Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuJuha Salminen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
ELOKUVA JA TYYLI
2
Elokuvan kokonaismuoto Muotojärjestelmä vuorovaikutus Tyylijärjestelmä (elokuva & muut taiteet) (erityisesti elokuvallinen) | | Ei-kerronnallinen Kerronnallinen Tietyn kaavan tai kuvion (pattern) Dokumentti Fiktioelokuva mukainen tekniikoiden merkityk- Retorinen muoto Kerronnallinen muoto sellinen käyttö. Kategorinen muoto Kokeellinen elokuvaMise en scène Abstrakti muoto Kuvaus Assosiatiivinen muoto Leikkaus Ääni David Bordwell & Kristin Thompson: Film Art : an Introduction
3
OTOS: KAKSI TASOA Elokuvallisesta otoksesta voidaan erottaa kaksi tasoa 1. Mitä otoksessa nähdään (mise en scène) 2. Miten otos nähdään (kuvaus) Nämä tasot läsnä samaan aikaan ja ja havaitaan suhteessa toisiinsa (esim. maisema yleiskuvassa) Analyysin kannalta erottelu kuitenkin hyödyllinen
4
MISE EN SCÈNE - NÄYTTÄMÖLLEPANO
5
Mise en scène Mise en scène (”asettaminen näyttämölle”) = näyttämöllepano = otoksessa nähtävän aineiston jäsentely Vrt. ranskan metteur en scène (”näyttämölle asettaja”) = ohjaaja Mise-en-scène sisältää otoksessa nähtävät, kameran edessä olevat elementit: lavastuksen, valaistuksen, puvustuksen ja näyttelijöiden ja muiden hahmojen toiminnan (vrt. teatteri) Mes on siis kuvattavan kohteen hallintaa Kontrolloidessaan mise-en-scèneä, ohjaaja asettaa tapahtuman "näyttämölle" kameraa varten MES = se mitä otoksessa nähdään
6
Mise en scène ja todellisuus Mes materiaalia joka järjestetään kuvattavaksi, ei "todellisuutta", joka "vain" tallennettaisiin. Tästä syystä realismi ei automaattisesti pätevä kriteeri mes:n arviointiin; parempi lähestymistapa mes:n funktioiden tarkastelu miten motivoitu, miten vaihtelee tai kehittyy, miten toimii suhteessa kerronnallisiin tai ei-kerronnallisiin muotoihin Mes:n (kuten muidenkin tyylin osa-alueiden) elementtejä tarkasteltava siitä näkökulmasta, miten ne toimivat osana elokuvan kokonaismuota, ei siitä, mitä ne ovat sinällään tai miten "todellisia" ne ovat.
7
Mise en scènen osa-alueet lavastus valaistus puvustus ja maskeeraus näyttelijäntyö
8
Lavastus (setting) Lavastus (laajassa merkityksessä, vrt. englannin setting)kattaa miljöön / tapahtumapaikat ja esineistön Elokuvassa lavastuksella suurempi merkitys kuin teatterissa; nähdyt paikat voivat saada elokuvassa aktiivisen roolin, joka ylittää henkilöhahmojen roolin
9
Lavastus (setting) Teatterissa ihminen on keskeinen. Sen sijaan valkokankaalla draama voi toimia ilman näyttelijöitä. Koliseva ovi, tuulessa leijuva lehti, rantaan iskeytyvät aallot voivat voimistaa dramaattista vaikutusta. Joissain elokuvan mestariteoksissa ihminen on vain sivuroolissa, ikään kuin avustajana, vastapainona luonnolle, joka on todellinen pääosanesittäjä. André Bazin Lähikuva revolverista ei ole enää revolveri, se on revolveri-henkilö. Jean Epstein
10
Lavastus (setting) – erotteluja valmiit paikat (on location) vs. studiolavastus valittu vs. rakennettu autenttinen vs. stilisoitu runsas vs. riisuttu värikäs vs. väritön
11
Maisema hallitsevana elementtinä John Ford: Etsijät
12
Lavasteet hallitsevat näyttelijää: Robert Wiene: Das Cabinet des Dr. Caligari Saksa 1919/20
13
Lavasteet hallitsevat näyttelijää: F.W. Murnau: Nosferatu - eine Symphonie des Grauens, Saksa 1921/22
14
Näyttelijä hallitsee lavasteita: Carl Th. Dreyer: Jeanne D’Arc’in kärsimys Ranska 1928
15
Runsas lavastus Billy Wilder: Sunset Boulevard (1950)
16
Niukka lavastus Robert Bresson: Taskuvaras (Pickpocket 1959)
17
Merkityksellinen esine: prop Yksittäiset lavastuksen osat (esineet), voivat saada käynnissä olevassa toiminnassa aktiivisen funktion ts. kerrontaa viedään eteenpäin niiden avulla Tällaisista merkityksellisistä objekteista käytetään englannissa nimitystä prop. Prop on lyhennetty muoto sanasta property, joka tarkoittaa rekvisiittaa tai näyttämötarpeistoa. Elokuvan kuluessa prop voi muuttua motiiviksi (vrt. kävelykeppi elokuvassa The Wolf Man) Esimerkkejä paperipaino Wellesin Citizen Kanessa nenälasit Eisensteinin Panssarilaiva Potemkinissa setelit Bressonin Rahassa haukkapatsas Maltan haukassa
