ICT2015 Suomi tietotekniikan soveltamisen kärkimaaksi

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Päätelaitetrendit 1995 – 2013 Trendi selvä (huolimatta taantuman aiheuttamasta laskusta kaikilla segmenteillä)
Advertisements

Tekijänoikeusfoorumi 2011 Markku Lamminluoto Kommenttipuheenvuoro operaattoreihin kohdistuvasta kieltotuomiomenettelystä.
Palvelut ja tiedot käyttöön: Palveluväylä
Kansallinen palveluarkkitehtuurityö
Yhteistyössä Tietohallinto liikunnassa ja urheilussa
”KaaSu” - Kaakkois-Suomen välityömarkkinoiden kehittäminen – hanke 2008 – 2010.
21 polkua Kitkattomaan Suomeen ICT 2015 –työryhmän puolesta Pekka Ala-Pietilä ICT 2015.
Edelläkävijämarkkinaohjelma Fiksu kysyntä luo uutta ohjelmavalmistelu Tekes Asiantuntija Sampsa Nissinen.
Hallinnon kehittämisen uudet tuulet
Oulu Juha Pulkkinen Tekes.
Valtioneuvoston periaatepäätös valtionhallinnon IT- toiminnan kehittämisestä Valtionhallinnon IT-strategia Tyytyväiset asiakkaat, tehokas.
Palvelut ja tiedot käytössä Kriittinen polku: Kansallisen palveluarkkitehtuurin luominen Palvelujen maksullisuus Väestötietojärjestelmän hyödyntäminen.
Korkeakoulujen opetuksen ja oppimisen digitaalisen tuen hankkeet.
Maanmittauspäivät 2011 Porissa Torstai Luentolinja 1 Kartastotehtävien strategia Antti Vertanen Maa- ja metsätalousministeriö.
Laki muuttuu – miten se eroaa yhteispalvelulaista? Yhteispalvelupisteestä Asiointipisteeksi – seminaari Lainsäädäntöneuvos Sami Kouki.
Kansalaisen asiointitili asiakkaan näkökulmasta Sähköisen asioinnin tietoturvallinen viestintäkanava kansalaisen ja viranomaisen välillä. Osa Suomi.fi-portaalia.
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut UKJ 2013 Ari Ahlqvist kehittämispäällikkö AMKIT-Linnea2 –yhteiskokous
Sähköiset työpöydät, tavoitetila
Sähköisen työskentelyn ja verkostoitumisen palveluympäristö.
Huippuostajat Fiksu kysyntä luo markkinoita yritysten uusille ratkaisuille Tekes Asiantuntija Sampsa Nissinen.
Lahti Katse rakenteisiin palvelut ja kunnat rakenteiden murroksessa Rakenteet muuttuvat - toimivatko markkinat ? Kehittämispäällikkö.
Ajankohtaista ammatillisessa koulutuksessa Ammatillisen koulutuksen säädöksiin muutoksia – opetussuunnitelmat tarkasteluun Jyväskylä Opetusneuvos.
Sosiaaliturvan ABC toimittajille Kela lainsäädännön toimeenpanijana
Vapaaehtoistyön kansallinen strategia – hanke Aspa yhteistyössä Kansalaisareena ry:n kanssa Jatta Vikström
Innovatiiviset kaupungit
Liikennetelematiikan rakenteiden tutkimus- ja kehittämisohjelma Risto Kulmala VTT Rakennus- ja yhdyskuntatekniikka
Sähköinen tunnistaminen kansalliset toimenpiteet Kimmo Mäkinen
Julkiset tietoaineistot hyötykäyttöön 4VOITTO. I) Ongelman asettelu –Miten käyttäjäryhmien motiivit ja tarpeet saadaan tyydytettyä julkisen datan avulla?
Avoimen tieteen palvelut ATT-palvelutyöryhmän pj. Ville Tenhunen © 2015 OKM ATT 2014–2017 -hanke Lisensoitu.
Julkisen hallinnon tietoarkkitehtuuri Tavoitteet ja tehtävät Anne Kauhanen-Simanainen
Suunnitelmat ja odotukset perusrekisterien suhteen Kansallinen palveluarkkitehtuuri.
