Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuTauno Aho Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
ELOKUVA JA TYYLI
2
Elokuvan kokonaismuoto Muotojärjestelmä vuorovaikutus Tyylijärjestelmä (elokuva & muut taiteet) (erityisesti elokuvallinen) | | Ei-kerronnallinen Kerronnallinen Tietyn kaavan tai kuvion (pattern) Dokumentti Fiktioelokuva mukainen tekniikoiden merkityk- Retorinen muoto Kerronnallinen muoto sellinen käyttö. Kategorinen muoto Kokeellinen elokuvaMise en scène Abstrakti muoto Kuvaus Assosiatiivinen muoto Leikkaus Ääni David Bordwell & Kristin Thompson: Film Art : an Introduction
3
OTOS: KAKSI TASOA Elokuvallisesta otoksesta voidaan erottaa kaksi tasoa 1. Mitä otoksessa nähdään (mise en scène) 2. Miten otos nähdään (kuvaus) Nämä tasot läsnä samaan aikaan ja ja havaitaan suhteessa toisiinsa (esim. maisema yleiskuvassa) Analyysin kannalta erottelu kuitenkin hyödyllinen Mes:n ja kuvauksen vuorovaikutus Amerikkalaisessa yössä Mes:n ja kuvauksen vuorovaikutus Amerikkalaisessa yössä
4
MISE EN SCÈNE - NÄYTTÄMÖLLEPANO
5
Mise en scène Mise en scène (”asettaminen näyttämölle”) = näyttämöllepano = otoksessa nähtävän aineiston jäsentely Vrt. ranskan metteur en scène (”näyttämölle asettaja”) = ohjaaja Mise-en-scène sisältää otoksessa nähtävät, kameran edessä olevat elementit: lavastuksen, valaistuksen, puvustuksen ja näyttelijöiden ja muiden hahmojen toiminnan (vrt. teatteri) Mes on siis kuvattavan kohteen hallintaa Kontrolloidessaan mise-en-scèneä, ohjaaja asettaa tapahtuman "näyttämölle" kameraa varten MES = se mitä otoksessa nähdään
6
Mise en scène ja todellisuus Mes materiaalia joka järjestetään kuvattavaksi, ei "todellisuutta", joka "vain" tallennettaisiin. Tästä syystä realismi ei automaattisesti pätevä kriteeri mes:n arviointiin; parempi lähestymistapa mes:n funktioiden tarkastelu miten motivoitu, miten vaihtelee tai kehittyy, miten toimii suhteessa kerronnallisiin tai ei-kerronnallisiin muotoihin Mes:n (kuten muidenkin tyylin osa-alueiden) elementtejä tarkasteltava siitä näkökulmasta, miten ne toimivat osana elokuvan kokonaismuota, ei siitä, mitä ne ovat sinällään tai miten "todellisia" ne ovat.
7
Mise en scènen osa-alueet Lavastus / miljöö valaistus puvustus ja maskeeraus näyttelijäntyö
8
Lavastus / miljöö (setting) Lavastus (ymmärrettynä laajassa merkityksessä, vrt. englannin setting)kattaa miljöön / tapahtumapaikat ja esineistön Elokuvassa lavastuksella suurempi merkitys kuin teatterissa; nähdyt paikat voivat saada elokuvassa aktiivisen roolin, joka ylittää henkilöhahmojen roolin
9
Teatterissa ihminen on keskeinen. Sen sijaan valkokankaalla draama voi toimia ilman näyttelijöitä. Koliseva ovi, tuulessa leijuva lehti, rantaan iskeytyvät aallot voivat voimistaa dramaattista vaikutusta. Joissain elokuvan mestariteoksissa ihminen on vain sivuroolissa, ikään kuin avustajana, vastapainona luonnolle, joka on todellinen pääosanesittäjä. André Bazin
10
”Lähikuva revolverista ei ole enää revolveri, se on revolveri- henkilö, toisin sanoen halu rikokseen, perikatoon, itsemurhaan tai niistä tunnettu katumus. Se on tumma kuin yön houkutukset, hohtava kuin himoitun kullan välke, sanaton kuin intohimo, raaka, kömpelö, raskas, epäluuloinen, uhkaava. Sillä on luonne, tavat, muistot, tahto, sielu.” Jean Epstein
11
