Opettajilta, opettajille – yhdessä!

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
VIRTUAALIMATKA MAAILMAN YMPÄRI
Advertisements

Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke
Teknologia ja liikunnanopetus oppimisympäristöhankkeissa
Kielitivoliristeily Iloa ja hyötyä verkosta Katrina Vartiainen.
MIKKO HORILA, ARI MYLLYVIITA, JANI KIVIHARJU ITK 2012 Norssit jakamassa ja kehittämässä - eNorssi koulujen tukena 1.
Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
Kymentaan koulun TVT-STRATEGIA Tämä vuonna 2006 luotu strategia on käytössä toistaiseksi..
Inno- opettajat ja pääkaupunkiseudun teknologiapolku
Lausteen koulun TVT-STRATEGIA
Ohjaajakouluttajat Työryhmässä 15 jäsentä, paikalla 10. Lisäksi 5 työryhmän ulkopuolista.
Osaava Verso III Ammatillisten opettajien osaamisen ennakointi ja osaamisen kehittäminen verkostoissa, sosiaalisen median toimintafoorumeissa sekä koulutusorganisaation.
Lahti Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu
TVT- ja verkko-oppimisen ryhmä
Sosiaalinen media sosiaali- ja terveysalalla
Oppijalähtöisten verkko-oppimisympäristöjen kehittäminen
eSavonia ”Verkko-opetuksen hyvät käytänteet
Teknologia nyky-yhteiskunnassa Eveliina ja Ellimaija.
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
TVT ja verkko-opetus ENORSSI-SEMINAARI JOENSUU
JOENSUU OHJAAJAKOULUTTAJA- TYÖRYHMÄ. 1.1 OHJAAJAKOULUTUKSET A koulukohtaisesti: moduuli 1 B yksiköiden välisessä yhteistyössä: moduuli 2 (Jyväskylä,
TOP-keskus 2003 Turun 6-luokkalaisten TVT- taitotasokartoitus, kevät 2003 Turun kaupungin Tieto- ja viestintätekniikan TVT - opetuskäytön strategia -asiakirjassa.
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
Liikunnanopetuksen suunnittelu ja arviointi
Kaustisen seutukunnassa on 29 erillistä perusopetuskoulua luokat perusopetuskoulua luokat 7-9 (yläasteet) 4 lukiota.
Työryhmätyöskentely , TVT ja verkko-opetus Tuomo, Tammi, Ari Myllyviita, Mikko Horila,
1 ©TNS 2012 NEUVOLOIDEN VASTAANOTTOJEN ASIAKASTYYTYVÄISYYSMITTAUS Neuvolat - suurten kaupunkien vertailu 2012 Kaupunkikohtainen vertailu.
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
YVI Yrittäjyyskasvatus opettajankoulutukseen!
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
OIKEAT ASKELEET Perässäkulkijasta edelläkävijäksi Tablettitietokoneiden käyttö opetuksessa parantaa lasten ja nuorten kykyä ratkoa ongelmia.
Sosiaalinen media on... “verkon avulla tapahtuvaa julkista keskustelua, tiedonrakentelua ja jakamista” 1 1) Kalliala & Toikkanen 2012: 18.
Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op
Sosiaalinen media opetuksessa Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu.
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Oppimisen ohjaaminen tietoverkkoja hyödyntävässä etäopetuksessa Kasvatus-pilotti Tutkija KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus.
KANSALLISET PERUSKOULUPÄIVÄT 2012 HELSINKI
TUTKOKE Turun normaalikoulussa PM/MH. Mikä TUTKOKE?  Tutkimus-, kokeilu ja kehittämistoiminta  Tavoite määritelty harjoittelukoulujen strategiassa.
Opossum-projektin Ohjausryhmä Ari Markkula Projektitutkija.
TutKoKe-toimintasuunnitelma Syksy 2014 Tutkoke-ryhmä järjestää yhteistyössä Joensuun normaalikoulun kanssa TutKoKe-symposiumin ja edeltävän.
RAUMA KATRINA VARTIAINEN TURUN NORMAALIKOULU ”Käytännön kokemuksia TVT:n käytöstä lukio-opetuksessa"
Yhteisöllisen tiedon rakentamisen- ja jakamisen työkalut – Wiki ja semanttinen Web Aija Hietanen, Tarja Vainionpää ja Seppo Räsänen Savonia-ammattikorkeakoulu.
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Tytöt teknologian taitajiksi
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Tutkimus ”Käspaikka” –sivuston verkko- oppimateriaaleista Tarja Kröger Savonlinnan OKL / Joensuun yliopisto Käspaikka:
Suomen Lääkäriliitto | Finnish Medical AssociationLääkärit Suomessa | Physicians in Finland Tilastotietoja lääkäreistä ja terveydenhuollosta 2014 Statistics.
EUTRAIN Comenius 2.1 Projekti Fysiikan ja kemian opettajakoulutuksen yhtenäistäminen Euroopassa.
Ops seminaari Askola.
OPS 2016 Tulevaisuuden koulu – Opettajuus muutoksessa
Verkkokurssit tuunattuina mobiileiksi Lauri Pirkkalainen Konneveden lukio
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Verkkokurssit tuunattuina mobiileiksi Lauri Pirkkalainen Konneveden lukio
G.Taliacotius: Plastiikkakirurgiaa 1598 Tankens bilder : om människors vilja att synliggöra kunskap och idéer
ENorssi - opetuksen edelläkävijä - opettajilta, opettajille.
VIIKIN ENORSSI-SEMINAARI OHJAAJAKOULUTTAJAT
G.Taliacotius: Plastiikkakirurgiaa 1598 Tankens bilder : om människors vilja att synliggöra kunskap och idéer
OFFICE 365 PERUSTEET MATTI LÄHTEVÄNOJA, KUOPION KASVUN JA OPPIMISEN PALVELUALUE, KALLAVEDEN LUKIO.
ENorssin vaiheita eNorssi 5 v -juhlaseminaari Hämeenlinna Timo Lappi.
Osaamisen ja sivistyksen asialla eNorssi 5v –juhlaseminaari Hämeenlinna TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN VAKIINNUTTAMINEN Irmeli Halinen.
TVT- ja verkko-opetuksen työryhmä - Työryhmätyöskentely
Tieto- ja viestintätekniikka opetuksessa
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
INNOSTU KIELISTÄ! MONIKIELISYYTTÄ KOULUN ARKEEN
Tiimijaksolla Turun Lyseon lukiossa
Tasavirta-koulutus Imatra 7.10., 8.10., ,
TVT ja verkko-opetuksen ryhmän muistio
Esityksen transkriptio:

Opettajilta, opettajille – yhdessä! - mitä norssit voisivat tarjota juuri sinulle? 1 MIKKO HORILA, ARI MYLLYVIITA, JANI KIVIHARJU, SAMPO FORSSTRÖM, MIKA MONONEN, KATRIINA VARTIAINEN, SANNA VIERIMAA JA TIMO KAINULAINEN ITK 2012 1

Näinkö? 2 "Eilispäivän kouluissa toissapäivän opettajat valmistavat keskiaikaisin menetelmin oppilaita ylihuomisen ongelmiin." - tuntematon -

Harjoittelukoulut Helsingin normaalilyseo 4 Helsingin normaalilyseo Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulu Hämeenlinnan normaalikoulu Joensuun normaalikoulu Jyväskylän normaalikoulu Kajaanin normaalikoulu Lapin yliopiston harjoittelukoulu Oulun normaalikoulu Rauman normaalikoulu Savonlinnan normaalikoulu Tampereen normaalikoulu Turun normaalikoulu Vasa övningsskola

Harjoittelukoulut - eNorssi 5 Normaalikoulut eli Norssit ovat yliopistojen harjoittelukouluja. Yliopistolain perusteella erityistehtäväksi kuuluu opettajankoulutuksen kehittäminen ml. opetusharjoittelun järjestäminen. Harjoittelukoulut ovat jo vuosia toimineet eNorssi-verkostona oppimisen ja opettamisen edelläkävijänä. Yksi verkoston merkittävimmistä kulmakivistä on aina ollut tieto- ja viestintätekniikan kehittämis-, tutkimus,- ja koulutustoiminta. Harjoittelukoulujen tehtäväkenttään kuuluu merkittävänä osana alueellinen täydennyskoulutus ja toimiminen resurssikeskuksena.