Palvelunäkymät Pertiva / Tietosuojan ydinryhmä
Kansallinen palveluarkkitehtuuri (KaPA) Ohjelmapäällikkö Maria Nikkilä Valtiovarainministeriö, JulkICT.
Strategian kansalaisosion toimeenpano Johtoryhmä Teemupekka Virtanen, STM Karri Vainio, Kuntaliitto/AKUSTI.
Tietohallintolaki Hannele Kerola Lainsäädäntöneuvos.
PERTIVA – liittyviä ohjelmia, hankkeita, projekteja ja työryhmiä Heikki Talkkari.
Sote-tieto hyötykäyttöön - strategia 2020 Tieto hyvinvoinnin ja uudistuvien palveluiden tukena.
Timo Valli, ICT-johtaja, ylijohtaja
PERTIVA Kansallinen palveluarkkitehtuuri ja perustietovarannot JulkICT-toiminto, strateginen ohjaus Yksikön päällikkö Riku Jylhänkangas
Kansallinen palveluväylä JUHTA JHKA Pauli Kartano.
Suomi.fi-palvelut Kokonaisuuden ja palveluiden esittely lyhyesti Versio 1.0.
JHKA-jaosto Tavoitteet ja vuosikello 2015 JHKA-sihteeristö, VM / JulkICT.
VIRTU tulevaisuudessa Markus Rahkola VM JulkICT-toiminto.
Kansallinen palveluväylä Hankejohtaja Pauli Kartano Valtiovarainministeriö.
KMR Julkisen hallinnon käsitemalliryhmä vetäjä Mikael af Hällström raportti JH TA-ryhmä:lle
JHKA tietoarkkitehtuuriryhmän työskentely Teemojen ja tiekartan työstäminen Anne Kauhanen-Simanainen.
Kokonaisuuden ja palveluiden esittely lyhyesti Versio 1.0
Julkisen hallinnon paikkatiedon viitearkkitehtuuri
Julkisen hallinnon paikkatiedon viitearkkitehtuuri
Kansallinen palveluväylä PERTIVA-kokous
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020
Kansallinen palveluarkkitehtuuri Tilanne ja lainsäädäntö
Palvelut ja tiedot käytössä Yhteenveto
Tavoitteet ja mittarit 2015
Kuntatieto –ohjelman Muutosseminaari
Hyvän hallinnon ja kyvykkyyksien tärkeydestä digitalisaatiossa
Kokonaisuuden ja palveluiden esittely lyhyesti Versio 1.0
Tiedon hyödyntämisen verkostotyöpaja avaus
Tietopolitiikka ja julkisen hallinnon ICT
Julkisen hallinnon metatietopalvelu
Paikkatietojen hyväksikäyttö -digihanke (MMM) Työnimi: Paikkatiedon palvelualusta Rakennetaan yhteiskäyttöinen, muita järjestelmiä täydentävä paikkatieto-
Maakuntahallituksen puheenjohtaja
Ekosysteemien kehitys
Suomidigi.fi.
SOTE tietojen toissijaisen käytön KA
Sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallinnan Kärkihankkeiden ja strategisten toimenpiteiden ohjaus Luonnos Etunimi Sukunimi.
Ohjaus ja yhteistyö -korin tilanne - JORY 7. 5
Kansallinen palveluväylä
Jari Porrasmaa (STM) Konstantin Hyppönen (KELA)
Julkisen hallinnon tietoarkkitehtuuriryhmän toimintasuunnitelma 2014
Esityksen transkriptio:

ICT2015 Suomi tietotekniikan soveltamisen kärkimaaksi Julkisen hallinnon ICT-toiminto Yksikön päällikkö Riku Jylhänkangas 5.11.2013

Miksi? Taloudellinen tilanne synkkä Osaaminen on Suomen vahvuus, sitä on hyödynnettävä kaikin tavoin Uutta kasvua haettava erityisesti PK-sektorilta Tarvitaan julkisen hallinnon keskitettyjä toimenpiteitä, uudenlaista ajattelua, ketterämpää toimintatapaa Suomi tietotekniikan soveltamisen ja tiedon hyödyntämisen kärkimaaksi  kansallinen tiikerinloikka!

