Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Tieteellisen kirjoittamisen kurssi Syyslukukausi 2015 Heidi Saaristo Laatimisessa on käytetty apuna.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Tieteellisen kirjoittamisen kurssi Syyslukukausi 2015 Heidi Saaristo Laatimisessa on käytetty apuna."— Esityksen transkriptio:

1 Tieteellisen kirjoittamisen kurssi Syyslukukausi 2015 http://blogs.helsinki.fi/tieteellinenkirjoittaminen/ Heidi Saaristo Laatimisessa on käytetty apuna Markku Haakanan, Hanna Kososen, Anna Herniön ja Toini Rahdun tieteellisen kirjoittamisen diasarjoja

2 Kurssin teemoja Tieteellinen teksti Kriteerit Konventiot Kirjoittamisprosessi kehittyminen kirjoittajana Hyvä teksti Oikeakielisyys Luettavuus

3 Mitä kirjoittaminen on?

4 Millaista on tieteellinen teksti? Luukka 2002: Tyhjentävää ja aukotonta vastausta tähän kysymykseen ei ole. Tekstin tieteellisyys on monien osatekijöiden summa. Tieteen tekemisen puhetavat ja pelisäännöt ovat osin opittavissa esim. oppaista, mutta osin vain käytännön kautta, lukemalla ja kirjoittamalla.

5 Esimerkkejä osatekijöistä Tekstin konventioiden hallinta (rakenne, lähdeviitteet ym.) Tyyli ja kieli (stereotyyppisesti abstraktia ja käsitteellistä) Tieteellisyyden ihanteet Käyttäytymisssäännöt Älä panettele muiden töitä tai kehuskele omillasi Esitä kritiikkiä hienovaraisesti Älä aliarvioi muita Älä ota muiden tietoja omiin nimiisi

6 EI ”Ainutlaatuisessa tutkimuksessani olen viimeinkin löytänyt lopullisen ratkaisun ongelmaan” VAAN ”Tuloksista voidaan päätellä…”; ”Tulokset näyttävät osoittavan…” EI ”Virtanen on täysin väärässä väittäessään, että X on Y” VAAN ”Virtasen mukaan X on Y, mutta toisaalta voidaan tulkita…”; ”X on Z (vrt. kuitenkin Virtanen 2008)”

7 Millaista on tieteellinen teksti? Tieteen ihanteet. 1.Kriittistä 2.Objektiivista 3.Yksitulkintaista esitystavaltaan 4.Julkista ja läpinäkyvää 5.Uutta tietoa tuottavaa

8 1) Kriittisyys Koskee omaa tekstiä ja lähteinä käytettyjä Perustele kaikki valintasi: tutkimuskysymys, menetelmät, aineisto… Millainen huomio on tieteellisesti relevantti? Käytä lähteitä eri tarkoituksiin: taustateoriaan, näyttönä ilmiöstä, keskustelukumppanina jne.

9 2) Objektiivisuus Ole asenteeton, puolueeton, tasapuolinen Käsittele myös kilpailevat selitykset Älä pelkää käsitellä niitä aineiston tapauksia, jotka eivät tue näkemystäsi Fokusoi tuloksiin ja argumentointiin, älä itseesi Älä kuitenkaan karta minä-viittauksia

10 3) Yksitulkintaisuus Kielenkäyttö on ”moniäänistä”, mutta tieteellisessä kielenkäytössä merkityksen tasot ovat kirjoittajan tarkoittamia, tiedostettuja ja hallittuja Oman ja vieraan ajatuksen raja Käytettyjen käsitteiden ja termien määrittely Metateksti ohjaamassa lukijaa Selkeä, havainnollinen yleiskieli, jossa kirjakielen konventiot sujuvat

11 4) Julkisuus, läpinäkyvyys Menetelmien avoin selostaminen Lähteiden dokumentoiminen Tulosten kontrolloiminen, jopa toistettavuus

12 5) Uuden tiedon tuottaminen Tutkimuskysymys rajaa tavoitteen Suhteellista ja sidoksissa tekstilajiin Sen uskominen, että tieto on saavutettu, on vaarallista. Sen uskominen, että tieto on lopullisesti saavutettu, on erittäin vaarallista. Taolainen filosofi

13 Opiskelijan kirjallisia tekstilajeja Tenttivastaus Luentopäiväkirja Essee Tutkimussuunnitelma Tutkielma Tiivistelmä

14 Tieteellisen kirjoittamisen konventioita Rakenne (IMRD) Siirtymät (metateksti) Moniäänisyys Viittaukset kirjoittajaan Viittaukset toisiin tutkijoihin ja tutkimuksiin Tekstin asettelu ja kielitekniikka Konventiot vaihtelevat hieman tieteenaloittain

