Luottamushenkilön asema ja päätöksenteko lautakuntakoulutus 20.2.2013 Ritva Salisma projektijohtaja 6.4.2017
Kunnan toimielimet valtuusto kaupunginhallitus ja sen jaostot lautakunnat ja niiden jaostot johtokunnat toimikunnat Kuntalaki 17 § 6.4.2017
Tampereen kaupungin organisaatio 1.1.2013 KONSERNIHALLINTO Tilaaja- ryhmä Hallinto- ja hyvinvointipalveluryhmä Kaupunkikehitysryhmä Talous- ja liiketoimintaryhmä Konserni- palvelut Tarkastustoimikunta Sisäinen tarkastus KAUPUNGINVALTUUSTO KAUPUNGINHALLITUS PORMESTARI Keskusvaalilautakunta Liiketoimintajaosto Henkilöstöjaosto Tarkastuslautakunta TILAAJALAUTAKUNNAT Terveyttä ja toimintakykyä edistävien palvelujen lautakunta Sivistys- ja elämänlaatupalvelujen lautakunta Ikäihmisten palvelujen lautakunta Yhdyskuntalautakunta Lasten ja nuorten palvelujen apulaispormestari Osaamis- ja elinkeinolautakunta Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta HYVINVOINTIPALVELUT JOHTOKUNNAT Avopalvelut Laitoshoito Erikoissairaanhoito Päivähoito ja perusopetus Toisen asteen koulutus Kulttuuri- ja vapaa-aikapalvelut Sara Hildénin taidemuseo LIIKELAITOKSET Tampereen Ateria TYTÄRYHTIÖT JA -YHTEISÖT Tampereen Infratuotanto Tampereen Kaupunkiliikenne Tampereen Logistiikka Tampereen Tilakeskus Tampereen Vesi Tullinkulman Työterveys Pirkanmaan Pelastuslaitos Sopimus Liike-toiminnan ohjaus Hyvinvointi- palvelujen tuotannon ohjaus 1.1.2013
Kunnan luottamushenkilöt Valtuutetut ja varavaltuutetut Kunnan toimielimiin valitut jäsenet ja varajäsenet Kunnan kuntayhtymän toimielimiin valitsemat jäsenet ja varajäsenet Muut kunnan luottamustehtäviin valitut Kuntalaki 32 § 6.4.2017
Luottamustoimen tunnusmerkit pakollisuus erottamattomuus määräaikaisuus vaalikelpoisuus virkavastuu poliittinen vastuu eettinen vastuu 6.4.2017
Luottamushenkilön käyttäytymissäännös Luottamushenkilön tulee edistää kunnan ja sen asukkaiden parasta toimia luottamustehtävässään arvokkaasti tehtävän edellyttämällä tavalla. Luottamushenkilöiden on pyrittävä toimimaan kokonaisuus huomioonottaen kuntalaisten edun mukaisesti – ei yhden kuntalaisen Kuntalaki 32 § 6.4.2017
Luottamushenkilön tehtävät Luottamushenkilö on valittu toimielimen jäsenenä päättämään kokouksessa ja käsittelemään niitä asioita, jotka laissa tai johtosäännössä on kyseiselle toimielimelle määrätty Velvollisuus olla mukana kokouksissa Luottamushenkilöillä on päätösvalta vain kollektiivisesti Yksittäinen luottamushenkilö lukuunottamatta pormestaria ja apulaispormestareita ei voi määrätä tai käskyttää virkamiehiä Viranhaltijat vastaavat asioiden valmistelusta ja esittelystä toimielimen jäsenille 6.4.2017
Ulkopuolisista sidonnaisuuksista ilmoittaminen Luottamushenkilön tai henkilön, joka on ehdolla muuhun luottamustoimeen kuin valtuutetuksi, on valtuuston tai asianomaisen toimielimen pyynnöstä esitettävä selvitys seikoista, joilla voi olla merkitystä hänen vaalikelpoisuutensa tai esteellisyytensä arvioinnissa. Kuntalaki 32 § 6.4.2017
