Tutkimustavoitteiden, -ongelmien, -kysymysten ja –tehtävien asettaminen sekä hypoteesit Graduryhmä Leena Hiltunen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
DRAMATURGIAN PERUSKÄSITTEISTÖÄ
Advertisements

Tutkielman teko Esityksen perustana on käytetty dos. Marja-Leena Sorjosen 1998 tekemää ohjetta: Ohjeita tutkielman tekoon. Tuula Marila
M M o o V V E E Ammatillisen huippuosaamisen mallintaminen Modeling Vocational Excellence.
Kaisa Koskinen Gradunteon eväät
Aineenopettajan-koulutuksen opinnäytteet
Seurakysely 2012 Seurakyselyn kehittäminen Seurafoorumi Anton Ahonen Jyväskylän yliopisto.
Mä mistä löytäisin sen aiheen?
Metodologian ja menetelmien valinta
Tutkimussuunnitelma…
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Ninja Keränen, muko-08. • Aiemmin tehty tutkimusta keskittyen musiikin vaikutukseen lapsen kehityksessä. • Oma kiinnostus psykologiaan musiikin lisäksi:
7 Terveyden tutkiminen.
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Annika Hongisto/ Turun normaalikoulu Kehityskeskustelun lähtökohdat:  Kodin ja koulun yhteistyön monipuolistaminen ja uusien yhteistyömuotojen etsiminen.
Työrauha ja haastavat tilanteet
Kanuuna seminaari Seinäjoki  Aiemmissa malleissa lähtökohta, jossa määriteltiin hyvinvoinnin esteitä, joita sitten voitiin ratkoa  Toimintavalmius.
Kuusamon kaupungin päiväkotien lastentarhanopettajien ammatillisen kasvun kokemuksia kasvatus-kumppanuuskoulutuksesta Jonna Kylli Terhi Manninen Opinnäytetyö.
Marja Toivonen gsm Tuumasta toimeen – seminaarin päätös Aktiivi
Minkälainen on hyvä gradu?
Konstruktivismi Konstruktivismin keskeisiä periaatteita
Kvantitatiivisen aineiston keruu ja analyysi (kl.2011) -harjoitukset pääaineopiskelijoille Mira Kalalahti Käyttäytymistieteiden laitos
Tutkimusotteista Innovaatioluennot
AINEISTOLÄHTÖINEN (eli LAADULLINEN) TUTKIMUSPROSESSI
Harjoitukset ja niiden tarkoitus
Valmennuskurssi sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelmaan
Simulaattorikoulutuksen jälkipuinti – osa oppimisprosessia.
KOULUTUSPSYKOLOGIA S 2 ov (3 p) Oulun yliopisto Kasvatuspsykologian syventävät opinnot –
Teoriaosan suunnittelu
Kvali-työpaja Laadullinen asennetutkimus
Kympit – Kymenlaakson maahanmuuttajien paremman integraation tueksi Teemafoorumi Höyrypanimo, Kotka Metallialan osaamiskartoitus Riitta.
Kielten opiskelu multimediaohjelmiston avulla Kieli-pilotti Tutkija, KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus ETÄKAMUn loppuseminaari.
 Tutkimuksemme kantavana ajatuksena on uskomus siitä, että yhdistämällä matematiikan opetus johonkin konkreettiseen asiaan saavutetaan syvällisempää.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
− työkalu toiminnan suunnittelun ja suunnitelman arvioinnin tueksi
TEORIALÄHTÖINEN (eli MÄÄRÄLLINEN TUTKIMUSPROSESSI
Mitä sosiologia on? -luennot (II) Pekka Räsänen
Ihminen ääriolosuhteissa -kurssi
Tutkimussuunnitelman ja opinnäytetyön rakenne
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
Tutkimussuunnitelma Leikin mahdollisuudet äidinkielen opetuksessa 1. ja 6. luokalla Tanja Kaspala.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO 2007 Teoria yhteiskuntatieteessä  teoria voi tarkoittaa –yleistä viitekehystä, kohdeilmiötä koskevaa aiempaa tieteellistä keskustelua.
Y LEISTÄ Vanhempien ja opettajan erilaisia näkemyksiä lapsen toiminnasta ryhmän jäsenenä Yleensä puhutaan kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä Vanhempien.
Validiteetti ja reliabiliteetti
2. a. Pareittain esittele kirjoittamasi esittelyteksti ja valitsemasi lehtijutut. 2. b. Tarkastelkaa yhdessä valitsemianne lehtijuttuja ja merkitkää juttuihin.
Markus Talvio Quest-kouluttaja, tutkija, luokanopettaja Lions Quest tunne- ja vuorovaikutustaitojen ohjelmien laatukriteerien valossa
Eveliina Okkonen & Johanna Hägg, LO-07
Oppimisorientaatioita
Haastatteluun valmistautuminen
Seminaarityön rakenteesta
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
Toimintaohjeet opelle
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Tutkimustyypit ja tutkimusasetelmat
Proosatekstin erittelyä tekstitaitokokeessa
Ops seminaari Askola.
S Ihminen ja tietoliikennetekniikka Harjoitustyön tutkimussuunnitelma, Ryhmä 2: Simo Hakkarainen, 69085B (ryhmänjohtaja) Antti Ratilainen,
2 Tutkimuksen suunnittelu
Analyysissä huomioitavaa
UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ Tutkimussuunnitelma Jaakko Seikkula
Tieteellisen artikkelin kirjoittaminen
Kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimus
Määrällinen tutkimus.
Tutkimustyypit ja tutkimusasetelmat
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
Tutkielman teko-ohjeet
TE3 - TUTKIMUS 1-3 hlö:n ryhmissä JOKIN TERVEYSTOTTUMUS
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op)
Arvioinnista arkipäivää
Esityksen transkriptio:

Tutkimustavoitteiden, -ongelmien, -kysymysten ja –tehtävien asettaminen sekä hypoteesit Graduryhmä Leena Hiltunen

Tutkimusasetelma Tutkimusasetelmalla viitataan tutkimuksen eri vaiheisiin, tutkimuksen ”kulkukaavioon”. ns. teoreettinen asetelma (tutkimuksen teoriaosa) – aiheeseen perehtyminen tutkimuksen käytännön toteutus (empiirinen asetelma) – tutkimussuunnitelma, toteutus ja raportointi

Tutkimustavoite tutkimustavoite voidaan johtaa tutkimuksen yleisistä tavoitteista kuvaaminen – paljastaa kohdeilmiöitä koskevia tosiasioita (mitä, miten) selittäminen – selittää ilmiöiden välisiä lainalaisuuksia (miten, miksi) ennustaminen – ennustaa toimintaa, tapahtumia, käyttäytymistä jne. selittämisen pohjalta ymmärtäminen – tulkitsee ilmiöön liittyviä merkityksiä (mitä, miten, miksi) kehittäminen – tähtää sovelluksiin, kehittämistoimenpiteisiin tai toimenpidesuosituksiin

Esimerkkejä tutkimustavoitteesta (1) ... tavoitteena on selvittää yritysrajat ylittäviä hankintatoiminnan, logistiikan ja toimitus- ja kysyntäketjun hallinnan prosesseja, prosessien kehitystä sekä ICT:n soveltamista prosesseissa ... tavoitteena on kohdentaa Naturpolis Kuusamo koulutus- ja tutkimuspalvelut -yksikön organisoiman etä- ja monimuoto-opiskelun käyttöomaisuuskustannukset hinnoittelun avuksi

Esimerkkejä tutkimustavoitteesta (2) ... tavoitteena on kartoittaa, millaisia tietoja ja taitoja tv-tuottaja tarvitsee Yleisradion monimediatuotannossa Hyvien käytäntöjen löytäminen ja niiden esille tuominen on keskeinen tutkimustavoite. Tutkimuksen tavoitteena on löytää vastauksia ainakin seuraaviin kysymyksiin ...