eNorssi – mistä on kyse? 6 Tässä teemaseminaarissa luodataan verkostona toimimisen voimaa ja mahdollisuuksia, näkökulman ollessa vahvasti pedagoginen. Tarkoituksena on tarjota käytännön välineitä opettajalta, opettajalle. Harjoittelukouluverkostolla on käynnissä useita tieto- ja viestintätekniikka -orientoituneita hankkeita, joissa tavoitteena on mm.: laajentaa opettajien tietoteknistä ja pedagogista osaamista, kokeilla ja kehittää käytettäviä sovellutuksia ajanmukaisilla laitteilla, varmistaa opettajankoulutuslaitoksista valmistuvien opettajien hyvät TVT-taidot, jakaa hyviä käytänteitä yhteisöllisen median hyödynnettävyydestä opetustoiminnassa, sekä tutkia ja visioida tulevaisuuden muuttuvaa oppimaisemaa. Hankkeisiin liittyy vahvana ulottuvuutena dokumentointi ja reflektointi niin prosessin kuin tulostenkin osalta sekä kokemusten jakaminen koko opetuksen kentälle.

Verkostona hankemaailmaan? 7 ”Jotka osaa, tekee mitä vaan. Jotka ei osaa, ryhtyy opettamaan" - Juice Leskinen – 7

Verkostona hankemaailmaan – kuinka se onnistuu? 8 Uusi tilanne. Yliopistojen juridisen aseman muutoksen myötä harjoittelukouluverkostosta tuli ”hakukelpoinen” OPH:n ja AVIen rahoitusmekanismeille. eNorssin osalta edellinen tarkoitti rakenteen ja toimintamallin luomista yhteisille hakemuksille. Ensimmäisen kahden vuoden kokemukset ovat rohkaisevia – läpimenneitä ja jo loppuunkin vietyjä hankkeita on useita.

Verkostona hankemaailmaan – kuinka se onnistuu? 9 Käytännön tasolla toimintamalli on toteutunut seuraavasti: Ideointi johtoryhmässä ja ”tunnettujen” TVT-kehittäjien kesken Ajatusten sparraaminen verkoston sisällä sähköisesti Hankkeesta vastaavan yksikön etsiminen/valitseminen Hankekoordinaattorin etsiminen/valitseminen Ensimmäisen vaiheen tekstien kirjoittaminen muutaman hengen ”iskujoukolla” Tekstien siirto kaikille harjoittelukouluille avattavaan wikiin Kommentointivaihe, kaikki yksiköt mukana työstämisessä Valmis wiki = valmis hakemus Kaikki yksiköt mukana erisuuruisesta alkupanoksesta huolimatta.

Verkostona toimimisen haasteet? 10 13 yksikköä, 13 eri käytännettä Koulujen väliset etäisyydet suuria Mukana alakouluja, yläkouluja ja lukioita Yliopistojen välinen kilpailutilanne? Yhteinen hakuprosessi, yhteiset pelisäännöt ja yhteinen tuloksien ja tuotosten hyödyntäminen Toimimalla verkostona ja jakamalla kustannuksia ja töitä hyödyt ohittavat kilpailutilanteiden haitat

Norssiope.fi – tarpeista täydennyskoulutukseen 12 Osaava-ohjelman opettajien tieto- ja viestintätekniikan taitojen täydennyskoulutuksen hankekokonaisuus Taitojen kehittäminen opettajan ja työyhteisön tarpeista käsin Perustaidot kuntoon kaikille henkilökunnan jäsenille Sovellutustaidot haltuun kattavasti kunkin koulun sisällä Erityisosaamisen lisääminen ja näkyväksi tuominen työyhteisössä

Norssiope.fi – täydennyskoulutuksen aikajana Yhteinen koulutustarve- ja osaamiskartoitus Tulosten analysointi ja yksityiskohtainen koulutussuunnitelma koulukohtaisesti Työvälineohjelmat ja muut perustaitojen koulutukset Yhteisöllisen median opetuskäytön koulutukset Yhteisiä verkkoluentoja ja yhteistyöverkostojen rakentamista Verkko-opetuksen kehittäminen koko verkostossa

