SKILLS Lajipäällikköpäivät 20.11.2009, Huki-projekti, Kuntatalo, Ammatillisen koulutuksen kehittämispainopisteet, kansainvälinen toiminta ja Skills Mari.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kuopio Sari Turunen-Zwinger ja Virpi Pikkuaho
Advertisements

Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
ECVET tulee, oletko valmis!
Läpäisyhankkeet ja ammatillisen koulutuksen kehittäminen
MITÄ KV-YHTEISTYÖ EDELLYTTÄÄ KOULUTUSOHJELMILTA JA OPETUSSUUNNITELMILTA? Ammattikorkeakoulutuksen kokonaisvaltainen kansainvälistyminen ja tuloksellinen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustukset 2013 TIEDOTUSTILAISUUS Ryhmä 3 Hanna Autere ja Juhani.
2/2009 Ohjelmaesittely: Leonardo da Vinci We Mean Business! Kansainvälinen harjoittelija Erasmus - tai Leonardo da Vinci -ohjelman avulla Katriina.
Ajankohtaista näyttötutkinnoista Miksi tutkinnon perustetta uudistetaan? Minna Bálint
Ammatillisen koulutuksen monet muodot 1.Ammatillinen peruskoulutus (53 perustutkintoa) Koko ikäluokka ja ennakoidut työelämän tarpeet huomioon. 2.Ammatillinen.
AJANKOHTAISTA AMMATILLISESSA JA AIKUISKOULUTUKSESSA
Miten Skills Finland vastaa tulevaisuuden haasteisiin Eija Alhojärvi toiminnanjohtaja Skills Finland ry.
AMMATTIKOULUTUKSEN KEHITTÄMIEN –YKSIKKÖ (AmKe)
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
ECVETin ABC ECVET liikkuvuudessa ja opettajan työssä
Opiskelijan arviointi työpaikalla
Tampere Eija Alhojärvi Teija Ripattila
J Kangasniemi 2010 Valtion rahoittama opetustoimen henkilöstökoulutus Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
2/2009 Kansainvälisten hankkeiden strateginen ohjaus Myötätuulessa-laivaseminaari, Mika Saarinen, yksikön päällikkö, Ammatillinen koulutus, CIMO.
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Osaamisen ja sivistyksen asialla KANSAINVÄLISTYMINEN EUROOPPALAISEN KORKEAKOULUTUKSEN HAASTEENA JA TAVOITTEENA Kansainvälistyvä opetussuunnitelma Tampere.
Osaamisen ja sivistyksen asialla DIPLOMA SUPPLEMENT Opetusneuvos Carita Blomqvist
Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät syysseminaari Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Kuopio Lea Lakio.
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Tampere Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
KANSAINVÄLINEN HARJOITTELU OSANA OPINTOJA Bolognan vanavedessä – seminaari, Turku Helli Kitinoja Kansainvälisten asiain päällikkö Seinäjoen ammattikorkeakoulu.
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Tutkinnonuudistuksen.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
Huippuvalmennuksella kilpailukykyä- HUKI-projekti Tiimityöllä kohti maailman huippua! Lajipäällikkö-valmentajapäivät Imatra, Valtionhotelli
Oppisopimuskoulutuksen tulevaisuus-seminaari Leena-Maija Talikka Projektipäällikkö Skills Finland ry ” Tulevaisuus on ammattiosaajissa”
Hyvän ohjauksen kriteerit perusopetukseen, lukiokoulutukseen ja ammatilliseen koulutukseen Juhani Pirttiniemi Opetusneuvos Opetushallitus Turku
HUKI-rahoitus ja sen käyttö, ohjeistus ja lomakkeet Lajipäällikkö-valmentajapäivä Helsinki Leena-Maija Talikka Projektipäällikkö Skills Finland.
EuroSkills 2010 Lissabon Portugal 4 – Esimerkkipohja.
Turun Kielitivolin koulutusristeily
Osaamisen ja sivistyksen asialla AMMATILLISTEN PERUSTUTKINTOJEN KEHITTÄMISEN PERIAATTEET OPM:n päätös (dnro 2/502/2008) Marja Hollo Tampere
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Neuvoston suositukset epävirallisen ja arkioppimisen validoinnista -Suosituksen keskeinen sisältö -Toimeenpano -Toimeenpanoon.