15 Voimiaan ei kannata tuhlata tieteen tekemisen konventioiden vastustamiseen. Opiskelijalla on oikeus käyttää konventioita, aloittelevan tutkijan on hyvä noudattaa niitä ja vasta asemansa lunastanut tieteentekijä voi ylittää rajoja turvallisesti. (Minna-Riitta Luukka)

16 Millaista on hyvä tieteellinen teksti? Luettele hyvän tieteellisen tekstin piirteitä

17 Kirjoittamiseen liittyviä käsityksiä Kirjoitustaito on myötäsyntyinen ominaisuus. Kirjoittaminen edellyttää inspiraatiota. Keskeneräisestä tekstistä ei kannata pyytää palautetta. Kirjoittaminen on yksilösuoritus.

18 Vapaan kirjoittamisen harjoitus Aihe: TIETEELLINEN KIRJOITTAMINEN Pidä käsi koko ajan liikkeessä. Älä poista mitään kirjoittamaasi. Älä välitä oikeinkirjoituksesta tai välimerkeistä. Älä pyri olemaan looginen. Anna mennä. Kun huomaat eksyväsi aiheesta, palaa siihen takaisin.

19 Vapaa kirjoittaminen tekee kirjoittamisesta helppoa, rutiininomasta ja luonnollista. auttaa jäsentämään ajatuksia. sopii mihin tahansa kirjoittamisen vaiheeseen. auttaa silloin, kun tarvitset ideoita tai et pääse kirjoitustyössä eteenpäin.

20 Miten kehittyä kirjoittajana? Kirjoita. Lue. Anna ja pyydä palautetta. Tutustu itseesi kirjoittajana. Ota vastuu kirjoitustaitojesi kehittymisestä. Perehdy kirjoittamisen oppaisiin.

21 Hyödyllisiä periaatteita Pyri kirjoittamaan säännöllisesti, jopa päivittäin. Aloita kirjoittaminen jo tänään, vaikket vielä edes tietäisi, mitä olet kirjoittamassa. Muista, että ensimmäinen versio on vasta kirjoittamisprosessin alku, eikä sen laadulle kannata asettaa vielä suuria vaatimuksia. Lueta keskeneräisiä tekstejäsi muilla saadaksesi palautetta ja luodaksesi kirjoittamiselle aikatauluja. Kirjoittamisen opiskelu on mahdollista, ja kirjoittajana voi kehittyä. (Svinhufvud 2007)

22 Kirjoittamisen avuksi Kielenhuolto-oppaita Iisa, Oittinen & Pihl 2006: Kielenhuollon käsikirja. Yrityskirjat, Helsinki. Itkonen 2007: Uusi kieliopas. Tammi, Helsinki. Kirjoitus- ja tutkielmaoppaita Ainelaitosten omat tutkielmaoppaat Kniivilä, Lindblom-Ylänne & Mäntynen 2007: Tiede ja teksti. WSOY, Helsinki. Hirsjärvi, Remes & Sajavaara 2007: Tutki ja kirjoita. Tammi, Helsinki. Svinhufvud, Kimmo 2007: Gradutakuu. Tammi, Helsinki.

23 Kirjoittamisen avuksi Verkkosivuja blogs.helsinki.fi/tieteellinenkirjoittaminen www.kielijelppi.fi http://www.kielijelppi.fi/tyokalupakki http://webcgi.oulu.fi/oykk/abc/ www.kotus.fi www.kielitoimistonsanakirja.fi

24 Kirjallisuutta Elbow, Peter 1981: Writing with Power. Oxford University Press. Lonka, Irma – Lonka, Kirsti – Karvonen, Pirjo – Leino, Pirkko 2002: Taitava kirjoittaja. Opiskelijan opas. 4. painos. Yliopistopaino, Helsinki. Luukka, Minna-Riitta 2002: Mikä tekee tekstistä tieteellisen? Teoksessa Merja Kinnunen & Olli Löytty (toim.) Tieteellinen kirjoittaminen. Tampere: Vastapaino. Kinnunen, Merja & Löytty, Olli (toim.) Tieteellinen kirjoittaminen. Tampere: Vastapaino. Svinhufvud, Kimmo 2007: Kokonaisvaltainen kirjoittaminen. Tammi, Helsinki. Svinhufvud, Kimmo 2009: Gradutakuu.Tammi, Helsinki.


Lataa ppt "Tieteellisen kirjoittamisen kurssi Syyslukukausi 2015 Heidi Saaristo Laatimisessa on käytetty apuna."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google