Minna-Riitta Luukka (TM )

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tutkielman teko Esityksen perustana on käytetty dos. Marja-Leena Sorjosen 1998 tekemää ohjetta: Ohjeita tutkielman tekoon. Tuula Marila
Advertisements

Tieteellisen artikkelin kirjoittaminen Veli-Pekka Lehtola
Kaisa Koskinen Gradunteon eväät
Tutkielman kirjoittaminen
PeLE-henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen ( PLE = Personal Learning Environment)
Tutkimussuunnitelma…
ComPa- projektin aloitusseminaari Muurmansk TOIMINTATUTKIMUS KEHITTÄMISEN VÄLINEENÄ KYÖSTI KURTAKKO PROFESSORI LAPIN YLIOPISTO.
KE Teknillisen kemian seminaarikurssi. Seminaariesitykset Ti klo 9-10 Ohjeita esim. –J. W. Niemantsverdriet: How to give successful oral.
Matematiikan oppiminen.
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Ei ole olemassa yhtä ainutta oikeaa oppimistyyliä tai –asennetta!
METATEKSTI, METADISKURSSI = tekstiä tekstistä (Minna-Riitta Luukka 1992 ja 1995) Tieteellisetkään tekstit eivät ole pelkkiä faktakokoelmia, vaan niissä.
kielten keskus Säädösten ymmärtämistä selvittävä kysely- ja haastattelututkimus Vesa Heikkinen & Aino Piehl Säädöskielihankkeen.
Minkälainen on hyvä gradu?
Kvantitatiivisen aineiston keruu ja analyysi (kl.2011) -harjoitukset pääaineopiskelijoille Mira Kalalahti Käyttäytymistieteiden laitos
KIELIKONSULTTIEN TYÖELÄMÄTAIDOT Työelämää ja opintoja -iltapäivä Anu Karrimaa.
Valmennuskurssi sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelmaan
Suomen tieteen tila ja taso 2009 ja tutkimuksen kansainvälistyminen Johtaja Paavo Löppönen
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
TEORIALÄHTÖINEN (eli MÄÄRÄLLINEN TUTKIMUSPROSESSI
Tutkimussuunnitelman ja opinnäytetyön rakenne
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Tutkimusviestintä: tiivistelmä
Mitä tieto on? Mitä voi tietää?
Tieteellinen kirjoittaminen 1:
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO 2007 Teoria yhteiskuntatieteessä  teoria voi tarkoittaa –yleistä viitekehystä, kohdeilmiötä koskevaa aiempaa tieteellistä keskustelua.
VIII Etiikka ja esitystapa
Ihmissuhteet ja vuorovaikutus, kehittämisen isoin haaste
Seminaarityön rakenteesta
Kurssityön laatiminen Puolalanmäen lukio VA4 syksy 2006 Anne Lindholm.
 aihealue on selkeästi rajattu ja rajausta on perusteltu  valittu näkökulma on innovatiivinen ja uutta luova  käsiteltävä aihe on kuvattu tarkoin mutta.
Oulun yliopisto Prof. Sami Pihlström Tampereen yliopisto ( ) Jyväskylän yliopisto ( ) Sähköposti:
OPETUKSEN SUUNNITELMALLISUUSOPETUSSUUNNITELMA = -TAVOITTEET -YDINSISÄLLÖT, KURSSIT JA KOKONAISUUDET -KESTO, LAAJUUS, AJOITUS, PERÄKKÄISYYS -OPETUSMENETELMÄT.
Tieteellinen kirjoittaminen 1 Tuula Marila / kevät 2010
Helsinki AKATEEMISTA VENÄJÄ-OSAAMISTA ON  Suomen osuus maailman tieteestä on yleensä 0,5 – 1,5 %; Venäjä-tutkimuksessa se on neljän-viiden.
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Tutkimustyypit ja tutkimusasetelmat
Opiskelutekniikan palaute Analyysin tekeminen systemaattisuus: –tehtävänannon tarkka lukeminen –kurssipäiväkirjan asioiden kertaaminen –oppimispäiväkirjan.
Tieteellisen tekstin konventioita Anna Hermiö
Tieteellisen tekstin konventioita
Tieteellisen kirjoittamisen kurssi Syyslukukausi Heidi Saaristo Laatimisessa on käytetty apuna.
Kohti tehokkaampaa referointia ja argumentointia tutkimusraportoinnissa – AMK-opinnäytetöiden viittauskäytäntöjen empiiristä tarkastelua Dos., FT Ilpo.
Kehittyvä kypsyysnäyte -seminaari Ryhmäkeskustelu Kypsyysnäytteen tekstilaji Puheenjohtaja: Toini Rahtu (HY) Sihteeri: Anne Mäntynen (HY)
KIRJALLINEN ILMAISU Tervetuloa! FM Kaisa Heinlahti Kurssin materiaalit verkossa Google: matskut helsinki.
Laadullisen tutkimuksen päivä
Havainnointi tutkimus-menetelmänä
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
Tieteellisen tekstin konventioita
Tutkimusraportin perusrakenne
JOHDANTO.
Tutkielman teko-ohjeet
TE3 - TUTKIMUS 1-3 hlö:n ryhmissä JOKIN TERVEYSTOTTUMUS
Tutkimuksen objektiivisuus
Tieteenfilosofia Tieteenfilosofia tutkii tieteen tavoitteita, menetelmiä ja tieteellisen tiedon tutkimista filosofiasta käsin.
Open Science Turun yliopistossa
Tieteellisen kirjoittamisen kurssi
Tutkimuksen abc.
Juha T. Hakala Gaudeamus – Helsinki Tammer - Paino Oy, Tampere 2005
Sähköiset yo-kirjotukset
Tieteellinen kirjoittaminen
Kysymyksiä fi tunnille
Avoin tiede ja tutkimus - viitearkkitehtuuri
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op)
Kirjallisuusterapia.
TIETEELLINEN TUTKIMUS (7ET)
Kirjoitusviestinnän opinnot yliopistossa
Tieteellinen editointi Hanna Karhu
1. Biologia On elämän tiede.
Kouvolan Yhteislyseon
Esityksen transkriptio:

Minna-Riitta Luukka (TM 21.8.04) Tieteellinen kirjoittaminen Alkuperäisen esityksen laatija: professori Minna-Riitta Luukka Soveltavan kielentutkimuksen keskus Jyväskylän yliopisto Minna-Riitta Luukka (TM 21.8.04)

Tieteentekijän retoriikat Luostarinen TEKSTIT LUKIJAT TYYLI tiedejulkaisu opinnäyte oppikirja seloste ammattilehti sanomalehti kollegat arvioijat opiskelijat tilaajat asiantuntijat maallikot trendiretoriikka pätevyys- hoiva- hyöty- avunanto- uutisretoriikka Minna-Riitta Luukka (TM 21.8.04)

Miksi tieteestä pitää kirjoittaa? Tiedeyhteisö elää julkaisuissa. Julkaisut ovat tiedeyhteisön vuorovaikutusta. Tiede edistyy ja kehittyy julkaisuissa. Kirjoittaminen on osa tutkimusprosessia. Tutkijayhteisön jäsenyyden ehto. Usein ainoa tapa saada palautetta. Meritoitumisen väline. Minna-Riitta Luukka (TM 21.8.04)

Miksi tutkielma tehdään? Yliopiston tavoitteet - tieteenalan kehittäminen ja tiedon lisäys - asiantuntijuuden ja työelämätaitojen kehittäminen - ”siirtymäriitti”, opiskelijan arvioiminen Omat tavoitteet? Opinnäytetyö on opin näyte työ Sen tekeminen on oppimisprosessi Minna-Riitta Luukka (TM 21.8.04)

Mihin tutkielma valmentaa? - ratkaisemaan ongelmia - soveltamaan teoriaa ratkaisuissa - käyttämään asiantuntijan työtapoja ja työskentelemään tavoitteellisesti - hakemaan ja yhdistelemään tietoja - ymmärtämään asioiden välisiä yhteyksiä - näkemään tutkimuksen tai kehittämistyön tarpeita ja mahdollisuuksia - esittämään tietoa Minna-Riitta Luukka (TM 21.8.04)

Opinnäytetyön arviointikriteerejä Tutkimusongelmat relevantteja ja perusteltuja? Teoriaosuus osoittaa perehtyneisyyttä, valittu perustellusti? Käytetyt käsitteet hyvin hallussa? Menetelmät hallussa, oikein käytettyjä? Aineisto valittu harkiten, esitelty tarkasti, valinta perusteltu? Päätelmät nousevat tutkimusprosessista ja ovat perusteltuja ja osuvia? Eettiset / tietosuoja-asiat huomioitu? Oman tutkimuksen merkitys arvioitu oikein? Raportti looginen ja helppolukuinen? Minna-Riitta Luukka (TM 21.8.04)

