Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

AU / Ammatillisen kuntajohtamisen välineistä uuden kuntalain (410/2015) mukaan Kunnallistieteen päivät, Helsinki / Työryhmä:

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "AU / Ammatillisen kuntajohtamisen välineistä uuden kuntalain (410/2015) mukaan Kunnallistieteen päivät, Helsinki / Työryhmä:"— Esityksen transkriptio:

1 AU / 13.10.2016 1 Ammatillisen kuntajohtamisen välineistä uuden kuntalain (410/2015) mukaan Kunnallistieteen päivät, Helsinki 13.10.-14.10.2016 / Työryhmä: Kuntajohtamisen työryhmä Asko Uoti Julkisoikeuden (kunnallisoikeus) yliopistonleht., HT, YTM Tampereen yliopisto, JKK / julkisoikeuden opintosuunta

2 AU / 13.10.2016 2 ESITYKSEN SISÄLLYS Lainsäädäntö ja kuntajohtaminen Kunnan johtamisesta kuntakonsernin johtamiseen Luottamushenkilöjohtamisen ja ammatillisen johtamisen suhde Kunnanhallitus kunnan toiminnan ammatillisen johtamisen kannalta Ammatillisen kuntajohtajan välineistön oikeudellisesta muutoksesta – ja muutostarpeesta CASE omistajaohjaus ammatillisen kuntajohtamisen kannalta Lopuksi

3 AU / 13.10.2016 3 LAINSÄÄDÄNTÖ JA KUNTAJOHTAMINEN Keskeisiä oikeudellisia lähtökohtia:  Kuntien itsehallinnollinen asema ja sen muutokset oikeusjärjestyksessä (ennen itsenäisyyttä, Suomen hallitusmuodon ensi vuosikymmenet, hyvinvointivaltiokausi, Suomi EN- ja EU- jäsenenä)  ’säteilyvaikutus’ kuntajohtamiseen  Ammatillisen kuntajohtamisen kehitys kaupunkien hallintojärjestelmän uudistamisesta (L 328/1927) uuteen kuntalakiin (410/2015) Ammatillisen kuntajohtamisen vapaaehtoisuus, sivu- ja päätoimisuus, virkamies-/viranhaltija-aseman muutokset, suhde poliittiseen / luottamushenkilöperustaiseen johtamiseen Kunnanhallituksen ja ammatillisen kuntajohtamisen suhteen sääntely ja sen muutokset

4 AU / 13.10.2016 4 KUNNAN JOHTAMISESTA KUNTAKONSERNIN JOHTAMISEEN KuntaL 365/1995 16.1 §: ”…Hallinnon järjestämiseksi valtuusto hyväksyy tarpeelliset johtosäännöt, joissa määrätään kunnan eri viranomaisista sekä niiden toiminnasta, toimivallan jaosta ja tehtävistä.” KuntaL 410/2015 1.1 § (lain tarkoituksesta): …”edistää kunnan toiminnan suunnitelmallisuutta ja taloudellista kestävyyttä” JA KuntaL 410/2015 2 §: ”Tätä lakia sovelletaan, jollei lailla toisin säädetä, kunnan hallinnon ja talouden järjestämiseen sekä 6 §:n 2 momentissa tarkoitettuun kunnan toimintaan.” (KuntaL 410/2015 6.2 §: ”Kunnan toiminta käsittää kunnan ja kuntakonsernin toiminnan lisäksi osallistumisen kuntien yhteistoimintaan sekä muun omistukseen, sopimukseen ja rahoittamiseen perustuvan toiminnan.”

5 AU / 13.10.2016 5 LUOTTAMUSHENKILÖJOHTAMISEN JA AMMATILLISEN JOHTAMISEN SUHDE Ammatillisen kuntajohtajan organisatorinen asema, tehtävät ja toimivalta ovat vaihdelleet huomattavasti  1900-luvun alun kaupunginjohtajajärjestelmästä kuntalain (410/2015) kunnan johtamisen sääntelyä (luku 7) koskevaan järjestelmään Kunnallislaeissa jakolinjana on ollut kuntajohtajan virkamies- /viranhaltijaroolin suhde kuntajohtajan poliittisen rooliin Uusi kuntalaki pyrkii ’palauttamaan’ kunnanjohtajan poliittista roolia luottamushenkilöjärjestelmän ja –johtamisen piiriin  Valtuuston tulee normittaa kuntastrategian (37 §) avulla kunnan toiminnan ja talouden pitkän aikavälin tavoitteet nimenomaisesti kunnan toiminnan johtamista silmälläpitäen (ks. 38 §)  Kunnanhallituksen pj:sta säädetään nyt uudessa kuntalaissa (39 §) Johtaa poliittista yhteistyötä  korostaa kh:n pj:n asemaa kunnan poliittisena johtajana – kunnanjohtajan poliittista johtajuutta kaventavasti (?)

