MAANMITTAUSLAITOS – TIETOA MAASTA

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kiinteistönkauppa sähköisesti
Advertisements

Lähde: Tilastokeskuksen väestöennuste
ESR AJANKOHTAISTA ESR –OHJELMASTA YTR:n HANKESEMINAARI ylitarkastaja Leena Uskelin, työministeriö.
Vanhuspalvelujen kirjaamisen haasteet
Kuluttajan e-lasku Lyhyt tietopaketti kuluttajalle
MAANMITTAUSLAITOS – TIETOA MAASTA 2010 Kirjaamisasioiden siirto käräjäoikeuksista Maanmittauslaitokseen Kari Heinonen Salon rotaryklubi
Yhteistyössä Tietohallinto liikunnassa ja urheilussa
EURA2007 – rakennerahastohankkeiden hallintajärjestelmä Heli Rintala
Kohtuullinen korvaus. •Kohtuullinen korvaus tässä yhteydessä tarkoittaa kohtuullista korvausta tekijänoikeuden siirron osalta. •Muissakin tekijänoikeudellisissa.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Mitä valtakunnallinen TVT-strategia kertoo meille? Kaisa Vähähyyppä
Toimeentulotuen palvelukohtaiset asiakirjat
Keskustelutilaisuus hedelmöityshoitotoiminnasta Jussi Holmalahti, FaT Johtaja Valvira.
Tilastotietoja suuralue- ja maakuntajaolla (NUTS2 ja NUTS3)
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Tampere Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
1 MAANMITTAUSLAITOS – TIETOA MAASTA Onko pakkolunastukselle vaihtoehtoa? Maanmittauspäivät 2011, Pori Kalle Konttinen Maanmittauslaitos / keskushallinto.
Maanmittauspäivät 2011 Porissa Torstai Luentolinja 1 Kartastotehtävien strategia Antti Vertanen Maa- ja metsätalousministeriö.
Kaikki erilaisia –kaikki samanarvoisia
Yksityisen sosiaali- ja terveydenhuollon lakien uudistaminen
Tukioikeuksien siirrot
Yhteismetsätilaisuus Hamina
Laki muuttuu – miten se eroaa yhteispalvelulaista? Yhteispalvelupisteestä Asiointipisteeksi – seminaari Lainsäädäntöneuvos Sami Kouki.
Tietoturvallisuus osa 6
Työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä Uudistunut aluehallinto ja työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä -seminaari Helsinki Merja Leinonen.
Ohjeistus työntekijätiedoista
YHDISTYSLAKI /503 Esim. patentti- ja rekisterihallituksen sivuilta: tai yhdistystoimintaa käsittelevien kirjojen liitteenä
Väestönmuutos , maakunnittain
ICT muutos kunta- ja palvelurakenne- muutoksessa ICT-vaikutusarvio eri muutosskenaarioissa.
MAANMITTAUSLAITOS – TIETOA MAASTA 2009 KIRSI sidosryhmätilaisuus Kirjaamisasiat Maanmittauslaitoksessa Henrik Ungern johtava kirjaamislakimies.
Valviran Sampo-järjestelmä ja Terhikki-rekisteri
Kansalaisen asiointitili asiakkaan näkökulmasta Sähköisen asioinnin tietoturvallinen viestintäkanava kansalaisen ja viranomaisen välillä. Osa Suomi.fi-portaalia.
HeTa1 Taloushallinnon palvelujen keskittämismahdollisuudet HeTa- esiselvitys 2007.
