EUR-ACE-akkreditointi ohjelmatasolla

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Hajautettu kurssien toteutus ja kehitys OSCu-hankkeessa ITK’03 Kirsti Ala-Mutka, Sanna Räisänen TTY/Ohjelmistotekniikka.
Advertisements

Korkeakoulujen laatujärjestelmien seuranta- ja kehittämisseminaari Saimaan ammattikorkeakoulun laadun ja laatujärjestelmän kehittäminen Terttu.
1 Ristiinarviointi Ristiinarviointi Hämeenlinna, Verkkosote
Jukka Vehviläinen / DiaLoog Omia polkuja ammatillisessa koulutuksessa Omapolku-hankkeen päätösseminaari
Open Source Courseware OSCu
1/2014 Vauhtia ja virikkeitä kv-suunnitelmiin - CIMOn näkökulma Mikko Nupponen Tampere Huhtikuu 2014.
Työpaja Maanantaiaamuna kotona  Lukujärjestyksen tarkistus  Missä opiskelen?  Mitä opiskelen?  Mitä materiaalia tarvitsen?  Kun valitsen.
Vaasan Ammattikorkeakoulu
Itsearviointi johdon työkaluna
Suomen Liikunta ja Urheilu Oman seuran analyysi Seurakehittäjien työkalu seurojen itsearviointiin ja apuvälineeksi kehityshankkeisiin.
tehokkaampi tapa toimia!
Laadunarvioinnin eurooppalainen ulottuvuus KOHTI BERLIINIÄ -SEMINAARI Paasitorni pääsihteeri Tapio Huttula, KKA,
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Kansainvälisyys liiketalouden koulutusohjelmissa Caset Kansainvälinen kauppa International Business and Marketing Logistics (IBML) RIBA Kimmo Kallama Koulutusjohtaja.
- TiedeKOTA työryhmä (pj. Poropudas): tiedonkeruun kehittämisen kannalta ongelma on yliopistojen julkaisutietokantojen erilaisuudessa ja erillisyydessä,
Kv-kevät päivät , Turku - Nina Björn Korkeakoulun tukipalvelut kansainvälisen henkilöliikkuvuuden kehittämisessä Nina Björn Kansainvälisen toiminnan.
Pirkanmaa Polytechnic – University of Applied Sciences Kansainvälisen toiminnan rahoitus osana korkeakoulun budjettia Irja Saarikorpi Pirkanmaan.
Liikunnanopetuksen suunnittelu ja arviointi
Fisma ry:n kehittämän projektin estimointi- ja mittauskonseptin instituionalisointi käytännön ohjelmistoprojektien johtamiseen Minigradu esitys
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Tutkinnonuudistuksen.
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
Laatukriteerien pilotointi ja itsearvioinnin toteutus KAOssa Esa Oikarinen Koulutuspäällikkö Kainuun ammattiopisto.
Tuetusta itsearvioinnista Paletti-hanke
Laurea/AS/2003 Ohjauksen osaaminen Mahdollisuus vastata ohjauksen tarpeisiin tasapuolisuus oikeudenmukaisuus taloudellisuus tavoitteellisuus.
KOULUTUSPSYKOLOGIA S 2 ov (3 p) Oulun yliopisto Kasvatuspsykologian syventävät opinnot –
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/Ammattikorkeakouluyksikkö/Maarit Palonen / /1. SUOMALAISTEN KORKEAKOULUJEN TULEVAISUUDEN.
Ammatillisen koulutuksen kielikoe
JATKAJAKOULU Jatkajakoulun laadun arviointi. JATKAJAKOULU Kriteeristö ja laadun arviointi 1. arvioinnin kohteena ovat Jatkajakoulun käyneet opiskelijat.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
− työkalu toiminnan suunnittelun ja suunnitelman arvioinnin tueksi
EUR-ACE akkreditointi ja KKA LAUREA Karl Holm.
Ilkka Virtanen Vaasan yliopisto & KKA:n Erikoistumisopintolautakunta1 Erikoistumisopintojen arviointi ja akkreditointi Yliopistojen täydennyskoulutuskeskusten.
Vaasan yliopisto Erikoistumisopintojen kehittämispäivä Ilkka Virtanen Miksi erikoistumisopintoja akkreditoidaan? Erikoistumisopintolautakunnan.
OPISKELIJAN ITSEARVIOINNIN OHJAUS. ITSEARVIOINTI PERUSTUU SÄÄDÖKSIIN  opiskelijan itsearviointia säätelee laki ammatillisesta koulutuksesta (2005) 
Akkreditointi tarkoittaa erikoistumisopintojen arviointi- ja rekisteröintiprosessia, jota Korkeakoulujen arviointineuvosto on toteuttanut vuodesta 1999.
Opiskelijatutorointi: toimivuus ja hyvät käytännöt -kuinka hiotaan kultahiput timanteiksi? Korkeakouluopiskelija yhteiskunnallisena toimijana, tilannekatsaus.
Hankeverkostojen välisen yhteistyön merkitykset – VETO!! & LaStrada– hankkeet Laatustrategian toimeenpanon tuki – hankkeiden päätösseminaari.
STM/PSO/MM Alkoholiohjelma STM/PSO/MM Litraa, asukasta kohden Alkoholijuomien kokonaiskulutus 100 %:n alkoholina vuosina.
ITÄ-SUOMEN RAKENNERAHASTOPÄIVÄT MANNER-SUOMEN ESR-OHJELMAN ARVIOINTI Aila Ryynänen Neuvotteleva virkamies TEM, alueiden kehittämisyksikkö.
Vertaisohjaajatoiminta - itsearviointi ja auditointi 3/29/2015Tommi Ripatti / Nuorisoasiainkeskus.
Oppisopimuskoulutuksen laadunhallintaa oppisopimuskoulutuksen järjestäjän toimesta Tuula Hoivala, Pirkanmaan oppisopimuskeskus
Laatua ammatillisen koulutuksen arkeen LARK 3 -hanke Sari Mikkola
Hammaslääkärin kliinisen jatkokoulutuksen rakenteiden vahvistaminen.
ATATVER Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa.
Kulttuurin ja luovan alan T&K-projektien sisäisen arvioinnin kehittäminen Metropolia Ammattikorkeakoulussa Robert Arpo
Ammattitaitokilpailut 2020 Skills-laivaseminaari
LARK 3 – hanke Tavoitteet ja tulokset. Hankeverkosto Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnia Haaga Instituutti-säätiö/Ravintolakoulu Perho Helmi Liiketalousopisto.
Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen esittely Kirsi Hiltunen.
Innovatiiviset julkiset hankinnat – yritysten mahdollisuudet uuteen liiketoimintaan Tuomas Lehtinen HSY Älykäs Vesi
LAADUNHALLINTA- JÄRJESTELMIEN ARVIOINNIN TULOKSET Anu Räisänen Aila Korpi
Mitä auditoinnissa arvioidaan ja miksi? Johtaja Kari Seppälä, Turun yliopisto Auditointiryhmän puheenjohtaja.
Vertaisarviointi -prosessi PIRKAN perhepalvelut ja Selevä Paletti Itsearviointi, Merja Nordling  Vertaisarvioinnin Itsearvioinnissa yhteisenä pohjana.
OSKO –projekti Keski-Suomen työpajojen verkostoitumishanke itsearvioinnin näkökulmasta.
Tietoa ammattiosaamisen näytöistä AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT Riitta Karvonen.
Dokumentointi kyse on asioiden ”paperille panemisesta” toimintoja on helpompi arvioida, muuttaa ja parantaa työntekijöiden tehtävät ja vastuut tulevat.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Laadunhallintajärjestelmien kehittäminen arviointitulosten pohjalta Opetusneuvos Leena Koski Työseminaari arvioinnista.
Rinnakkaissessiot Kansallinen laatukonferenssi Kärkihavainnot ja ehdotukset jatkotyölle.
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Anna-Katriina Salmikangas, LitT Liikuntatieteiden laitos
Ammatillisen koulutuksen laadunhallinnan arviointi ja järjestäjien tuki Anu Räisänen
”Projektin nimi” PROJEKTI
Tutkimustietovaranto ja tutkimustietovirrat
Jyväskylän yliopistossa
Arvioinnista arkipäivää
Korkeakoulujen laadunvarmistus-järjestelmien nykytilanne
WICKED PROBLEMS Benchlearning -projekti korkeakoulujen kansainvälisen yhteistyön kehittämistapana Satu Peltola, Ari Lindeman –
”Projektin nimi” -projekti
Ammattilainen ja palvelujärjestelmä kori
Tarjouspyynnön mallipohja
Esityksen transkriptio:

EUR-ACE-akkreditointi ohjelmatasolla Touko Apajalahti

Erilainen kuin auditointi Lähtökohtana kriteerien täyttäminen Yksityiskohtainen itsearviointi Tarkastelun kohteena käytännössä koko ohjelman suunnittelu ja toiminta, kuten: tavoitteenasettelu osaamistavoitteiden peilaus EUR-ACE-tavoitteisiin koulutuksen suunnittelu, toteutus ja arviointi resursointi ja kumppanuudet opiskelijoiden taso, valmistuneiden menestyminen

Motivaatiota kysytään Perusteltu tarve akkreditoinnille ja selkeät, ennalta asetetut tavoitteet Johdon sitoumus ja halu akkreditointiin Ohjelman oma motivaatio Toteutukseltaan pitkälti ohjelman projekti, jolla on johdon tuki

Huomioitava resursointi Akkreditointi vaatii suhteellisen paljon tiedonkeruuta Itsearvioinnin tekemisen ohjelmassa pitää olla johdettua ja vastuutettua Jos tavoitteena on akkreditoida useampi ohjelma, yhteistoiminta ja yhteiset tukipalvelut toivottavia Projektin dokumentointi huomioitava, jotta hyödynnettävissä tulevissa akkreditoinneissa Normaalin toiminnan kuormituksen kanssa yhteensopivat aikataulut

Mitä hyötyjä ohjelmalle? Tiedetään, että oma ohjelma on kansainvälisesti vertautuva Voi helpottaa neuvotteluita kansainvälisten kumppanien kanssa (vaihto-opinnot, yhteis- ja kaksoistutkinnot) Voi helpottaa ohjelmasta valmistuvien työllistymistä erityisesti Suomen ulkopuolelle Saadaan kattava kuva ohjelman nykytilasta ja kehittämistarpeista (ainakin suhteessa kriteeristöön)