Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

RAUMA 16.11.2013 KATRINA VARTIAINEN TURUN NORMAALIKOULU ”Käytännön kokemuksia TVT:n käytöstä lukio-opetuksessa"

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "RAUMA 16.11.2013 KATRINA VARTIAINEN TURUN NORMAALIKOULU ”Käytännön kokemuksia TVT:n käytöstä lukio-opetuksessa""— Esityksen transkriptio:

1 RAUMA 16.11.2013 KATRINA VARTIAINEN TURUN NORMAALIKOULU ”Käytännön kokemuksia TVT:n käytöstä lukio-opetuksessa"

2 Opettaja ja sosiaalinen media 27.3.2015 Sosiaalisen median rooli opetuksessa on riippuvainen ops:n sisällöstä käytettävissä olevista opetusvälineistä opettajan didaktisista valinnoista Keskeistä sosiaalisen median opetuskäytössä on opettajan osaaminen tarvittavat laitteet olemassa oleva opetukseen soveltuva aineisto OPH:n sosiaalisen median opetuskäytön suositukset 27.2.2011 Uudessa perusopetuksen opetussuunnitelman pohjassa (v. 2016) korostetaan yhdessä tekemistä ja tiedon jakamista  Vaikutus lukion uuteen opsiin? EK: v. 2020 ”nuotitonta” työtä: yksittäisen ihmisen tiedot eivät olennaisia, vaan yhdessä tekemisen taito, ongelman ratkaisutaidot ja tiedon jakaminen. Väite: opettaja, jolla ei ole osaamista sosiaalisen median/tvt:n käytöstä opetuksessa, ei ole didaktista vapautta.

3 Turvallinen ja eettinen käyttö 27.3.2015 Oppilaitoksissa tulisi huolehtia, että - kaikilla on riittävät tiedot tekijänoikeuksista  luvaton käyttö/plagiointi  seuraukset - luottamukselliset tiedot pois somesta - oppilaita opastetaan kirjautumistunnusten tekemisessä, turvallisten salasanojen käytössä ja yksityisyyden suojaamiseen liittyvissä asioissa - noudatetaan palveluntarjoajan ikärajoja ym. suosituksia - korostetaan hyviä tapoja, yhteisöllisten toimintatapojen omaksumista ja toisen kunnioittamista - sovitaan seuraamuksista, jos sääntöjä rikotaan

4 Mikä väline? Mikä sovellus? 27.3.2015 Moodle vs. ilmaisohjelmat/ avoin vs. suljettu ympäristö Tiedon jakaminen vs. tiedon kerääminen, tuottaminen, muokkaaminen, jakaminen, arviointi Sähköinen portfolio, jonne kerätään sekä kirjallisia että suullisia tuotoksia. Yksilötöitä, paritöitä, ryhmätöitä. Opetellaan verkossa olevien sanakirjojen käyttöä, etsimään laillisia kuvia, muokkamaan tekstiä ”omaan suuhun” sopivaksi  kaikki olennaisia taitoja elämässä. Oppilaiden omat älypuhelimet: dialogien videointi, QR- koodi-tehtävät, socrative-tehtävät, tiedonhaku, sanakirja, sanakortit, …

5 Sähköinen portfolio 27.3.2015 WIKISPACES ilmainen sosiaalisen median vuorovaikutteinen ryhmätyö- ja julkaisujärjestelmä vaatii kirjautumisen ja oman wikispaces-tilin luonnin osallistujat voivat tuottaa sisältöjä, muokata niitä, kommentoida, keskustella, jakaa aineistoja voi olla kokonaan julkinen, kokonaan suljettu, tai osa voi olla julkista ja osa suljettua siihen voi liittää muitakin sovelluksia esim. esitysten jakamiseen tai tiedon keruuseen Yhdessä tekemistä!

6 Wikin (tai vastaavan) käyttäminen 27.3.2015 HYÖDYT Autenttinen materiaali Opiskelijalähtöisyys Tiedon yhteinen tuottaminen, muokkaaminen ja jakaminen: nettietiketti Vuorovaikutus Tukee kaikkien kielen osa- alueiden oppimista Opettajalle myös aineistopankki Opettaa oikean elämän taitoja HAASTEET Arviointi Työkalut (ilmaisohjelmien elinkaari) Valinnanvaikeus - opiskelija/opettaja Autenttinen materiaali ja aloitteleva kielenopiskelija Aikataulujen hallinta Palautukset, töiden korjaaminen