Luottamushenkilön oikeus saada vapaata Luottamushenkilöllä on oikeus saada vapaata työstään toimielimen kokoukseen osallistumista varten, jos vapaasta sovitaan työnantajan kanssa. Työnantaja ei voi ilman työhön liittyvää painavaa syytä kieltäytyä sopimasta työntekijän osallistumisesta kunnan toimielimen kokoukseen. Muun luottamustoimen hoitamista varten tarvittavasta vapaasta luottamushenkilön on sovittava työnantajansa kanssa. Kuntalaki 32b § 6.4.2017
Palkkiot ja korvaukset Luottamushenkilölle maksetaan: 1. kokouspalkkiota; 2. korvausta ansionmenetyksestä ja kustannuksista, joita luottamustoimen vuoksi aiheutuu sijaisen palkkaamisesta, lastenhoidon järjestämisestä tai muusta vastaavasta syystä; sekä 3. matkakustannusten korvausta ja päivärahaa. Kuntalaki 42 § 6.4.2017
…Palkkiot ja korvaukset Kokouspalkkio johtokuntien sekä kokouksesta 150 euroa Yli kolmen tunnin jälkeen suoritetaan 50 % kokouspalkkion määrästä sähköinen palkkiolaskelma Ansionmenetyskorvaus Enintään 25 euroa tunnilta hyväksyttävän selvityksen mukaan, enintään 8 tunnilta Jos ei selvitystä, enintään 14 euroa tunnilta enintään 8 tunnilta Vaatimus esitettävä 2 kk kuluessa Luottamushenkilönä toimivan kaupungin oman työntekijän haettava palkatonta vapaata ja ansionmenetyskorvausta 26.1.2011
…Palkkiot ja korvaukset Kokoukseen osallistumista varten Pysäköintikortti (kokoukset keskustassa) P-Frenckell Liikennelaitoksen matkakortti vaihtoehtoinen Toimielimen sihteeri huolehtii 26.1.2011
Tietojensaantioikeus Luottamushenkilöllä on oikeus saada kunnan viranomaisilta tietoja ja nähtäväkseen asiakirjoja, joita hän toimessaan pitää tarpeellisina, jollei salassapitoa koskevista säännöksistä muuta johdu Kuntalaki 43 § 6.4.2017 Ritva Salisma
Puheoikeus ja ehdotuksenteko-oikeus Luottamushenkilöllä on puheoikeus käsiteltävänä olevassa asiassa. pysyttävä asiassa ei saa pitkittää tarpeettomasti mikäli ei noudata, puheenjohtaja voi keskeyttää Luottamushenkilöllä on oikeus tehdä päätösehdotuksesta poikkeavia ehdotuksia raukeavat, ellei kukaan kannata Kuntalaki 15 a § 6.4.2017
Kokouskäyttäytyminen Puheenjohtaja johtaa asioiden käsittelyä ja pitää huolta järjestyksestä kokouksessa. Mikäli luottamushenkilö käytöksellään häiritsee kokouksen kulkua, puheenjohtajan tulee kehottaa luottamushenkilöä käyttäytymään asianmukaisesti. Puheenjohtaja voi määrätä poistettavaksi kokouksesta. Kuntalaki 15 a 6.4.2017 Ritva Salisma
Lainsäädäntö ja säännöt Kuntalaki Hallintolaki Erityislainsäädäntö, esim. koululait Johtosäännöt hallintosääntö, valtuuston työjärjestys, lautakuntien johtosääntö, hyvinvointipalvelujen johtosääntö, Sara Hildénin taidemuseon johtosääntö, liikelaitosten johtosääntö… valtuusto hyväksyy 6.4.2017