ICT2015 organisointi Valtioneuvoston kanslian koordinoima yhteistyöryhmä ICT2015 asiantuntijaryhmä, puheenjohtajana Olli-Pekka Heinonen ICT2015 sihteeristö, puheenjohtajana Pekka Ala-Pietilä 21 polkua kitkattomaan Suomeen -raportti julkaistu tammikuussa 2013

4 kriittistä polkua Infrastruktuuri Osaaminen Rahoitus Toimintatavat POLKU 1 Rakennetaan yhtenäinen kansallinen palveluarkkitehtuuri (VM / JulkICT) Osaaminen POLKU 5 Yhdistetään voimat 10 vuoden ICT 2023 –tutkimus-, kehitys- ja innovaatioohjelmaan (Tekes) Rahoitus POLKU 14 Rahoitusohjelma kattamaan alkuvaiheen ja kasvuvaiheen yritysten rahoitustarpeita (TEM ja Tekes) Toimintatavat POLKU 21 Pitkäjänteinen kehittäminen (VNK, Espoo, Tekes)

Kansallinen palveluarkkitehtuuri

Kansallinen palveluarkkitehtuuri Perustieto-varannot Julkisen hallinnon kohdealue- ja toimialakohtaiset palvelut Valtion yhteiset palvelut Kuntien yhteiset palvelut Yrityssektorin palvelut Palveluväylä Palvelukanavat Sähköinen identiteetti Tunnistus- palvelut Kv- tunnistus (EU Stork) Rooli/ valtuus- hallinta Palveluväylän hallinta Tietoturva, raportointi. lokipalvelu Kansalaisen näkymät Yrityksen näkymät Virkamiehen näkymät

Kansallinen palveluväylä Perustieto-varannot Julkisen hallinnon kohdealue- ja toimialakohtaiset palvelut Valtion yhteiset palvelut Kuntien yhteiset palvelut Yrityssektorin palvelut Palveluväylä Palvelukanavat Sähköinen identiteetti Tunnistus- palvelut Kv- tunnistus (EU Stork) Rooli/ valtuus- hallinta Palveluväylän hallinta Tietoturva, raportointi. lokipalvelu Kansalaisen näkymät Yrityksen näkymät Virkamiehen näkymät

Kansallinen palveluväylä Tieto välitetään yhdenmukaisella standardoidulla tavalla Ei enää rakenneta tuhansia päällekkäisiä erillisratkaisuja tiedon välitykseen Käytetään yhteistä mallia, jonka käyttöön myös velvoitetaan Vaatimus mukaan kaikkiin tietojärjestelmähankintoihin Avoimet rajapinnat ja avoin lähdekoodi Tieto tallennetaan yhteen kertaan ja haetaan tarvittaessa Ei enää tallenneta tuhansia päällekkäisiä kopioita samoista tiedoista tuhansiin eri tietojärjestelmiin Tieto haetaan tarvittaessa suoraan tietovarannoista Yhteiskunnan perustietovarantojen tiedon tulee olla helposti ja tehokkaasti hyödynnettävissä, tietosuoja taaten Mahdollistaa aiempaa paremmin täysin automaattisten, proaktiivisten palveluiden kehittämisen