Tutkimusongelmat (1) tutkimuksen lähtökohta mitä aiheeseen liittyen halutaan tietää täsmennetään tutkimuksen aihe – tarvittaessa rajaus perustelut aiheen tutkimuksen mielekkyydelle täsmentyy tutkimuskysymysten kautta tarkentava näkökulma, johon lähdet etsimään vastausta perusteluna voi olla tutkimuksen teoreettinen merkitys yhteiskunnallinen tai käytännöllinen merkitys ongelman ratkaisun tai muuten tutkimustulosten tuottama uusi tieto

Tutkimusongelmat (2) tutkimusongelmat ohjaavat tutkimusasetelmaa – onko kyse teoria luomisesta, soveltamisesta vai testaamisesta ohjaavat aineiston hankintaa ohjaavat aineiston käsittelyä ja analyysiä ohjaavat kehittämistoimenpiteitä ohjaavat työn kirjoittamista auttavat välttämään harhapoluille eksymistä

Huomioitavia seikkoja (1) tutkimusongelman koko sopivassa suhteessa tutkimustavoitteeseen yleisen ja erityisen välinen logiikka tutkimusongelman tulee olla johdannainen tutkimusaiheesta, ja tutkimusongelman ratkaisu kertoo tutkimuksen lopussa jotain tutkimusaiheesta tutkimuksen tulee vastata alkuperäiseen kysymykseen muutosvalmius ensimmäinen tutkimusongelma on vain poikkeuksellisissa tapauksissa lopullinen aineiston hankkiminen ja tutkimusmenetelmien valinta vaikuttavat tutkimuksen käytännön toteutukseen

Huomioitavia seikkoja (2) erot tutkimustyypeissä kvalitatiivisessä tutkimuksessa tutkimusongelmaa ei kannata lyödä lukkoon liian tarkasti liian aikaisin; tarkentuu vielä aineiston analysointivaiheessakin kvantitatiivisessä tutkimuksessa tutkimusongelman varhainen asettaminen on tärkeää ongelmien osittaminen usein on hyödyllistä jakaa tutkimusongelma pääongelmiin ja osaongelmiin täsmällisemmän kokonaisukuvan saamiseksi mihin osaongelmiin tutkimuksessa keskitytään

Eri tyypppiset tutkimukset ja niiden tutkimusongelmat liikkeelle tarpeesta, joka voi olla esim. havaittu ongelma sen hetkisissä käytänteissä tai tutkijan henkilökohtainen mielenkiinto jotakin asiaa kohtaan. tutkimuksella tarkoitus tai tehtävä, joka vaikuttaa siihen, millainen tutkimusstrategia valitaan tutkimus voi olla luonteeltaan kartoittava, selittävä, kuvaileva tai ennustava tai näiden edellä mainittujen yhdistelmä

Kartoittava tutkimus tai teorian kehittäminen tutkimustavoite esim. löytää uusia näkökulmia asioihin löytää uusia ilmiöitä selvittää vähän tunnettuja ilmiöitä tutkimuskysymykset esim. seuraavia: Mitä taitoja vastavalmistuneen diplomi-insinöörin oletetaan hallitsevan? menetelmät, joilla tällaisiin kysymyksiin voidaan vastata ovat usein kvalitatiivisia (ei kuitenkaan välttämättä) esim. tekstianalyysi

Selittävä tutkimus tavoite tutkimuskysymys löytää selitys jollekin tilanteelle/ ongelmalle eli etsiä ja tunnistaa syy-seuraussuhteita miksi jokin tilanne/ongelma on sellainen kuin se on tutkimuskysymys mitkä asiat vaikuttavat ko. ilmiöön esim. Mitkä asiat vaikuttavat opetussuunnitelman sisältöön. Tutkimusmenetelmät voivat olla sekä kvalitatiivisia että kvantitatiivisia esim. historialliset menetelmät, sisällönanalyysi

