Luottamushenkilön asema ja päätöksenteko

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Itä-Suomen yliopisto Oikeustieteiden laitos
Advertisements

Markkinointi KJT-Johtokunta Open
Suomen perustuslaki (731/1999)
PIIRIEN TOIMINTAOHJEET
Hyvän hallinnon periaatteet
Valviran asiantuntijan tehtävät ja rooli
Pellavatehdas Märkäkehruuta Vanha kura-3 -koneella. Kuva otettu ennen vuotta Kuva: Tampereen museoiden kuva-arkisto.
Ronnie Djupsund Miten käy monialaisilta nuorten ohjaus- ja palveluverkostoilta rock’n roll.
Ympäristövaikutusten arvioinnin tavoite
Salassapito – Mitä saan kertoa kenelle ja miksi
TYÖEHTOSOPIMUS JA PALKKA
AYYE Säädöskokoelma ja syksyn toimivalta.
Kuntalaki uudistuu -seminaarisarja: Miten kunnallisen päätöksenteon läpinäkyvyyttä ja luotettavuutta parannetaan? Puoluerahoituksen kehittämistä.
Poliittisen johtamisen uudistaminen osana toimintamallin muutosta
Kuntalain uudistus ja osallistuva demokratia Yrjö Hakanen SKP:n paikallispolitiikan seminaari Kirjan talo.
Henkilökohtainen apu -järjestelmä periaatteet ja lakitausta
HALLITUKSEN PUHEENJOHTAJA VASTUUALUE 1VASTUUALUE 3 VASTUUALUE 4 VASTUUALUE 2 SIHTEERI MALLISEURA RY / HALLITUS - dynaamisen organisaatiokaavion esittely.
Opiskelijakunta Pekka Halosen akatemiassa Päivitetty
Hyvinvointitoimikunnan tehtävät ja rooli Kaupunginhallitus Ma
Valvontaviranomaiset 15 § Kunnan määräämä valvontaviranomainen valvoo, että kunta ja tontinomistaja täyttävät laissa säädetyt velvollisuutensa.
- Hakemukset hallinto-oikeudelle
PALVELULAIN VIRANOMAISIIN KOHDISTUVAT VELVOITTEET Mikko Holm Sisämarkkina- ja kuluttajapolitiikan ryhmä 4. marraskuuta 2009.
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston asiantuntijan juridinen asema ja vastuu Valviran asiantuntijasymposium Biomedicum Olli Mäenpää,
— Hyvän asumisen puolesta — OULUN LÄÄNIN KIINTEISTÖYHDISTYS Yhtiökokouskurssi Kirkkotorin koulutuskeskus, Oulu Luentomateriaali löytyy yhdistyksen.
Laki muuttuu – miten se eroaa yhteispalvelulaista? Yhteispalvelupisteestä Asiointipisteeksi – seminaari Lainsäädäntöneuvos Sami Kouki.
KU-selvitys Demokratiamallit Järvenpää-talo.
Tietoturvallisuus osa 6
Kuntien juridinen asema: itsehallinto, tehtävät ja rahoitusperiaate Kuntatalo Heikki Harjula.
YHDISTYSLAKI /503 Esim. patentti- ja rekisterihallituksen sivuilta: tai yhdistystoimintaa käsittelevien kirjojen liitteenä
Ammattiosaamisen toimielimen tehtävät ja Ammattiosaamisen toimikunnan toiminta Koulutuskeskus Salpauksessa Heikki Tuomainen lehtori, opetuksen kehittäminen.
Johtokunnat Hallinto- ja johtosäännön 8 §:n mukaan koulutuslautakunnan erityiseen ratkaisuvaltaan kuuluu nimetä johtokuntien jäsenet vanhempainkokousten.
ASIAKKAAN OIKEUS SAADA ASIAN- TUNTEVAA PALVELUA
Laki sosiaalihuollon ammatillisen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista
Työsuhteen solmiminen ja päättäminen
AHJO Helsingin sähköinen asianhallinta- ja päätöksentekojärjestelmä 13