Hallinnon oikeusperiaatteet Hallintolaki, v. 2004 ”Viranomaisen on kohdeltava hallinnossa asioivia tasapuolisesti sekä käytettävä toimivaltaansa yksinomaan lain mukaan hyväksyttäviin tarkoituksiin. Viranomaisen toimien on oltava puolueettomia ja oikeassa suhteessa tavoiteltuun päämäärään nähden. Niiden on suojattava oikeusjärjestyksen perusteella oikeutettuja odotuksia.” Hallintolaki 6 § 6.4.2017
Päätöksenteon laillisuus Noudatettava menettelyä koskevia säännöksiä mm. kokouskutsun toimittaminen oikea päätöksentekojärjestys esteellisyys (päätöksentekijä, valmistelija, valmisteluun osallistunut) Päätöksentekijä ei saa ylittää toimivaltaansa tulee kuulua kunnan toimialaan ja päätöksentekijän omaan toimivaltaan harkintavaltaa ei saa käyttää väärin Päätös ei saa olla lainvastainen Valitettaessa päätös kumotaan muotovirheen perusteella 6.4.2017
Päätösvalta Kuntalaki 1 § “Kunta pyrkii edistämään asukkaidensa hyvinvointia ja kestävää kehitystä alueellaan. Kunnan päätösvaltaa käyttää asukkaiden valitsema valtuusto.” Valtuusto vastaa kunnan toiminnasta ja taloudesta ja päättää asioista, ellei ole siirtänyt toimivaltaansa johtosäännöillä muille toimielimille, luottamushenkilöille ja viranhaltijoille. 6.4.2017
Lautakunnan tehtävät ja päätösvalta Valtuusto on siirtänyt omaa toimivaltaansa lautakunnille Lautakunta vastaa viranomaistoiminnasta vastaa palvelujen järjestämisestä ja kehittämisestä >< johtokunta vastaa palvelujen tuottamisesta vastaa kuntalaisten palvelutarpeiden selvittämisestä valitsee palvelujen tuottajat … lautakunta voi päätöksellään siirtää omaa päätösvaltaansa viranhaltijalle 6.4.2017 Ritva Salisma
Lautakunnan tehtävät ja päätösvalta Lautakunta vastaa valtuuston ja kaupunginhallituksen sille asettamien strategisten, toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutumisesta sekä konserniohjauksen noudattamisesta alaisensa toiminnan osalta. Lautakunta on valtuuston ja kaupunginhallituksen alainen toimielin Johtosääntö määrittelee tehtävät ja toimivallan 6.4.2017 Ritva Salisma
Apulaispormestarin tehtävät ja päätösvalta toimii lautakunnan puheenjohtajana määrää lautakunnalle esiteltävien asioiden valmistelun suuntaviivoista tilaajapäällikölle johtaa varsinaisia palvelusopimusneuvotteluja johtaa vuosisuunnitelman ja hankintasuunnitelman valmistelua vastaa yhteydenpidosta eri sidosryhmiin edistää kuntademokratiaa ja kuntalaisten vaikuttamismahdollisuuksia … 6.4.2017 Ritva Salisma
Tilaajapäällikön tehtävät johtaa valmistelua toimialueellaan käy palvelusopimusneuvotteluja ja valvoo sopimusten toteuttamista päättää hankinnoista lautakunnan päättämien periaatteiden mukaisesti ei ole lautakunnan alainen, vaan kuuluu kaupunginhallituksen alaiseen konsernihallinnon tilaajaryhmään 6.4.2017 Ritva Salisma
Kaupunginhallituksen edustajan tehtävät ”Kaupunginhallituksen jäsenen tulee erityisesti seurata sen toimielimen toimintaa, johon kaupunginhallitus on hänet nimennyt edustajakseen. Hänen tulee tarvittaessa antaa kaupunginhallitukselle ja pormestarille tietoja lautakunnan toimialaan kuuluvista asioista.” Kaupunginhallituksen johtosääntö 9 § Toimii sanansaattajana kaupunginhallituksen ja lautakunnan välillä. Ei osallistu päätöksentekoon. 26.1.2011