Sähköinen tunnistaminen Perustieto-varannot Julkisen hallinnon kohdealue- ja toimialakohtaiset palvelut Valtion yhteiset palvelut Kuntien yhteiset palvelut Yrityssektorin palvelut Palveluväylä Palvelukanavat Sähköinen identiteetti Tunnistus- palvelut Kv- tunnistus (EU Stork) Rooli/ valtuus- hallinta Palveluväylän hallinta Tietoturva, raportointi. lokipalvelu Kansalaisen näkymät Yrityksen näkymät Virkamiehen näkymät

Sähköinen tunnistaminen Palveluväylän mahdollisuuksien hyödyntäminen uusien palveluiden kehittämiseen edellyttää helppokäyttöiset, turvalliset ja edulliset ratkaisut sähköiseen tunnistamiseen Uudessa mallissa valtio takaa kansalaisten sähköisen identiteetin (vrt. passi), jonka perustalle voidaan markkinaehtoisesti tarjota tunnistusvälineitä (esim. mobiili, USB-tikut, NFC jne.) Taataan toimiva kilpailu markkinoilla siten, että kaikki osaavat yritykset pääsevät mukaan ja että parhaat uudet tunnistusratkaisut saadaan edullisesti käyttöön Uusi malli vastaa myös tulevan EU regulaation vaatimuksiin rajat ylittävästä tunnistamisesta julkisiin palveluihin Ensiksi tulee tunnistaa sähköisesti asioiva henkilö, sen jälkeen hänen roolinsa: kansalainen, yrityksen edustaja, laillistettu ammattihenkilö, puolesta asioiva jne.  Luodaan kansalliset ratkaisut näihin

Palvelukanavat Palveluväylä Palvelukanavat Perustieto-varannot Julkisen hallinnon kohdealue- ja toimialakohtaiset palvelut Valtion yhteiset palvelut Kuntien yhteiset palvelut Yrityssektorin palvelut Palveluväylä Palvelukanavat Sähköinen identiteetti Tunnistus- palvelut Kv- tunnistus (EU Stork) Rooli/ valtuus- hallinta Palveluväylän hallinta Tietoturva, raportointi. lokipalvelu Kansalaisen näkymät Yrityksen näkymät Virkamiehen näkymät

Palvelukanavat Kansalainen keskiöön oman tietonsa omistajaksi Kansalaisen voitava päättää mitkä häntä koskevat tiedot välittyvät (esim. terveystiedot) Kansalaisille luodaan mahdollisuus nähdä itseään koskevat julkisen hallinnon tiedot ja mahdollisuus nähdä mikä viranomainen tietoja on mahdollisesti käyttänyt (virkamiesten oikeusturva myös huomioiden) Toimenpiteillä taataan tietosuoja, ”isoveli ei valvo” Yrityksille rakennetaan palvelukanava helppoon sähköiseen viranomaisasiointiin Viranomaisten keskinäiseen toimintaan luodaan uudet tarpeelliset sähköiset mallit

Eteneminen 2013-2014 Luodaan tehokas toimeenpano-organisaatio, pystytetään palveluväylän pilotointiympäristö Spesifikaatiot, dokumentaatio ja kehitysympäristöt avoimiksi, tieto kaikkien saatavissa, jotta taataan nopea eteneminen Luodaan mallit kaikkien parhaiden ideoiden saamiseksi mukaan kokonaisuuteen, PK-sektori mukaan Luodaan kansalaisille omien tietojen katselu ja hallinnointipalvelu, rajapinnat kansallisiin perustietovarantoihin palveluväylän kautta Ohjataan, rahoitetaan ja tuetaan keskitetyin toimenpitein palveluväylään liittymistä olemassa olevien valtion ja kuntien tietojärjestelmien ja palvelujen osalta Uusissa ICT-hankinnoissa velvoitetaan arkkitehtuurin mukaiseen toimintamalliin ja palveluväyläyhteensopivuuteen

Kiitos! Kaikki uudet ajatukset, ideat ja ehdotukset ovat erittäin tervetulleita VM / JulkICT Riku Jylhänkangas etunimi.sukunimini@vm.fi p. 02955 30475