18
Prop Robert Bresson: Raha (1983)
19
Prop Orson Welles: Citizen Kane (1941)
20
Puvut ja maskeeraus autenttisuus / tyylittely Puvustus voi olla "prop" : His Girl Friday : Hildyn hattu vaihtuu "naisellisesta", "miehekkääseen" reportterihattuun. komedia: puku tunnusmerkkinä ja kerronnan elementtinä ("panoply of props") Chaplinin knalli, keppi, kengät Maskeeraus: alunperin siksi, että filmimateriaali tallentaisi näyttelijöiden kasvot paremmin funktioita: niukka (Dreyerin Jeanne) -> usk. draama; näköisyys hirviöt, oudot oliot (sci fi, kauhu)
23
Valo ja varjo otoksen kompositio, katseen ohjaaminen tiettyihin esineisiin ja toimintoihin; valo voi nostaa esiin, varjo kätkeä ja nostaa jännitystä. Valo myös nostaa esiin esineiden pinnanmuodon, tekstuurin. Objektien muovaaminen valon ja varjon avulla. varjot: objektiin liittyvät varjot ojektin heittämät varjot kuvan tilan muotoutuminen
24
’Heittyvä’ (cast) varjo. Valonlähde heijastaa varjon kohteen pinnalle
25
Heittyvä varjo (Nosferatu)
26
Objektiin liittyvä varjo korostaa muotoa Raoul Walsh: Valkoinen hehku (White heat 1948)
27
Valon piirteet Bordwellin ja Thompsonin jaottelu Neljä piirrettä: laatu, suunta, lähde, väri 1. Laatu "kova" valo: jyrkät, selkeät varjot "pehmeä" valo: hajavalo, pehmeät ääriviivat 2. Suunta etuvalo sivuvalo takavalo (taustavalo, vastavalo) alavalo ylävalo 3. Lähde (kolmipistevalaistuksessa) Päävalo (key light) Täytevalo (fill light) Hollywoodin kolmipistevalaistus (key, fill, back ) 4. Väri
28
Hollywood-elokuvan perusvalaistus: päävalo (key) valaisee päähenkilön, täytevalo (fill) pehmentää varjoja ja taustavalo (back) tasoittaa päävaloa ja korostaa henkilön ääriviivoja.
29
Voimakas sivuvalo luo dramaattisia efektejä, samoin kallistettu kamera. Reed: Third man
30
Valaistus: voimakas taustavalo tuottaa siluettimaisen, kohteen ääriviivoja korostavan vaikutelman. Orson Welles: Citizen Kane
31
Samoin voimakas alavalo, varsinkin lähikuvissa vääristää kohdetta Reed: Third man
32
Valaistus: voimakas ylävalo korostaa Marlene Dietrichin poskia ja glamourisoi naistähteä Josef von Sternberg: Shanghai Express, 1932
33
Väri Voi olla lavastuksen / puvustuksen, valon tai kuvauksen (suodattimet, filmimateriaali, jälkikäsittely) avulla tuotettua
34
Katseen ohjaaminen joukkokohtauksissa puvustuksen avulla Roberto Rosselini: Rise of Louis IV, Ranska 1966
35
Voimakkaat värit voivat tuottaa myös kapean tilan, punaisen sijaan hallitsevana värinä onkin valkoinen. Peter Greenaway: Baby of Macon
36
Lavastuksen ja pukujen väreillä rinnastetaan toisiinsa koti… Robert Bresson:L’Argent, Ranska 1983
37
Koulu ja….
38
..vankila.
39
Näytteleminen / hahmojen ilmaisu ja liike Näytteleminen – esielokuvallinen taso Hahmojen ilmaisu ja liike – elokuvan taso Elokuvassa esiintyvät hahmot/figuurit voivat olla ihmisiä (näyttelijöitä), mutta myös muita olioita: eläimiä (Lassie, Balthazar), robotteja (R2D2, C3PO; myös HAL9000), hirviöitä (Alien) esineitä, puhtaita muotoja. MES:n puitteissa hahmot voivat ilmaista tunteita ja ajatuksia, ja ne voivat myös synnyttää erilaisia liikekuvioita (kinetic patterns) Näyttelijäntyö elokuvassa: visuaaliset elementit (ilmiasu, eleet, ilmeet) ja äänielementit (puhe, efektit)
40
Realistinen vai funktionaalinen näyttteleminen? "Realismi" ei välttämättä hyvä kriteeri onnistuneelle näyttelemiselle, vaan se, miten näyttelemistyyli liittyy muuhun mes:een ja elokuvan kokonaisuuteen. Hyvän suorituksen kriteeri: näyttelijä käyttäytyy tavalla, joka elokuvan kontekstissa on yhteensopiva hänen esittämänsä henkilöhahmon funktion kanssa - näin riippumatta siitä käyttäytyykö hän samoin kuin todellinen henkilö olisi vastaavassa tilanteessa käyttäytynyt.
41
Voimakasta ilmaisua Gloria Swanson elokuvassa Sunset Boulevard
42
Voimakasta ilmaisua James Cagney elokuvassa Valkoinen hehku
43
Vähäinen näyttelijän ilmaisu Bressonin ”malleja” Taskuvarkaassa
44
”Näyttelijän” ei tarvitse olla ihminen Aasi päähenkilönä elokuvassa Balthazar (Bresson, 1966)
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.