Tutkielman teko edellyttää… kykyä esittää mielenkiintoisia kysymyksiä taitoa rajata tutkittava palanen sitkeyttä ottaa selvää asioista, lukea ja miettiä kykyä suunnitella projekti ja viedä se loppuun taitoa erottaa olennainen epäolennaisesta taitoa jäsentää tietoa ja esittää se loogisesti kykyä osoittaa asiantuntemuksensa pikkutarkkuutta ja järjestelmällisyyttä taitoa ottaa lukija huomioon tietoa opinnäytetyö-tekstin pelisäännöistä taitoa kirjoittaa ymmärrettävästi ja vakuuttavasti Minna-Riitta Luukka (TM 21.8.04)

Miten tutkimuksesta ”pitää” kirjoittaa? Akateemiset puhetavat Tieteen kieli yhteisöllisenä tunnuksena Noviisi ja ekspertti Kieli rakentaa tiedettä? Tiede muuttuu – muuttuuko tieteellinen kieli ja teksti? Pelkkää retoriikkaa? Minna-Riitta Luukka (TM 21.8.04)

Minna-Riitta Luukka (TM 21.8.04) Tieteen ihanteet UNIVERSAALISUUS YHTEISÖLLISYYS PUOLUEETTOMUUS JÄRJESTELMÄLLINEN EPÄILY OBJEKTIIVISUUS ITSEKORJAUTUVUUS TIEDEYHTEISÖN ARKI? Minna-Riitta Luukka (TM 21.8.04)

Arkiajattelu vs. tieteellinen ajattelu pohjaa yksittäisiin havaintoihin yleistää liikaa jättää päättelyn vähälle valikoi havaintoja poimii yksityiskohtia perustuu intuitioon on varmaa pohjaa systemaattisiin havaintoihin järjestelee, luokittelee odottaa säännönmukaisuutta ei valikoi havaintoja pyrkii yleistyksiin alistuu kritiikkiin epäilee Minna-Riitta Luukka (TM 21.8.04)

Tieteelliseltä raportilta odotetaan: tieteellistä tietoa (vs. arkitietoa) uutta tietoa rakentumista aiemman varaan avoimuutta, yksityiskohtaisuutta, toistettavuutta täsmällisyyttä asiakeskeisyyttä objektiivisuutta argumentointia Minna-Riitta Luukka (TM 21.8.04)

Sosiaaliset pelisäännöt Tieteelliseltä raportilta odotetaan myös: suhteellisuudentajua tiettyä varovaisuutta ”vaatimattomuutta” kohteliaisuutta rakentavuutta erimielisyyksissä tekijänoikeuksien noudattamista Minna-Riitta Luukka (TM 21.8.04)

Kirjallisuutta Heikkinen, Vesa 1999. Ideologinen merkitys. SKS, Helsinki. Hirsjärvi, Sirkka – Remes, Pirkko – Sajavaara, Paula 2000. Tutki ja kirjoita. Kirjayhtymä, Helsinki. Iisa, Katariina – Oittinen, Hannu – Piehl, Aino 2002. Kielenhuollon käsikirja. Yrityskirjat, Helsinki. Ikola, Osmo 2001: Nykysuomen opas. Turun yliopisto. Itkonen, Terho 2000. Uusi kieliopas. Tarkistanut ja uudistanut Sari Maamies. Tammi, Helsinki Jyrkiänen, Jyrki – Luostarinen, Heikki – Nieminen, Hannu 1991: Opasta, kärsi ja unhoita: avuksi tutkielman laatijoille. Tampereen yliopisto, Tampere. Kangasharju, Helena – Majapuro, Marketta 1999. Tutkimusraportin kirjoittaminen. Helsingin kauppakorkekoulun julkaisuja, Helsinki. Luukka, Minna-Riitta 2002. Mikä tekee tekstistä tieteellisen. Teoksessa Merja Kinnunen & Olli Löytty (toim.) Tieteellinen kirjoittaminen. Vastapaino, Tampere. Lonka ym. 2000. Taitava kirjoittaja: opiskelijan opas. Helsingin yliopiston tutkimus- ja koulutuskeskus Palmenia, Helsinki. Pääkkönen, Irmeli – Varis, Markku 2000. Kriittinen lukutaito. Oy Finnlectura, Helsinki. http://www.avoin.jyu.fi/suomi/essee.htm http://www.helsinki.fi/hum/skl/pdf/ohjeet.pdf http://www.tol.oulu.fi/kurssit/tutkielmaseminaari/graduohje02.pdf http://www.uta.fi/laitokset/hoito/wwwoppimateriaali/luku4a.html   TM 21.8.04