Onnistunut IT-projekti - Haaveesta totta? Tiken näkemys
Yhteistoimintalaki ja Yt:n organisointi
Hyrrä-verkkopalvelu Hanketukien infotilaisuus
Hyrrä Sähköinen asiointi hanke-, yritys- ja rakennetuissa
Yhteispalvelulaki ja yhteispalvelusopimus pilotoinnin perustana
INSPIRE-direktiivin suhde PSI-direktiiviin Tampere Tuire Taina, maa- ja metsätalousministeriö.
Sähköisen yhteishaun ohjeistus. Sähköinen yhteishaku Yhteinen hakuaika kaikille , mutta haku meidän koulussamme toteutetaan välisenä.
VALTIOVARAINMINISTERIÖ HKO, Valtion IT-toiminnan johtamisyksikkö Julkishallinnon sähköisen asioinnin rakenneosat Kehitettävät yhteiset alustat,
Pohjois-Savon vakuutuspiiri Sosiaaliturva Pohjoismaissa opiskelun aikana Anita Leskinen
Sosiaaliturvan ABC toimittajille Kela lainsäädännön toimeenpanijana
1 Vammaispalvelut Ann-Mari Einola, johtava sosiaalityöntekijä Kirjoita tähän nimi Dian perustyyli -tilassa: Lisää alatunniste.
Kirjaamisasiat siirtyvät, mitä se tarkoittaa. Infotilaisuus 14. 9
Kevään yhteishaku ja aikataulut vuonna 2011 Kevään yhteishaku Pääsy-, soveltuvuus- ja kielikokeet: Jos hakutoiveissa.
Aluetilinpito Lähde: Tilastokeskus/Tuotannon ja työllisyyden aluetilit
Standardisointi Mikko Huuskonen, OTT, dos Neuvotteleva virkamies, TEM.
Sähköisen asioinnin visio, toiminta- ja tietoarkkitehtuuri
Sosiaalihuoltolaki.
1 Sähköinen kiinteistönvaihdanta Markku Markkula Maanmittausneuvos.
Julkisen hallinnon ICT-näkymiä HAKA-Virtu tilaisuus Tuomo Ahjokannas
Yhden luukun palvelumalli tiedon hyödyntämiseen. Palveluiden käyttäjälähtöisyys kasvaa. Palvelut tehostuvat ja toiminnan tuottavuus kasvaa. Tiedon laatu.
Kalastuksenvalvojan kelpoisuusvaatimukset ja hyväksymismenettely - keskeiset asiat Kalatalouden Keskusliitto.
Yleiset valintaperusteet lv alkaviin opintoihin
MML:n keskeiset tietojärjestelmät
Lupakäytännöt tietojen luovutukseen VIRTA-julkaisutietopalvelusta
Parasta palvelua ”kansallinen toiminnan muutos ja uusi tietojärjestelmä” Johanna Mätäsaho.
Väliaikaisen valmistelutoimielimen asettamistilanne
Kunnat Yhteensä 311 kuntaa, joista 16 Ahvenanmaalla.
Kiinteistövaihdannan palvelu
Kunnat Yhteensä 311 kuntaa, joista 16 Ahvenanmaalla.
3D-kiinteistönmuodostaminen 3D-kiinteistön ja –määräalan luovuttaminen
Uudistuva vammaispalvelulainsäädäntö
3D-kiinteistönmuodostaminen 3D-tontti vakuutena, rakentamisen ja käytön turvaaminen, 3D-kiinteistön lakkaaminen
SOTE tietojen toissijaisen käytön KA
Kiinteistövaihdannan palvelu KVP
MAAN JA HUONETILOJEN HALLINTA
Ajankohtaista julkisista hankinnoista
Kunnat Yhteensä 311 kuntaa, joista 16 Ahvenanmaalla.
SEVESO SUURONNETTOMUUSHARJOITUSTEN JÄRJESTÄMINEN JA VALVONTA
Sujuva ja viiveetön kiinteistöasiointi
Esityksen transkriptio:

MAANMITTAUSLAITOS – TIETOA MAASTA Kirjaamisasiat Maanmittauslaitoksessa Maanmittauspäivät Porissa 18.3.2011 johtava kirjaamislakimies Henrik Ungern Maanmittauslaitos MAANMITTAUSLAITOS – TIETOA MAASTA

Kirjaamisasioiden siirto MML:lle vuoden 2010 alusta Siirron toteuttaminen edellytti muutoksia lainsäädäntöön Ns. maakaaren ”muutospaketti” (Suomen säädöskokoelma n:ot 572-584/2009), joka käsitti muutokset 13 eri lakiin Keskeisimpänä maakareen (MK) tehdyt muutokset Merkittävimmät kirjaamismenettelyä koskevat säännökset ovat edelleenkin maakaaressa (MK) Lähtökohtana oli, että siirto toteutetaan mahdollisimman vähäisin muutoksin sekä lainsäädännössä että itse kirjaamismenettelyssä Merkittävin periaatteellinen muutos oli se, että kirjaamisasiat siirrettiin käräjäoikeuksilta hallintoviranomaiselle MAANMITTAUSLAITOS – TIETOA MAASTA

Lakipaketin keskeisimmät muutokset Vaikka kirjaamismenettelyn keskeisimmät säännökset sisältyvät edelleenkin maakaareen ja menettelysäännökset säilyivät pääosin ennallaan, merkitsi siirto käräjäoikeuksista hallintoviranomaisille kuitenkin mm. sitä, että oikeudenkäymiskaarta ei enää voida soveltaa samalla tavoin kuin käräjäoikeuksissa, vaan toissijaisena menettelysäännöstönä on jatkossa hallintolaki ratkaisijoina eivät enää ole laajojen, tulkinnanvaraisten tai muutoin vaikeasti ratkaistavien asioiden osalta tuomarit eikä notaarit, vaan kirjaamislakimiehet muutoksenhaku ohjautuu uusien säännösten mukaan maaoikeuteen Lakimuutoksia tarvittiin myös organisaatiomuutoksen vuoksi Sen vuoksi muutoksia tuli mm. käräjäoikeuslakiin sekä Maanmittauslaitosta koskeviin säädöksiin MAANMITTAUSLAITOS – TIETOA MAASTA 2010

KANSAINVÄLINEN KEHITYS Kirjaamisasiat ovat olleet viime aikoina uudistusten kohteena monissa Euroopan maissa. Taustalla on yleensä ollut tarve siirtyä sähköisiin rekistereihin Pohjoismaissa uudistukset ovat yleensä liittyneet samalla tuomioistuinlaitoksen uudistamiseen Ruotsissa kirjaamisasiat siirrettiin käräjäoikeuksilta maanmittausviranomaiselle (Lantmäteriet) kesällä 2008. Norjassa kirjaamisasiat siirrettiin käräjäoikeuksilta ja keskitettiin maanmittauslaitoksen (Statens Kartvek) pääkonttorin hoidettavaksi vaiheittain 2004-2007 Tanskassa kirjaamisasiat on keskitetty yhteen erityistuomioistuimeen (Tinglysningsretten), jonka toimialueena on koko maa MAANMITTAUSLAITOS – TIETOA MAASTA

Maanmittauslaitos - Kiinteistötiedon tuottaja ja jakaja Maanmittauslaitoksen tehtävänä on: 1) huolehtia kiinteistönmuodostamis- ja tilusjärjestelytoiminnasta; 1 a) huolehtia kiinteistöjä koskevista kirjaamisasioista sekä lainhuuto- ja kiinnitysrekisterin pitämisestä; (24.7.2009/577) 2) huolehtia kiinteistöjä ja paikkatietoja koskevien rekisterien pitämisestä ja edistää tällaisten rekisterien yhteiskäyttöä; 3) huolehtia yleisistä kartastotöistä sekä edistää tarkoituksenmukaista kartoitusta ja kartantuotantoa; 4) myydä, julkaista ja jakaa karttatietoja ja toimialansa muita tietoja; 5) harjoittaa kiinteistöarviointia; 6) huolehtia alansa kehittämisestä ja suorittaa ne muut tehtävät, jotka on säädetty tai määrätty sen suoritettavaksi. Lisäksi eräitä asetuksessa säädettyjä muita tehtäviä MAANMITTAUSLAITOS – TIETOA MAASTA