Yhteistoimintalaki ja Yt:n organisointi
Demokratian vahvistaminen ja uusi kuntalaki
Hallintolainsäädäntö kalastuksenvalvonnassa
Yhteispalvelulaki ja yhteispalvelusopimus pilotoinnin perustana
Vammaispalvelulaki Vammaispalvelulain tarkoituksena on edistää vammaisen henkilön edellytyksiä elää ja toimia muiden kanssa yhdenvertaisena yhteiskunnan.
Tampereen kaupungin toimintamalli uudistuu … Ostopalvelusopimukset uudessa toimintamallissa Eeva Päivärinta
Yksityisen järjestelmän hallinto. Yleistä N. 75 yksityistä yleissivistävää koulua Noudattavat samoja tuntijakoja sekä opetussuunnitelmia kuin kuntien,
HANKKEIDEN VALINTAMENETTELY JA PÄÄTÖKSENTEKO KUOPIO IISALMI VARKAUS Timo Ollila, Itä-Suomen lääninhallitus.
1 Vammaispalvelut Ann-Mari Einola, johtava sosiaalityöntekijä Kirjoita tähän nimi Dian perustyyli -tilassa: Lisää alatunniste.
Esitys aluetoimikuntamalliksi Vapaa-ajan asukaspalveluiden lautakunta §65.
OSALLISTUMISTAVAT JOENSUUN KAUPUNGISSA 1. ÄÄNESTÄMINEN KUNNALLISVAALEISSA Kunnallisvaaleissa valitaan kaupunginvaltuusto neljäksi vuodeksi Vaalit ovat.
Lastensuojelulaki 1§-4§ Julia Koskimies 3B PowerPoint-esitys sisältää:
Sosiaalihuoltolaki.
Nuorisovaltuuston perustaminen.. Nuorten vaikuttamisesta on määrätty laissa Kuntien lakisääteinen velvollisuus on kuulla nuoria heitä koskevissa asioissa.
HEKA MAUNULA TALOTOIMIKUNNAT TERVETULOA!
Kaikki käyttävät sosiaali- ja terveyspalveluita, mutta missä palvelut määritellään? Antti Kuopila Erityisasiantuntija Kuntaliitto
YSL 89 § ( /423) – Luvan muuttaminen( /423) Toiminnanharjoittaja voi hakea ympäristöluvan muuttamista. Lupaviranomaisen on lisäksi valvontaviranomaisen,
Päätöksentekoprosessi Helsingin kaupungissa Koonnut: Päivi Litmanen.
Keskustan politiikka keskustan kunnallispolitiikkaa johtaa kunnallisjärjestö kunnallisjärjestö hyväksyy kunnallisvaaliohjelman, ohjaa valtuustoryhmän nelivuotiskauden.
AU / Ammatillisen kuntajohtamisen välineistä uuden kuntalain (410/2015) mukaan Kunnallistieteen päivät, Helsinki / Työryhmä:
Kalastuksenvalvojan kelpoisuusvaatimukset ja hyväksymismenettely - keskeiset asiat Kalatalouden Keskusliitto.
Yksityisyys on lapsen(kin) perusoikeus Ke Yläneen Yhtenäiskoulu Eeva Valjakka Asiantuntijalakimies, OTT.
Organisaatiotoimikunnan tehtävään liittyviä kysymyksiä Kunnanhallituksen § 117 asettama organisaatiouudistusta valmistelema toimikunta Keijo.
LOHJAN KAUPUNGIN UUSI ORGANISAATIO Uudet ideat siirretty hallintosääntöön Alueiden johtokunta
Valantehneen kalastuksenvalvojan oikeudellinen asema
Tutkija Heikki Harri Onnettomuustutkintakeskus
-Yksi kuntamuoto: KUNTA
ILMOITUKSENVARAISTEN PALVELUJEN REKISTERÖINTI
Kotikunnan rekisteröinti maistraatissa
-Yksi kuntamuoto: KUNTA
Korvausten hakeminen valtionkonttorilta Pysyvä vika ja haitta
Verotuksen perusteet – muutoksenhaku 2018
Työelämätoimikuntien tehtävät pähkinen kuoressa
Esityksen transkriptio:

Luottamushenkilön asema ja päätöksenteko lautakuntakoulutus 20.2.2013 Ritva Salisma projektijohtaja 6.4.2017

Kunnan toimielimet valtuusto kaupunginhallitus ja sen jaostot lautakunnat ja niiden jaostot johtokunnat toimikunnat Kuntalaki 17 § 6.4.2017

Tampereen kaupungin organisaatio 1.1.2013 KONSERNIHALLINTO Tilaaja- ryhmä Hallinto- ja hyvinvointipalveluryhmä Kaupunkikehitysryhmä Talous- ja liiketoimintaryhmä Konserni- palvelut Tarkastustoimikunta Sisäinen tarkastus KAUPUNGINVALTUUSTO KAUPUNGINHALLITUS PORMESTARI Keskusvaalilautakunta Liiketoimintajaosto Henkilöstöjaosto Tarkastuslautakunta TILAAJALAUTAKUNNAT Terveyttä ja toimintakykyä edistävien palvelujen lautakunta Sivistys- ja elämänlaatupalvelujen lautakunta Ikäihmisten palvelujen lautakunta Yhdyskuntalautakunta Lasten ja nuorten palvelujen apulaispormestari Osaamis- ja elinkeinolautakunta Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta HYVINVOINTIPALVELUT JOHTOKUNNAT Avopalvelut Laitoshoito Erikoissairaanhoito Päivähoito ja perusopetus Toisen asteen koulutus Kulttuuri- ja vapaa-aikapalvelut Sara Hildénin taidemuseo LIIKELAITOKSET Tampereen Ateria TYTÄRYHTIÖT JA -YHTEISÖT Tampereen Infratuotanto Tampereen Kaupunkiliikenne Tampereen Logistiikka Tampereen Tilakeskus Tampereen Vesi Tullinkulman Työterveys Pirkanmaan Pelastuslaitos Sopimus Liike-toiminnan ohjaus Hyvinvointi- palvelujen tuotannon ohjaus 1.1.2013

Kunnan luottamushenkilöt Valtuutetut ja varavaltuutetut Kunnan toimielimiin valitut jäsenet ja varajäsenet Kunnan kuntayhtymän toimielimiin valitsemat jäsenet ja varajäsenet Muut kunnan luottamustehtäviin valitut Kuntalaki 32 § 6.4.2017

Luottamustoimen tunnusmerkit pakollisuus erottamattomuus määräaikaisuus vaalikelpoisuus virkavastuu poliittinen vastuu eettinen vastuu 6.4.2017

Luottamushenkilön käyttäytymissäännös Luottamushenkilön tulee edistää kunnan ja sen asukkaiden parasta toimia luottamustehtävässään arvokkaasti tehtävän edellyttämällä tavalla. Luottamushenkilöiden on pyrittävä toimimaan kokonaisuus huomioonottaen kuntalaisten edun mukaisesti – ei yhden kuntalaisen Kuntalaki 32 § 6.4.2017

Luottamushenkilön tehtävät Luottamushenkilö on valittu toimielimen jäsenenä päättämään kokouksessa ja käsittelemään niitä asioita, jotka laissa tai johtosäännössä on kyseiselle toimielimelle määrätty Velvollisuus olla mukana kokouksissa Luottamushenkilöillä on päätösvalta vain kollektiivisesti Yksittäinen luottamushenkilö lukuunottamatta pormestaria ja apulaispormestareita ei voi määrätä tai käskyttää virkamiehiä Viranhaltijat vastaavat asioiden valmistelusta ja esittelystä toimielimen jäsenille 6.4.2017

