Auditointiryhmän asettaminen  Metsäneuvoston kokouksessa 22.8.2006 päätettiin perustaa metsäohjelman seurantaan auditointiryhmä.  Auditointiryhmään kutsuttiin.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Hyvinvointikuvaus käytäntönä – tukea terveyden edistämisen suunnitteluun.
Advertisements

Läpäisyhankkeet ja ammatillisen koulutuksen kehittäminen
Biolaakson tarkastelua johtamisnäkökulmasta
Tarkoituspykälän uudistaminen Kyselyn tulokset
Jukka Ollila | Novago Yrityskehitys Oy Yritystalo BusinessLohjan ensimmäinen vuosi.
VAPAAEHTOISTYÖSSÄ JAKSAMINEN OSAAMINEN Yhteiskunta Perhe Lähiyhteisö
Vapaaehtoisten ääni esiin Ray-rahoitteisessa toiminnassa
Metsäntutkimuslaitos MOSSE: Ekologiset tarkastelut yksityismetsien aluetason yhteistoiminnallisessa suunnittelussa. Sosiaalinen kestävyys.
Ohjelma Klo 8.30 – 9.00 Tervetulokahvitarjoilu
Esitys Juha Mieskolainen
MULTIMEDIAN MONET MUODOT
Kyläsuunnittelumalli
NUPPU 2 – Keski-Pohjanmaan osahanke osana PaKaste 2 -hanketta 1.
YMALin strategia: tavoitteet ja painopistealueet.
Avoin päätöksentekokäytäntö toimintamallina
Metsä Tieto Osaaminen Hyvinvointi Yleiskaavaselvityksen toteuttaminen Helena Mäkelä, Kari T. Korhonen, Tuula Packalen, Hannu Hirvelä Kaavoituksen vaikutukset.
Käyttäjäkokemuksen muodostuminen ja kehittäminen verkkoyhteisössä Maria Hyytiäinen Työn valvoja ja ohjaaja: Dosentti Timo Korhonen
Ammattikorkeakoulujen TKI-toiminta Kuinka rajata ja määritellä TKI-opintopisteet? Kaisu Piiroinen.
AMO ihanneprosessi Annika Kangas Jukka Tikkanen Rovaniemi Metsävarojen käytön laitos, Oulun AMK.
Yhteenveto ja johtopäätökset AMO-asiakirjojen analyysistä, asiantuntijahaastatteluista ja metsäneuvostokyselystä Jukka Tikkanen ja Annika Kangas,
Yhteenveto ja johtopäätökset AMO-asiakirjojen analyysistä ja asiantuntijahaastatteluista Kehittämistyöryhmän kokous Heli Saarikoski,
Osallistuminen sidosryhmien näkökulmasta -kysely metsäneuvostojen jäsenille Marjo Laitala.
Opi Analyzer Peruskäyttäjäkoulutus
Fi.opasnet.org fi.opasnet.org/fi/Ydinvoima Haluamme tietää Sinun mielipiteesi. Äänestikö kansanedustajasi oikein ydinvoimasta? Kansalaisparlamentti ydinvoimasta.
Lapsi- ja nuorisopolitiikan kehittämisohjelma ja nuorisojärjestöt
Kanuuna seminaari Seinäjoki  Aiemmissa malleissa lähtökohta, jossa määriteltiin hyvinvoinnin esteitä, joita sitten voitiin ratkoa  Toimintavalmius.
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
”YHDEKSÄN ON ENEMMÄN KUIN YKSI” Tiimit seurakunnan vapaaehtoistoiminnan kehittäjinä.
TASAPAINON RAKENTAMINEN
EMMA - PROJEKTIN TYÖPAJA , Tampere. T YÖPAJAN SISÄLTÖ JA TAVOITE Havaintoja maakuntien kuvauksista Toivottuja esittelyjä maakunnista Itsearviointia.
Maaseutuohjelman arviointisuunnitelma - mistä on kyse? Työseminaari Säätytalolla
