rutiini Opiskelijan tiedettävä, millaista toimintaa häneltä odotetaan Pelisäännöt ja mallit, mitä opettaja tai ohjaaja haluaa tuoda esille? Ryhmäläiset osallistuvat itse ryhmää koskevien sääntöjen luomiseen - > prosessi Mahdollisimman vähän sääntöjä Esimerkkinä ryhmän luoma sääntö: Kunnioita toisia -> Taustakeskustelu pareittain tai pienryhmissä: - Minkä takia toisten kunnioittaminen on tärkeää? - Minkä takia toisten kunnioittaminen on tärkeää tässä ryhmässä? - Miltä tuntuu, jos itseä ei kunnioiteta? - Mitä siitä voi seurata, jos toista ei kunnioiteta?

Opiskelija tai ryhmä keksii itse ratkaisuja Keskustelua aiheesta: ”Mitä jos tässä ryhmässä..”? tai ”Mitä jos tämän ryhmän jäsen..”? Anna opiskelija tai ryhmä itse keksii ratkaisut, kirjoittaa taululle tms. Keksi itse lisää ratkaisuehdotuksia. Tee opiskelijan kanssa sopimus Keskustele opiskelijan kanssa kahden kesken ja kysy: Millä ehdoin hän suostuu toimimaan sääntöjen mukaan tai Millä ehdoin hän suostuu tekemään tunnilla sitä, mitä pitääkin tehdä? Joskus ratkaisuna voi olla jokin helposti toteutettava asia. Jos pystyt, tee asiasta opiskelijan kanssa sopimus

Määräaikainen poissulkeminen ryhmästä Poista opiskelija ryhmästä työskentelemään jonnekin muualle Kerro perustelut ja esitä esimerkkejä, millainen toiminta on häirinnyt muuta ryhmää ja miksi sinun pitää tehdä tällainen ratkaisu Palauta opiskelija mieluiten ryhmään jo seuraavalla tunnilla Joskus poissulkemista voi joutua tekemään monta kertaa, ehkä jopa kuukausien ja koko kurssin ajan.