Ulkopuolisista sidonnaisuuksista ilmoittaminen Luottamushenkilön tai henkilön, joka on ehdolla muuhun luottamustoimeen kuin valtuutetuksi, on valtuuston tai asianomaisen toimielimen pyynnöstä esitettävä selvitys seikoista, joilla voi olla merkitystä hänen vaalikelpoisuutensa tai esteellisyytensä arvioinnissa. Kuntalaki 32 § 6.4.2017

Luottamushenkilön oikeus saada vapaata Luottamushenkilöllä on oikeus saada vapaata työstään toimielimen kokoukseen osallistumista varten, jos vapaasta sovitaan työnantajan kanssa. Työnantaja ei voi ilman työhön liittyvää painavaa syytä kieltäytyä sopimasta työntekijän osallistumisesta kunnan toimielimen kokoukseen. Muun luottamustoimen hoitamista varten tarvittavasta vapaasta luottamushenkilön on sovittava työnantajansa kanssa. Kuntalaki 32b § 6.4.2017

Palkkiot ja korvaukset Luottamushenkilölle maksetaan: 1. kokouspalkkiota; 2. korvausta ansionmenetyksestä ja kustannuksista, joita luottamustoimen vuoksi aiheutuu sijaisen palkkaamisesta, lastenhoidon järjestämisestä tai muusta vastaavasta syystä; sekä 3. matkakustannusten korvausta ja päivärahaa. Kuntalaki 42 § 6.4.2017

…Palkkiot ja korvaukset Kokouspalkkio johtokuntien sekä kokouksesta 150 euroa Yli kolmen tunnin jälkeen suoritetaan 50 % kokouspalkkion määrästä sähköinen palkkiolaskelma Ansionmenetyskorvaus Enintään 25 euroa tunnilta hyväksyttävän selvityksen mukaan, enintään 8 tunnilta Jos ei selvitystä, enintään 14 euroa tunnilta enintään 8 tunnilta Vaatimus esitettävä 2 kk kuluessa Luottamushenkilönä toimivan kaupungin oman työntekijän haettava palkatonta vapaata ja ansionmenetyskorvausta 26.1.2011

…Palkkiot ja korvaukset Kokoukseen osallistumista varten Pysäköintikortti (kokoukset keskustassa) P-Frenckell Liikennelaitoksen matkakortti vaihtoehtoinen Toimielimen sihteeri huolehtii 26.1.2011

Tietojensaantioikeus Luottamushenkilöllä on oikeus saada kunnan viranomaisilta tietoja ja nähtäväkseen asiakirjoja, joita hän toimessaan pitää tarpeellisina, jollei salassapitoa koskevista säännöksistä muuta johdu Kuntalaki 43 § 6.4.2017 Ritva Salisma

Puheoikeus ja ehdotuksenteko-oikeus Luottamushenkilöllä on puheoikeus käsiteltävänä olevassa asiassa. pysyttävä asiassa ei saa pitkittää tarpeettomasti mikäli ei noudata, puheenjohtaja voi keskeyttää Luottamushenkilöllä on oikeus tehdä päätösehdotuksesta poikkeavia ehdotuksia raukeavat, ellei kukaan kannata Kuntalaki 15 a § 6.4.2017

Kokouskäyttäytyminen Puheenjohtaja johtaa asioiden käsittelyä ja pitää huolta järjestyksestä kokouksessa. Mikäli luottamushenkilö käytöksellään häiritsee kokouksen kulkua, puheenjohtajan tulee kehottaa luottamushenkilöä käyttäytymään asianmukaisesti. Puheenjohtaja voi määrätä poistettavaksi kokouksesta. Kuntalaki 15 a 6.4.2017 Ritva Salisma

Lainsäädäntö ja säännöt Kuntalaki Hallintolaki Erityislainsäädäntö, esim. koululait Johtosäännöt hallintosääntö, valtuuston työjärjestys, lautakuntien johtosääntö, hyvinvointipalvelujen johtosääntö, Sara Hildénin taidemuseon johtosääntö, liikelaitosten johtosääntö… valtuusto hyväksyy 6.4.2017