Toimivalta/vastuu TOIMIVALTA JA VASTUU OVAT SILLÄ VIRANOMAISELLA, KENELLÄ ON PÄÄTÖSVALTA ASIASSA – KUKAAN MUU EI VOI OTTAA PÄÄTETTÄVÄKSEEN! ns. toimivaltarajojen jäykkyys voidaan käyttää vain otto-oikeutta toimielimessä päätöstä vastaan äänestänyt tai eriävän mielipiteen ilmoittanut ei kuitenkaan ole vastuussa tehdystä päätöksestä Valvontavastuu on lisäksi toimivallan siirtäjällä 6.4.2017
Esittelijän vastuu Esittelijä on vastuussa asian valmistelusta Esittelijän on tehtävä päätösehdotus, jossa on otettava kantaa asiaan Esittelijällä on oikeudellinen vastuu myös lautakunnan tekemästä päätöksestä, ellei hän ilmoita eriävää mielipidettään Kuntalaki 61 § 6.4.2017 Ritva Salisma
Luottamushenkilön vastuu Luottamushenkilö on vastuussa kokouksessa tehdystä päätöksestä, ellei hän ole äänestänyt vastaan tai ellei hän ole ilmoittanut eriävää mielipidettään päätökseen (merkitystä lähinnä suljetussa vaalissa) Kuntalaki 61 § 6.4.2017 Ritva Salisma
Virkavastuu Rikoslain 40 luvun virkarikossäännöksiä sovelletaan sekä virkamiehiin että luottamushenkilöihin - virka-aseman väärinkäyttäminen - virkavelvollisuuden rikkominen - virkasalaisuuden rikkominen Rikoslaki 40 § 6.4.2017 Ritva Salisma
Kokouksen julkisuus Valtuuston kokoukset ovat julkisia, jollei kokouksessa käsitellä asiaa tai asiakirjaa, joka on lailla säädetty salassa pidettäväksi tai jollei valtuusto muuten painavan syyn vuoksi jossakin asiassa toisin päätä. Muun toimielimen kuin valtuuston kokoukset ovat julkisia vain, jos toimielin niin päättää. Kuntalaki 57 § 6.4.2017
Julkisuus ja salassapito Laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta pääsääntönä julkisuus ja avoimuus – läpinäkyvyys kuntalaisilla mahdollisuus valvoa hallintoa, vaikuttaa, valvoa oikeuksiaan 1. julkiset asiakirjat – viranomaiselle toimitettu asiakirja, päätös - julkisia 2. asiakirjat, jotka eivät vielä ole julkisia – julkisuus viranomaisen harkinnassa, perustellusta syystä ei julkinen 6.4.2017
Julkisuus ja salassapito 3. asiakirjat, jotka eivät kuulu lain soveltamisalan piiriin – sisäiset muistiot, omat muistiinpanot - eivät julkisia 4. julkisuudesta poikkeuksena ovat salassa pidettävät asiakirjat Salassapito vain laissa olevan nimenomaisen säännöksen perusteella (mm. julkisuuslaki 24 §) Huomioitava muut lait! 6.4.2017
Esteellisyys esteellisyys eli jääviys Esteellinen virkamies tai luottamushenkilö ei saa osallistua eikä olla läsnä päätöstä tehtäessä (laillisuusvirhe), ei edes valmistelussa. Hallintolaki 28 § 6.4.2017
Esteellisyys Valtuutettu on valtuustossa esteellinen käsittelemään asiaa, joka koskee henkilökohtaisesti häntä taikka hänen hallintolain 28 §:ssä tarkoitettua läheistään. Milloin valtuutettu ottaa osaa asian käsittelyyn muussa toimielimessä, häneen sovelletaan mitä kyseisen toimielimen jäsenen esteellisyydestä säädetään Kuntalaki 52 § 6.4.2017