Kiinteistötietojärjestelmä (KTJ) - tietopalvelu Laki kiinteistötietojärjestelmästä ja siitä tuotettavasta tietopalvelusta (453/2002) Tarkoituksena on järjestää kiinteistöjä ja muita maa- ja vesialueiden yksiköitä koskeva valtakunnallinen tietopalvelu automaattisen tietojenkäsittelyn avulla Maanmittauslaitoksen on järjestettävä jokaiselle mahdollisuus saada KTJ –tiedot MMT:ssä maksutta luettavakseen ja muistiinpanojen tekemiseen Maksua vastaan otteina, todistuksina ja muina tulosteina Tietyin edellytyksin teknisen käyttöyhteyden avulla (lupaa tarvittaessa luvanantajana toimii tietopalvelukeskus) Yleiseen käyttöön tarkoitettu yhtenäinen tietojärjestelmä Käsittää kiinteistörekisterin (KR) tiedot (kiinteistöosa) Lainhuudatus- ja kiinnitysrekisterin (LKR) tiedot (kirjaamisosa) Muita tietoja sen mukaan, kuin muualla laissa säädetään tulevaisuudessa esim. ns. suunnittelutietojärjestelmän (STJ) tiedot

Maanmittaustoimistot 1 Etelä-Suomi 2 Varsinais-Suomi 3 Pirkanmaa-Satakunta 4 Kaakkois-Suomi 5 Etelä-Savo 6 Pohjois-Savo 7 Pohjois-Karjala 8 Keski-Suomi 9 Pohjanmaa 10 Pohjois-Pohjanmaa 11 Kainuun-Koillismaa 12 Lappi MAANMITTAUSLAITOS – TIETOA MAASTA

Kirjaamisasioiden siirtyneet / uudet henkilöt (lkm) Kirjaamis ’Etelä - Suomen’ mmt • Hämeenlinna 8 1 Helsinki 15 Lahti 5 Lohja 6 Porvoo 5 Kirjaamisasioiden siirtyneet / uudet henkilöt (lkm) Varsinais Suomen mmt Turku 15 Salo 4 Maarianhamina 2 ATK keskus 3 Kaakkois Kouvola 5 Lappeenranta 6 Pirkanmaan Satakunnan mmt Tampere 10 2 Huittinen 4 Ikaalinen 3 Pori 7 Pohjanmaan mmt Vaasa 4 Närpiö 3 Kokkola 6 Alajärvi Seinäjoki 9 Etelä Savon mmt Mikkeli 4 Savonlinna 3 Pohjois Pohjanmaan mmt Oulu 10 Yliviestka 5 Lapin Rovaniemi Kemijärvi Tornio 5 Ivalo Keski Jyväskylä 10 Saarijärvi Karjalan mmt Joensuu 6 Nurmes 2 Kuopio 7 Iisalmi 3 Kainuu Koillismaan mmt Kajaani 5 Kuusamo 3 Kirjaamis sihteerit: 185 lakimiehet: 18 Toimistosiht. 4 Tuki ym.: 10 Yhteensä: 217 Kehittämiskeskus Arkistokeskus Myyntipalvelut Hallintopalvelukeskus Keskushal.

A S I K T Johtamisprosessi Perustoimitusprosessi (PETO) HENKILÖSTÖPROSESSI TALOUSPROSESSI TIETOHALLINTOPROSESSI Arviointitoimitusprosessi (ARTO) A S I K T Perustoimitusprosessi (PETO) Tilusjärjestelytoimitusprosessi (TJ) Maasto- ja rajatietotuotantoprosessi (MARA) Johtamisprosessi Säädösperusteisten rekisterien ylläpitoprosessi (RETI) Tukiprosessit Tietopalvelut-prosessi (TIETO) Kirjaamisprosessi (KIR) Vaikuttavuus Tuotokset ja Toiminnallinen Henkisten voimavarojen laadunhallinta tehokkuus hallinta ja kehittäminen MAANMITTAUSLAITOS – TIETOA MAASTA

