Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

YSL 89 § (10.4.2015/423) – Luvan muuttaminen(10.4.2015/423) Toiminnanharjoittaja voi hakea ympäristöluvan muuttamista. Lupaviranomaisen on lisäksi valvontaviranomaisen,

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "YSL 89 § (10.4.2015/423) – Luvan muuttaminen(10.4.2015/423) Toiminnanharjoittaja voi hakea ympäristöluvan muuttamista. Lupaviranomaisen on lisäksi valvontaviranomaisen,"— Esityksen transkriptio:

1 YSL 89 § (10.4.2015/423) – Luvan muuttaminen(10.4.2015/423) Toiminnanharjoittaja voi hakea ympäristöluvan muuttamista. Lupaviranomaisen on lisäksi valvontaviranomaisen, asianomaisen yleistä etua valvovan viranomaisen tai haitankärsijän taikka 186 §:ssä tarkoitetun rekisteröidyn yhdistyksen tai säätiön aloitteesta muutettava lupaa, jos: … Jos luvan muuttaminen tulee vireille 2 momentissa tarkoitetun tahon aloitteesta, lupaviranomaisen on ennen asian ratkaisemista kuultava toiminnanharjoittajaa ja esitettävä tälle tarvittaessa yksilöity pyyntö toimittaa luvan muuttamisen perusteen ja tarpeen arvioimiseksi tarpeelliset selvitykset.

2 Ekroos & Warsta - selvitysvelvollisuuksista (2012) Perusselvitykset tulisi tehdä jo lupahakemuksen yhteydessä. (Tarasti 8.) Selvitysvelvollisuudet tulee liittää lupamääräyksiin, niiden tarkentamiseen. Selvitysmääräyksessä on tarkoin yksilöitävä vaadittavan selvityksen sisältö. Selvitysvelvollisuuden perusteena ei tule käyttää toiminnanharjoittajan yleistä selvillä olovelvollisuutta toimintansa vaikutuksista (YSL 6 §). Selvitysvelvollisuuksien kustannuksia tulisi verrata niistä saatavaan hyötyyn entistä enemmin.

3 HL (434/2003) 6 § Hallinnon oikeusperiaatteet Viranomaisen on kohdeltava hallinnossa asioivia tasapuolisesti sekä käytettävä toimivaltaansa yksinomaan lain mukaan hyväksyttäviin tarkoituksiin. Viranomaisen toimien on oltava puolueettomia ja oikeassa suhteessa tavoiteltuun päämäärään nähden. Niiden on suojattava oikeusjärjestyksen perusteella oikeutettuja odotuksia.

4 Käsittelyn julkisuus sekä oikeus tulla kuulluksi… Prof. O. Mäenpään selvityksessä (11.9.2014) annetaan kaksi ympäristölupamenettelyn kuulemiseen liittyvää ehdotusta. Mäenpää ehdottaa toimintamalliksi ennakkoneuvottelua ennen lupahakemuksen jättämistä. Toisena ehdotuksena on vain päätösluonnosta koskeva kuuleminen. Jälkimmäinen ehdotus tulee todelliseen tarpeeseen. Lupahakemuksen esittelijällä on hakemuksen vireillepanon jälkeen tosiasiallista valtaa. Esittelijä voi kirjoittaa oman näkemyksensä lupaehdoista esitykseen ja viedä sen omine ja hakijan perusteluineen lupaviranomaiselle. Tässä välissä luvan hakijan tulisi saada tieto esityksestä – mutta kun ei saa… Lupaviranomainen – ympäristölautakunta – saattaa olla ampumarata-asioihin perehtynyt. Usein ei ole. Päätös tehdään esityksen mukaisena. Vaasan hallinto-oikeus työllistyy.

5 Kehityslinjoja Taloudelliset argumentit saavat painoa entistä enemmän: Tarastin toimikunnan toimeksiannon tavoite oli investointi- ja elinkeinohankkeiden etenemisen vauhdittaminen. Pienien toimijoiden (mikroyritykset) ympäristövalvontamaksu alenee riippumatta ympäristövaikutuksista… Ympäristöperusoikeuden ja Perustuslain muiden perusoikeuksien tasapaino alkaa löytyä. Perustuslain 21 §, oikeusturva ja siitä johdettu hallintolain 6 §, hallinnon oikeusperiaatteet ja palveluperiaate 7 § nousevat arvossa. Päällekkäinen hallinnon sääntely poistuu, ja hallintolaki ottaa yleislakina kentän hallintaan. Lain mukaisuuden valvontaan löytyy ”innovaatioita”…

6 Miten omavalvontasuunnitelma toimisi ampumarataympäristössä? Menisimmekö julkisesta valvonnasta poispäin, hallintovalvonnan suuntaan? Kelpaisiko ampumaradan ylläpitäjälle pieni pala julkista valtaa… Riittäisikö luottamus, kuten sosiaali- ja terveyspuolen omavalvonnassa…

7 20 § Vastuu ympäristöstä Vastuu luonnosta ja sen monimuotoisuudesta, ympäristöstä ja kulttuuriperinnöstä kuuluu kaikille. Julkisen vallan on pyrittävä turvaamaan jokaiselle oikeus terveelliseen ympäristöön sekä mahdollisuus vaikuttaa elinympäristöään koskevaan päätöksentekoon.

8 21 § Oikeusturva Jokaisella on oikeus saada asiansa käsitellyksi asianmukaisesti ja ilman aiheetonta viivytystä lain mukaan toimivaltaisessa tuomioistuimessa tai muussa viranomaisessa sekä oikeus saada oikeuksiaan ja velvollisuuksiaan koskeva päätös tuomioistuimen tai muun riippumattoman lainkäyttöelimen käsiteltäväksi. Käsittelyn julkisuus sekä oikeus tulla kuulluksi, saada perusteltu päätös ja hakea muutosta samoin kuin muut oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin ja hyvän hallinnon takeet turvataan lailla.

9 7 § (9.5.2014/368)(9.5.2014/368) Palveluperiaate ja palvelun asianmukaisuus Asiointi ja asian käsittely viranomaisessa on pyrittävä järjestämään siten, että hallinnossa asioiva saa asianmukaisesti hallinnon palveluita ja viranomainen voi suorittaa tehtävänsä tuloksellisesti. Viranomaisen velvollisuudesta tiedottaa toiminnastaan ja palveluistaan sekä yksilöiden ja yhteisöjen oikeuksista ja velvollisuuksista toimialaansa liittyvissä asioissa säädetään viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain (621/1999) 20 §:n 2 momentissa. (621/1999) 20 §:n


Lataa ppt "YSL 89 § (10.4.2015/423) – Luvan muuttaminen(10.4.2015/423) Toiminnanharjoittaja voi hakea ympäristöluvan muuttamista. Lupaviranomaisen on lisäksi valvontaviranomaisen,"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google