Lavastus (setting) – erotteluja valmiit paikat (on location) vs. studiolavastus valittu vs. rakennettu autenttinen vs. stilisoitu runsas vs. riisuttu värikäs vs. väritön
12
Maisema hallitsevana elementtinä John Ford: Etsijät
13
Lavasteet hallitsevat näyttelijää: Robert Wiene: Das Cabinet des Dr. Caligari Saksa 1919/20
14
Lavasteet hallitsevat näyttelijää: F.W. Murnau: Nosferatu - eine Symphonie des Grauens, Saksa 1921/22
15
Näyttelijä hallitsee lavasteita: Carl Th. Dreyer: Jeanne D’Arc’in kärsimys Ranska 1928
16
Runsas lavastus Billy Wilder: Sunset Boulevard (1950)
17
Niukka lavastus Robert Bresson: Taskuvaras (Pickpocket 1959)
18
Kerronnassa merkityksellinen esine: prop Yksittäiset lavastuksen osat (esineet), voivat saada käynnissä olevassa toiminnassa aktiivisen funktion ts. kerrontaa viedään eteenpäin niiden avulla Tällaisista merkityksellisistä objekteista käytetään englannissa nimitystä prop. Prop on lyhennetty muoto sanasta property, joka tarkoittaa rekvisiittaa tai näyttämötarpeistoa. Elokuvan kuluessa prop voi muuttua motiiviksi (vrt. kävelykeppi elokuvassa The Wolf Man) Esimerkkejä paperipaino Wellesin Citizen Kanessa nenälasit Eisensteinin Panssarilaiva Potemkinissa setelit Bressonin Rahassa haukkapatsas Maltan haukassa
19
Prop Robert Bresson: Raha (1983)
20
Prop Orson Welles: Citizen Kane (1941)
21
Puvut ja maskeeraus autenttisuus / tyylittely Puvustus voi olla "prop" : His Girl Friday : Hildyn hattu vaihtuu "naisellisesta", "miehekkääseen" reportterihattuun. komedia: puku tunnusmerkkinä ja kerronnan elementtinä ("panoply of props") Chaplinin knalli, keppi, kengät Maskeeraus: alunperin siksi, että filmimateriaali tallentaisi näyttelijöiden kasvot paremmin Joitain puvustuksen ja maskin funktioita: Niukka maskeeraus (Dreyerin Jeanne) -> usk. draama; Ajankuvan rakentaminen Luonteen, yhteiskunnallisen aseman ilmentäminen näköisyys hirviöt, oudot oliot (sci fi, kauhu)
22
Rosalind Russellin hattu elokuvassa His Girl Friday Jättämässä toimituksen, menossa naimisiin Palannut toimittajan työhön, tekemässä juttua
25
Valo ja varjo otoksen kompositio, katseen ohjaaminen tiettyihin esineisiin ja toimintoihin; valo voi nostaa esiin, varjo kätkeä ja nostaa jännitystä. Valo myös nostaa esiin esineiden pinnanmuodon, tekstuurin. Objektien muovaaminen valon ja varjon avulla. varjot: objektiin liittyvät varjot ojektin heittämät varjot kuvan tilan muotoutuminen
26
’Heittyvä’ (cast) varjo. Valonlähde heijastaa varjon kohteen pinnalle
27
Heittyvä varjo (Nosferatu)
28
Objektiin liittyvä varjo korostaa muotoa Raoul Walsh: Valkoinen hehku (White heat 1948)
29
Valon piirteet Bordwellin ja Thompsonin jaottelu Neljä piirrettä: laatu, suunta, lähde, väri 1. Laatu "kova" valo: jyrkät, selkeät varjot "pehmeä" valo: hajavalo, pehmeät ääriviivat 2. Suunta etuvalo sivuvalo takavalo (taustavalo, vastavalo) alavalo ylävalo 3. Lähde Runsas, useasta lähteestä tuleva valo (High Key) Hollywoodin kolmipistevalaistus: Päävalo (key light), Täytevalo (fill light), taustavalo (back light) Rajoitettu, yleensä yhdestä lähteestä tuleva valo (Low Key) Chiaroscuro -valaistus 4. Väri
30
Hollywood-elokuvan perusvalaistus: päävalo (key) valaisee päähenkilön, täytevalo (fill) pehmentää varjoja ja taustavalo (back) tasoittaa päävaloa ja korostaa henkilön ääriviivoja.