Hallinnon oikeusperiaatteet Hallintolaki, v. 2004 ”Viranomaisen on kohdeltava hallinnossa asioivia tasapuolisesti sekä käytettävä toimivaltaansa yksinomaan lain mukaan hyväksyttäviin tarkoituksiin. Viranomaisen toimien on oltava puolueettomia ja oikeassa suhteessa tavoiteltuun päämäärään nähden. Niiden on suojattava oikeusjärjestyksen perusteella oikeutettuja odotuksia.” Hallintolaki 6 § 6.4.2017

Päätöksenteon laillisuus Noudatettava menettelyä koskevia säännöksiä mm. kokouskutsun toimittaminen oikea päätöksentekojärjestys esteellisyys (päätöksentekijä, valmistelija, valmisteluun osallistunut) Päätöksentekijä ei saa ylittää toimivaltaansa tulee kuulua kunnan toimialaan ja päätöksentekijän omaan toimivaltaan harkintavaltaa ei saa käyttää väärin Päätös ei saa olla lainvastainen Valitettaessa päätös kumotaan muotovirheen perusteella 6.4.2017

Päätösvalta Kuntalaki 1 § “Kunta pyrkii edistämään asukkaidensa hyvinvointia ja kestävää kehitystä alueellaan. Kunnan päätösvaltaa käyttää asukkaiden valitsema valtuusto.” Valtuusto vastaa kunnan toiminnasta ja taloudesta ja päättää asioista, ellei ole siirtänyt toimivaltaansa johtosäännöillä muille toimielimille, luottamushenkilöille ja viranhaltijoille. 6.4.2017

Lautakunnan tehtävät ja päätösvalta Valtuusto on siirtänyt omaa toimivaltaansa lautakunnille Lautakunta vastaa viranomaistoiminnasta vastaa palvelujen järjestämisestä ja kehittämisestä >< johtokunta vastaa palvelujen tuottamisesta vastaa kuntalaisten palvelutarpeiden selvittämisestä valitsee palvelujen tuottajat … lautakunta voi päätöksellään siirtää omaa päätösvaltaansa viranhaltijalle 6.4.2017 Ritva Salisma

Lautakunnan tehtävät ja päätösvalta Lautakunta vastaa valtuuston ja kaupunginhallituksen sille asettamien strategisten, toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutumisesta sekä konserniohjauksen noudattamisesta alaisensa toiminnan osalta. Lautakunta on valtuuston ja kaupunginhallituksen alainen toimielin Johtosääntö määrittelee tehtävät ja toimivallan 6.4.2017 Ritva Salisma

Apulaispormestarin tehtävät ja päätösvalta toimii lautakunnan puheenjohtajana määrää lautakunnalle esiteltävien asioiden valmistelun suuntaviivoista tilaajapäällikölle johtaa varsinaisia palvelusopimusneuvotteluja johtaa vuosisuunnitelman ja hankintasuunnitelman valmistelua vastaa yhteydenpidosta eri sidosryhmiin edistää kuntademokratiaa ja kuntalaisten vaikuttamismahdollisuuksia … 6.4.2017 Ritva Salisma

Tilaajapäällikön tehtävät johtaa valmistelua toimialueellaan käy palvelusopimusneuvotteluja ja valvoo sopimusten toteuttamista päättää hankinnoista lautakunnan päättämien periaatteiden mukaisesti ei ole lautakunnan alainen, vaan kuuluu kaupunginhallituksen alaiseen konsernihallinnon tilaajaryhmään 6.4.2017 Ritva Salisma