PETO ARTO TJ TIETO KIR RETI MARA Tietopalvelu Maanmittauslaitoksen tietovarastoista MML:N TIETOVARASTOT PETO ARTO TIETO TJ KIR RETI MARA

Kirjaamisprosessin keskeisimpiä tehtäviä Huolehtia KTJ:n kirjaamisosan Tiedon tuotannosta Tietojen oikeellisuudesta Ratkaisujen lainmukaisuudesta (laillisuusperiaate) Yhtenäisten ja tehokkaiden toimintatapojen mukaisesta menettelystä Rekisterin jatkuvasta perusparantamisesta sekä korkean laadun ylläpitämisestä Ratkaisutoimintaan ja rekisterin ylläpitoon tarvittavan henkilöstön osaamisen turvaamisesta Kehittämisestä Uusi kirjaamisjärjestelmä Sähköinen kiinteistönvaihdanta Kansainväliset kehityshankkeet

MAANMITTAUSLAITOS – TIETOA MAASTA UKIR – hanke Mikä on UKIR? UKIR on kirjaamisjärjestelmän uudistamishanke Kirjaamisjärjestelmän toiminnan, tiedonhallinnan ja tietojärjestelmien kehittämistä Ei niinkään kysymys kirjaamisjärjestelmämme oikeudellisista perusratkaisuista (kirjaamisen oikeudellisista edellytyksistä ja kirjaamisen oikeusvaikutuksista) Laaja hanke, jolla on oma ohjausryhmä ja hanketoimisto Osa-alueita ovat olleet ja ovat esim. Kirjaamisasioiden siirto (KIRSI) LH- ja kiinnitysrekisterin kirjaamisosan uudistaminen, jonka osalta mm. toteuttaminen on jo meneillään (KIOS/st) Sähköinen kiinteistönvaihdanta (SKV), sähköiset panttikirjat ja sähköinen asiointi kirjaamisasioissa MAANMITTAUSLAITOS – TIETOA MAASTA

Vanhasen II hallituksen hallitusohjelma Miksi UKIR? Vanhasen II hallituksen hallitusohjelma Kirjaamisasioiden siirron lisäksi myös uusi kirjaamisjärjestelmä ValtIT- hankkeiden aiheuttamat muutospaineet Mm. VM:n Sähköisen asioinnin ja demokratian vauhdittamisohjelma (SADe) Kiinteistötietojärjestelmän nykyinen kirjaamisosa on tulossa elinkaarensa päähän Valtionhallinnon tuottavuutta on parannettava Sähköinen kiinteistövaihdanta mahdollistaa päätöksentekoprosessien automatisoinnin Kiinteistötoiminnan prosesseja on tehostettava Päällekkäisen työn karsiminen Yhteistyön lisääminen eri sidosryhmien kanssa Tietotekniikan täysimittainen hyödyntäminen (asiakastili ym.)

UKIR –hankkeen aikataulu Kirjaamisosan sopeutus kirjaamisasioiden siirtoon Kiinteistötieto-järjestelmän kirjaamisosan uusi tietojärjestelmä Sähköisen kiinteistö-vaihdannan tietojärjestelmä 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 MAANMITTAUSLAITOS – TIETOA MAASTA 2010

UKIR:n strategiset tavoitteet Toteuttaa sähköiset asiakirjat ja asiointitavat kiinteistönvaihdannassa Järjestelmä tukee kokonaisprosessin uudistamista Tietojen ajantasaisuutta, kattavuutta ja palvelukykyä parannetaan Kirjaamisasioiden käsittely tietojärjestelmässä reaaliaikaista Tarvittavat toimet voidaan tehdä ajasta ja paikasta riippumatta Sähköisessä asiointijärjestelmässä (kaupankäyntijärjestelmässä) on tarkoitus yhdistää asiakkaan ja viranomaisten toiminnat yhtenäiseksi ja virtaviivaiseksi toimintaprosessiksi. Järjestelmässä toteutetaan omien tietojen tarkastamismahdollisuus Viranomaiset saavat tehdä itse merkintänsä suoraan järjestelmään Sähköiset palvelut hyödyttävät sekä kansalaisia että viranomaisia