Valtionavustukset ammatillisen koulutuksen kansainvälistymiseen 2010 Annikki Häkkilä Erityisasiantuntija Opetushallitus Huki-hankkeen Lajipäällikkö-valmentajapäivät.
Osaamisen ja sivistyksen asialla Kansainväliset yhteistohtoriohjelmat Opetusneuvos Carita Blomqvist.
ETwinning Mikä eTwinning on? Komission hanke, jolla halutaan antaa mahdollisimman monille oppilaille mahdollisuus tutustua ja työskennellä.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Opetushallitus ja ammattitaitokilpailujen tulevaisuus Pasi Kankare
J Kangasniemi 2010 Osaava-ohjelman taustaa ja rakenne Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin versio. (viimeksi.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
FUAS Kielet ja viestintä
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi EU:n neuvoston suositus epävirallisen ja arkioppimisen validoinnista Omaehtoiset opinnot näkyviksi Carita.
Ammatillisen koulutuksen viennin edistäminen Opetusneuvos Tarja Riihimäki.
Oppisopimuskoulutuksen seminaari Rovaniemi Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Hallituksen esitys (HE) tutkintojen ja muun osaamisen kansallista viitekehystä koskevaksi lainsäädännöksi Helsinki to Opetusneuvos Seija Rasku.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustukset 2013 TIEDOTUSTILAISUUS
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen ja ammatillisen aikuiskoulutuksen ajankohtaiset asiat Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus
Taitaja2008-tapahtuman vaikutuksista: Kisojen järjestäjän näkökulma.
HUKI-projekti pähkinänkuoressa 2010 Lajipäällikkö-valmentajapäivät Lahdessa Leena-Maija Talikka Projektipäällikkö Skills Finland ry ”Tulevaisuus.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
KANSAINVÄLISEN STRATEGIAN TARKOITUS Oppisopimuskoulutuksen kansainvälisen toiminnan tavoitteena on edistää suomalaisen työelämän kansainvälistymistä ja.
Oppisopimuskoulutuksen kehittäminen opetushallituksen uudessa organisaatiossa Oppisopimuksen tulevaisuus –seminaari Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus.
HUKI-projekti pähkinänkuoressa Lajipäällikköpäivät Leena-Maija Talikka Skills Finland ry ”Tulevaisuus on ammattiosaajissa”
Eurooppalainen työnvälityspalvelu EURES OHJAUS 2004-seminaari Jyväskylä, Rantasipi Laajavuori Miten liikkua eurooppalaisilla työmarkkinoilla?
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Arviointituloksista kehittämiseen Ammatillisen koulutuksen reformin tilannekatsaus Opetusneuvos Tarja Riihimäki.
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
Ajankotaista Skills Finlandin toiminnasta ja tulevaisuudesta
Matkailukoulutuksen verkostopäivät Porvoossa
Elinikäinen ohjaus Suomessa
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Lissabonin strategia 2010 Tavoitteena on luoda Euroopasta maailman kilpailukykyisin ja dynaamisin tietoon perustuva talous, joka kykenee ylläpitämään kestävää.
Ammatillisen koulutuksen laatupalkintokilpailun 2018 informaatiotilaisuus Opetushallitus Opetusneuvos Jukka Lehtinen OKM/Ammatillisen koulutuksen.
Taina Seppälä-Kolkka / S12!78
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Osaaminen esille Europassilla
Esityksen transkriptio:

SKILLS Lajipäällikköpäivät , Huki-projekti, Kuntatalo, Ammatillisen koulutuksen kehittämispainopisteet, kansainvälinen toiminta ja Skills Mari Räkköläinen Opetusneuvos Yksikön päällikkö Ammattikoulutuksen kehittäminen -yksikkö Opetushallitus