Kaupunginhallituksen edustajan tehtävät ”Kaupunginhallituksen jäsenen tulee erityisesti seurata sen toimielimen toimintaa, johon kaupunginhallitus on hänet nimennyt edustajakseen. Hänen tulee tarvittaessa antaa kaupunginhallitukselle ja pormestarille tietoja lautakunnan toimialaan kuuluvista asioista.” Kaupunginhallituksen johtosääntö 9 § Toimii sanansaattajana kaupunginhallituksen ja lautakunnan välillä. Ei osallistu päätöksentekoon. 26.1.2011

Toimivalta/vastuu TOIMIVALTA JA VASTUU OVAT SILLÄ VIRANOMAISELLA, KENELLÄ ON PÄÄTÖSVALTA ASIASSA – KUKAAN MUU EI VOI OTTAA PÄÄTETTÄVÄKSEEN! ns. toimivaltarajojen jäykkyys voidaan käyttää vain otto-oikeutta toimielimessä päätöstä vastaan äänestänyt tai eriävän mielipiteen ilmoittanut ei kuitenkaan ole vastuussa tehdystä päätöksestä Valvontavastuu on lisäksi toimivallan siirtäjällä 6.4.2017

Esittelijän vastuu Esittelijä on vastuussa asian valmistelusta Esittelijän on tehtävä päätösehdotus, jossa on otettava kantaa asiaan Esittelijällä on oikeudellinen vastuu myös lautakunnan tekemästä päätöksestä, ellei hän ilmoita eriävää mielipidettään Kuntalaki 61 § 6.4.2017 Ritva Salisma

Luottamushenkilön vastuu Luottamushenkilö on vastuussa kokouksessa tehdystä päätöksestä, ellei hän ole äänestänyt vastaan tai ellei hän ole ilmoittanut eriävää mielipidettään päätökseen (merkitystä lähinnä suljetussa vaalissa) Kuntalaki 61 § 6.4.2017 Ritva Salisma

Virkavastuu Rikoslain 40 luvun virkarikossäännöksiä sovelletaan sekä virkamiehiin että luottamushenkilöihin - virka-aseman väärinkäyttäminen - virkavelvollisuuden rikkominen - virkasalaisuuden rikkominen Rikoslaki 40 § 6.4.2017 Ritva Salisma

Kokouksen julkisuus Valtuuston kokoukset ovat julkisia, jollei kokouksessa käsitellä asiaa tai asiakirjaa, joka on lailla säädetty salassa pidettäväksi tai jollei valtuusto muuten painavan syyn vuoksi jossakin asiassa toisin päätä. Muun toimielimen kuin valtuuston kokoukset ovat julkisia vain, jos toimielin niin päättää. Kuntalaki 57 § 6.4.2017

Julkisuus ja salassapito Laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta pääsääntönä julkisuus ja avoimuus – läpinäkyvyys kuntalaisilla mahdollisuus valvoa hallintoa, vaikuttaa, valvoa oikeuksiaan 1. julkiset asiakirjat – viranomaiselle toimitettu asiakirja, päätös - julkisia 2. asiakirjat, jotka eivät vielä ole julkisia – julkisuus viranomaisen harkinnassa, perustellusta syystä ei julkinen 6.4.2017

Julkisuus ja salassapito 3. asiakirjat, jotka eivät kuulu lain soveltamisalan piiriin – sisäiset muistiot, omat muistiinpanot - eivät julkisia 4. julkisuudesta poikkeuksena ovat salassa pidettävät asiakirjat  Salassapito vain laissa olevan nimenomaisen säännöksen perusteella (mm. julkisuuslaki 24 §)  Huomioitava muut lait! 6.4.2017

Esteellisyys esteellisyys eli jääviys Esteellinen virkamies tai luottamushenkilö ei saa osallistua eikä olla läsnä päätöstä tehtäessä (laillisuusvirhe), ei edes valmistelussa. Hallintolaki 28 § 6.4.2017

