Leikkaus - editointi - montaasi

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
DRAMATURGIAN PERUSKÄSITTEISTÖÄ
Advertisements

Vihreän liiton kesäpäivät 2006 Panu Laturi
Yleistä Läsnäolovelvollisuus Poissaolojen selvitys Käyttäytyminen
Käyttöohje: Kuinka luoda uusi sivu. (Painamalla F5 voit katsoa tämän diaesityksen)
Mette Vedelsby, CVUSJ./Efelcren Isometriat ja Symmetriat.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Tilatiedot ja niiden muutokset
Nopeudesta ja kiihtyvyydestä
Helga Skiftesvik, Sanna Pitkänen
Opettajien täydennyskoulutusprojekti
treeni.fi harjoituspäiväkirja
Tyypillinen esimerkki suorasta häikäisystä on suojaamaton ikkuna katsekohteessa. Opastekylttiä ei pysty lukemaan koska silmät sopeutuvat voimakkaaseen.
Johdatus elokuva- ja media-analyysiin
OHJEITA VIDEOKUVAAMISEEN
Vuorovaikutuksesta voimaan
Työ (W) Voima tekee työtä kun se vaikuttaa liikkuvaan kappaleeseen liikkeen suunnassa Työn suuruus saadaan pistetulon avulla: W on voiman F tekemä työ.
Voimista liikeilmiöihin ja Newtonin lakeihin
Ohjeet videotarinan tekemiseen
Toiminta kentällä SJAL tuomarikoulutus Sisältö • Tehtävät kilpailun aikana • Sijoittuminen kentällä • Tasapuolisuus ampujia kohtaan • Tulosten tulkitseminen.
Kuvakäsikirjoitus.
RAKKAUS USKO TOIVO - ihmiseltä ihmiselle
Elokuvaesteettisiä periaatteita
Graafisen esityksen laatiminen taulukkolaskentaohjelmalla (excel 2013)
Hanna, Jutta Ja Liisa Maija & Nina feat. Cop – lasten liikennelaulu
SUUNNITTELU 1. vaihe: Synopsis 2. vaihe: Treatment
TEKSTITYYPIT RK s. 238.
Suomen Suunnistusliitto ry Suomen Suunnistusliitto.
Graafisen esityksen laatiminen taulukkolaskentaohjelmalla (excel 2007)
TASAPAINON RAKENTAMINEN
ELOKUVA JA TYYLI. Elokuvan kokonaismuoto Muotojärjestelmä  vuorovaikutus  Tyylijärjestelmä (elokuva & muut taiteet) (erityisesti elokuvallinen) | |
ELOKUVA JA TYYLI. Elokuvan kokonaismuoto Muotojärjestelmä  vuorovaikutus  Tyylijärjestelmä (elokuva & muut taiteet) (erityisesti elokuvallinen) | |
Eugen Herrigel.  Pakko myöntää, että mielenkiinto kirjaa kohtaan heräsi 76 sivua/3 kirjapistettä suhteesta, mutta tarkoituksenani oli kuitenkin lukea.
Analyysi Analyysi = kreik. irrottaa: hajottaa osiinsa, eritellä, jäsentää. voi käsitteellisesti tarkoittaa kahta erilaista asiaa: muotoanalyysi: miten.
TEATTERI MEDIANA/TOISESSA MEDIASSA Mikko Kanninen TEKIJÄ- hanke. Trailerityöpaja
Runo tekstitaidon kokeessa
OTOS 2 : KUVAUS. Otos ja kuvaus  Otokseen ei liity vain se mitä kuvataan (mise en scène), vaan myös miten kuvataan  Otoksessa kolme keskeistä elementtiä:
Sami Simpanen Opetusteknologiapalvelut - LAMK
