Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

ELOKUVA JA TYYLI. Elokuvan kokonaismuoto Muotojärjestelmä  vuorovaikutus  Tyylijärjestelmä (elokuva & muut taiteet) (erityisesti elokuvallinen) | |

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "ELOKUVA JA TYYLI. Elokuvan kokonaismuoto Muotojärjestelmä  vuorovaikutus  Tyylijärjestelmä (elokuva & muut taiteet) (erityisesti elokuvallinen) | |"— Esityksen transkriptio:

1 ELOKUVA JA TYYLI

2 Elokuvan kokonaismuoto Muotojärjestelmä  vuorovaikutus  Tyylijärjestelmä (elokuva & muut taiteet) (erityisesti elokuvallinen) | | Ei-kerronnallinen Kerronnallinen Tietyn kaavan tai kuvion (pattern) Dokumentti Fiktioelokuva mukainen tekniikoiden merkityk- Retorinen muoto Kerronnallinen muoto sellinen käyttö. Kategorinen muoto Kokeellinen elokuvaMise en scène Abstrakti muoto Kuvaus Assosiatiivinen muoto Leikkaus Ääni David Bordwell & Kristin Thompson: Film Art : an Introduction

3 OTOS: KAKSI TASOA  Elokuvallisesta otoksesta voidaan erottaa kaksi tasoa 1. Mitä otoksessa nähdään (mise en scène) 2. Miten otos nähdään (kuvaus)  Nämä tasot läsnä samaan aikaan ja ja havaitaan suhteessa toisiinsa (esim. maisema yleiskuvassa)  Analyysin kannalta erottelu kuitenkin hyödyllinen  Mes:n ja kuvauksen vuorovaikutus Amerikkalaisessa yössä Mes:n ja kuvauksen vuorovaikutus Amerikkalaisessa yössä

4 MISE EN SCÈNE - NÄYTTÄMÖLLEPANO

5 Mise en scène  Mise en scène (”asettaminen näyttämölle”) = näyttämöllepano = otoksessa nähtävän aineiston jäsentely  Vrt. ranskan metteur en scène (”näyttämölle asettaja”) = ohjaaja  Mise-en-scène sisältää otoksessa nähtävät, kameran edessä olevat elementit: lavastuksen, valaistuksen, puvustuksen ja näyttelijöiden ja muiden hahmojen toiminnan (vrt. teatteri)  Mes on siis kuvattavan kohteen hallintaa  Kontrolloidessaan mise-en-scèneä, ohjaaja asettaa tapahtuman "näyttämölle" kameraa varten  MES = se mitä otoksessa nähdään

6 Mise en scène ja todellisuus  Mes materiaalia joka järjestetään kuvattavaksi, ei "todellisuutta", joka "vain" tallennettaisiin.  Tästä syystä realismi ei automaattisesti pätevä kriteeri mes:n arviointiin; parempi lähestymistapa mes:n funktioiden tarkastelu miten motivoitu, miten vaihtelee tai kehittyy, miten toimii suhteessa kerronnallisiin tai ei-kerronnallisiin muotoihin  Mes:n (kuten muidenkin tyylin osa-alueiden) elementtejä tarkasteltava siitä näkökulmasta, miten ne toimivat osana elokuvan kokonaismuota, ei siitä, mitä ne ovat sinällään tai miten "todellisia" ne ovat.

7 Mise en scènen osa-alueet  Lavastus / miljöö  valaistus  puvustus ja maskeeraus  näyttelijäntyö

8 Lavastus / miljöö (setting)  Lavastus (ymmärrettynä laajassa merkityksessä, vrt. englannin setting)kattaa miljöön / tapahtumapaikat ja esineistön  Elokuvassa lavastuksella suurempi merkitys kuin teatterissa; nähdyt paikat voivat saada elokuvassa aktiivisen roolin, joka ylittää henkilöhahmojen roolin

9 Teatterissa ihminen on keskeinen. Sen sijaan valkokankaalla draama voi toimia ilman näyttelijöitä. Koliseva ovi, tuulessa leijuva lehti, rantaan iskeytyvät aallot voivat voimistaa dramaattista vaikutusta. Joissain elokuvan mestariteoksissa ihminen on vain sivuroolissa, ikään kuin avustajana, vastapainona luonnolle, joka on todellinen pääosanesittäjä. André Bazin

10 ”Lähikuva revolverista ei ole enää revolveri, se on revolveri- henkilö, toisin sanoen halu rikokseen, perikatoon, itsemurhaan tai niistä tunnettu katumus. Se on tumma kuin yön houkutukset, hohtava kuin himoitun kullan välke, sanaton kuin intohimo, raaka, kömpelö, raskas, epäluuloinen, uhkaava. Sillä on luonne, tavat, muistot, tahto, sielu.” Jean Epstein