Kansainvälisyys Opetushallituksessa  Opetushallituksen uudessa organisaatiossa kansainvälisyys on organisoitu uudella tavalla  Kansainvälinen kiinnostus Suomen ammatilliseen koulutukseen kohdistuu sekä yleissivistävään koulutukseen että ammatilliseen koulutukseen  Kansainväliset vierailut  Kansainvälisyys läpäisevästi ammattikoulutuksen kehittämisessä ja uudistettaessa ammatillisten perustutkintojen tutkinnon perusteita

Opetushallitus lähtien

AMMATTIKOULUTUS Toimintayksikössä ovat seuraavat yksiköt: Ennakointi Tutkinnot Ammattikoulutuksen kehittäminen Koulutus- ja tutkintotoimikunnat sekä Tutkintojen tunnustaminen ja vertailu

Ammattikoulutuksen kehittäminen -yksikkö Työjärjestys Ammattikoulutuksen kehittäminen yksikkö käsittelee asiat, jotka koskevat ammattikoulutuksen, sen eri alojen koulutuksen ja oppisopimuskoulutuksen ja muun työpaikalla tapahtuvan oppimisen kehittämistä, kehittämishankkeita ja laadunhallintaa, työelämän kehittämis- ja palvelutehtäviä, osaamisen arviointia, opettajien työelämäosaamista, työpaikkaohjaajien ja näyttötutkintomestareiden koulutusta, ammatillista erityisopetusta, opinto-ohjausta ja henkilökohtaistamista sekä ohjaus- ja neuvontapalveluiden, opiskelijoiden hyvinvoinnin ja turvallisuuden kehittämistä. Lisäksi yksikkö huolehtii kansainvälistymiseen liittyvistä ammattikoulutuksen kehittämis- ja tukitoimista.

AJANKOHTAISIA LINJAUKSIA Kansainvälistymiseen liittyvät ammattikoulutuksen kehittämis- ja tukitoimet, ”kansainvälisyys” -näkökulman integrointi muuhun kehittämistoimintaan Ammattikoulutuksen laadunhallinnan ja laatutyön kokonaisuuden selkiyttäminen ja ”laatu” -näkökulman integrointi muuhun kehittämistyöhön, huomioiden myös KV -kehittämistoiminta ”Työelämäpalvelut” -idean edelleen kehittäminen (työpaikalla tapahtuvan oppimisen ja osaamisen arvioinnin kehittämistyön kokonaistaminen, työelämän palvelu- ja kehittämistehtävä, ammatillinen peruskoulutus, ammatillinen lisäkoulutus )

TAVOITTEITA, HAASTEITA Ammattikoulutuksen kehittämistoiminnan kokonaistaminen ja selkiyttäminen ja pitkäjänteinen ohjaus -> Painopisteiden johdonmukainen valinta -> Eri koulumuotojen (ammatillinen peruskoulutus/näyttötutkinnot) yhteensovittaminen -> Koulutuksen nivel- ja siirtymävaiheet (perusopetus, jatko-opinnot, työelämä) -> Kehittämishankkeiden, selvitysten tarkoituksenmukainen valinta

TAVOITTEITA, HAASTEITA Valtionavustusprosessien kehittäminen -> Toimintaohjelmien pitkäjänteinen suunnittelu ja yhteensovittaminen -> Kohdennetut haut, laajemmat kokonaisuudet -> Verkottuneet yhteistyöhankkeet -> Systemaattinen seuranta (arviointi) ja hyödyntäminen kehittämisessä -> RAPORTOINTI JA TULOSTEN LEVITTÄMINEN Arvioinnin ja muun tiedontuottamisen ja ammattikoulutuksen kehittämisen yhteyden vahvistaminen -> Arviointitulosten hyödyntäminen koulutuksen kehittämisessä ja osana koulutuksen järjestäjän oman toiminnan seurantaa ja laadunvarmistamista -> Kehittämistoiminnan vaikutusten seuranta, varmistaminen ja tulosten hyödyntäminen