Analyysiä: Komisario Palmun erehdys (1960)
KUVAKÄSIKIRJOITUS  Kuvakäsikirjoitus on kuvallinen ja/tai kirjallinen selvitys siitä, millaisin kuvin tarina aiotaan kertoa.  Kirjallisessa muodossa.
Kirjallisuuden lajeja
OTOS 2 : KUVAUS.
OTOS 2 : KUVAUS.
Analyysi Analyysi = kreik. irrottaa: hajottaa osiinsa, eritellä, jäsentää. voi käsitteellisesti tarkoittaa kahta erilaista asiaa: formaalinen muotoanalyysi:
Neuvostoliitto 1920-luvulla
Sommittelu.
Kuinka paita ja peppu olettekaan! Pariskuntien välistä leikkimielistä kisailua siitä, kuka tunteekaan kumppaninsa paremmin. Toteutetaan kyselemällä tavalla.
© Jukka Juslin1 Osio2 Olio-ohjelmointi: Merkkijonot eli Stringit Jukka Juslin.
Kuvakäsikirjoitus Jonna ja Sara. Ensimmäinen kohtaus Kohtauksen sisältö: Luokassa keskustellaan yhteisistä käyttäytymissäännöistä.  yleiskuva luokkahuoneesta.
KUVAKÄSIKIRJOITUS Kuvakäsikirjoitus on kuvallinen ja/tai kirjallinen selvitys siitä, millaisin kuvin tarina aiotaan kertoa. Kirjallisessa muodossa kerrotaan.
MONTAASIPEDAGOGIA AVAIN LIIKKUVAN KUVAN MONIULOTTEISEEN SOVELTAMISEEN?
Äänielokuvan taide: realismi. Äänielokuvan estetiikka Äänielokuvan tulo muutti (taiteellisen) elokuvakerronnan periaatteita ”Purkitettu teatteri” Marcel.
Digitarina Multimedia oppimisprojektina 2012 Vaka.
Digitarina Multimedia oppimisprojektina 2012 Vaka.
Proosatekstin erittelyä tekstitaitokokeessa
EPIIKKA Proosan analyysia
Miksi kuvia partiosta Viestinnän kuvakoulutus Hehkuilla elokuu 2015.
Tarina - ikiaikainen tapa kertoa asioista!. Ihmiskunta on aina kertonut tarinoita: leirinuotioilla, satujen muodossa, elokuvissa, tv-sarjoissa, kolumneissa,
Laatumittauksen 2011 tuloksia. Tiedättekö Kuinka hyviä olette? Miten pärjäätte suhteessa parhaaseen? Missä laadun vaihtelu on suurta? Mihin suuntaan laatunne.
#MEDIAISO VIDEO-OHJEITA Hanna
ÄI Kuvan analyysi ja tulkinta Lähtökohtia tulkinnalle: Aihe Tekijä Tekniikka (maalaus, piirros, valokuva, taidegrafiikan menetelmät jne.) Käyttötarkoitus.
Elokuva-analyysi II Elokuvan tyyli Kerronnan luonne.
Kaikki keinot käyttöön! Yhteenvetoa tekstien vaikutuskeinoista.
Yhteenvetoa mediatekstien vaikuttamisen keinoista
OUTOLINTU Englanninkielinen alkuteos; Divergent |Veronica Roth | 2011 |Trilogian 1. osa.
Yhteenvetoa mediatekstien vaikutuskeinoista
Tiivistelmä 3. Liike Nopeus kuvaa aikayksikössä kuljettua matkaa.
AISTIT *tehtävä: välittää tietoa ympäristöstä sopeu-
(Fiktiivinen) tarinankerronta ja käsikirjoittaminen
Novellianalyysin kirjoittaminen
Niina Katainen, virtuaaliyliopistohanke
Samankohtaiset kulmat
Esityksen transkriptio:

Leikkaus - editointi - montaasi

Mitä leikkaus on? konkreettinen leikkaus (tallennettujen otosten yhdistäminen toisiinsa jälkikäsittelyvaiheessa) leikkaus valkokankaalla (osana kerrontaa): siirtymä otoksesta toiseen, esimerkiksi suora leikkaus (cut) nosto (fade-in) himmennys (fade-out) ristikuva (dissolve) pyyhkäisy (wipe)

Otosten väliset suhteet otosten A ja B graafiset suhteet otosten A ja B rytmiset suhteet otosten A ja B tilalliset suhteet otosten A ja B ajalliset suhteet 1) ja 2) kaikissa elokuvissa, 3) ja 4) ei yleensä abstrakteissa elokuvissa, vaan lähinnä kerronnallisissa

Graafiset suhteet Kyse on siitä, mitkä ovat peräkkäisten otosten väliset puhtaasti visuaaliset suhteet Tulevat yhtä lailla mise-en-scènen elementeistä (puvut, valaistus, lavasteet, hahmojen toiminta) kuin valokuvauksellisista elementeistäkin (kuvaus, rajaus, kameran liike) Sujuvuus ja jatkuvuus vs. kontrasti Graphic match (graafinen yhtenäisyys, jatkuvuus) samanlaisuus: muodot, värit, tumman ja vaalean sävyt, liikkeen nopeus ja suunta voimakas samanlaisuus harvinaista; yleensä kuitenkin huomiopiste pysyy kuvan keskellä, valaistustaso samana, ei suuria värikontrasteja Visuaalisten elementtien törmäys

Rytmiset suhteet Otosten kesto suhteessa toisiinsa kiihtyvä rytmi: tasaisesti lyhenevät otokset nykivä rytmi: keskenään vahvasti eripituisten otosten yhdistäminen huom! rytmiin vaikuttavat myös mes, kameran asema ja liike, ääni, jne. takaa-ajojaksot: nojautuvat vahvasti leikkauksen avulla aikaansaatuun rytmiin; yksi esimerkki siitä, ettei elokuva viittaa todellisuuteen; takaa-ajo tarjoaa hyvän pohjan rytmiselle leikkaukselle ja elokuvissa on takaa-ajoja siksi, että ne ovat mm. tässä mielessä hyvin "elokuvallisia", ei siksi, että ne pyrkisivät kuvaamaan sitä, mitä "todellisuudessa" tapahtuu (amerikkalaisten elokuvien todellisuus ei ole sama asia kuin amerikkalainen todellisuus) Rytminen leikkaus: Griffith, Hitchcock, Gance, neuvostoliittolainen montaasikoulukunta; hollywoodilainen "montaasijakso"

Tilalliset ja ajalliset suhteet Liittyvät elokuvan kerrontaan Yhtenäinen / epäyhtenäinen tila; Kulesovin efekti Jatkuva / ei-jatkuva aika otosten välillä Vrt. edellä diskurssin/juonen ajan ja tarina-ajan suhteiden vertailu Jatkuvuus, ellipsit, tiivistämiset, pidennykset, jne.

”Kulešovin efekti” n. 1918-1920 Lev Kulešov teki kokeita yhdistämällä erilaisia filminpätkiä toisiinsa Kulešov yhdisti (ilmeettömän) kuvan ajan tunnetuimpiin kuuluvasta näyttelijästä Ivan Mozzuhinista erilaisiin otoksiin (keittolautanen, ruumisarkussa makaava nainen, leikkivä lapsi) Kun otokset näytettiin yleisölle, nähtiin Mozzuhinin kasvojen ilmaisevan erilaisia tunteita riippuen siitä mihin kuvaan ne oli yhdistetty

Kulešovin koe

Kulešovin koe

Kulešovin koe

Graafinen jatkuvuus: komposition keskeiset osat pysyvät samoina otoksesta toiseen siirryttäessä (Howard Hawks: His Girl Friday - Meidän vastaeronneitten kesken, USA 1940

Siirtymä otoksesta toiseen ristikuvalla

Keskeiset kuva-asetelmat toistuvat seuraavassa otoksessa, Hildyn (Rosalind Russell) korvaa hänen ex-miehensä Walter Burns (Cary Grant), toimittajan puolestaan Hildyn uusi aviomies

Hyvin tarkka graafinen jatkuvuus otosten välillä, otos 1 (Yasujiro Ozu: Samma no aji -Syksyinen iltapäivä, Japani 1962)

Ja otos 2. Jatkuvuus liikkeen, henkilöiden eleiden ja puvustuksen osalta

Graafista jatkuvuutta edelleen, kohtauksessa henkilöt istuvat vastatusten.

Edelliseen kohtaukseen verrattuna muutokset kompositioissa hyvin vähäisiä.