11 Lavastus (setting) – erotteluja  valmiit paikat (on location) vs. studiolavastus  valittu vs. rakennettu  autenttinen vs. stilisoitu  runsas vs. riisuttu  värikäs vs. väritön

12 Maisema hallitsevana elementtinä John Ford: Etsijät

13 Lavasteet hallitsevat näyttelijää: Robert Wiene: Das Cabinet des Dr. Caligari Saksa 1919/20

14 Lavasteet hallitsevat näyttelijää: F.W. Murnau: Nosferatu - eine Symphonie des Grauens, Saksa 1921/22

15 Näyttelijä hallitsee lavasteita: Carl Th. Dreyer: Jeanne D’Arc’in kärsimys Ranska 1928

16 Runsas lavastus Billy Wilder: Sunset Boulevard (1950)

17 Niukka lavastus Robert Bresson: Taskuvaras (Pickpocket 1959)

18 Kerronnassa merkityksellinen esine: prop  Yksittäiset lavastuksen osat (esineet), voivat saada käynnissä olevassa toiminnassa aktiivisen funktion ts. kerrontaa viedään eteenpäin niiden avulla  Tällaisista merkityksellisistä objekteista käytetään englannissa nimitystä prop. Prop on lyhennetty muoto sanasta property, joka tarkoittaa rekvisiittaa tai näyttämötarpeistoa.  Elokuvan kuluessa prop voi muuttua motiiviksi (vrt. kävelykeppi elokuvassa The Wolf Man)  Esimerkkejä paperipaino Wellesin Citizen Kanessa nenälasit Eisensteinin Panssarilaiva Potemkinissa setelit Bressonin Rahassa haukkapatsas Maltan haukassa

19 Prop Robert Bresson: Raha (1983)

20 Prop Orson Welles: Citizen Kane (1941)

21 Puvut ja maskeeraus  autenttisuus / tyylittely  Puvustus voi olla "prop" : His Girl Friday : Hildyn hattu vaihtuu "naisellisesta", "miehekkääseen" reportterihattuun.  komedia: puku tunnusmerkkinä ja kerronnan elementtinä ("panoply of props") Chaplinin knalli, keppi, kengät  Maskeeraus: alunperin siksi, että filmimateriaali tallentaisi näyttelijöiden kasvot paremmin  Joitain puvustuksen ja maskin funktioita: Niukka maskeeraus (Dreyerin Jeanne) -> usk. draama; Ajankuvan rakentaminen Luonteen, yhteiskunnallisen aseman ilmentäminen näköisyys hirviöt, oudot oliot (sci fi, kauhu)

22 Rosalind Russellin hattu elokuvassa His Girl Friday Jättämässä toimituksen, menossa naimisiin Palannut toimittajan työhön, tekemässä juttua

23

24

25 Valo ja varjo  otoksen kompositio,  katseen ohjaaminen tiettyihin esineisiin ja toimintoihin;  valo voi nostaa esiin, varjo kätkeä ja nostaa jännitystä.  Valo myös nostaa esiin esineiden pinnanmuodon, tekstuurin.  Objektien muovaaminen valon ja varjon avulla.  varjot:  objektiin liittyvät varjot  ojektin heittämät varjot  kuvan tilan muotoutuminen

26 ’Heittyvä’ (cast) varjo. Valonlähde heijastaa varjon kohteen pinnalle

27 Heittyvä varjo (Nosferatu)

28 Objektiin liittyvä varjo korostaa muotoa Raoul Walsh: Valkoinen hehku (White heat 1948)

29 Valon piirteet Bordwellin ja Thompsonin jaottelu  Neljä piirrettä: laatu, suunta, lähde, väri 1. Laatu "kova" valo: jyrkät, selkeät varjot "pehmeä" valo: hajavalo, pehmeät ääriviivat 2. Suunta etuvalo sivuvalo takavalo (taustavalo, vastavalo) alavalo ylävalo 3. Lähde Runsas, useasta lähteestä tuleva valo (High Key)  Hollywoodin kolmipistevalaistus: Päävalo (key light), Täytevalo (fill light), taustavalo (back light) Rajoitettu, yleensä yhdestä lähteestä tuleva valo (Low Key)  Chiaroscuro -valaistus 4. Väri

30 Hollywood-elokuvan perusvalaistus: päävalo (key) valaisee päähenkilön, täytevalo (fill) pehmentää varjoja ja taustavalo (back) tasoittaa päävaloa ja korostaa henkilön ääriviivoja.