7 Erilaisia apuvälineitä 27.3.2015 Oman työn/parityön tallenteita: suullisia voi tehdä hyvällä kännykällä, audacity-ohjelmalla, tietokoneen omilla ohjelmilla ym. Videointeja kännykällä/kannettavalla/videokameralla Kirjoitusharjoituksia, esim. (valo)kuvia ja niihin kuvatekstit, kirjalliset läksyt, kommentoinnit google docs tms. avuksi, jos tarpeen Luovuutta: sarjakuvat, animaatiot  erilaisia ilmaisohjelmia varsinkin valinnaiskieliin: dVolver (animaatio), ToonDoo (sarjakuva) Brainstorming-vaihe/kommentointi/mielipiteen ilmaiseminen: padlet Käsitteiden koonti: wordle Sanaston keruu/kyselyseinä: Todaysmeet Musiikin avulla: lyrics training Sähköinen portfolio avoimessa ympäristössä  myös vanhemmat näkevät, mitä tunnilla tehdään! Oppilas näkee opintojen päätteeksi koko oppimishistoriansa Itsearvioinnin ja toveriarvioinnin mahdollisuus? Testattuja ilmaisohjelmia vieraiden kielten opetukseen: Turun norssin Kielipää pilvissä –hankkeen sivusto

8 ToonDoo 27.3.2015

9 Wordle 27.3.2015

10 Kurssi verkkolehdeksi? 27.3.2015 Lehtipohja: Magazinefactory Projektin osat:  Suunnittelu ja toteutus  Tiedottaminen ja arviointi Koko lukion yhteinen lehti? Kielikohtainen/kielirajat ylittävä?  Jos haluat tulostettavan lehden: http://www.koululehtikone.fi/ http://www.koululehtikone.fi/

11 Socrative 27.3.2015 Sanakokeisiin, uusien sanojen harjoitteluun, mielipiteiden kyselyyn, tietokilpailuihin, rakenteiden harjoitteluun… Yksin, parin kanssa, ryhmänä. Tehtävätyyppeinä monivalinta, avoin vastaus ja oikein/väärin. Opettaja rekisteröityy ja saa oman huoneen ja huoneen numeron. Kaikki tehtävät tallentuvat samaan huoneeseen. Oppilaiden ei tarvitse rekisteröityä, he saavat vain työhuoneen numeron. Voidaan osallistua älypuhelimella, iPadilla (lataa ilmainen sovellus), tietokoneella Opettaja avaa ko. ryhmälle tehdyn tehtävän. Ensimmäinen tehtävä automaattisesti: kirjoita nimesi. Voidaan edetä niin, että opettaja lataa aina uuden kysymyksen tai opettaja voi antaa oppilaiden edetä omaa tahtiaan. Kyselyn tulokset voi ohjata sähköpostiin tai tulostaa heti (excel-taulukko). Tulokset voidaan myös katsoa yhdessä  oppimistilanne samalla.

12 Flipped classroom/Flipped learning Kääntää perinteisen opetuksen, jossa tunnilla opitaan uusi asia ja kotona harjoitellaan oppimismuodoksi, jossa kotona opetellaan uusi asia ja tunnilla harjoitellaan Apuna opetusvideot (valmiit tai opettajan itsensä tekemät) Milloin sopii kielten opetukseen? Millaisen asian oppimiseen? Missä vaiheessa kielen opintoja? Opetusvideon pituus? Käytettävä kieli? 27.3.2015

13 Postcrossing Lähetetään postikortteja maailmalle Luokalle oma tili Pohditaan yhdessä, mitä kirjoitetaan, miten kirjoitetaan  autenttista viestintää Tutustutaan kortin saajan paikkakuntaan  maantuntemusta, tiedonhakua, … Sopii varsinkin englannin lukijoille 27.3.2015

14 Muita sivustoja kieltenopettajien avuksi 27.3.2015 Smart Notebook-tehtäviä: http://kinta.norssi.tnk.fi/ Turun normaalikoulun Kielitivoli-hankkeen sivusto: http://tnkpop.wikispaces.com/ Norssin tvt-sivusto opetusharjoittelijoille: http://tievietutuksi.wikispaces.com http://tievietutuksi.wikispaces.com Sivuilla mm. linkkejä wikien tekemiseen, verkkomateriaaleihin ym.

15 Opiskelijoiden tuotoksia älypuhelimella Kerro huoneestasi Im Café http://www.youtube.com/watch?v=NXDkWzAicsI http://www.youtube.com/watch?v=NXDkWzAicsI Das Wetter Die Einladung 27.3.2015

16 ”Yksi kahvipannu sinne tai tänne - ei kai se suuria merkitse kun ollaan etsimässä pyrstötähtiä.” - Nuuskamuikkunen


Lataa ppt "RAUMA 16.11.2013 KATRINA VARTIAINEN TURUN NORMAALIKOULU ”Käytännön kokemuksia TVT:n käytöstä lukio-opetuksessa""

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google