Tilan täydentäminen laajakuvakompositiossa, hieman vasemalle sijoitetun naisen katse osoittaa kuvan ulkopuoliseen tilaan jossa häntä odottaa...

Charton Heston joka on sijoitettu täyttämään vastakkaista osaa kuvapinta-alasta, graafinen jatkuvuus ja kompositionaalinen harmonia otosten välillä. (William Wyler: Ben Hur,USA 1959)

Yksi tapa merkitä ajallinen ellipsi on käyttää välikuvaa (Yasujiro Ozu:Samma no aji - Syskyinen iltapäivä, Japani 1962)

Hollywoodin jatkuvuusleikkaus: funktioita mes ja kuvaus suunniteltu niin, että se palvelee tiettyä leikkaussysteemiä. elokuvan päätavoitteena tarinan kertominen selvästi ja yhtenäisesti. Leikkauksen tavoitteena, yhdessä mes:n ja kuvauksen kanssa, varmistaa kerronnallinen jatkuvuus. Leikkauksen potentiaalisesti hajaannuttavan vaikutuksen kontrolloiminen varmistamalla sujuva siirtymä otosten välille. graafisuus: kutakuinkin samanlainen otoksesta toiseen; hahmot tasapainoisesti ja symmetrisesti kuvassa; valaistus pysyy tasaisena; toiminta kuvan keskellä. rytmi: yleensä suhteessa kameran etäisyyteen kohteesta; mitä kauempana kamera on (mitä suurempi kuvakoko) sitä pidempi otos ja päinvastoin. Kerronnallisuudessa kaikkein tärkeimpiä kuitenkin otosten väliset tilalliset ja ajalliset suhteet: 180° sääntö (suojaviivasääntö).

180-asteen sääntö: keskustelevaa paria kuvataan ainoastaan vaalealta alueelta, muutoin tilakäsitys hämärtyy. Mikäli kamera viedään suojaviivan toiselle puolelle henkilöt tuntuvat vaihtavan paikkaa keskenään.

Miksi? Mitä 180° systeemi tekee? Varmistaa, että otosissa näkyy jonkin verran samaa tilaa 180°-viivan toiselta puolelta kuvattu otos näyttäisi aivan uuden taustan; tilassa näkyvät elementit sitovat otosten tilaa yhteen Säilyttää suunnat valkokankaalla samoina 180°-viivan samalta puolelta kuvattuna liikkeiden ja katseiden suunnat sekä oikea ja vasen pysyvät samoina; viivan ylittäminen muuttaa suunnan valkokankaalla katsoja tietää aina, missä henkilöhahmot tilassa ovat katsoja tietää myös missä itse on suhteessa tilaan

Otos Sam Spadesta (Bogart) toimistossaan (John Huston: Maltese Falcon - Maltan haukka, USA 1941)

Sihteeri Effie tulee huoneeseen Sihteeri Effie tulee huoneeseen. Esittelyotos (establishing shot): katsojalle annetaan yleisvaikutelma tilasta jossa kohtaus tapahtuu. Samalla se luo 180 asteen suojaviivan Effien ja Samin välille.

Siirtymä puolilähikuvaan Effiestä. Kuva-vastakuva -parin ensimmäinen otos. Effie katsoo kuvan ulkopuolelle muodostaen katselinjan (eyline match) seuraavaan otokseen joka on.

vastakuva, Effien katseen kohde.

Pian huoneeseen astuu kolmas henkilö ja hänet asemoidaan tilaan uudella esittelyotoksella (reestablishing shot)

Brigid O’Shaugnessey lähestyy Spadea, kamera on siirtynyt hänen taakseen

Brigid istuutuu vastapäätä Spadea, uusi 180 asteen linja syntyy heidän välilleen ja kohtaus jatkuu sen mukaisilla kuva-vastakuva -pareilla.

Hyppyleikkaus (jump cut) rikkoo otosten välisen tilallisen, ajallisen tai graafisen jatkuvuuden. Jean-Luc Godard A Bout de souffle - Viimeiseen hengenvetoon, Ranska 1959

Seuraavassa otoksessa valaistus on muuttunut, Jean Sebergiä kuvataan eri kulmasta ja rajaus poikkeaa edellisestä otoksesta.