Läheiset Läheisiä ovat viranhaltijan tai luottamushenkilön puoliso ja lapsi, lapsenlapsi, sisarus, vanhempi, isovanhempi ja hänelle muuten erityisen läheinen henkilö samoin kuin tällaisen henkilön puoliso; vanhempien sisarus sekä hänen puolisonsa, sisarusten lapsi ja entinen puoliso; sekä puolison lapsi, lapsenlapsi, sisarus, vanhempi ja isovanhempi samoin kuin tällaisen henkilön puoliso sekä puolison sisarusten lapsi. Puolisolla tarkoitetaan aviopuolisoita sekä avioliitonomaisissa olosuhteissa ja rekisteröidyssä parisuhteessa eläviä henkilöitä. 6.4.2017
Hallintolain 28.2-3 §:ssä tarkoitetut läheiset isovanhemmat vanhemmat puoliso setä/täti/eno setä/täti/eno puoliso entinen puoliso viranhaltija/ luottamushenkilö sisarus puoliso lapsi lapsi - ei puolisoa erityisen läheinen henkilö lapsenlapsi 1. ryhmä myös ao. henkilön puoliso 2. Ryhmä 3. ryhmä - myös ao. henkilön puoliso puolisolla tarkoitetaan myös avioliittomaisissa olosuhteissa ja rekisteröidyssä parisuhteessa elävää henkilöä läheisenä pidetään myös vastaavaa puolisukulaista 19.2.2009
Esteellisyysperusteet Viranhaltija tai luottamushenkilö on esteellinen seuraavissa tapauksissa: Osallisuusjäävi: Henkilö tai hänen 1 – 3 kohdissa mainittu läheisensä on asianosainen Edustusjäävi: henkilö tai hänen 1 – 3 kohdissa mainittu läheisensä avustaa tai edustaa asianosaista tai sitä, jolle asian ratkaisusta on odotettavissa erityistä hyötyä tai vahinkoa Intressijäävi: asian ratkaisusta on odotettavissa erityistä hyötyä tai vahinkoa henkilölle tai hänen1 kohdassa mainitulle läheiselleen 6.4.2017 Ritva Salisma
Esteellisyysperusteet Palvelussuhde- ja toimeksiantosuhdejäävi: henkilö on palvelussuhteessa tai käsiteltävään asiaan liittyvässä toimeksiantosuhteessa asianosaiseen tai siihen, jolle asian ratkaisusta on odotettavissa erityistä hyötyä tai vahinkoa palvelussuhde kuntaan ei tee henkilöä esteelliseksi asiassa, jossa kunta on asianosainen (esim. rakennuslupa) luottamushenkilö, joka on aiemmin käsitellyt asiaa viranhaltijana, on esteellinen asiassa päätöksen tehnyt ei ole esteellinen seuraavassa ”portaassa”, ns. toisen asteen jääviys 6.4.2017
Esteellisyysperusteet Yhteisöjäävi: henkilö tai hänen 1 kohdassa mainittu läheisensä on hallituksen, hallintoneuvoston tai niihin rinnastettavan toimielimen jäsenenä tai toimitusjohtajana tai sitä vastaavassa asemassa sellaisessa yhteisössä, säätiössä, valtion liikelaitoksessa tai laitoksessa, joka on asianosainen tai jolle asian ratkaisusta on odotettavissa erityistä hyötyä tai vahinkoa. 6.4.2017
Esteellisyysperusteet Poikkeussäännös yhteisöjäävisäännökseen: Yhteisöjäävisäännöstä ei sovelleta luottamushenkilöön, viranhaltijaan tai työntekijään, vaikka tämä olisi mainitussa asemassa liikelaitoksessa, kuntayhtymässä tai kuntakonserniin kuuluvassa yhteisössä tai säätiössä. Poikkeuksen poikkeus Esteellinen kuitenkin mikäli kunnan ja yhteisön edut ovat ristiriidassa keskenään asian tasapuolinen käsittely sitä edellyttää 6.4.2017