Alueellisen koulutustarpeen ennakointi Päivi Holopainen, Lapin liitto Pohjoiskalotti osana arktista aluetta,
Valmennuskurssi sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelmaan
1) Mitä tässä ryhmässä oli sellaista, joka haluat jakaa muiden osallistujien kanssa? 2) Mikä huomio/ konkreettinen asia, joka auttaa sinua jatkossa huomioimaan.
Onnistunut IT-projekti - Haaveesta totta? Tiken näkemys
Terveysvaikutusarviointi kaikessa päätöksenteossa Jouni Tuomisto, Mikko Pohjola YMAL.
VISIO KMO: Kestävää hyvinvointia monimuotoisista metsistä TULEVAISUUSKATSAUS: Metsät ja osaaminen- kasvavaa hyvinvointia Liite 2.
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ Onnistuivatko opit ? Markus Seppelin Sosiaali- ja terveysministeriö Onnistuvat opit –hankkeen valvoja.
TILASTOKUVIO kuvio on voimakkain tapa esittää tietoa
Miten vaikuttavuudesta puhutaan? Pirjo Hiidenmaa Suomen Akatemia.
Alueellisen toiminnan kehittäminen  Tietoon ja tiedon jakoon selkeyttä  Ohjausryhmä keskeinen toimija alueen koordinoinnissa ja markkinoinnissa  Uusia.
Ahdistaako avoimuus? - sosiaalinen media projekti/hankeviestinnässä
Euroopan muuttoliikeverkoston kansallinen seminaari
Opasnet päätöksenteon työkaluna Jouni Tuomisto, THL.
Toimintakyvyn arvioinnin etiikka
Terveysvaikutusarviointi kaikessa päätöksenteossa Jouni Tuomisto, Mikko Pohjola YMAL.
VISIO 2015 Metsät ja osaaminen- kasvavaa hyvinvointia uusiutuvasta luonnonvarasta Liite 6.
Vapaaehtoistyön kansallinen strategia – hanke Aspa yhteistyössä Kansalaisareena ry:n kanssa Jatta Vikström
Kyläsuunnittelun vaikuttavuus Kehittämisyhdistys Kalakukko ry:n alueella.
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Tieteen yhteiskunnallinen vaikuttavuus / Suomen tieteen tila ja taso yhteiskunnallinen vaikuttavuus syntyy, kun tieto ja osaaminen konkretisoituu muutoksessa.
Kesätyöntekijöiden kommentteja Opasnetistä ja ydinvoimatyöstä: ”Kun tulin kesätöihin minulla oli vain jokin suuntaa antava aavistus siitä mitä meinattiin.
Tutkimusprojektin hallinta Miten projektia johdetaan? Tutkimus- ja innovaatiopalvelut/Kirsi Murtosaari.
Nuorten hyvinvoinnin indikaattorit Jenni Similä Suunnittelija.
Esittely Metsänhoidon suositukset.
LOHJAN KAUPUNGIN UUSI ORGANISAATIO Uudet ideat siirretty hallintosääntöön Alueiden johtokunta
Sote-uudistus ja Porin kaupunki
Asettamiskirje: Korkeakoulujen tietohallinto-ja ICT-ohjausryhmän täsmennettynä tehtävänä on:
Jyväskylän yliopistossa
THL:n asiakkuustyön ja CRMn vaikuttamissuunnitelma
Risto Kuronen Vastuuvalmistelija
Arvioinnista arkipäivää
Saumaton hoitoketju ja kuntoutuspolku työikäiselle
Arviointi, vaikutukset ja vaikuttavuus HYTE -työssä
Arviointi, vaikutukset ja vaikuttavuus HYTE -työssä
Indikaattorit – mitä ne kertovat vaikuttavuudesta?
Omavalvonta -työpaja THL:ssa
Esityksen transkriptio:

Auditointiryhmän asettaminen  Metsäneuvoston kokouksessa päätettiin perustaa metsäohjelman seurantaan auditointiryhmä.  Auditointiryhmään kutsuttiin seuraavat henkilöt –Kaupunginjohtaja Timo Louna, Keuruu –Professori Mikko Mönkkönen, Jyväskylän yliopisto –Aluejohtaja Heikki Savolainen, Metsähallitus  Ryhmä on kokoontunut neljä kertaa. Keuruun kaupunki

Auditointiryhmän toimeksianto  Auditointiryhmän tehtäväksi määriteltiin ensimmäisen kokouksen pohjalta seuraavat asiat –Arvioida, onko Keski-Suomen metsänohjelman toteutus ja sisältö MMM:n toimeksiannon mukainen –Arvioida metsäohjelmaprosessia ja siihen liittyen päätöksentekoa, eri toimijoiden ja työryhmien roolia –Arvioida ohjelman tavoitteita, mittareita ja seurantaa –Arvioida ohjelman vaikutusta ja nivoutumista ympäröivään yhteiskuntaa. –Tehdä kehittämisehdotuksia metsäohjelman sisällöstä ja metsäohjelmaprosessista

Ohjelmaprosessi  Todettiin, että ohjelma on sisällöltään MMM:n ohjeistuksen mukainen  Huomioita –Perinteisenä metsäohjelmana Keski-Suomen metsäohjelma on hyvä, mutta riittääkö se? –Yhteiskunnallisen vaikuttavuuden arviointi on jäänyt vähälle. Tavoitteet paljolti metsäsektorin itsensä asettamia.  Ohjelman pitäisi avautua muuhun yhteiskuntaan –Ministeriön rooli tehtäväksi annon jälkeen vähäinen –Ohjelman aikataulutus ja METLA:n tiedon tuotanto –Kansalaismielipiteen ja metsänomistajien mielipiteiden kerääminen vaikeaa, mutta jotenkin se on tehtävä –Vaihtoehtotarkasteluja ei tehty  Tarvitaan menetelmiä ja työkaluja arvioida alueellisia tai toiminnallisia vaihtoehtoja

Ohjelmaprosessi  Huomioita –Strategiaryhmällä keskeinen rooli: oliko kokoonpano oikea ja olisiko metsäkeskuksen johtokunnan pitänyt nimittää strategiaryhmä? –Metsäkeskuksen johtokunta hyväksyy metsäohjelman, mutta ei osallistunut aktiivisesti sen laadintaa – sitoutuminen? –Metsäneuvoston todellinen rooli epäselvä –Laadintaprosessiin johtamisjärjestelmä selkeämmäksi –Tarvitaan yhteiskunnallisen vaikuttavuuden arviointia –Työssä ei pidä kaihtaa uusia ja tuoreita ideoita –Vaikutteita pitää saada laajemmin metsäalan ulkopuolelta –Erilaisia maakunnallisia ohjelmia laativien tahojen rooli –Ohjelman laadintaprosessia on elävöitettävä: esim. erilaiset ryhmätyömenetelmät

Tavoitteet ja mittarit  Huomioita –Tavoitteiden osalta lähestymistapa on lähinnä kansantalous, ei niinkään yksityismetsätalous tai metsänomistajan metsästään saaman hyödyn lisäys –Ohjelmassa ei perustella, miksi on päädytty tiettyihin tavoitteisiin –Seuranta on puutteellista. Seurantajulkaisu (metsätalouden ympäristökertomus) ei ole samassa linjassa tavoitteiden ja mittareiden kanssa –Metsäkeskukselta vaaditaan erilaisia seurantatietoja, jotka poikkevat toisistaan –Mikä on Keski-Suomen rooli valtakunnan tavoitteiden osalta, esim. puuntuotanto tai metsien monimuotoisuus –Konkreettisia ja teräviä tavoitteita ja mittareita

Tavoitteet ja mittarit Johtopäätökset –Tavoitteiden oltava konkreettisempia, ei esim. ”suotuisa suojelun taso” –Tavoitteet purettava pienemmiksi (toimija- tai aluekohtaisiksi), jotta niihin voidaan sitoutua –Mittarit mietittävä huolella. Mitä halutaan mitata ? Esim. keskiarvona lahopuun määrä (m³/ha) huono mittari, parempi on runsaslahopuustoisten metsien määrä –Tekstin ja tavoitetaulukoiden vastattava paremmin toisiaan –Seurantaraportin liityttävä selkeästi tavoitteisiin. Raportista käytävä ilmi missä onnistuttu, missä epäonnistuttu.

Yhteiskunnallinen vaikuttavuus  Huomioita –Eri metsäkeskukset tekevät metsäohjelmat ”samalla kaavalla”, vaikka todellisuudessa metsätalouden tärkeys ja painotukset poikkeavat –Metsäohjelmasta pitäisi paremmin näkyä metsäsektorin sosioekonominen merkitys; se miten metsäsektori oikeasti vaikuttaa hyvinvointiimme – työn rajaus ? –Mitä on sosiaalinen kestävyys –Tavoitteen tulee olla metsästä saatavan hyvinvoinnin lisääminen – ohjelma on nyt hyvin metsätalouspainotteinen  Pohjana jatkossa laaja-alainen klusteriajattelu –Kokevatko ylimaakunnaliset toimijat alueelliset metsäohjelmat omakseen –Ohjelman päivityksessä huomioitava ilmastonmuutos, koulutuksen merkitys, työvoiman riittävyys, Metso2

 Harkittavaksi sellaista vaihtoehtoa, jossa ohjelmaosa olisi tiiviisti esitettynä 1-2 sivulla ja sen lisäksi olisi liiteosa. Ohjelman rakenne