Sähköinen kiinteistönvaihdanta (SKV) Yleisenä lähtökohtana on nykyisin, että oikeustoimelta vaadittavan kirjallisen muodon täyttää yleensä myös sähköisessä muodossa tehty, tietyt laatuvaatimukset täyttävä sopimus (laki tietoyhteiskunnan palvelujen tarjoamisesta) Lakia ei kuitenkaan sovelleta kiinteistön luovutukseen eikä perhe- ja jäämistöoikeudellisiin sopimuksiin Tämän vuoksi maakaareen tarvittiin säännökset, joiden mukaan kiinteistön luovutus on pätevä myös, kun se on tehty sähköisesti erityisessä MML:n ylläpitämässä kaupankäyntijärjestelmässä. SKV:n mahdollistava lakiesitys (L maakaaren muuttamisesta 96/2011) on annettu 4.2.2011, mutta sen voimaanpanosta säädetään vielä erikseen.

Sähköinen kiinteistönkauppa Sähköinen kiinteistönkauppa ei ole varsinaista etäkauppaa Sähköinen kiinteistönkauppa ei muuta kauppaan liittyviä osapuolten keskinäisiä oikeuksia ja velvollisuuksia (kuten virhevastuuta) Kaupan kohde tarkastetaan ja kaupan ehdoista neuvotellaan ja sovitaan etukäteen kuten nykyisinkin Kauppakirjasta on käytävä ilmi, kuten perinteisessäkin kauppakirjassa Luovutustarkoitus Luovutettava kiinteistö Myyjä ja ostaja Kauppahinta ja vastike Itse kauppasopimuksen tekeminen voi tapahtua sitten sähköisesti

Kaupan tekeminen järjestelmässä Myyjä kirjautuu järjestelmään, jolloin hänet tunnistetaan ns. vahvalla sähköisellä tunnistusmenetelmällä Tämän jälkeen myyjä voi käsitellä järjestelmässä kauppakirjan luonnosta ja täyttää siihen tarpeelliset tiedot ja muut ehdot Järjestelmä suorittaa esitarkastuksia verraten myyjän syöttämiä tietoja eri rekistereissä oleviin tietoihin (mm. VTJ, lainhuuto- ja kiinnitysrekisteri, kaupparekisteri jne.) Yleensä ehdot sovittu jo valmiiksi, mutta myyjä voi lähettää luonnoksen esim. sähköpostilla ostajan luettavaksi ja tarkastettavaksi Osapuolet voivat käyttää myös asiamiestä (esim. kiinteistönvälittäjä) ja järjestelmän ylläpitäjä voi antaa asiamiehelle myös yleisen valtuutuksen käyttää asiointijärjestelmää

Asiakirjojen laatiminen ja rekisteritietojen käyttö asiointijärjestelmässä Kun luonnos on valmis, nykyisen ehdotuksen mukaan myyjä allekirjoittaa sen sähköisellä allekirjoituksella, jolloin luonnos siirtyy ostajan käsiteltäväksi Edellytetään ns. kehittynyttä sähköistä allekirjoitusta Tieto myyjän allekirjoittamasta luonnoksesta esim. sähköpostilla ostajalle Tämän jälkeen ostaja voi kirjautua järjestelmään käsittelemään luonnosta, jolloin hänet tunnistetaan samalla tavalla kuin myyjä Kauppa syntyy, kun sekä myyjä että ostaja ovat allekirjoittaneet samansisältöisen luonnoksen