Esteellisyys Valtuutettu on valtuustossa esteellinen käsittelemään asiaa, joka koskee henkilökohtaisesti häntä taikka hänen hallintolain 28 §:ssä tarkoitettua läheistään. Milloin valtuutettu ottaa osaa asian käsittelyyn muussa toimielimessä, häneen sovelletaan mitä kyseisen toimielimen jäsenen esteellisyydestä säädetään Kuntalaki 52 § 6.4.2017

Läheiset Läheisiä ovat viranhaltijan tai luottamushenkilön puoliso ja lapsi, lapsenlapsi, sisarus, vanhempi, isovanhempi ja hänelle muuten erityisen läheinen henkilö samoin kuin tällaisen henkilön puoliso; vanhempien sisarus sekä hänen puolisonsa, sisarusten lapsi ja entinen puoliso; sekä puolison lapsi, lapsenlapsi, sisarus, vanhempi ja isovanhempi samoin kuin tällaisen henkilön puoliso sekä puolison sisarusten lapsi. Puolisolla tarkoitetaan aviopuolisoita sekä avioliitonomaisissa olosuhteissa ja rekisteröidyssä parisuhteessa eläviä henkilöitä. 6.4.2017

Hallintolain 28.2-3 §:ssä tarkoitetut läheiset isovanhemmat vanhemmat puoliso setä/täti/eno setä/täti/eno puoliso entinen puoliso viranhaltija/ luottamushenkilö sisarus puoliso lapsi lapsi - ei puolisoa erityisen läheinen henkilö lapsenlapsi 1. ryhmä myös ao. henkilön puoliso 2. Ryhmä 3. ryhmä - myös ao. henkilön puoliso puolisolla tarkoitetaan myös avioliittomaisissa olosuhteissa ja rekisteröidyssä parisuhteessa elävää henkilöä läheisenä pidetään myös vastaavaa puolisukulaista 19.2.2009

Esteellisyysperusteet Viranhaltija tai luottamushenkilö on esteellinen seuraavissa tapauksissa: Osallisuusjäävi: Henkilö tai hänen 1 – 3 kohdissa mainittu läheisensä on asianosainen Edustusjäävi: henkilö tai hänen 1 – 3 kohdissa mainittu läheisensä avustaa tai edustaa asianosaista tai sitä, jolle asian ratkaisusta on odotettavissa erityistä hyötyä tai vahinkoa Intressijäävi: asian ratkaisusta on odotettavissa erityistä hyötyä tai vahinkoa henkilölle tai hänen1 kohdassa mainitulle läheiselleen 6.4.2017 Ritva Salisma

Esteellisyysperusteet Palvelussuhde- ja toimeksiantosuhdejäävi: henkilö on palvelussuhteessa tai käsiteltävään asiaan liittyvässä toimeksiantosuhteessa asianosaiseen tai siihen, jolle asian ratkaisusta on odotettavissa erityistä hyötyä tai vahinkoa palvelussuhde kuntaan ei tee henkilöä esteelliseksi asiassa, jossa kunta on asianosainen (esim. rakennuslupa) luottamushenkilö, joka on aiemmin käsitellyt asiaa viranhaltijana, on esteellinen asiassa päätöksen tehnyt ei ole esteellinen seuraavassa ”portaassa”, ns. toisen asteen jääviys 6.4.2017

Esteellisyysperusteet Yhteisöjäävi: henkilö tai hänen 1 kohdassa mainittu läheisensä on hallituksen, hallintoneuvoston tai niihin rinnastettavan toimielimen jäsenenä tai toimitusjohtajana tai sitä vastaavassa asemassa sellaisessa yhteisössä, säätiössä, valtion liikelaitoksessa tai laitoksessa, joka on asianosainen tai jolle asian ratkaisusta on odotettavissa erityistä hyötyä tai vahinkoa. 6.4.2017

