Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Hyrrä Sähköinen asiointi hanke-, yritys- ja rakennetuissa

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Hyrrä Sähköinen asiointi hanke-, yritys- ja rakennetuissa"— Esityksen transkriptio:

1 Hyrrä Sähköinen asiointi hanke-, yritys- ja rakennetuissa
Maaseutuvirasto

2 Mikä on Hyrrä? ”Hyrrä on uusi maaseudun tukien verkkopalvelu. Hyrrä opastaa hakijan tukiprosessin alusta loppuun - aina tukihakemuksesta siihen asti, kunnes tukieurot ovat tilillä. Turhan  juoksemisen ja paperipyörittämisen sijaan itse kukin voi keskittyä olennaiseen.”

3 Miksi sähköinen asiointi?
Hyrrä on auki 24/7 Asiointi ei ole sidottu aikaan eikä paikkaan Tarvittava informaatio ja ohjeistus Asiointi viranomaiseen päin sujuvaa ja ajantasaista Mahdolliset lisätietopyynnöt hoituvat Hyrrän kautta Päätökset tiedoksi Hyrrän kautta Maksuhakemus tehdään samassa järjestelmässä - Järjestelmä sisältää ajantasaiset ohjeet, logot, lait yms. - Saatavilla tukimuotokohtaisia ohjeita, opastusvideoita ym.

4 Miksi sähköinen asiointi?
Asiointi ja viranomaiskäsittely tapahtuvat samassa järjestelmässä Hakemuksen käsittelytilanteen seuranta helppoa Aikaisempien hankkeiden selailu – tiedot aina saatavilla Hakemuksen täyttämiseen Hyrrässä voi valtuuttaa esim. kirjanpitäjän, asiantuntijan ja neuvojan Sähköinen allekirjoitus - Viranomaiset ja Leader-ryhmät näkevät tarvittaessa valmisteilla olevat hakemukset – neuvonta helpompaa

5 Perusprosessi säilyy ennallaan
Hakija Seurantatiedot Hakemus Maksupäätös Vireilletulotarkastus Maksuhakemus Käsittely Hakijalle suurin muutos on asioinnin sähköistäminen Hakemukset sähköisesti => kaikki ”asiakirjat” kertyvät hakijalle ”hankekirjastoon” ja viranomaiselle sähköiseen arkistoon UUTTA: Hakemukselle tehdään vireilletulotarkastus Lisätietopyynnöistä tulee tieto Hyrrään + ilmoitus hankkeen vastuu- ja yhdyshenkilöiden sähköpostiin Lisätietojen toimittamiselle annetaan määräaika Mikäli määräaikaa ei noudateta eikä lisäaikaa pyydetä, voi käsittelijä tehdä päätöksen olemassa olevin tiedoin Tukipäätökset tulevat Hyrrään +sähköposti-ilmoitus Hakijan muistettava ilmoittaa hakemuksella sähköpostiosoite Päätös Lisätiedot

6 Hakeminen Tukihakemuksen vireilletulosta tulee hakijalle tieto
Samalla tiedoksi hakemuksen arvioitu käsittelyaika sekä käsittelijä Vireilletulon jälkeen hakija voi aloittaa toteutuksen omalla riskillään Jos hakemus ei täytä vireilletulon ehtoja, hakemusta tulee täydentää Hakijalle ilmoitus vireilletulosta tai pyyntö täydentää hakemusta Hyrrään + sähköposti-ilmoitus, paperiasiakkaille postitse Jos hakemus täyttää vireilletulon ehdot, vireilletulopäivä on sama kuin hakemuksen saapumispäivämäärä Hakemusta tulee täydentää, jos ei täytä vireilletulon ehtoja. Tästä tulee myös ilmoitus hakijalle.

7 Katso-palvelun käyttö sähköisessä Hyrrä-asioinnissa
Maaseutuvirasto

8 Yleistä Katso-palvelusta
Käytetään organisaatioiden sähköisessä asioinnissa Katso-tunnus yhdistää toisiinsa henkilön, organisaation ja henkilön oikeuden edustaa organisaatiota Katso-tunnisteita, niiden käyttöä ja niihin liittyvää tietoa hallinnoidaan Katso-palvelussa (yritys.tunnistus.fi) Sähköisen tunnistautumisen johdosta paperisia allekirjoitettuja lomakkeita ei tarvitse toimittaa viranomaiselle

9 Hyrrä-kirjautuminen Hyrrään kirjautuminen edellyttää organisaatiolta Katso-tunnistetta ja Katso-Pääkäyttäjyyttä Jos organisaatiolla ei ole vielä Katso-palvelua käytössä, tulee pääkäyttäjyys perustaa Verohallinnon sivuilla Pääkäyttäjä: Organisaation nimenkirjoitusoikeudellinen henkilö Oikeutettu perustamaan organisaation muille henkilöille Katso-alitunnisteita, Hyrrä-asiointirooleja sekä valtuuttamaan rinnakkaispääkäyttäjiä Saa automaattisesti käyttöön kaikki Hyrrän asiointiroolit Alitunnisteiden perustaminen, valtuutusten antaminen, rinnakkaispääkäyttäjyyden perustaminen ym. tehdään Katso-palvelussa