Kuvaileva tutkimus tavoitteena tutkimuskysymys esittää (tarkkoja) kuvauksia ilmiöistä, tapauksista tai henkilöistä. kuvataan ilmiön keskeisimmät ja kiinnostavimmat piirteet tutkimuskysymys liittyy ilmiön näkyvimpiin ilmenemismuotoihin, prosesseihin tai tapahtumiin. tutkimusmenetelminä voidaan käyttää sekä kvalitatiivisia että kvantitatiivisia menetelmiä

Arvioiva tutkimus tavoitteena tutkimuskysymys miten jonkin asian tulisi olla tutkimuskysymys suosituksia joihinkin tehtäviin päätöksiin ja toimintoihin

Ennustava tutkimus tavoitteena tutkimuskysymys ennustaa tapahtumia tai ihmisten toimintaa tutkimuskysymys mitä seuraa jostakin ilmiöstä ja keneen sen vaikutukset ulottuvat tutkimusasetelmat ovat usein kokeellisia

Tutkimusongelmat (3) tutkimusongelmat esitetään tavallisesti kysymyksinä, koska kysymys on muodoltaan haastava, edellyttää vastausta ja virittää mielialan odottamaan vastausta usein esitetään ensin pääongelma, joka sitten strukturoidaan täsmentäen alaongelmiksi

Tutkimusongelmat käytännössä tutkimusongelmien löytäminen omakohtainen kiinnostus käytännön ristiriita, johon halutaan selvennystä havaittu ristiriita aikaisempiin tutkimustuloksiin onko tulos yleistettävissä voiko tulosta hyödyntää tilattu tutkimus – joku toinen on asettanut ongelman muita ei niin hyviä syitä kuten julkisuushakuisuus tms. tutkimusongelmia esitettäessä selvitetään miksi juuri näihin ongelmiin päädyttiin miksi ongelmat rajattiin ja täsmennettiin esitetyllä tavalla

Esimerkkejä tutkimusongelmista (1) Pääongelma: Millaiseksi vanhenevat ihmiset arvioivat terveytensä ? Alaongelma 1. Miten taustamuuttujat ovat yhteydessä itsearvioituun terveyteen? Alaongelma 2. Millaiseksi vanhenevat ihmiset kuvaavat hyvää oloaan? Alaongelma 3. Miten vanhenevat ihmiset hoitavat terveyttään?

Esimerkkejä tutkimusongelmista (2) Pääongelma: Tukeeko oppimisympäristö oppijakeskeistä oppimista? Osaongelma 1. Tukeeko oppimisympäristö oppijoiden aktiivista uuden tiedon rakentamista aikaisemman tiedon pohjalta vuorovaikutuksessa ympäröivän todellisuuden kanssa (Konstruktiivisuus)? Osaongelma 2. Onko oppijoiden rooli aktiivinen ja ovatko he vastuullisia toimijoita oppimisympäristössä (Aktiivisuus)? Osaongelma 3. Voivatko oppijat työskennellä yhdessä ja rakentaa uutta tietoa yhdessä toistensa kanssa toistensa taitoja hyödyntäen (Yhteistoiminnallisuus)?

Esimerkkejä tutkimusongelmista (3) Osaongelma 4. Onko oppimisympäristössä otettu huomioon oppijoiden päämääriä ja tukeeko se heidän tiedollisten tavoitteidensa saavuttamista (Intentionaalisuus)? Osaongelma 5. Onko oppimistehtävät sijoitettu oppijan kannalta mielekkäisiin reaalimaailman tehtäviin, tai simuloitu joidenkin tapauskohtaisten tai ongelmaperustaisten reaalielämän esimerkkien avulla (Kontekstuaalisuus)? Osaongelma 6. Voivatko oppijat siirtää oppimisen tilanteista ja konteksteista, missä opittu on omaksuttu, ja hyödyntää tietoa muissa tilanteissa? Voivatko oppijat hyödyntää aiemmin opittuja tietoja ja taitoja uuden oppimisessa? (Siirtovaikutus)

Esimerkkejä tutkimusongelmista (4) Osaongelma 7. Onko oppijoiden mahdollista ilmaista mitä he ovat oppineet ja tarkastella oppimisprosessin edellyttämiä ajatteluprosesseja ja päätöksiä (Reflektiivisyys)?

