Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
1
Vanhuspalvelujen kirjaamisen haasteet
Projektisuunnittelija, VTM Susanna Kaisla, Helsingin yliopisto Joensuu , Kaisla
2
Sosiaalialan tietoteknologia hanke Vanhuspalvelujen osuus hankkeessa
Kirjaamisen haasteet Joensuu , Kaisla
3
Sosiaalialan tietoteknologiahanke TIKESOS
Hanke tukee sosiaalialan omista tarpeista lähtevää tietoteknologian kehittämistä. Hankkeessa kehitetään asiakastietojärjestelmiä. Tähän liittyen yhtenäistetään sähköisten asiakirjojen sisältöjä ja rakenteita sekä asiakirjahallintoa. Joensuu , Kaisla
4
Hanke käynnistyi vuonna 2005 osana sosiaali- ja terveysministeriön Sosiaalialan kehittämishanketta.
Valtakunnallinen hankeorganisaatio koostuu johtoryhmästä, asiantuntijaryhmistä sekä projektiryhmästä. Hankkeeseen osallistuu laaja joukko valtakunnallisia, alueellisia ja paikallisia toimijoita. Joensuu , Kaisla
5
Lisätietoja: www.tikesos.fi
Hankkeen toteuttaa sosiaali- ja terveysministeriö yhteistyössä Suomen Kuntaliiton, Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) ja Itä-Suomen sosiaalialan osaamiskeskuksen kanssa. Lisätietoja: Joensuu , Kaisla
6
Hankkeen keskeiset osat 2008–2011
Asiakastietojen käsittely Tietoturva Tietosuoja Kansallinen koordinointi ja kansalliset palvelut hankkeen jälkeen Asiakastieto- järjestelmien kehittäminen Tiedot ja rakenteet Arkkitehtuuri Tutkimus- tarpeet Kirjaamisen sisällöllinen kehittäminen Lainsäädäntö- tarpeet Joensuu , Kaisla
7
Vanhuspalvelujen dokumentointi
Määrittelytyö aloitettiin keväällä 2008. Tehtävänä on koota ja määritellä sähköisessä asiakasdokumentaatiossa tarvittavat asiakirjat, tietosisällöt ja rakenteet, joiden halutaan olevan valtakunnallisesti tallennettavissa, siirrettävissä ja hyödynnettävissä tulevaisuudessa. Joensuu , Kaisla
8
Vanhustyössä yhteisesti käytettäviä asiakirjoja
Yhteydenottotiedot Hakemus Palvelutarpeen arviointi Päätös ja muutoksenhakuohjeet Suunnitelma Tulo- ja menoselvitys Asiakaskertomus Joensuu , Kaisla
9
Tilanne tällä hetkellä:
Dokumentteja käsittelevä raportti on lähdössä kommenttikierrokselle helmikuun puolivälissä. Kommentteja pyydetään laajasti sekä työntekijöiltä että muilta asiantuntijoilta. Joensuu , Kaisla
10
Kuinka ylittää kirjaamisen kynnys?
Tietojärjestelmän toimivuus Kirjaamisosaaminen Kirjaaminen osana työprosessia Joensuu , Kaisla
11
Millainen on kirjaamisen työnjako?
Kuka on päävastuussa? Kuka tiedottaa, jos tarvitaan tiedotusta? Kuinka voittaa kasvottomuus? Joensuu , Kaisla
12
Ketä kirjaaminen palvelee?
Asiakkaat Työntekijät Organisaatio Joensuu , Kaisla
13
Mikä on oleellista? Mitä kirjata?
Hoito- ja palvelusuunnitelman tavoitteet? Mitä on muuttunut? Mitä palvelua asiakas on saanut? Miten paljon aikaa asiakas on saanut? Asiakkaan osallisuus? Joensuu , Kaisla
14
Mistä tietää, että jotain on olemassa tai että jotain tapahtui, jos siitä ei ole jälkeä?
Joensuu , Kaisla
15
Kiitos! www.tikesos.fi susanna.kaisla@helsinki.fi
Joensuu , Kaisla
Samankaltaiset esitykset
© 2023 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.