Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

VALTIOVARAINMINISTERIÖ 30.5.2007HKO, Valtion IT-toiminnan johtamisyksikkö Julkishallinnon sähköisen asioinnin rakenneosat Kehitettävät yhteiset alustat,

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "VALTIOVARAINMINISTERIÖ 30.5.2007HKO, Valtion IT-toiminnan johtamisyksikkö Julkishallinnon sähköisen asioinnin rakenneosat Kehitettävät yhteiset alustat,"— Esityksen transkriptio:

1 VALTIOVARAINMINISTERIÖ 30.5.2007HKO, Valtion IT-toiminnan johtamisyksikkö Julkishallinnon sähköisen asioinnin rakenneosat Kehitettävät yhteiset alustat, palvelut ja ratkaisut Esitutkimusraportin liite: Esimerkkejä rakenneosien hyödyntämisestä asiointiprosesseissa

2 VALTIOVARAINMINISTERIÖ 30.5.2007HKO, Valtion IT-toiminnan johtamisyksikkö Yleistä Esimerkkien avulla on pyritty kuvaamaan esitutkimusraportissa kuvattujen sähköisen asioinnin rakenneosien toimintaa ja roolia asiointiprosesseissa Esimerkkiprosessit ovat yleistettyjä ja pelkistettyjä kuvitteellisia prosessikuvauksia Esimerkissä on hyödynnetty PowerPoint- animaatiota, joten on suositeltavaa käydä esitys läpi ”Diaesitys” -tilassa

3 VALTIOVARAINMINISTERIÖ 30.5.2007HKO, Valtion IT-toiminnan johtamisyksikkö Asiakas etsii palvelun esim. Suomi.fi –portaalissa ja siirtyy asiointipalveluun. Asiakas täyttää hakemuksen, johon on esitäyttötietoina haettu tiedot VTJ:stä (henkilö- ja yhteystiedot, yrityksillä YTJ:stä). Asiakas antaa myös suostumuksensa liitteiden automaattiselle lisäämiselle, liitettävät tiedot haetaan (esim.) KTJ:stä. Asiakas vastaanottaa päätöksen ja maksaa (esim.) lupamaksun käyttäen VETUMA-palvelua. Kuittaus maksun suorittamisesta lähetetään asiointitilille, samoin yhteystiedot ja tietoa asian mahdollista jatkokäsittelyä varten. 12 13 Palveluun ohjaus (portaalit) ja haku Palveluun ohjaus (portaalit) ja haku Hallinnon palvelualustat Hallinnon palvelualustat Asiointitili Viestien välitys Hallinnon tietojärjestelmä Hallinnon tietojärjestelmä Kansalliset perustietovarannot Tukipalvelut Palvelu vaatii tunnistautumisen, joten asiakas tunnistautuu VETUMA:n kautta käyttäen mobiilivarmennetta. 1 2 3 4 Viranomaiset käsittelevät hakemuksen ja tekevät päätöksen. Mikäli hakemukseen tarvitaan tarkennuksia, viranomainen lähettää tarkennuspyynnön asiointitilille. Tarvittaessa viranomainen ja asiakas täydentävät hakemusta yhdessä palvelualustalla. Päätös ja siihen liittyvä maksupyyntö lähetetään asiointitilille. Esimerkki: Sähköisen asioinnin rakenneosat hakemusprosessissa Asiakas tarkistaa tavoitettavuustiedot ja päivittää ne tarvittaessa. Asiakas on aiemmin aktivoinut asiointitilinsä ja antaa suostumuksensa hakemukseen liittyvien tietojen välittämiseen asiointitililleen. 5 Asiakas hyväksyy hakemuksen ja lähettää sen viranomaiselle, kopio hakemuksesta lähetetään asiointitilille. Kuittaus hakemuksen vastaanotosta lähetetään asiointitilille. 6 7 10 8 9 11

4 VALTIOVARAINMINISTERIÖ 30.5.2007HKO, Valtion IT-toiminnan johtamisyksikkö Asiakas tunnistautuu VETUMA:n kautta asiointitililleen, siirtyy asiointiviestissä olevan linkin kautta hakemukseen, tarkistaa hakemuksen tiedot ja tekee tarvittavat muutokset. Tarvittaessa asiakas hakee ohjeita ja lisätietoa viranomaisen sivustolta. Päätös ja siihen liittyvä aineisto lähetetään asiointitilille. Esimerkki: Sähköisen asioinnin rakenneosat proaktiivisessa palvelussa Palveluun ohjaus (portaalit) ja haku Palveluun ohjaus (portaalit) ja haku Hallinnon palvelualustat Hallinnon palvelualustat Asiointitili Viestien välitys Hallinnon tietojärjestelmä Hallinnon tietojärjestelmä Kansalliset perustietovarannot Tukipalvelut Viranomainen valmistelee hakemuksen esim. osana säännöllistä palveluprosessia. 1 Viranomainen lähettää hakemuksen asiakkaalle. Viestien välitys –palvelu hyödyntää asiakkaan tavoitettavuustietoja. Asiakas on aktivoinut asiointitilinsä ja esitäytetty hakemus lähetetään asiakkaan asiointitilille. Asiakas on ilmoittanut myös sähköpostiosoitteensa mahdollisia ilmoituksia varten. Sähköpostiin lähetetään ilmoitus uudesta tapahtumasta asiointitilillä. 2 3 4 Asiakas hyväksyy hakemuksen ja lähettää sen viranomaiselle, kopio hakemuksesta lähetetään asiointitilille. Kuittaus hakemuksen vastaanotosta lähetetään asiointitilille. 6 7 8 Viranomaiset käsittelevät hakemuksen ja tekevät päätöksen. Mikäli hakemukseen tarvitaan tarkennuksia, viranomainen lähettää tarkennuspyynnön asiointitilille. Tarvittaessa viranomainen ja asiakas täydentävät hakemusta yhdessä palvelualustalla. 11 9 10 12 5


Lataa ppt "VALTIOVARAINMINISTERIÖ 30.5.2007HKO, Valtion IT-toiminnan johtamisyksikkö Julkishallinnon sähköisen asioinnin rakenneosat Kehitettävät yhteiset alustat,"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google