Esteellisyysperusteet Yleislauseke: jos luottamus henkilön puolueettomuuteen muusta erityisestä syystä vaarantuu yhtiökumppanuus, julkinen vihamies, tapauskohtainen arviointi 6.4.2017
Mitä esteellisyys aiheuttaa? Esteellinen virkamies, työntekijä tai luottamushenkilö ei saa osallistua eikä olla läsnä päätöstä tehtäessä (ei edes valmistelussa), kun asia koskee häntä tai hänen läheistään. Esteellinen henkilö on itse velvollinen ilmoittamaan esteellisyytensä; myös muiden huomautettava, jos ei itse huomaa Tarvittaessa jäsenen on kutsuttava varahenkilö tilalle Tarvittaessa voidaan kuitenkin kuulla asiantuntijana 6.4.2017
Otto-oikeus Lautakunnan käsiteltäväksi voidaan ottaa päätös asiassa, joka on siirretty lautakunnan alaisen viranomaisen toimivaltaan kuntalain nojalla ei koske asioita, jotka on säädetty laissa nimetyn toimielimen tai viranhaltijan ratkaistaviksi Otto-oikeutta käytettävä oikaisuvaatimusajan kuluessa (14 vrk nähtävillä olosta) Otto-oikeutta käyttänyt lautakunta käsittelee koko asian 6.4.2017
Otto-oikeus ei koske opetustoimen, terveydenhuollon ja sosiaalitoimen yksilöön kohdistuvia asioita oppilaat asiakkaat potilaat ei koske lupa-, ilmoitus-, valvonta- tai toimitusmenettelyä koskevia asioita rakennusluvat sijoitusluvat ympäristöluvat yksityistietoimitukset 6.4.2017
Muutoksenhaku 6.4.2017
Oikaisuvaatimus asianosainen tai kunnan jäsen myös viranhakija, tarjouksentekijä lautakunta käsittelee oikaisuvaatimuksen eikä koko asiaa sekä laillisuus- että tarkoituksenmukaisuusperusteella tehtävä 14 päivässä tiedoksisaannista Kuntalaki 89 § 6.4.2017
Kunnallisvalitus Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle Lautakunnan oikaisuvaatimuspäätöksestä Valittaa voi asianosaisen lisäksi kunnan jäsen Vain laillisuusperusteella Tehtävä 30 päivässä tiedoksisaannista Kuntalaki 90 § 6.4.2017
Päätöksen tiedoksianto asianosaiselle päätös annettava tiedoksi täytettyine oikaisuvaatimusohjeineen ja valitusosoituksineen tavallisella kirjeellä, ellei erityislaissa muuta kuntalaiselle asetetaan toimielimen päättämällä tavalla nähtäville, mikäli päätös halutaan lainvoimaiseksi Kuntalaki 95 § 6.4.2017
Päätöksen täytäntöönpanokelpoisuus Kuntalain nojalla tehty päätös voidaan panna täytäntöön ennen lainvoimaisuutta, ellei oikaisuvaatimus tai valitus käy hyödyttömäksi täytäntöönpanon johdosta odotettava kuitenkin, käyttääkö ylempi viranomainen otto-oikeuttaan Erityislain nojalla tehdyt päätökset voidaan yleensä panna täytäntöön vasta lainvoimaisina Kuntalaki 98 § 6.4.2017
Tietoa päätöksenteosta Kuntalaki Hallintolaki Johtosäännöt Internet http://www.tampere.fi/hallintojatalous/paatoksenteko/luotta mushenkilot.html http://www.kunnat.net/fi/palvelualueet/Sivut/default.aspx 6.4.2017