10 Hyrrä-asiointiroolit
Hyrrä -hakija, jolla voi selata, täyttää ja lähettää organisaation tuki- ja maksuhakemuksia Hyrrässä (vastaa virallista allekirjoitusta ja annetaan vain nimenkirjoitus-oikeudelliselle henkilölle) Hyrrä -avustaja, jolla voi selata ja täyttää kaikkia lomakkeita Hyrrässä, mutta ei ole oikeutettu allekirjoittamaan ja jättämään niitä viranomaiskäsittelyyn Hyrrä -selaaja, jolla voi selata organisaation tuki- ja maksuhakemuksia Hyrrässä Hyrrä-hakija roolin voi antaa allekirjoitusoikeudellisille henkilöille Hyrrä-avustajan rooli henkilöille, jotka auttavat hakemuksen täyttämisessä ja hankehallinnossa

11 Hyrrä kirjautuminen Henkilökohtaiset verkkopankki- tunnukset tai
Tarvitset Henkilökohtaiset verkkopankki- tunnukset tai Sähköinen henkilökortti tai Mobiilivarmenne, joilla kirjautuminen tapahtuu sekä - Katso-palvelussa annettu Hyrrä-valtuutus eli asiointirooli Sähköinen asiointi Varmistettava henkilön tunnistautuminen Y-tunnus Tarvitaan Katso-tunnusten hankintaa sekä Hyrrä-asiointia varten Hakemuksen hakijatiedot tulevat Y-tunnuksen kautta suoraa YTJ:stä Varmistettava YTJ-tietojen ajantasaisuus! Paperiasiointi Tarvitaan yhtälailla Y-tunnus, koska paperiset hakemukset tallennetaan myös Hyrrään – hakijatiedot tulevat ensisijaisesti YTJ:n kautta Hakijalla on mahdollisuus halutessaan siirtyä käyttämään sähköistä asiointia kesken prosessin Paperiasiakkaiden kanssa asioidaan perinteisesti paperilla Ry-tunnuksella asiointia selvitetään. Tämä kuitenkin tarkoittaa sitä, että sähköiseen asiointiin siirtyminen ko. hankkeen osalta ei ole myöhemmin mahdollista vaan hakija toimii paperilla hankkeen alusta loppuun

12 Hyrrä-kirjautuminen Kirjautumisen yhteydessä järjestelmä käy automaattisesti varmistamassa Katso-palvelusta henkilön oikeudet toimia Hyrrässä organisaation edustajana ► Y-tunnus vaaditaan Katso-palvelua ja Hyrrää varten! ►YTJ-tiedot ajan tasalla! Paperiasiointi - Y-tunnus ensisijainen - Ry-tunnuksen käyttöä selvitetään

13 Neuvontaa ja lomakkeita
Neuvontaa saa edelleen Leader-ryhmästä ja ELY-keskuksesta Ennen hakemuksen suunnittelua on hyvä ottaa yhteyttä Leader-ryhmään / ELY-keskukseen! Paperihakemusten toimittaminen edelleen mahdollista Lomakkeet saatavilla suomi.fi-palvelussa Halutessaan asiakas voi siirtyä paperisten lomakkeiden toimittamisesta sähköiseen asiointiin - Paperisten hakemusten käsittely tapahtuu viranomaisen toimesta samassa järjestelmässä – hakemukset tallennetaan Hyrrään -> Halutessaan asiakas voi kesken prosessin ottaa Hyrrä käyttöön ja siirtyä sähköiseksi käyttäjäksi -> vaaditaan Katso-tunnukset ja Hyrrä-valtuutus

14 Käyttöönoton tavoiteaikataulu
Maaliskuu Nuoren viljelijän aloitustuki Toukokuu Neuvonta- korvauksen maksuhakemukset Syksy/2015 Tuki- päätökset Syksy/2015 Tukien maksu- hakemukset Kevään hakujen tavoiteaikataulu Hanke- ja yritystukien aloittaminen omalla riskillä mahdollista hakemuksen vireilletulon jälkeen Hakemusten vastaanotto avataan kevään aikana Päätöksiä päästään tekemään alkusyksystä Päätösten jälkeen maksuhakemukset ja maksupäätökset Helmikuu Neuvonta- korvaus, Tiedotus- hankkeet Huhtikuu Hanke- ja yritystuet Toukokuu Rakentamisinves-toinnit, ei-tuotannolliset investoinnit

15 Lisätietoja: Kiitos! www.mavi.fi/hyrra www.yritys.tunnistus.fi
ELY-keskus Leader-ryhmä


Lataa ppt "Hyrrä Sähköinen asiointi hanke-, yritys- ja rakennetuissa"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google