Tutkimuskysymykset tutkimusongelman tai –ongelmien esittäminen kysymysten muodossa keskeistä esittäminen relevantilla tavalla eli tutkimusongelman asettaminen teoreettiseen viitekehykseen tutkimuskysymykset kertovat mihin kysymyksiin tutkimuksella haetaan vastaus pohjautuu tutkimusongelmien analysointiin mitä aiheesta on jo tutkittu  mikä on sinun kontribuutiosi tutkimuskysymyksiin tai alaongelmiin vastaaminen mahdollistaa pääongelmaan vastaamisen

Esimerkkejä tutkimuskysymyksistä (1) Millaisia ovat opetusharjoittelijoiden ammatilliset käsitykset biologian ja maantieteen opetuksessa päättöharjoittelujakson alussa ja lopussa? Millaisia ovat opetusharjoittelijoiden käsitykset itsestään opettajana ja miten he kuvaavat kehittyneensä opettajana? Millaisia ovat opetusharjoittelijoiden käsitykset biologian ja maantiedon opetussuunnitelmasta ja oppiaineista ja miten käsitykset näyttävät opetusharjoittelijoiden kuvausten mukaan muuttuvan?

Esimerkkejä tutkimuskysymyksistä (2) Millaisia ovat opetusharjoittelijoiden käsitykset opetustilanteen hallinnasta ja kasvatus- ja opetustoiminnasta biologian ja maantieteen tunneilla, ja millaisia käsitysten muutoksia opetusharjoittelijat tuovat esiin? Mitä muita asioita opetusharjoittelijat tuovat esiin liittyen biologian ja maantieteen opetukseen?

Tutkimustehtävät kvalitatiivisessä tutkimuksessa ei yleensä haluta puhua tutkimusongelmista, joten ne korvataan tutkimustehtävillä

Esimerkki tutkimustehtävästä Tutkimustehtäväksi muodostui kartoittaa ja kehittää Internetiä hyödyntävää telemaattista kirjallisuuspiiri -hanketta, Matildaa, jossa vuorottelevat virtuaalikoulunomainen etätyöskentely, lähiopetustilanteet ja itsenäinen työskentely, sekä analysoida osallistuneiden kokemuksia ja käsityksiä siitä.

Hypoteesit (1) hypoteesi on sanallisesti perusteltu lauselma, joka tuo esiin jonkin tutkimusongelmaan liittyvän väitteen hypoteesi on olettamus, jonka tutkimus osoittaa todeksi eli verifioi tai kumoaa eli falsifioi hypoteesia testataan tutkimuksessa eri menettelytavoin: olivatko tutkimustulokset hypoteesi(e)n mukaisia vai sen (niiden) vastaisia

Hypoteesit (2) tutkimushypoteesi esitetään, jos se voidaan johtaa taustateorioista voidaan muotoilla ongelmien tapaan pää- ja alahypoteeseiksi muodostetaan aikaisemman tietämyksen pohjalta (teoriat, havainnot, tosiot) muotoillaan sellaiseksi, että sitä voidaan tutkimusasetelmalla testata myös nollahypoteeseja: falsifiointi tai hylkääminen johtaa toisen tutkimushypoteesin hyväksymiseen

Esimerkkejä hypoteeseista Oppilaat, jotka ovat käyneet koulua kaupungeissa, saavat parempia arvosanoja englannin kielen kokeissa kuin ne oppilaat, jotka ovat opiskelleet maaseudulla. Aikuiskoulutukseeen osallistuvien kahden ikäryhmän (nuoret ja vanhat) välillä ei ilmene merkitseviä eroja opiskelumotiiveissa. (nollahypoteesi)