Ubiikkiopetusharjoittelu ja mentorointi Opettajien yhteisö = uudet ja kokeneet kohtaavat, jakaminen ja yhdessä tuottaminen, jaettu asiantuntijuus Kokeilut, kehittäminen = verkostoituminen, yhteistyönkuviot, uusien toimintatapojen löytäminen Mentorien / vertaistuen alue = ”yhteiset kysymykset” ja tiedon jako Oma alue = henkilökohtainen ohjauksen / dialogin / mentoroinnin paikka Wikit, blogit Facebook-yhteisö 14 Toimintaympäristöt Facebook-ryhmät Keskustelufoorumi Facebook, www Sähköposti, chatit Santa Cruzin e-mentorointimallin suomalainen sovellutus

Kohti uutta tekniikkaa ja käytänteitä - verkostona

Koulu 3.0 ja Koulu 3.1 - luokkahuonekokeilut näkyviksi! Kaikkea ei tarvitse keksiä uudelleen, enemmän kyse on olemassaolevan näkyväksi tekemisestä. eNorssin Sosiaalisen median työtapapankki v 1.0 on julkaistu keväällä 2011. Portaali sisältää osahankkeiden case-kuvauksia ja aiheeseen liittyviä tutkimuksia  http://www.enorssi.fi/hankkeet/koulu-3.0/ http://www.enorssi.fi/hankkeet/koulu-3.1/ http://koulu30.blogspot.com/ http://koulu31.blogspot.com/

Koulu 3.0 ja 3.1 -osahankkeet alakouluhankkeet 17 alakouluhankkeet Mainostoimisto, viidennen luokan video/podcast –projekti / Hämeenlinnan normaalikoulu, Horila Luokan oma wikisivusto / Rauman normaalikoulu, Ståhlberg Fantasiakirjallisuus ja blogit / Kajaanin normaalikoulu, Mankinen Ohjevideoiden teko ja julkaisu YouTubessa / Hämeenlinnan normaalikoulu, Tammi Wikit reaaliaineiden opetuksessa / Hämeenlinnan normaalikoulu, Tammi Blogit käsityön opetuksessa - käsityön ja äidinkielen integroiminen / Hämeenlinnan normaalikoulu, Tammi Musiikkiklinikka / Lapin yliopiston harjoittelukoulu, Mulari Sosiaalisen median käyttö musiikin opetuksen työvälineenä / Hämeenlinnan normaalikoulu, Raivio ja Tuomi Kässääksä? Blogi kirjoittamisen reflektion apuvälineenä / Hämeenlinnan normaalikoulu, Tuomi Blogi kodin ja koulunvälisessä yhteistyössä / Viikin normaalikoulu, Peuhkuri

Koulu 3.0 ja 3.1 -osahankkeet alakouluhankkeet 18 alakouluhankkeet Vuorovaikutus haltuun verkossa eli erilaisten sosiaalisten medioiden luokkahuonekokeiluja Savonlinnan normaalikoulun viidennellä luokalla / Savonlinnan normaalikoulu, Niittymäki Verkkolehti ja blogi kielenopetuksessa / Jyväskylän normaalikoulu, Laukkarinen Yhteista oppimisen portfoliota etsimässä / Oulun normaalikoulu, Kangas Luokkablogi / Savonlinnan normaalikoulu, Nyyssönen iOps - iPhone ja iPad ilmaisohjelmat työvälineenä opetussuunnitelman toteuttamisessa / Kajaanin normaalikoulu, Mankinen Mobiilipalvelut opetuksen, ohjauksen sekä kodin ja koulun välisen yhteistyön tukena / Hämeenlinnan normaalikoulu, Horila ja Tammi Muuttuva kaupunkimaisena, Savonlinnan normaalikoulu, alakoulu, Nyyssönen Oppilaan äänestysjärjestelmän käyttö Promethean-kosketustaululle / Hgin yliopiston Viikin normaalikoulu, Mery Rauman normaalikoulun esittelyvideo / Rauman normaalikoulu, Ståhlberg Padit/Tablet PC:t koulutyön ja opetusharjoittelun tukena, sekä rikastuttamassa luokan olemassa olevaa teknologiaa / Horila & Tammi