31
High key ja low key Casablancassa High key 3-pistevaloLow key -valo
32
Voimakas sivuvalo luo dramaattisia efektejä, samoin kallistettu kamera. Reed: The Third man
33
Valaistus: voimakas taustavalo tuottaa siluettimaisen, kohteen ääriviivoja korostavan vaikutelman. Orson Welles: Citizen Kane
34
Samoin voimakas alavalo, varsinkin lähikuvissa vääristää kohdetta Reed: Third man
35
Valaistus: voimakas ylävalo korostaa Marlene Dietrichin poskia ja glamourisoi naistähteä Josef von Sternberg: Shanghai Express, 1932
36
Väri Voi olla lavastuksen / puvustuksen, valon tai kuvauksen (suodattimet, filmimateriaali, jälkikäsittely) avulla tuotettua
37
Katseen ohjaaminen joukkokohtauksissa puvustuksen avulla Roberto Rosselini: Rise of Louis IV, Ranska 1966
38
Voimakkaat värit voivat tuottaa myös kapean tilan, punaisen sijaan hallitsevana värinä onkin valkoinen. Peter Greenaway: Baby of Macon
39
Lavastuksen ja pukujen väreillä rinnastetaan toisiinsa koti… Robert Bresson:L’Argent, Ranska 1983
40
Koulu ja….
41
..vankila.
42
Näytteleminen / hahmojen ilmaisu ja liike Näytteleminen – esielokuvallinen taso Hahmojen ilmaisu ja liike – elokuvan taso Elokuvassa esiintyvät hahmot/figuurit voivat olla ihmisiä (näyttelijöitä), mutta myös muita olioita: eläimiä (Lassie, Balthazar), robotteja (R2D2, C3PO; myös HAL9000), hirviöitä (Alien) esineitä, puhtaita muotoja. MES:n puitteissa hahmot voivat ilmaista tunteita ja ajatuksia, ja ne voivat myös synnyttää erilaisia liikekuvioita (kinetic patterns) Näyttelijäntyö elokuvassa: visuaaliset elementit (ilmiasu, eleet, ilmeet) ja äänielementit (puhe, efektit)
43
Realistinen vai funktionaalinen näyttteleminen? "Realismi" ei välttämättä hyvä kriteeri onnistuneelle näyttelemiselle, vaan se, miten näyttelemistyyli liittyy muuhun mes:een ja elokuvan kokonaisuuteen. Hyvän suorituksen kriteeri: näyttelijä käyttäytyy tavalla, joka elokuvan kontekstissa on yhteensopiva hänen esittämänsä henkilöhahmon funktion kanssa - näin riippumatta siitä käyttäytyykö hän samoin kuin todellinen henkilö olisi vastaavassa tilanteessa käyttäytynyt.
44
Voimakasta ilmaisua Gloria Swanson elokuvassa Sunset Boulevard
45
Voimakasta ilmaisua James Cagney elokuvassa Valkoinen hehku
46
Vähäinen näyttelijän ilmaisu Bressonin ”malleja” Taskuvarkaassa
47
”Näyttelijän” ei tarvitse olla ihminen Aasi päähenkilönä elokuvassa Balthazar (Bresson, 1966)
48
Syvyysvaikutelma
49
Keskeisperspektiivi maalaustaiteessa (Rafael, Ateenan koulu)
50
Syvyyden korostaminen kolmiomaisen kuvasommitelman ja keskeisperspektiivin avulla.Franz Hofer: The Black Ball, 1913
51
Keskeisperspektiivi
52
Lähes täysin symmetrinen kompositio, joka on varsin harvinainen. (Clara Law: Quiyue yue - Syksyn Kuu, Hong Kong 1992)
53
Perspektiivisyvyyden korostaminen mise en scénen ja kuvasommittelun avulla. Une dame vraiment bien,1908
54
Etuala ja tausta
55
Henkilösijoittelun ja valaistuksen avulla luotu kolmetasoinen syvyys, keskellä kirkkaimmin valaistu Sidney Greenstreet. John Huston: Maltese Falcon, 1941
56
Kolmetasoinen ’zig zag’ -syvyyssommittelu. William Wyler: These three, 1936
57
Kapea kuva-ala joka keskittyy kasvoihin. Idrissa Ouedrago: Yaaba, Burkina Faso-Ra-Sveitsi 1989
58
Kahden kuvatason jyrkkä ero, sade erottaa henkilöhahmot toisistaan Kozintsev & Trauberg: Uusi Babylon, Neuvostoliitto 1929
59
2 syvyystason esittäminen samassa otoksessa etsivän tarkennuksen avulla: kuva on tarkennettu etualalla olevaan henkilöön.
60
…jonka jälkeen kamera tarkentaa taustalla olevaan henkilöön (The Insider)
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.