Kansainvälisyys Ammatillisen koulutuksen kehittämisessä Opetushallituksessa Kansainvälisellä toiminnalla tuetaan suomalaisen koulutuksen kansainvälistymistä Ammatillisen koulutuksen kehittämistyö pohjautuu myös kansainvälisestä yhteistoiminnasta saatuun kokemukseen Kansainvälinen yhteistyö ja verkostot ovat välttämättömiä kehitettäessä ammatillista koulutusta ja tutkinnon perusteita OPH on kansainvälinen laadunhallinnan ja EQF:n yhteyspiste Opetushallituksen kansainväliselle toiminnalle ja kansainvälisen toiminnan tuelle laaditaan parhaillaan viitekehystä

OPH ja AMMATTIKOULUTUKSEN KANSAINVÄLISTYMINEN Valtionavustukset kansanväliseen toimintaan Ammatillisen koulutuksen kansainvälistyminen mukaan lukien FINECVET € (2009 – 2010) Kehittämishankkeet Peer Review Extended PROJEKTI WBL-TOI MANUAL PROJEKTI MOTO-Model of transferability of learning outcomes PROJEKTI Kansainvälisyys tutkintojen perusteiden kehittämisessä Muu kehittämistoiminta (oppaat, materiaalit, koulutus) Muut KV-verkostot: Kiina, Intia, Venäjä, Afrikka, Australia, Kanada, USA….

Kansainvälisyys ammatillisessa peruskoulutuksessa Opiskelijoiden, tutkinnon suorittaneiden ja opetushenkilöstön liikkuvuus ja vaihdot Koulutuksen järjestäjien vertaisoppiminen Opettajien kansainväliset työelämäjaksot Ulkomaalaiset opettajat ja opiskelijat oppilaitoksissa Työssäoppiminen ja ammattiosaamisen näyttöjen suorittaminen ulkomailla Kansainvälisyys tutkinnon perusteissa (yhteiset ja alakohtaiset tavoitteet) Skills –valmennustoiminta oppilaitoksissa

Kansainvälinen yhteistyö ammatillisen koulutuksen kehittämisessä Tavoitteena -Lisätä koulutusjärjestelmien ja tutkintojen avoimuutta ja läpinäkyvyyttä -Edistää aiemmin hankitun osaamisen tunnustamista elinikäisen oppimisen tukemiseksi (myös epävirallinen ja arkioppiminen) -Tukea kansainvälistä liikkuvuutta -Lisätä ammatillisen koulutuksen vetovoimaisuutta

Kansainvälinen yhteistyö ammatillisen koulutuksen kehittämisessä Tavoitteena -Korostaa oppimistulosten merkitystä koulutuksen järjestämisessä (outcome-based orientation) -Lisätä mahdollisuutta vertailla eri koulutusjärjestelmien tuloksellisuutta (learning outcomes) -Varmistaa ammatillisen koulutuksen laatua -Tukea kansainvälistä yhteistyötä ja antaa mahdollisuus toisilta oppimiseen -Hyvien käytäntöjen levittäminen ammatillisen koulutuksen kehittämisessä -Tutkimus- ja kehittämistyön edistäminen

Ammatillisen koulutuksen kansanvälinen kehittämistoiminta  Tutkintojen viitekehys ja opintosuoritusten siirto: EQF / NQF ja EcVet /FinEcVet  Laatu ja verkostot: EQARF, ENQA-VET  Kansainvälinen koulutuksen tuloksellisuuden vertailu: PIAAC, AHELO ja VET-LSA  Liikkuvuus: CIMO  Ammattitaitokilpailut: World Skills ja Euroskills  Tutkimusyhteistyö: ECER –konferenssit ja VETNET –verkosto  Arviointi: EES (European Evaluation Society)

