Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

WICKED PROBLEMS Benchlearning -projekti korkeakoulujen kansainvälisen yhteistyön kehittämistapana Satu Peltola, Ari Lindeman – www.kyamk.fi/wickedproblems.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "WICKED PROBLEMS Benchlearning -projekti korkeakoulujen kansainvälisen yhteistyön kehittämistapana Satu Peltola, Ari Lindeman – www.kyamk.fi/wickedproblems."— Esityksen transkriptio:

1 WICKED PROBLEMS Benchlearning -projekti korkeakoulujen kansainvälisen yhteistyön kehittämistapana Satu Peltola, Ari Lindeman –

2 Benchlearning -projektimme taustaa
Hyvät kokemukset monialaisesta benchlearning-matkasta Englantiin Toimintaympäristön kiperimpien ongelmien, tutkimuksen ja kehityksen sekä näiden integroinnin tarkastelu wicked problems –lähestymistavalla Painopiste Master-tason koulutuksessa ja kansainvälisyydessä Kehitellä koulutuksen toteuttamistapoja, jotka auttavat määrittämään uuden standardin Master-tason opinnäytetöiden ongelmanasettelulle (parantaa mielikuvituksen käyttöä, havainnointikykyä, alojen välisiä ongelmia ja ratkaisuprosesseja mieluummin kuin ratkaisuja sinänsä) Arvioida wicked problems –lähestymistavan soveltuvuutta yamk-koulutukseemme, erityisesti alojen välisen vuoropuhelun vahvistamiseksi KyAMK | WICKED PROBLEMS

3 Kumppanit ja kontekstuaaliset teemat benchlearning-vierailuille
WICKED PROBLEMS KyAMK | WICKED PROBLEMS

4 Benchlearningin paikka
WICKED PROBLEMS -lähestymistapa IBM + DE Ensimmäinen yhteinen alku BENCHLEARNING kokemukset ja reflektointi Kyamk:n monialainen lähestymistapa kiperien ongelmien käsittelyyn KyAMK | WICKED PROBLEMS

5 Miten ymmärrämme benchlearningin?
Vertailuoppimisen muoto (vrt. vertailuanalyysi, esikuvavertailu = benchmarking) Korostaa asioiden omaksumista ja oppimista ja inspiroitumista imitoimisen sijasta tai lisäksi Innovatiivisuus ja yhteinen osallistumisen tärkeää Mahdollistaa uuden vision luomisen omalle ja (mahdollisesti) kehittyvälle yhteiselle toiminnalle Vertailuoppimisprosessin vaiheet: Kehittämisalueiden määrittely ja hyväksyminen, oppimistiimin perustaminen, nykytilan analysointi, esikuvaorganisaatiolta oppiminen, uusien ratkaisujen kehittely, parannusideoiden toteutus, seuranta ja edelleen kehittäminen Ks. Projektissa tehty opinnäytetyö, Sirpa Koikkalainen 2013 KyAMK | WICKED PROBLEMS

6 Huomioita Benchlearning -projektistamme vertailuoppimisen vaiheiden näkökulmasta
Havainnot toiminnasta Piilevät tekijät Kehittämisalueiden määrittely ja hyväksyminen Valikoitujen kumppaneiden tuntemuksen ja tiedonhaun perusteella, oma esivisio Suhdeverkoston tuntemus korostui, ei niinkään analyysi Oppimistiimin perustaminen Yksialainen projektitiimi 5 hlöä Monialainen ohjausryhmä Monialaisuuden esteenä hyvin niukat/varatut resurssit. Aito halu tai näkemys monialaiseen yhteistyöhön? push-pull? Nykytilan analysointi Todettiin: WP uusi käsite meille, IBM ja DE eri vaiheissa - erilaiset tarpeet Ei ollut edellytyksiä monialaisen toiminnan yhteistarkasteluun – wp-projekti = 0-vaihe Esikuvaorganisaatiolta oppiminen Kokonaisvaltainen; tilat, ohjelmat, yhteistyö alojen välillä, kulttuuri Kumppanin kulttuuriset ja ilmapiiritekijät nousivat merkittäväksi KyAMK | WICKED PROBLEMS

7 Huomioita Benchlearning -projektistamme vertailuoppimisen vaiheiden näkökulmasta
Havainnot toiminnasta Piilevät tekijät Uusien ratkaisujen kehittely Uusi yhteinen OPS (IBM+DE) Wicked World -seminaari toi kumppanit yhteen Hyvin hidasta alojen välillä Parannusideoiden toteutus Wicked World -seminaari, uudet yhteiset kurssit heti alussa Seminaari hankerahoituksella, miten kun sitä ei ole? Yhteinen OPS ≠ yhteinen näkemys toteutuksesta. Miten näkyy opinnäytetöissä? Seuranta ja edelleen kehittäminen Alkamassa. Miten tehdä se mielekkäästi? Toimintaympäristön muutos hyvin nopeaa. Muodostuuko kehittäminen enemmänkin uuden vision luomisesta (=uusi benchlearning-kierros) kuin aiemman toiminnan seurannasta per se? KyAMK | WICKED PROBLEMS

8 Benchlearningin jäsentyminen kehittämistavaksi tässä projektissa
Heittäytyminen Kumppaneiden hyödyntäminen, halu kehittyä on usein yhteinen riippumatta resursoinnista Aktiivinen havainnointi, kirjaaminen, reflektointi – herkkyyttä havainnointiin, syvyyttä reflektointiin (parannettavaa itsereflektiossa) Yhä uuden vision työstämistä, benchlearning-kumppanipiirin laajentamista KyAMK | WICKED PROBLEMS

9 Miksi ja miten benchlearning soveltuu korkeakoulujen yhteistyön kehittämistavaksi?
Parhaiden toimintatapojen levittäminen Korkeakoulun brändin rakentaminen Benchlearning -kohteiden käyttö referenssinä ja kohteiden käyttö markkinoinnin apuna Systemaattinen käyttö osana markkinointiviestintää esim. opiskelijoiden hakuprosessin tukena Yhteistoiminnan ja kumppanuuden muodostaminen sekä ylläpito paranee Yritysyhteistyön syventäminen (kohde voi olla myös yritys) Soveltuu hyvin julkiselle tai monopoliaseman omaavalle toimijalle (Amk tässä kategoriassa vaikka kilpailuakin on) KyAMK | WICKED PROBLEMS

10 Jatkotutkimus- ja kehittelysuuntia
Benchlearningin piilevien tekijöiden tarkastelu myös kumppaneiden näkökulmasta Alojen välinen vuorovaikutus ja reflektio Benchlearning erilaisempien institutionaalisten rakenteiden kesken (esim. Venäjän ja Kiinan korkeakoulut) KyAMK | WICKED PROBLEMS


Lataa ppt "WICKED PROBLEMS Benchlearning -projekti korkeakoulujen kansainvälisen yhteistyön kehittämistapana Satu Peltola, Ari Lindeman – www.kyamk.fi/wickedproblems."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google