Kaupan tekeminen järjestelmässä Sähköisessä luovutuksessa ei enää käytetä kaupanvahvistajaa Monet kaupanvahvistukseen liittyvät funktiot toteutuvat sähköisen järjestelmän toimesta (luovutuksen tapahtumisen yksiselitteisyys, luovutusajankohdan todennettavuus, luovutuksen julkisuus) Erilaiset ilmoitukset lähtevät järjestelmästä automaattisesti Kun kauppa on tehty järjestelmässä, siitä lähtee automaattisesti ilman eri hakemusta tieto kirjaamisviranomaiselle ja lainhuutohakemus tulee vireille välittömästi Lainhuutoasia kirjautuu automaattisesti vireille lainhuuto- ja kiinnitysrekisteriin – saantotietoja ei tarvita

Kaupan tekeminen järjestelmässä KHR-ylläpito suunniteltava sähköisten kauppojen osalta Sähköisen luovutuksen rinnalla säilyy mahdollisuus luovutuksen tekemiseen perinteisellä kirjallisella luovutuskirjalla Säilyykö näiltä osin kaupanvahvistus? Ilmoitusliikenne näiltä osin, jos kaupanvahvistus ei säily

Sähköinen kiinnitysjärjestelmä Kiinnityshakemus voidaan nykyisinkin toimittaa sähköisesti (laki sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa 13/2003, 9 §) Ero on kuitenkin merkittävä verrattuna suunniteltuun uuteen järjestelmään Sähköisessä kiinnitysjärjestelmässä kiinnityksen kohteen omistaja kirjautuu järjestelmään vahvan tunnistamisen periaatteella Kiinnityshakemuksena on järjestelmässä valmiina oleva sähköinen lomake, jonka hakija täyttää järjestelmässä Järjestelmää suorittaa esitarkastuksia lomaketta täytettäessä varmistaen mm., että kiinnitystä haetaan aina voimassa olevaa kiinteistötunnusta käyttäen

Sähköinen kiinnitysjärjestelmä Kiinnityshakemus allekirjoitetaan sähköisellä allekirjoituksella Kehittynyt sähköinen allekirjoitus Kun hakemus on asianmukaisesti allekirjoitettu, järjestelmä toimittaa sen automaattisesti kirjaamisviranomaiselle, jolloin asia tulee vireille välittömästi Hakemus kirjautuu kirjaamisviranomaisen työjonoon Hakemus kirjautuu automaattisesti vireillä olevaksi kiinnitysasiaksi lainhuuto- ja kiinnitysrekisteriin

Sähköinen panttikirja Otetaan käyttöön sähköinen panttikirja Kiinnityksestä ei anneta todistukseksi kirjallista panttikirjaa, vaan sen korvaa lainhuuto- ja kiinnitysrekisterissä oleva merkintä sähköisen panttikirjan saajasta Nykyiset kirjalliset panttikirjat voidaan hakemuksesta vaihtaa sähköisiksi panttikirjoiksi Mahdollisuus kirjalliseen panttikirjaan säilynee ainakin toistaiseksi vaihtoehtona Uusi kirjaamistyyppi: sähköisen panttikirjan saajaa koskevat hakemukset

Tulevaisuuden haasteita sähköinen kirjaamisjärjestelmä ja kirjaamisasioiden käsittely sekä SKV ja sähköiset panttikirjat laajaan käyttöön Kansainvälinen yhteistoiminta (e-Justice ym. hankkeet) Yli rajojen tapahtuva kiinteistönvaihdanta sekä ylikansalliset luottomarkkinat Working Party of Landadministration WPLA European Landregistry Association (ELRA) Rajat ylittävä tietopalvelu EU:n paikkatietoportaali (INSPIRE) European Landinformation Service (EULIS) Erilaisten kansallisten lakien ja järjestelmien aiheuttamien esteiden poistaminen ja yhteensovittaminen on varsin suuritöistä Resurssit? MAANMITTAUSLAITOS – TIETOA MAASTA 2010

Kiitos mielenkiinnosta!