Ajankohtaista eurooppalaisesta koulutusyhteistyöstä  EQF suositus  kansallinen tutkintojen viitekehys  Laadunhallinnan viitekehys (EQF) ja suositus (EQARF)  ECVET suositus  FINECVET 3, kansallinen kokeilutoiminta  VET- LSA (European Large Scale Assessment of Vocational Education and Training, feasibility study 2007 – 2009), feasibility study

EQF ja NQF - käyttöönotto ja aikataulu Suositus annettu jäsenmaille marraskuussa Suositus: Jäsenvaltiot vahvistavat yhteydet oman tutkintojärjestelmänsä ja EQF-kehyksen välillä vuoteen 2010 mennessä ja varmistavat, että vuoteen 2012 mennessä uusissa tutkinnoissa ja EUROPASS-asiakirjoissa on viittaus eurooppalaiseen tutkintojen ja osaamisen viitekehykseen. OPM:n asettama n työryhmän muistio – Tutkintojen ja muun osaamisen kansallinen viitekehys - luovutettu ministeri Virkkuselle Muistiosta järjestetään laaja lausuntokierros. Laaja kansallinen seminaari Kansallinen viitekehys rakentuu EQF –viitekehyksen pohjalle: 8 tasoa kattaen kaikki tutkinnot perustasosta tohtorin tutkintoon. OPH nimetty kansalliseksi koordinaatiopisteeksi

Laatu - käyttöönotto ja aikataulu -Suositus yleisen eurooppalaisen laadun-varmistuksen viitekehyksen (EQARF) käyttöönotosta ENQA-VET –laatuverkostossa jäseninä 23 EU:n jäsen- ja ehdokasmaata, EFTA/ETA-maita ja työmarkkinaosapuolten edustajia (EQARF-verkosto ) -Opetushallituksessa laadunhallinnan kansallinen yhteyspiste (QANRP) -Ammattikoulutuksen kansallinen laatuverkosto – jäseneksi ilmoittautuminen: -laatupalkintokilpailut

ECVET - käyttöönotto ja aikataulu Suositus jäsenmaille toukokuu 2009 Kokeiluvaihe 2009 – 2012 Täysimittainen käyttöönotto jäsenmaissa Kansallisen ECVET -kokeilutoiminnan kolmas vaihe (FinEcvet3): testaa ECVET -järjestelmän soveltuvuutta 4-5 alan perustutkintoihin, ammatti- ja erikoisammattitutkintoihin ja niiden osiin. kohdistuu ECVET- prosessin eri vaiheisiin ja tuottaa käyttöönottoa varten tarvittavia malleja sekä toimintaprosesseja että dokumentointia varten Kolmen vuoden projekti, käynnistyy syksyllä 2009

Strategiatyö jatkuu… - opas kansainvälisyysstrategian laatimiseen - OPH ja CIMO tuottavat oppaan tukemaan kj:n kansainvälisen toiminnan suunnittelua -Jatkona selvitykseen ammatillisen peruskoulutuksen kansainvälistymisen nykytilasta - OPH ja CIMO hakevat kumppaniksi ammatillisen koulutuksen järjestäjää

VET- LSA (European Large Scale Assessment of Vocational Education and Training) Keskeiset koulutuspoliittiset tavoitteet Tuottaa tietoa ammatillisen peruskoulutuksen tuottamasta osaamisesta ammatillisen koulutuksen ohjauksen ja kehittämisen tueksi Selvittää eri maiden toisistaan poikkeavien koulutusjärjestelmien ja koulutusmuotojen vahvuudet ja heikkoudet ja tarjota näin mahdollisuuksia toisilta oppimiseen Kehittää eurooppalaisten ammatillisten koulutusohjelmien tuloksellisuutta koskevaa avoimuutta Parantaa Euroopan ammatillisen koulutuksen tutkintojen ja koulutusohjelmien tuottaman osaamisen läpinäkyvyyttä ja edistää näin tutkintojen tunnustamista ja liikkuvuutta Euroopan eri maissa