Koulu 3.0 ja 3.1 -osahankkeet 19 yläkouluhankkeet Verkko-opetusympäristö tietotekniikan ja kuvataiteen opetuksen apuvälineenä / Helsingin normaalilyseo, Kiviharju ja Parviala Yhteista oppimisen portfoliota etsimässä / Oulun normaalikoulu, Kangas Blogit ja wikit peruskoulun kirjallisuuden käsittely välineinä / Tampereen normaalikoulu, Mustonen ja Eriksson Airplayn käyttö kuvataiteen opetuksessa / Oulun normaalikoulu, Lampinen ja Lang Digimemo –teknologia opetuksessa / Oulun normaalikoulu, Leinonen iPad yläkoulun matematiikan opetuksen innostajana / Oulun normaalikoulu, Kangas Kotitalousopetuksen hanke, Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulu, Haveri ja Hinkkanen Kuvataideblogit - Neljän blogityömenetelmän pedagoginen kokeilu / Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulu, Laitinen ja Meder-Liikanen Verkkolehden toimittajan digitaalisen kuvan käyttötaidot / Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulu, Arvilommi, Meder-Liikanen Oppilaan äänestysjärjestelmän käyttö Promethean-kosketustaululle / Hgin yliopiston Viikin normaalikoulu, Mery

Koulu 3.0 ja 3.1 -osahankkeet 20 lukiohankkeet Wiki-ympäristön käyttö lukiofysiikan työselostuksissa / Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulu, Makkonen Lukion sähköinen kurssikoe / Joensuun normaalikoulu, Väisänen Norssi IB Times / Turun normaalikoulu, Kaustio Lukion kemian kertauskurssi yhteisöllistä mediaa hyödyntäen / Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulu, Myllyviita Blogin käyttö lukion filosofisen etiikan (FI2) kurssilla / Tampereen normaalikoulu, Pääkkönen Edmodo-ympäristö lukion pitkän matematiikan ja fysiikan kurssialustana / Turun normaalikoulu, Hanski ja Heino Verkkolehden toimittajan digitaalisen kuvan käyttötaidot / Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulu, Arvilommi, Meder-Liikanen Kuvataideblogit - Neljän blogityömenetelmän pedagoginen kokeilu / Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulu, Laitinen ja Meder-Liikanen Digimemo –teknologia opetuksessa / Oulun normaalikoulu, Leinonen Airplayn käyttö kuvataiteen opetuksessa / Oulun normaalikoulu, Lampinen ja Lang

Koulu 3.0 ja 3.1 -osahankkeet 21 lukiohankkeet Ilmaisten verkkosovellusten pedagoginen käyttö vieraiden kielten opetuksessa / Turun normaalikoulu, Vartiainen Lukion pitkän matematiikan tukiryhmä Facebookissa / Jyväskylän normaalikoulu, Hakanen Sports Trackerilla uutta virtaa liikuntaan / Jyväskylän normaalikoulu, Kääpä Wiki ja video fysiikan opetuksen työvälineenä / Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulu, Makkonen

Koulu 3.0 ja 3.1 -osahankkeet 22 opetusharjoitteluhankkeet Opetusharjoittelun ohjaus edu2.0-oppimisympäristössä / Määttä Mediakasvatusta käytännössä - Toimintatutkimus luokanopettaja- koulutuksen päättöharjoittelussa / Pro Gradu, Lokinperä Wiki-sivusto ja Google Docs opetusharjoittelun ohjauksen välineenä, Tampereen normaalikoulu, Opetusharjoittelijat, Äijälä

Jokaiselle jotakin Koulu 3.0 ja 3.1 –hankkeissa on tähän mennessä (16.4.2012) toteutettu/meneillään 45 osahanketta! Hankkeissa on edustettuna kaikki kouluasteet Tekniikoina mm. wikit, blogit, videot, iPadit, mobiililaitteet Mukana n. 100 opettajaa ja arviolta yli 1000 oppilasta lähes kaikista harjoittelukouluista Mukaan ovat päässeet kaikki kokeilutoiminnasta kiinnostuneet harjoittelukoulujen opettajat Kaikki tuotokset julkaistaan verkossa ja ne ovat kaikkien halukkaiden hyödynnettävissä ja parannettavissa.