31 High key ja low key Casablancassa High key 3-pistevaloLow key -valo

32 Voimakas sivuvalo luo dramaattisia efektejä, samoin kallistettu kamera. Reed: The Third man

33 Valaistus: voimakas taustavalo tuottaa siluettimaisen, kohteen ääriviivoja korostavan vaikutelman. Orson Welles: Citizen Kane

34 Samoin voimakas alavalo, varsinkin lähikuvissa vääristää kohdetta Reed: Third man

35 Valaistus: voimakas ylävalo korostaa Marlene Dietrichin poskia ja glamourisoi naistähteä Josef von Sternberg: Shanghai Express, 1932

36 Väri  Voi olla lavastuksen / puvustuksen, valon tai kuvauksen (suodattimet, filmimateriaali, jälkikäsittely) avulla tuotettua

37 Katseen ohjaaminen joukkokohtauksissa puvustuksen avulla Roberto Rosselini: Rise of Louis IV, Ranska 1966

38 Voimakkaat värit voivat tuottaa myös kapean tilan, punaisen sijaan hallitsevana värinä onkin valkoinen. Peter Greenaway: Baby of Macon

39 Lavastuksen ja pukujen väreillä rinnastetaan toisiinsa koti… Robert Bresson:L’Argent, Ranska 1983

40 Koulu ja….

41 ..vankila.

42 Näytteleminen / hahmojen ilmaisu ja liike  Näytteleminen – esielokuvallinen taso  Hahmojen ilmaisu ja liike – elokuvan taso  Elokuvassa esiintyvät hahmot/figuurit voivat olla ihmisiä (näyttelijöitä), mutta myös muita olioita: eläimiä (Lassie, Balthazar), robotteja (R2D2, C3PO; myös HAL9000), hirviöitä (Alien) esineitä, puhtaita muotoja.  MES:n puitteissa hahmot voivat ilmaista tunteita ja ajatuksia, ja ne voivat myös synnyttää erilaisia liikekuvioita (kinetic patterns)  Näyttelijäntyö elokuvassa: visuaaliset elementit (ilmiasu, eleet, ilmeet) ja äänielementit (puhe, efektit)

43 Realistinen vai funktionaalinen näyttteleminen?  "Realismi" ei välttämättä hyvä kriteeri onnistuneelle näyttelemiselle, vaan se, miten näyttelemistyyli liittyy muuhun mes:een ja elokuvan kokonaisuuteen.  Hyvän suorituksen kriteeri: näyttelijä käyttäytyy tavalla, joka elokuvan kontekstissa on yhteensopiva hänen esittämänsä henkilöhahmon funktion kanssa - näin riippumatta siitä käyttäytyykö hän samoin kuin todellinen henkilö olisi vastaavassa tilanteessa käyttäytynyt.

44 Voimakasta ilmaisua Gloria Swanson elokuvassa Sunset Boulevard

45 Voimakasta ilmaisua James Cagney elokuvassa Valkoinen hehku

46 Vähäinen näyttelijän ilmaisu Bressonin ”malleja” Taskuvarkaassa

47 ”Näyttelijän” ei tarvitse olla ihminen Aasi päähenkilönä elokuvassa Balthazar (Bresson, 1966)

48 Syvyysvaikutelma

49 Keskeisperspektiivi maalaustaiteessa (Rafael, Ateenan koulu)

50 Syvyyden korostaminen kolmiomaisen kuvasommitelman ja keskeisperspektiivin avulla.Franz Hofer: The Black Ball, 1913

51 Keskeisperspektiivi

52 Lähes täysin symmetrinen kompositio, joka on varsin harvinainen. (Clara Law: Quiyue yue - Syksyn Kuu, Hong Kong 1992)

53 Perspektiivisyvyyden korostaminen mise en scénen ja kuvasommittelun avulla. Une dame vraiment bien,1908

54 Etuala ja tausta

55 Henkilösijoittelun ja valaistuksen avulla luotu kolmetasoinen syvyys, keskellä kirkkaimmin valaistu Sidney Greenstreet. John Huston: Maltese Falcon, 1941

56 Kolmetasoinen ’zig zag’ -syvyyssommittelu. William Wyler: These three, 1936

57 Kapea kuva-ala joka keskittyy kasvoihin. Idrissa Ouedrago: Yaaba, Burkina Faso-Ra-Sveitsi 1989

58 Kahden kuvatason jyrkkä ero, sade erottaa henkilöhahmot toisistaan Kozintsev & Trauberg: Uusi Babylon, Neuvostoliitto 1929

59 2 syvyystason esittäminen samassa otoksessa etsivän tarkennuksen avulla: kuva on tarkennettu etualalla olevaan henkilöön.

60 …jonka jälkeen kamera tarkentaa taustalla olevaan henkilöön (The Insider)


Lataa ppt "ELOKUVA JA TYYLI. Elokuvan kokonaismuoto Muotojärjestelmä  vuorovaikutus  Tyylijärjestelmä (elokuva & muut taiteet) (erityisesti elokuvallinen) | |"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google