Esteellisyysperusteet Poikkeussäännös yhteisöjäävisäännökseen: Yhteisöjäävisäännöstä ei sovelleta luottamushenkilöön, viranhaltijaan tai työntekijään, vaikka tämä olisi mainitussa asemassa liikelaitoksessa, kuntayhtymässä tai kuntakonserniin kuuluvassa yhteisössä tai säätiössä. Poikkeuksen poikkeus Esteellinen kuitenkin mikäli kunnan ja yhteisön edut ovat ristiriidassa keskenään asian tasapuolinen käsittely sitä edellyttää 6.4.2017

Esteellisyysperusteet Yleislauseke: jos luottamus henkilön puolueettomuuteen muusta erityisestä syystä vaarantuu yhtiökumppanuus, julkinen vihamies, tapauskohtainen arviointi 6.4.2017

Mitä esteellisyys aiheuttaa? Esteellinen virkamies, työntekijä tai luottamushenkilö ei saa osallistua eikä olla läsnä päätöstä tehtäessä (ei edes valmistelussa), kun asia koskee häntä tai hänen läheistään. Esteellinen henkilö on itse velvollinen ilmoittamaan esteellisyytensä; myös muiden huomautettava, jos ei itse huomaa Tarvittaessa jäsenen on kutsuttava varahenkilö tilalle Tarvittaessa voidaan kuitenkin kuulla asiantuntijana 6.4.2017

Otto-oikeus Lautakunnan käsiteltäväksi voidaan ottaa päätös asiassa, joka on siirretty lautakunnan alaisen viranomaisen toimivaltaan kuntalain nojalla ei koske asioita, jotka on säädetty laissa nimetyn toimielimen tai viranhaltijan ratkaistaviksi Otto-oikeutta käytettävä oikaisuvaatimusajan kuluessa (14 vrk nähtävillä olosta) Otto-oikeutta käyttänyt lautakunta käsittelee koko asian 6.4.2017

Otto-oikeus ei koske opetustoimen, terveydenhuollon ja sosiaalitoimen yksilöön kohdistuvia asioita oppilaat asiakkaat potilaat ei koske lupa-, ilmoitus-, valvonta- tai toimitusmenettelyä koskevia asioita rakennusluvat sijoitusluvat ympäristöluvat yksityistietoimitukset 6.4.2017

Muutoksenhaku 6.4.2017

Oikaisuvaatimus asianosainen tai kunnan jäsen myös viranhakija, tarjouksentekijä lautakunta käsittelee oikaisuvaatimuksen eikä koko asiaa sekä laillisuus- että tarkoituksenmukaisuusperusteella tehtävä 14 päivässä tiedoksisaannista Kuntalaki 89 § 6.4.2017

Kunnallisvalitus Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle Lautakunnan oikaisuvaatimuspäätöksestä Valittaa voi asianosaisen lisäksi kunnan jäsen Vain laillisuusperusteella Tehtävä 30 päivässä tiedoksisaannista Kuntalaki 90 § 6.4.2017

Päätöksen tiedoksianto asianosaiselle päätös annettava tiedoksi täytettyine oikaisuvaatimusohjeineen ja valitusosoituksineen tavallisella kirjeellä, ellei erityislaissa muuta kuntalaiselle asetetaan toimielimen päättämällä tavalla nähtäville, mikäli päätös halutaan lainvoimaiseksi Kuntalaki 95 § 6.4.2017

Päätöksen täytäntöönpanokelpoisuus Kuntalain nojalla tehty päätös voidaan panna täytäntöön ennen lainvoimaisuutta, ellei oikaisuvaatimus tai valitus käy hyödyttömäksi täytäntöönpanon johdosta odotettava kuitenkin, käyttääkö ylempi viranomainen otto-oikeuttaan Erityislain nojalla tehdyt päätökset voidaan yleensä panna täytäntöön vasta lainvoimaisina Kuntalaki 98 § 6.4.2017

Tietoa päätöksenteosta Kuntalaki Hallintolaki Johtosäännöt Internet http://www.tampere.fi/hallintojatalous/paatoksenteko/luotta mushenkilot.html http://www.kunnat.net/fi/palvelualueet/Sivut/default.aspx 6.4.2017