21 VET-LSA (Feasibility study) Vertaileva kansainvälinen (eurooppalainen) tutkimus nuorten aikuisten ammatillisesta osaamisesta, joka on hankittu ammatillisessa koulutuksessa Käynnistynyt Saksan aloitteesta kansainvälisesti vuonna 2007, Saksassa jo 2004 Euroopan komissio, Cedefop ja OECD osallistuvat hankkeeseen neuvonantajina ja havainnoijina. Esiselvitys (feasibility study 2008 – 2009) Mukana 8 maata: Saksa, Ruotsi, Norja, Tanska, Itävalta, Slovenia ja Suomi Mukana 4 ammattialaa: Autoala, sähköala, kaupan ja hallinnon ala, sosiaali- ja terveysala

VET-LSA ESISELVITYKSEN TAVOITTEET Tavoitteena -Selvittää, onko ko. aloilla riittävästi yhteistä pohjaa vertailla ammatillisen koulutuksen tuottamaa osaamista (oppimistuloksia) eri maissa -Kehittää esiselvityksen pohjalta arviointimenetelmä ja arviointivälineitä ammatillisen koulutuksen laaja- alaiseen arviointiin -Luoda käsitejärjestelmä alakohtaista (domain specific) arviointia varten ammatillisessa koulutuksessa

Esiselvityksen menetelmä Menetelmän kehittämisessä kaksi näkökulmaa: Ammatillisen koulutuksen OPPIMISTULOKSET (learning outcomes) ko. aloilla TYÖTEHTÄVÄT (occupational tasks) ja OSAAMISVAATIMUKSET (qualification requirements) ko. aloilla Keskitytään ISCED 3 –tason tutkintoihin (kesto 3-4 vuotta) OPM:n PÄÄTÖS-> Suomi ei lähde tässä vaiheessa mukaan KV-arviointiin, mutta on halukas osallistumaan menetelmän kehittämiseen

Kansainväliset ammattitaitokilpailut WorldSkills (2009 Calgary, 2011 Lontoo) EuroSkills (2008 Rotterdam, 2010 Lissabon) Ammatillisen koulutuksen laadun ja huippuosaamisen kehittäminen Koulutus ja valmennustoiminta Huippuosaamisen tutkimus- ja kehittämistoiminta Osaamisen tuotteistaminen Kansainvälisten verkostojen (koulutusjärjestelmät, työelämäyhteistyö) hyödyntäminen Innovaatiot Koulutusjärjestelmän ja opetussuunnitelmien ja arvioinnin kehittäminen

Tulossa: Skills –”vaikuttavuusseminaari” / Helsinki (varmistuu joulukuussa) -kokemusten jakamiseksi -oman työn kehittämiseksi -kilpailutoiminnan hyödyntämiseksi osana ammatillisen koulutuksen kehittämistä valatakunnallisesti ja koulutuksen järjestäjän taholla Toteutetaan eri toimijoiden yhteistyönä: OPM/ OPH, KJY, HAMK/ Opekorkeakoulu, Skills Finland, koulutuksen järjestäjien edustajia, työelämän edustajia, sponsoreita, experttejä, kilpailijoita, valmennettavia, Taitaja-kisojen järjestäjiä, …

KANSAINVÄLISEN TOIMINNAN HAASTEITA -Yhdenmukaisuuden ja vertailtavuuden rinnalla on huomioitava kunkin maan ja yhteistyötahon oma kulttuuri, arvot ja koulutuspoliittiset tavoitteet -Tietoisuus erilaisten ratkaisujen ja toimenpiteiden vaikutuksista ja riittävä kriittisyys soveltamisessa -Arvioinnin ja muun tiedontuottamisen ja ammattikoulutuksen kehittämisen yhteyden vahvistaminen -Ammattikoulutuksen KV -kehittämistoiminnan kokonaistaminen, selkiyttäminen ja pitkäjänteinen ohjaus -Kansainvälisyys osaksi koulutuksen järjestäjien strategisia linjauksia, henkilöstön kehittämistä ja opetuksen laadun varmistamista