6 AU / 13.10.2016 6 KUNNANHALLITUS KUNNAN TOIMINNAN AMMATILLISEN JOHTAMISEN KANNALTA KuntaL 410/2015 38.2 §:n mukaan kh johtaa kunnan toimintaa, hallintoa ja taloutta (vanha L: ”kunnanhallitus vastaa kunnan hallinnosta ja taloudenhoidosta…”) Kunnanjohtajan asema ”johtaa kunnanhallituksen alaisena kunnan hallintoa, taloudenhoitoa ja muuta toimintaa” ei muuttunut säännöstasolla kuntaorganisaation ytimen osalta Kuntakonsernia (koko kunnan toimintaa) koskeva sääntely on selvästi kattavampaa uudessa kuntalaissa (mm. 6, 47, 48 §:t)  Kunnanjohtajalta edellytetään merkittävää informointi- ja valmistelupanosta kunnanhallituksen tuloksekkaan konserniohjauksen toteuttamisen mahdollistajana Kysymys myös yksityisoikeudelliseen (kuntarahoitteiseen) ”kunnan toimintaan” kohdistuvan poliittisen johtamisen vahvistumisesta so. vahva omistajuus

7 AU / 13.10.2016 7 AMMATILLISEN KUNTAJOHTAJAN VÄLINEISTÖN OIKEUDELLISESTA MUUTOKSESTA – JA MUUTOSTARPEESTA Uuden kuntalain 410/2015 myötä tuli lainsäädännöllisesti melko paljon ’uutta’ välineistöä määrittämään ammatillisen kuntajohtajan oikeudellista asemaa  Kunnan toiminta –käsitteen velvoittavuus ja myös oikeudelliset mahdollisuudet (mm. verkostot) kuntajohtamisen kannalta  Kuntastrategiasta virallinen kuntajohtamisen ohjenuora  Kunnanhallituksen puheenjohtaja ammatillisen kuntajohtajan tehtävien ja toimivallan selkeyttäjänä – ja sekoittajana (?)  Johtajasopimus pakolliseksi työkaluksi kunnan johtamisen edellytysten määrittelyn osalta – sääntely EI sisällä velvoittavia määräyksiä  vaikuttavuusongelmako? Tarvitsee korjaamista?  Uudet hallintosääntömääräykset mm. konsernijohdon tehtävistä ja toimivallan jaosta – sääntelyn riittävyysongelma (?)

8 AU / 13.10.2016 8 CASE OMISTAJAOHJAUS AMMATILLISEN KUNTAJOHTAMISEN KANNALTA Kuntalaissa (410/2015) omistajaohjaus tarkoittaa toimenpiteitä, joilla kunta omistajana tai jäsenenä myötävaikuttaa yhtiön tai muun yhteisön hallintoon ja toimintaan (46 §) Kuntalain (410/2015) mukaan omistajan tahdon ilmaisee kunnanhallitus ja konsernijohto (jossa mukana kunnanjohtaja) Ammatillisen kuntajohtajan viranhaltija- ja poliittisen roolin legitiimi yhteensovittaminen omistajaohjauksen perustana olevan kunnallisen omistajapolitiikan tavoitteiden kanssa

9 AU / 13.10.2016 9 LOPUKSI Uusi kuntalaki (410/2015) edellyttää sekä ammatilliselta että luottamushenkilöperustaiselta kuntajohtamiselta (kunnanhallituksen pj) huomattavasti myös monipuolista oikeudellista osaamista Kunnan johtamista ja kunnanhallitusta koskeva sääntely jättää tarkoituksellisesti melko paljon kuntajohtamisen välineistöä kunnan itsensä määriteltäväksi  korostaa itsehallinnon merkitystä  Johtajasopimuksen säädännäinen väljyys  Kunnanjohtajan oikeusaseman tarkempi määräytyminen hallintosäännössä  Kunnanjohtajan rooli konsernijohdossa ja omistajaohjauksessa  Kunnanjohtajan viranhaltija-aseman ’joustavuus’- luottamuksen tärkeys

10 AU / 13.10.2016 10 KIITOS!


Lataa ppt "AU / Ammatillisen kuntajohtamisen välineistä uuden kuntalain (410/2015) mukaan Kunnallistieteen päivät, Helsinki / Työryhmä:"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google