Mika Mononen, Sampo Forström, Joensuun normaalikoulu ”Tapaus Joensuu” 24 Mika Mononen, Sampo Forström, Joensuun normaalikoulu

Katriina Vartiainen ja Sanna Vierimaa, Turun normaalikoulu ”Tapaus Turku” 27 Katriina Vartiainen ja Sanna Vierimaa, Turun normaalikoulu

Kielten opettajat toimintakulttuurin muuttajina: henkilökohtaiset kannettavat osana lukio-opetusta Hyödyt Haasteet Arviointi Työkalut, ilmaisohjelmien elinkaari Valinnanvaikeus - opiskelija/opettaja Autenttinen materiaali ja aloitteleva kielenopiskelija Aikataulujen hallinta Palautukset, töiden korjaaminen Autenttinen materiaali Opiskelijalähtöisyys Tiedon yhteinen tuottaminen, muokkaaminen ja jakaminen: nettietiketti Vuorovaikutus Tukee kaikkien kielen osa-alueiden oppimista Verkostoituminen Opettajilta, opettajille – yhdessä! eNorssi koulujen tukena ITK’12 6.4.2017

Esimerkkejä Wikispaces-alustan hyödyntämisestä Tiedon yhteinen tuottaminen ja jakaminen Suullisen kielitaidon harjoittaminen (video, kuva) Autenttinen materiaali (mainokset, uutiset) Kirjoittamisen harjoittelu (läksyt, sanelu) Testattuja ilmaisohjelmia vieraiden kielten opetukseen: Turun norssin Kielipää pilvissä –hankkeen sivusto

Toisiaan tukevia verkostoja – ei kilpailevia verkostoja "Mitä, puhuiko hän viittä kieltä! Entä oliko hänellä asiaa?" - Lauri Viita –

Ari Myllyviita, Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulu Tapaus ”Viikki” 31 Ari Myllyviita, Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulu

Sormet ja Molla - kokemuksia Win7/8Tablet-tietokoneiden ja iPadien käytöstä opetuksessa 32

Timo Kainulainen, Saimaan mediakeskus ITK 2012 Timo Kainulainen, Saimaan mediakeskus

Opetuksen väline ( tablet ) Opetusväline ( tablet + käyttötaito ) TABLET -LAITE OPETUKSESSA; POLKU OPETUKSEN VÄLINEESTÄ KOHTI UUTTA OPPIMISEN JA OPETTAMISEN KULTTUURIA 34 Opetuksen väline ( tablet ) Opetusväline ( tablet + käyttötaito ) Opetuksen menetelmä ( vain tabletilla onnistuva case ) Opetusmenetelmä ( vrt. tietokoneavusteinen opetus ) Uusi opettamisen ja oppimisen kulttuuri ?

SORMET -hanke 35 Lappeenrannan kaupungin Saimaan mediakeskuksen, Helsingin kaupungin mediakeskusen sekä Helsingin Yliopiston Viikin Normaalikoulun yhteishanke opetushallituksen rahoitus kestää vuoden 2013 loppuun

SORMET -hanke Lappeenrannassa 36 1:1 ajattelu oppilas käyttää laitettaan sekä kotona että koulussa paperittomat jaksot sekä Kuusimäen koulun 4A että Lyseon lukion AI opetus opetuslähtöisyys laitteen hyödyntämisessä

SORMET -hanke Lappeenrannassa 37 Miten tablet -laitteet sopivat oppimiseen ? Mitä niillä voi koulussa tehdä? Mitä lisäarvoa ne tuovat oppimiseen ja opetukseen? Uutta ja vanhaa?

