Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Suunnitelmat ja odotukset perusrekisterien suhteen Kansallinen palveluarkkitehtuuri.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Suunnitelmat ja odotukset perusrekisterien suhteen Kansallinen palveluarkkitehtuuri."— Esityksen transkriptio:

1 Suunnitelmat ja odotukset perusrekisterien suhteen Kansallinen palveluarkkitehtuuri

2 pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto 10.02.2014 Portaalialusta sisällöntuotantoon, hakumoottori… Kansalaisen palvelunäkymän kytkeytyminen palveluväylän muihin palveluihin Kansalaisen palvelunäkymä Omien tietojen katselu Uusi palveluhaku + karttanäkymä Palveluoppaat Sähköiset palvelut (federointi, koonti) Personoitu palvelunäkymä Perustieto- varannot Valtion yhteiset palvelut Julkisen hallinnon kohdealue- ja toimialakohtaiset palvelut Julkisen hallinnon kohdealue- ja toimialakohtaiset palvelut Kuntien yhteiset palvelut Yrityssektorin palvelut Yrityssektorin palvelut Palveluväylän hallinta Tunnistus- palvelut Tunnistus- palvelut Rooli/ valtuus- hallinta Rooli/ valtuus- hallinta Palvelu- tietovaranto PTV Tietoturva, raportointi. lokipalvelu Tietoturva, raportointi. lokipalvelu Palveluväylä välttämättömiä heti keskeiset palvelut liitettävä alkuvaiheessa, muut myöhemmässä vaiheessa välttämättömiä heti keskeiset palvelut liitettävä alkuvaiheessa, muut myöhemmässä vaiheessa

3 pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto 10.02.2014 Palvelunäkymä rakentuu vaiheittain Portaalialusta ja sisällönhallinta Perusrekisterit Pääsy omiin tietoihin (koontinäkymä) Mahdolliset tietojen korjaukset Yhteiset käyttöliittymät Sähköiset palvelut Tunnistuksen federointi Palvelujen koonti yhteen näkymään Palvelutiedot Haku Karttaliittymä Herätteet, uudet palvelut Perusrekisteri- tietojen pohjalta tapahtuvat herätteet ja yhdistäminen palvelutietoihin Uudet palveluprosessit Palvelujen automatisointi Palveluoppaat: uudet sisällöntuotantomuodot PTV Perusrekisterit Asiointitili Kela, Vero, Kanta jne. Vahva tunnistus Ketterä kehittäminen Yhteistyö ja yhteiskehittäminen muiden maiden kanssa Ketterä kehittäminen Yhteistyö ja yhteiskehittäminen muiden maiden kanssa Hankinnat 2014 2015 2016

4 pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto 10.02.2014 Tavoitteet 2015 (kansalaisen palvelunäkymä, yrityksen ja viranomaisen näkymien toteutus myöhemmin)  Kansalaisena  pystyn hakemaan julkisen hallinnon palvelutietoja helposti.  näen kootusti omia tietojani julkisen hallinnon perusrekistereistä.  voin käyttää eri organisaatioiden sähköisen asioinnin palveluja kertakirjautumisella.  näen erilaisia prototyyppejä minulle tarkoitetuista herätteistä ja suosituksista ja voin antaa niistä palautetta.  Palvelunäkymän käyttö on  helppoa ja intuitiivista  esteetöntä ja päätelaiteriippumatonta  turvallista  Minimitavoite 03/2015:  Julkaisussa public beta -versio, jossa tunnistettu käyttäjä näkee 5 rekisterin/palvelun tietoja

5 pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto 10.02.2014 Ensi vaiheessa palveluväylään kytkettävät perusrekisterit, ehdotus  Ensi vaiheen rekisteritiedot valitaan kansalaisen näkökulmasta  VRK / VTJ: omat + lasteni tiedot  VERO: tulokertymäni + maksamani ennakot (tavallisen ihmisen ”tax ticker”)  ETK: työhistoriani  KEVA: eläketietoni (ainakin julkisen sektorin osalta)  MML / KTJ: omistamieni kiinteistöjen tiedot  Trafi / ajoneuvorekisteri: omistamani tieliikenneajoneuvot, (syksyllä julkaistaan tekniset tiedot kaikista ajoneuvoista  rajapinta valmiina, pystytäänkö yksilöimään?)  OPH / tutkintorekisteri: tunnustetut tutkintoni (Sade- kokonaisuudessa  varmistettava)  jatkossa terveys- ja hoitotiedot, omakanta-liittymä 1.9. julkisen puolen terveystiedot

6 pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto 10.02.2014 Perusrekisteritietojen näyttäminen kansalaisen näkymässä  Käydään keskustelut liitettävien rekisterien rekisteriviranomaisten kanssa palvelunäkymässä näytettävistä tiedoista ja/tai toiminnoista  Toteutetaan valittujen tietojen esittäminen kansalaisen näkymässä  Viisi vaihtoehtoista tasoa

7 pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto 10.02.2014 Omien tietojen katselu: tietojen ja palvelujen näkymisen eri tasot  Tuodaan näkyviin palvelut (linkki palveluun)  Kertakirjautumisen piirissä olevat, tunnistettua käyttäjää koskevat kansalaispalvelut  Esim. omakela, omakanta, eläketiedot…  Tuodaan olemassa olevasta palvelusta tietoja näkyville (mash-up)  Esim. kokonaiseläkekertymäni tällä hetkellä + linkki palveluun, josta voi katsoa tietoja yksityiskohtaisemmin; henkilöverotukseni reaaliaikainen tilanne

8 pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto 10.02.2014 Omien tietojen katselu: tietojen ja palvelujen näkymisen eri tasot  Tuotetaan perusrekisteritietojen näyttämisen käyttöliittymä  Tuodaan tietoihin liittyvät palvelut samaan yhteyteen  Esim. VTJ, KTJ, ajoneuvorekisteri  Muutetaan palveluprosesseja  Esim. VTJ:ssä olevien tietojen korjaaminen suoraan kansalaisnäkymässä (vrt. nykytilanne, jossa jokaiseen tietoon erillinen muutoshakemus)

9 pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto 10.02.2014 Tulevaisuuden tavoitetila  Tuotetaan prototyyppejä käyttäjälähtöisistä palveluprosesseista viranomaisten käyttöön  Esim. yksi käyttöliittymä nimenmuutoshakemukselle tai ilmoitus passin uusimisesta ja uusimisen hyväksyminen/maksaminen  Kerätään käyttäjäpalautetta protoista ja muutettavista palveluprosesseista (Kansalaisaloitealusta?)  Edistetään viranomaisten sähköisen asioinnin kehitystä


Lataa ppt "Suunnitelmat ja odotukset perusrekisterien suhteen Kansallinen palveluarkkitehtuuri."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google