Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Lahti Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Lahti Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu"— Esityksen transkriptio:

1 Lahti 28.9.2013 Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu
"Tietokoneet monipuolistamassa vuorovaikutteista vieraan kielen opetusta" Lahti Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu

2 Opettaja ja sosiaalinen media
Sosiaalisen median rooli opetuksessa on riippuvainen ops:n sisällöstä käytettävissä olevista opetusvälineistä opettajan didaktisista valinnoista Keskeistä sosiaalisen median opetuskäytössä on opettajan osaaminen tarvittavat laitteet olemassa oleva opetukseen soveltuva aineisto OPH:n sosiaalisen median opetuskäytön suositukset Uudessa perusopetuksen opetussuunnitelman pohjassa (v. 2016) korostetaan yhdessä tekemistä ja tiedon jakamista EK: v ”nuotitonta” työtä: yksittäisen ihmisen tiedot eivät olennaisia, vaan yhdessä tekemisen taito, ongelman ratkaisutaidot ja tiedon jakaminen. Väite: opettaja, jolla ei ole osaamista sosiaalisen median/tvt:n käytöstä opetuksessa, ei ole didaktista vapautta.

3 Turvallinen ja eettinen käyttö
Oppilaitoksissa tulisi huolehtia, että - kaikilla on riittävät tiedot tekijänoikeuksista  luvaton käyttö/plagiointi  seuraukset luottamukselliset tiedot pois somesta oppilaita opastetaan kirjautumistunnusten tekemisessä, turvallisten salasanojen käytössä ja yksityisyyden suojaamiseen liittyvissä asioissa noudatetaan palveluntarjoajan ikärajoja ym. suosituksia korostetaan hyviä tapoja, yhteisöllisten toimintatapojen omaksumista ja toisen kunnioittamista sovitaan seuraamuksista, jos sääntöjä rikotaan

4 Mikä väline? Mikä sovellus?
Kone vain opettajalla tehdään suullisia tehtäviä: dialogeja, tarinan kertomista, kuvasta kertomista… Luokassa kone ja tykki: tehdään yhdessä verkkotehtäviä, opetellaan tiedon hakua, tutustutaan kohdekielen maiden eri sivuistoihin (elokuvateatterit, kauppojen sivut, …) Koneita myös oppilailla: tiedonhaun tehtäviä, nettitehtäviä. Perustetaan sähköinen portfolio, jonne kerätään sekä kirjallisia että suullisia tuotoksia. Yksilötöitä, paritöitä, ryhmätöitä. Opetellaan verkossa olevien sanakirjojen käyttöä, etsimään laillisia kuvia, muokkamaan tekstiä ”omaan suuhun” sopivaksi  kaikki olennaisia taitoja elämässä. Tallennetaan sinne Oppilaiden omat älypuhelimet: dialogien videointi, QR-koodi-tehtävät, socrative-tehtävät, tiedonhaku, sanakirja, …

5 Sähköinen portfolio WIKISPACES
ilmainen sosiaalisen median vuorovaikutteinen ryhmätyö- ja julkaisujärjestelmä vaatii kirjautumisen ja oman wikispaces-tilin luonnin osallistujat voivat tuottaa sisältöjä, muokata niitä, kommentoida, keskustella, jakaa aineistoja voi olla kokonaan julkinen, kokonaan suljettu, tai osa voi olla julkista ja osa suljettua siihen voi liittää muitakin sovelluksia esim. esitysten jakamiseen tai tiedon keruuseen Yhdessä tekemistä!

6 Wikin (tai vastaavan) käyttäminen
HYÖDYT Autenttinen materiaali Opiskelijalähtöisyys Tiedon yhteinen tuottaminen, muokkaaminen ja jakaminen: nettietiketti Vuorovaikutus Tukee kaikkien kielen osa-alueiden oppimista Opettajalle myös aineistopankki Opettaa oikean elämän taitoja HAASTEET Arviointi Työkalut, ilmaisohjelmien elinkaari Valinnanvaikeus - opiskelija/opettaja Autenttinen materiaali ja aloitteleva kielenopiskelija Aikataulujen hallinta Palautukset, töiden korjaaminen

7 Erilaisia apuvälineitä
Oman työn/parityön tallenteita: suullisia voi tehdä hyvällä kännykällä, audacity-ohjelmalla, tietokoneen omilla ohjelmilla ym. videointeja? Wikiin voi tallentaa max. 10 MB laajuisia töitä. mp4-muoto paras äänitteen tallennusmuoto Kirjoitusharjoituksia valokuvia ja niihin kuvatekstit läksyt Ryhmätyötilat hieman kankeita (esim. vain yksi voi kirjoittaa kerrallaan)  google docs tms. avuksi, jos tarpeen Luovuutta: sarjakuvat, animaatiot  erilaisia ilmaisohjelmia: dVolver (animaatio), ToonDoo (sarjakuva); wordle (sanastonkeruu) Brainstorming-vaihe: padlet Itsearviointi, toveriarviointia Sähköinen portfolio  vanhemmat näkevät, mitä tunnilla tehdään! Oppilas näkee opintojen päätteeksi koko oppimishistoriansa  Testattuja ilmaisohjelmia vieraiden kielten opetukseen: Turun norssin Kielipää pilvissä –hankkeen sivusto

8 ToonDoo

9 Wordle

10 Verkkolehtiä Norssin valinnaiskielten yhteinen projekti
Lehtipohja: Magazinefactory Projektin osat: Suunnittelu ja opettajien koulutus Toteutus Käyttö Tiedottaminen Oppilaiden kanssa lehteen tutustuminen Jos haluat tulostettavan lehden:

11 Socrative Sanakokeisiin, uusien sanojen harjoitteluun, mielipiteiden kyselyyn, tietokilpailuihin, rakenteiden harjoitteluun… Yksin, parin kanssa, ryhmänä. Tehtävätyyppeinä monivalinta, avoin vastaus ja oikein/väärin. Opettaja rekisteröityy ja saa oman huoneen ja huoneen numeron. Kaikki tehtävät tallentuvat samaan huoneeseen. Oppilaiden ei tarvitse rekisteröityä, he saavat vain työhuoneen numeron. Voidaan osallistua älypuhelimella, iPadilla (lataa ilmainen sovellus), tietokoneella Opettaja avaa ko. ryhmälle tehdyn tehtävän. Ensimmäinen tehtävä automaattisesti: kirjoita nimesi. Voidaan edetä niin, että opettaja lataa aina uuden kysymyksen tai opettaja voi antaa oppilaiden edetä omaa tahtiaan. Kyselyn tulokset voi ohjata sähköpostiin tai tulostaa heti (excel-taulukko). Tulokset voidaan myös katsoa yhdessä  oppimistilanne samalla.

12 Postcrossing Lähetetään postikortteja maailmalle Luokalle oma tili
Pohditaan yhdessä, mitä kirjoitetaan, miten kirjoitetaan  autenttista viestintää  Tutustutaan kortin saajan paikkakuntaan  maantuntemusta, tiedonhakua, …

13 Muita sivustoja kieltenopettajien avuksi
Smart Notebook-tehtäviä: Turun normaalikoulun Kielitivoli-hankkeen sivusto: Norssin tvt-sivusto opetusharjoittelijoille: Sivuilla mm. linkkejä wikien tekemiseen, verkkomateriaaleihin ym.

14 ”Yksi kahvipannu sinne tai tänne ei kai se suuria merkitse
kun ollaan etsimässä pyrstötähtiä.” - Nuuskamuikkunen


Lataa ppt "Lahti Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google