Miten tablet -laitteet soveltuvat oppimiseen? 38 ”mukana kulkeva, puolen kilon maailma omalla pulpetilla” (Lyseon lukion oppilas) laitteen henkilökohtaisuus on sen kruunu sekä kirous ainejakoisuus yläkoulun haasteena

Mitä tablet -laitteella voi koulussa tehdä ? 39 ”monimediaista, tässä ja nyt tapahtuvaa, hektistä, tietotulvassa soutamista ja huopaamista” kaikkea aina tuntien suunnittelusta kuvaamataidon luonnoskirjan ja sähköisen kasvikansion kautta monivalinta- tai esseekokeisiin

Mitä lisäarvoa opetukseen ja oppimiseen tablet -laite voi tuoda ? 40 henkilökohtaisuutta tekemiseen ja oppimiseen sekä opettamiseen

NYT... oppimisen arviointi (sähköiset kokeet) 41 oppimisen arviointi (sähköiset kokeet) välineestä menetelmäksi -muutoksen tukeminen sisällöntuotanto osaksi opetusta informaalin oppimisen arviointimentelmät (Viikki) wikiserver tiedotuskanavana

... JA TULEVAISUUDESSA sisäverkon palvelut 42 sisäverkon palvelut oppimisprosessien arviointi (jäljet) mahdollisuudet erityisen tuen oppilaiden apuna ilmiöpohjainen oppiminen, eheyttävä opetus automaattinen verkkoon tunnistautuminen ja tiedostojako

LISÄÄ VASTAUKSIA... www.sormet.fi 43 www.sormet.fi www.saimaanmediakeskus.fi/hankkeet/sormet.iw3 Timo Kainulainen, Saimaan mediakeskus; timo.kainulainen@lappeenranta.fi Jukka Kilpiä, Saimaan mediakeskus, jukka.kilpia@lappeenranta.fi

Norssit koulujen tukena 44 ”Opettajat auttavat ratkomaan ongelmia, joita meillä ei olisi ilman heitä." - tuntematon - 44

Mitä eNorssi tarjoaa juuri sinulle? 45 Alueellista täydennyskoulutusta Mahdollisen yhteistyökumppanin Ajantasaista tietoa opetuksen ja oppimisen uusista mahdollisuuksista Mitä muuta – sano sinä! Olemme valmiina ottamaan haasteita vastaan.

Mitä eNorssi tarjoaa juuri sinulle? 46 ajankohtaista tietoa harjoittelukoulujen yhteisistä hankkeista http://www.enorssi.fi/hankkeet, http://www.norssiope.fi kuvagallerian opetuskäyttöön, eNorssin kuvakirjasto http://www.enorssi.fi/opetusmateriaalit/kuvakirjasto ohjaajan työvälineitä, ohjaajakoulutuspalvelut http://www.norssi.fi/ohjaajantyokalupakki/ http://www.norssi.fi/ohjaajakoulutuspalvelut/ asiantuntijapalveluita, eNorssin asiantuntijarekisteri http://www.enorssi.fi/tutkimus-kokeilu-ja-kehittamistoiminta/asiantuntijat TVT-strategiaprosessi http://enorssi-tvt.wikispaces.com/ OPS-tietoutta, harjoittelukoulujen opetussuunnitelmat verkossa http://www.enorssi.fi/opetus/opetussuunnitelmat-1 tietoa harjoittelukoulujen julkaisuista, eNorssin julkaisupankki http://www.enorssi.fi/tutkimus-kokeilu-ja-kehittamistoiminta/julkaisut ajankohtaista tietoa harjoittelu- kouluista, eNorssi-uutiset (RSS) http://www.enorssi.fi/uutiset/RSS opetusmateriaaleja http://www.enorssi.fi/opetusmateriaalit yhteystietoja, eNorssi-verkosto http://www.enorssi.fi/enorssi-verkosto

Harjoittelukoulujen yhteinen TVT-strategia ”eNorssi koordinoi harjoittelukoulujen yhteisen TVT-strategiapohjan laadintaa. Prosessi toteutetaan Wiki-pohjaisena aiempien hyvin kokemusten innoittamana. Prosessi etenee pääosin verkossa tapahtuvana yhteistyöskentelynä” Seuraa prosessin etenemistä: http://enorssi-tvt.wikispaces.com/

KIITOKSET MIELENKIINNOSTA! "Jotkut ihmiset puhuvat nukkuessaan. Opettajat puhuvat, kun muut nukkuvat." - tuntematon –